Страници

петък, 4 март 2016 г.

Райън Лоукат и Последният кръстоносен поход – Artifacts.inc


От Христо Симеонов


    Неведнъж в нашите ревюта и видео материали е ставало дума, че хобито на настолните игри се разраства с невиждани темпове като индустрия. Последната година беше особено показателна за това. Големите световни изложения/фестивали / като това в Есен, Германия и "Gen Con" в САЩ реализираха нови рекорди за посещаемост. Освен добре известните такива, се нароиха още множество други подобни събития. Компаниите започнаха да генерират огромни суми пари чрез платформи като Kickstarter. Последните няколко години преминаха под знака на няколко много шумни „трансфера“ в света на настолните игри . Първо Days of Wonder, едно от най-популярните и обичани студия производител на настолни игри ( някой да не е играл Ticket ro ride ? ) премина под шапката на гиганта Asmodee. Първоначалните реакции сред мнозина геймъри могат да бъдат описани като шок и ужас. И все пак, нещата се поуспокойха, особено когато Days of Wonder обяви новата си игра Quadropolis ( която всички очакваме с нетърпение в близките седмици ). След като дойде нов шок – великана в индустрията Fantasy Flight Games също се прегърна с Asmodee North America, дори основателят на компанията, Кристиан Питърсен, застана начело на новото огромно гейм поделение.
    Всички тези промени стреснаха сериозно геймърите. Индустрията видимо се разраства и окрупнява, което както знаем от други подобни случай има както положителна така и отрицателна страна. Положителното е, че се увеличават възможностти на новите огромни корпорации в сектора да издават и разпространяват настолни игри, успявайки да преборят един от най-досадните фактори в хобито, а именно вечно недостатъчните бройки. Големите корпорации означават и повече ресурси за дизайнерите и артистите за направата на още по-красиви и увлекателни игри - това което всички искаме. Минусите обаче също са ясни за всички – по-високи цени, обвързаност на дизайнерите и загуба на тази романтика в настолните игри, изчезване на времето , когато за да направиш една настолна игра, не ти бяха нужни армия от помощници, маркетингови специалисти и продуценти, а само лист хартия, молив и няколко зара.
    Всички тези опасения обаче, са част от бъдещето. Какво ще се случи, ние не можем да знаем. Днес обаче, ще ви срещна с един от последните романтици в хобито. Дами и господа, човекът оркестър – Райън Лоукат и неговата компания Red Raven Games. А играта, която ще представя днес е последното бижу излязло изпод ръката му – "Artifacts.inc".

Треска за археология

    "Artifacts.inc" ни отвежда в Ню Йорк, през двайсетте години на XX век., когато манията по археологията е заляла Съединените американски щати. Десетки музей се пръкват буквално всеки ден, надпреварвайки се да предложат все по-редки и екзотични артефакти на свойте посетители. Светът след Първата световна война е много различен. Няколко многовековни империи окончателно рухват от глинените си крака на който се извисяват от десетилетия, в пропитите с кръв окопи, които сами изкопават. Интересът към археологията и приключенията е огромен и не малко смели млади момчета и момичета поемат по този славен, но трънлив път. Всеки от играчите в Artifacts.inc застава начело на новосъздадена компания за археоогически проучвания, като целта е да се превърне в най-известния и уважаван сред колегите си.
    В "Artifacts.inc", от един до четирима играчи се надпреварват използвайки зарове, които представляват техната „армия“ от археолози и приключенци, да открият чудновати артефакти от отминали епохи. След това всеки се опитва да ги продаде на музеи или в частни колекции, а с получените пари да направи нови инвестиции в собствената си компания. "Artifacts.inc" е "worker placement игра" със зарове ( сигурно вече сте се досетили, че много обичам този жанр и тази механика, защото често говоря за нея ). По време на хода си играчът използва заровете си за да активира различни локации, чрез който си набавя артефакти и предмети, които след това обръща в пари и репутация. Играта продължава докато един от играчите не отбележи 20 точки репутация. След това всеки прибавя и бонус репутацията си, получена от музей и карти в таблото пред него. Играчът с най-много точки е победител.

Мистерии, артефакти и слава

Многообразието от карти е един от големите плюсове
    В началото на играта всеки един от играчите поставя пред себе си няколко карти, представляващи началните активи на неговата компания. Сред тях саседалището на компанията му, възможност за експедиция в пустинята Невада, или за експедиция в Гранд каньон и група от трима приключенци ( зарове ). Всеки ход протича по следния начин : играчът хвърля зарове отговарящи на броя на приключенците и археолозите работещи в компанията му , след това използва заровете ( според стойността им ), за да активира локации. На всяка локация може да бъде поставен само по един зар, като това е графично показано на самите карти. Местата за активиране чрез зарове са няколко вида.
    Първите са така наречените публични локации. Сред тях са работа като гид, възможността за търгуване на откритите артефакти с частни колекционери ( за пари естествено ! ) и предаването на артефактите на музей за репутация ( е добре де, и за пари ). Работата с музеите е безспорно най-интересна сред публичните локации ( останалите са просто начин да си набавяш пари ). Музеите бива четири, по един за всеки вид артефакти в играта. След като активираш музей с определен зар, различен за всеки един от музеите, играча продава на музея определено количество от даден артефакт, като това се отбелязва с поставяна на купче в твоя цвят върху съответното поле на картата изобразяваща музея. В края на играта, всеки музей носи точки репутация на принципа на мнозинството – играчът с най-много купчета върху даден музей взима бонус точки репутация. Ако двама или повече играчи имат еднакъв брой купчета върху даден музей, точките се печелят от този, който е продал по-голямо количество артефакти на музея – чието купче е по-напред !
Седем малки зара - наличните ви "работници"
    Освен публичните локации, всеки един от играчите в хода на играта изгражда пред себе си табло от локации, от новопридобити активи, които са достъпни само за него. Най-хитрата и интригуваща механика е свързана именно с тях. В правилата на играта е описан много ясен и строг ред за поставяне на новопридобити активи. Играчите ги подреждат пред себе си в два реда, като веднъж поставена, картата не може да се мести. Защо това има значение ? В края на играта определени активи дават бонус точки ако са поставени до определен вид карти. Активите на вашата компания са представени в "Artifacts.inc" чрез двулицеви карти. От едната им страна, всяка локация е на ниво едно, след плащане на определена цена, картата може да се обърне и на гърба й е нейната по-ефективна и по-престижна страна, ниво две. Когато купувате нови активи ( действие, която се активира от седалището на компанията ви ) може да изберете да купите нов актив или да ъпгрейднете вече закупен такъв. Тази механика е толкова проста и същевременно елегантна, позволявайки доста интересни избори по време на играта.
Подводните експедиции - още един път към успеха
    Освен да активирате активите пред себе си или публичните локации, по време на хода си играчът има още един вариант за действие. В средата на таблото отбелязващо точките ви, се поставя купчина карти, представляващи подводни екпедиции. Те се подреждат винаги по един и същи начин започващи от най-лесната, с номер 2, до най-трудната със стойност 19+. Стойността на тези карти представлява стойност на заровете, който трябва да поставите за да предприемете въпросната екпедиция и да получите въпросната карта. Всека такава успешна подводна експедиция ви носи една точка репутация. Освен това на самите карти винаги има по един измежду три възможни символа – златен дублон, потънал град или колекция керамични съдове. В хода на играта може да придобиете определени активи ( карти ), който да превърнат тези символи в точки.

За заровете и хората

Публичните локации
    "Artifacts.inc" е поредната лека и приятна игра, която ще ви препоръчам. Играта е класически "worker placement" със зарове. Да, последното може да отблъсне някой, но реално в тази игра винаги има какво да правите със своите зарове. Вариантите за действие по време на хода ви са множество и разнообразни, което ви позволява никога да не  се чувствате в безизходица или пък задължени да направите нещо.  По пътя към крайната победа ще откриете няколко различни стратегии и подходи, като аз лично все още не съм открил най-оптималния такъв.   Специфичния начин, по който подреждате новопридобитите си активи пред себе си е безспорно най-интересната механика в играта. Не бих казал, че в Artifacts.inc ще видите много оригинални неща. Приятна, но не особено оригинална механика е и възможността да ъпгрейдвате активите си, което ви позволява да извършвате повече и по-продуктивни действия със заровете си. Играта и като обем и като времетраене е кратичка и по-скоро е предназначена да бъде симпатично филърче, което да изиграете докато чакате да се събере групата ви за нещо по-сериозно. Единствената конфронтация между играчите е някой да ви изпревари и да закупи определена карта преди вас. Това обаче не е толкова фатално, предвид богатия набор от карти, представляващи нови активи, които е наличен в играта. Най-големия плюс на "Artifacts.inc" са лесните правила и ниския праг за представянето й на нови играчи, приятния и лек геймплей и практичните и компактни компоненти и кутия, което позволява да носите играта навсякъде със себе си.
Червеният гарван Райън

Закъде без токени
    Започнах това ревю с гръмкото обещание да ви разкажа за един романтик. Неговото име е Райън Лоукат. Какво го отличава от останалите дизайнери ? Всички игри на компанията на Райън , Red Raven games, са изцяло създадени от него. Той разработва концепциите и механиките на игрите, след което сам ги илюстрира. Както се казва - one man show. На някой, това не би се сторило нищо особено, но нещата стават интересни, когато ви кажа, че досега студиото и игрите на Райън имат отлична репутация. Почти всички от неговите заглавия са изключително високо оценени от критиците и широката публика. Относно механики, игрите са великолепни, като в тях винаги може да откриете приятен микс от стари и изпитани похвати и нещо новаторско, което г-н Лоукат ни представя за първи път. Всяка една от игрите на "Red raven games" е уникална сама по себе си. Относно илюстрациите – може би за някой професионален художник, творбите на Райън не биха били нищо особено, но те са изключително стилно издържани и винаги пасват точно към тематиката на всяка игра. 
    Райън Лоукат и "Red Raven games" са явление в света на настолните игри, което набира все по-голяма популярност. Неговата работа може да служи за вдъхновение на всеки, защото ни показва, че да направиш настолна игра и да постигнеш успех с нея не се изисква нищо повече от няколко листа хартия, молив, зарчета ( не винаги ) и безграничните възможностти на въображението.
Заключение

"Artifacts.inc" е лека, симпатична и приятна игра, с чудесно подбраната и винаги интригуваща археологическа тематика.  Като механики, играта не предлага нищо предизвикателно и сложно, което я прави изключително достъпна и без да се замислям бих я препоръчал за нови играчи. Визуално, играта носи духа на старите приключенски филми, например към класическите вече приключения на любимия филмов археолог Индиана Джоунс.

    Именно заради своята простота обаче, "Artifacts.inc" едва ли ще се превърне в най-високо оцененото заглавие на Райън Лоукат и "Red Raven games". Играта обаче е чуден избор за запознаване на нови играчи с "worker placement" жанра, особено в неговата разновидност със зарове.




Препоръчваме задължително ЗА :
1.Археолози
2. Неангажиращи вечери
3. Експедиции в забравени храмове
4. Начинаещи гейм дизайнери
5. Нови геймъри
6. Край на настолна вечер

Оценка:
Арт и компоненти : 4.5/6
Геймплей 4.5/6
Преиграваемост 4/6

Крайна оценка :  Добър 4


Няма коментари:

Публикуване на коментар