от Христо Симеонов
Има игри, които запленяват цели поколения. Игри, които
оставят трайна следа в съзнанието на милиони геймъри по света.Игри, които са вдъхновили
десетки други заглавия . Такава игра е „7 wonders“ – обичана и играна от милионни, с
непрестанно присъствие на фестивали и в домовете на много от нас, отдадените на
настолните игри - игра еталон за качество и успех. Но това не е ревю на „7 wonders”. Днес
ще говоря за една игра, която бе издадена преди няколко години от гръцка
компания и привлече вниманието на критици и геймъри. Говоря за „Among the Stars“. А защо
започнах със „7 wonders“ ? Ами
защото комшиите от Елада нескрито са се вдъхновили от големия хит на Антоан
Бауза. Дали „Among the
Stars“ е безвкусно копие на една модерна класика или има право на самостоятелен
живот и място сред вашата колекция ? Нека ви разкажа в следващите редове...
Братски народи от всички страни...
Расите - огроме плюс за играта |
„Among
the Stars“ е игра с карти за двама до четирима играчи, на
дизайнера Вангелис Багиартакис, издадена през 2012г. от гръцкото студио Artipia Games. В играта всеки
един от играчите поема контрола на една измежду няколко налични враждуващи
извънземни раси ( има си и човеци,де ! ) в една далечна галактика. Действието
ни пренася в момент, когато след десетилетия на кървави битки, на опустошение и
разруха, враждуващите страни са постигнали крехък и изстрадан мир. В
галактиката е поставено началото на Съюзът – организация, която в мир и
разбирателство да разрешава проблемите между различните раси и да предотвратява
бъдеще конфликти ( разбирайте, звездното ООН ). С цел да се скрепи
новосъздадения съюз, да се подпомогне възраждането на унищожените от дълги
войни търговски отношения между народите и да се изготвят общи защитни
механизми срещу бъдещи, непознати врагове, всяка една от страните в Съюзът
поема задължението да изгради Звездна станция (б.р. да се чете – „Звездата на
смъртта“, но с търговска част ,центрове за почивка и забавление...не само килии
и гигантско оръдие... ).
В рамките на четири кръга ( години в тематиката на играта
), всеки от които съдържащ точно шест хода, играчите се стремят да построят
най-добрата Звездна станция ( тази която ще им донесе най-много точки ), като
за целта използват така любимата ни draft ( едновременен избор ) механика от „7 wonders“.
Да построим комунизмът
„Among
the Stars“ е игра, която на пръв поглед няма да изненада с нищо
всеки, който някога е играл игри използващи draft механика, особено ако една от тях е била
„7 wonders“. Въпреки това обаче,
играта далеч не е просто един клонинг на именития си предшественик, колкото и
да се опитват да ви убедят в това. Първото нещо, което прави впечатление в
играта е, че за разлика от „Чудесата“, тук има значение начина, реда, в който
поставяте пред себе си построените локациите на звездната станция. Този елемент
на внимателно подреждане на картите с локации пред вас, наподобява повече на tile placement game ( игра с
поставяне на плочки ) и може да ви навее приятни ( или не толкова ? ) спомени
за Каркасон или други класически игри в жанра с плочките.
В началото на играта всеки играч си избира
една измежду
осем извънземнi раса . Всяка една от расите пристига със собствено картонено
табло на което освен името и начина, по който изглеждат вашите поданици ( някой
са доста гнуснички ), се съдържа и уникалното ви расово умение. Да, всяка раса има
собствено уникално умение
! Някой би казал, че това си е все едно различните чудеса в "7 wonders", но не бих
могъл да се съглася с него. Във “Чудесата”, чудото, което изтеглите, ви дава достъп до един
точно определен ресурс, който само вие произвеждате, но това важи със сигурност
само за първия ход на играта. Върху чудото ви се съдържат указания, какво ви е нужно за да построите
античния си монумент. Самите нива на чудесата ви дават специални умения ( при
това дори не всички ), но да построиш чудото си не е задължително условие в „7 wonders“. Напротив
– можеш да спечелиш спокойно играта и без да положиш дори основите му. В „Among the Stars“, получавате
умението на расата, която сте избрали/изтеглили без да полагате каквито и да е
повече допълнителни усилия и тя се използва, с малки изключения, през цялата
игра, определяйки начина и стила ви на игра. Тук трябва да вметна, че в
правилата е упоменат и вариант, в който не използвате различните раси, респективно
и техните умения. Варианта е посочен като „подходящ за начинаещи в играта“. Да не ви мина и през ума да играете без
специалните умения !!! Без тях играта е сиво и скучно, набързо притоплено блюдо
в сос „7 wonders“.
Ходовете в „Among the Stars“, предлагат класическата за draft игрите механика
– от определен брой карти в ръката си всеки играч избира една, след което избраните картите се изиграват едновременно от всички играчи, а останалите в ръката на
всеки се подават на другарчето седящо отляво или отдясно. В своята сърцевина всеки ход предлага избор между три простички ( и някак познати ) опции :
Да построиш локация ; Да построиш енергиен реактор ; Да продадеш на банката
карта за кредити ( пари,де ). Всяка една от тези опции предполага,
предварителен избор на карта от ръката ви.
Наличните карти в играта са...множичко |
Механиката с продажба на карта на банката срещу пари е до
болка позната на всички. Избираш карта от ръката си и я изхвърляш с лицето
надолу срещу три кредита от банката. Ход срещу безизходицата или дълбоко
стратегическо оръжие, когато не искаш дадена карта да стигне до някой от
конкурентите ти.
Реакторче ми дай, с бели кубченца |
По горе споменах за енергийните реактори. Това е още една
от новостите, които ни предлагат от Artipia Games в „Among the Stars“, спрямо „7 wonders“. В началото на
играта всеки играч започва да строй своята звездна станция от един енергиен
реактор, който се явява сърцето й. Върху картата с реактора всеки започва с две
бели кубчета, които представляват определено количество енергия, която има
на разположение за да захрани отделни локации в станцията си. Както вече стана
дума, някои от локациите изискват, освен да платите цената им в кредити и да ги
захраните с енергия от реактора – под формата на използване на такова бяло
кубче. Както можете да се досетите, началните ви две купченца са крайно
недостатъчни за грандиозните ви планове за монументално строителство сред звездите.
Което ви принуждава да строите и за в бъдеще нови енергийни реактори. Как става
това – избирате карта от ръката си, изхвърляте я с лицето надолу и взимат един
реактор от купчината с налични. Поставяте го някъде в станцията си следвайки
общото правило, че локациите трябва да са съседни и специфичното, че купче
енергия може да захрани локация до максимум две полета от реактора. Цялата
механика с енергийните реактори е предизвикателна и безспорно интересна. Тя
допринася допълнително към цялото усещане за tile placement, което съпътства играта.
Стимулира ви към внимателно планиране и подреждане на локациите в станцията и
придава още един щрих на стратегическо ниво в играта.
Конфликти и Цели |
Тук ще отворя една скоба - базовата игра пристига с няколко
варианта за игра, част от правилата. Варианта с „Конфликти“ включва раздаването
на допълнителна, седма карта във втория, третия и четвъртия рунд. Тази карта се
играе по нормалния ред, но като резултат предизвиква конфронтация между вас и останалите
играчи.
Друга разновидност на играта са картите „Цели“. Определен брой от тях се поставя в средата на
игралното простраство в началото на играта и е достъпен за всички играчи. Първият играч, който
изпълни някоя от тези цели, спечелва допълнителни точки в края на играта.
За мен лично „Конфликтите“ са ненужно допълнение. Като плюс може да се
изтъкне, че ви стимулират да строите различни като вид локации, в очакване
някой да ви играе подобна карта. Допълнителната доза агресивност,която внасят в
играта обаче, е абсолютно ненужна. „Целите“ са доста по-интересни. Предоставят още
един способ за генериране на допълнителни точки, така необходими за крайната
победа. Освен това, за мен, те са и доста тематично ( поставили сте си заедно цели, нали сте съюзници ) допълнение към играта, което може да включите
без да му мислите много.
Избирането на карти от ръката ви и използването им
продължава точно двадесет и четири хода, разделени на четири рунда ( години). Или
казано с други думи – четири рунда, с по шест хода във всеки. Точки в „Among the Stars“ се отбелязват или в момента, в който
изиграете ( построите ) дадена карта или в края на играта – в зависимост от
вида на самата карта. Парите и енергийните кубчета, които ви останат след
последния ход също ви носят точки. В краят на играта – играчът с най-много
точки е победител.
Гръцки космос
В кутията има много място. Познайте защо ? |
Няколко реда и за визуално оформление и компонентите.
Първото, което прави впечатление е квадратната форма на картите. Различни от
стандартните, те допринасят за усещането от строенето на станцията ( все едно подреждате тухлички ) и са още едно намигане към tile placement жанра...защото са си реално с формата на
плочици. Като минус може да се изтъкне, че тази форма ви затруднява да ги
слийвнете в стандартни, по-широко достъпни слийвове.
Визуалното оформление на играта е дело на Антонис Папантониу и Одисеас
Стамоглу, които са се справили чудесно. Илюстрациите са пъстри, красиви, със
собствен стил и носят едно усещане за забързаност, за движение, за съсредоточаване на големи маси
хора – нещо, което може да се очаква на една звездна станция ( не че съм бил на
такава... ).
Компонентите са повече от прилични. Картонени токени са с
високо качество. Хващат окото и правят особено впечатление белите енергийни
кубчета – много приятни на пипане и удобни за целите на играта.
Недоумение, поне на пръв поглед, носи кутията на играта-
несъразмерно голяма и повече от половината празна. Единственото обяснение е, че
са ви остави достатъчно място за допълненията.
Да достигнеш звездите, но да няма място за теб
„Among
the Stars“ е страхотна игра. Казвам го директно и наистина го
мисля. Нещо повече, хванете се за нещо да не паднете – тя е по-добра от „7 wonders“ ! Наличието на
уникални раси, всяка със собствено специфично умение ; богато разнообразие от
карти, всяка със собствено специално умение, чрез които стройте вашата звездна станция
; поставянето на локациите по определен ред или начин ; хитрата и тематична
механика с енергийните реактори ; „Целите“ даващи допълнителни точки в края.
Всичко това са плюсове на играта. Неща, които няма да откриете в нейния толкова
възвеличаван събрат ( или родител дори ? ). „Among the Stars“ е по-дълбоката от двете игри,
кара ви да мислите повече, по-предизвикателна е и предлага повече начини да
натрупате заветните точки за крайната победа.
Сега всичко по-горе го транформирайте в недостатъци и ще разберете,
защо всъщност „Among the
Stars“ не е по-популярна от предшественика си и не я виждате толкова често по игралните маси. Аз самия я играя няколко пъти годишно, за разлика от „7 wonders“, която е редовен
гост на мойте геймърски събития. Всички плюсове на „Among the Stars“ всъщност са и
нейни минуси. Те правят играта по-сложна за обикновения, необсебен от хобито любител на настолни
игри. Допълнителен минус е и факта, че базовата версия на „Among the Stars“ е достъпна за
игра максимум от четирима човека ( срещу внушителната бройка от седем души,
които могат да играят „7
wonders“ заедно ). Всички
сте чували максимата, че най-простото е и най-гениално. Точно това наблюдаваме и тук. По-елементарната от двете игри е световен феномен. Втората, „Among the Stars“, е предпочитана
от по-тесен кръг играчи. Тези играчи,с гордост се зоват геймъри. Да, „Among the Stars“ е геймърски "7 wonders" ! Тя не е подходяща за начинаещи в хобито, за деца, за двойки или за закостенели
родители, възприемащи всички настолни игри като по-шарени версии на „Монополи“.
Когато към всичко това прибавим и темата става ясно защо рядко ще имате
щастието да видите или играете „Among the Stars“. Да примамиш хора да играят настолни
игри с думите - „ Искате ли да постройте Пирамидите ? Или Родоския колос ? Ами
това е игра за вас“ е много по-зарибяващо от - „Искате ли да постройте Звездна
станция за трикраки извънземни с осем очи ?“
Именно затова „Among the Stars“ се докосва до звездите, дори достига
отвъд тях, като богатство на геймплея, който предлага. И все пак не намира
място сред тях именно заради това.
Все пак, играта, макар и да не стана масова, намери много
добър прием сред критиката и играчите, което обуслави и излизането на редица
допълнения, за които обаче ще говорим друг път.
Delights Rating
:
"Богато
аранжирана тубичка космическа храна"
Препоръчваме
задължително за :
1.Геймъри
2.Космонавти
3.Отегчени от “7 wonders”
4.Извънземни
5.Екипажът на
Международната космическа станция
Оценка:
Арт и компоненти : 4.75/6
Геймплей : 6/6
Преиграваемост 6/6
Крайна оценка : "Страхотен" - 5.50
Няма коментари:
Публикуване на коментар