от Траян Димитров
С днешната си статия даваме
начало на най-новата ни рубрика, наречена лаконично “Класика на месеца” – всеки месец ще избираме по една
класическа игра, за която ще подготвяме материали през целия месец – ревюта,
упътвания за игра, стратегически гидове и много други.
Класиката, която сме избрали да Ви представим за месец Април е Citadels или
Цитадели на Fantasy Flight Games.
Българското издание на играта Citadels |
Играта от днешното ни ревю доказва, че и престижните награди Spiel des Jahres, присъждани
ежегодно от жури от немски критици, за игри с
фамилна насоченост и леки правила, също могат да грешат. През далечната вече
2000-на година абстрактната игра Torres печели наградата, когато една сред
номинираните игри е именно Citadels на дизайнера Bruno Faidutti. Погледнато
16 години по-късно, няма спор коя е по-утвърдилата се и превърнала се в класика
игра, поддържаща своята популярност и до ден днешен.
Citadels е игра с карти, в която
всеки от играчите, които могат да бъдат от двама до седем (или осем с
експанжъна Dark City) избират роли измежду класически такива за Средновековието
(убиец, крадец, крал, архитект
и др.) и се стремят да построят своя град от осем обекта (или казано иначе сгради) преди противниците си.
Всъщност играта е по-сложна от това, но не с много. Именно в своята простота
играта постига най-голямата си победа, но не се
подвеждайте – играта е с безупречни механики, полирани до съвършенство.
Именно това позволява тя да може да се играе както от начинаещи играчи, така и
да продължава да бъде интересна на сериозни геймъри, които иначе не биха били
дотолкова привлечени от “gateway”
тип игри.
Компоненти
Компонентите на играта (в
последното си издание с включения експанжън Dark City) се състоят почти
изключително от карти – 18
карти за роли - герои, като във всяка от игрите се
избират само 9 от тях, които
ще се използват за съответната игра; 80 карти за обекти – 66 от базовата игра и още 14 от Dark City, както и 8
референтни карти за фазите на ходовете. Освен картите играта съдържа и 30 “златни” монети, приличащи на бонбони за
смучене, както и една дървена жълта корона, обозначаваща първия играч, който за
целите на играта се нарича “крал”.
Компонентите на играта |
Както можете да усетите по
изписаното дотук, уменията на всеки от героите са силно тематични и такова е и
усещането от играта като цяло. Артът на картите, макар и вече в по-стар стил, е
остарял добре и допринася за общото усещане от играта.
Картите - обекти в играта имат
няколко характеристики:
·
Цена – броя монети, нарисувани в горния ляв
ъгъл, като освен цената на картата, това също е и броят точки за победа, които
ще Ви донесе тази карта, ако в края на играта тя е част от Вашия град.
·
Цвят на картата, отбелязан в кръгчето в долния
ляв ъгъл – цветовете са:
Жълт – Благороднически обекти, като
дворци и замъци, които дават допълнителни монети, когато бъдат избрани Кралят
или Императорът;
Ролите от базовата игра |
Зелен – Търговски и занаятчийски
обекти, като пазари и пристанища, които дават допълнителни монети, когато бъде
избран Търговецът;
Червен – Военни обекти, като
кули-наблюдателници, крепости и затвори, които дават допълнителни монети,
когато бъдат избрани Военноначалникът или Дипломатът;
Лилави – Специални обекти, които
ви дават специален бонус, описан на самата карта, когато бъдат “построени” в града Ви.
·
Име
на обекта – не изпълнява никаква по-специална функция освен като “flavour text”.
Подготовка за игра
За да започнете игра, трябва
първо да решите кои 8 или 9 герои ще използвате за тази игра. Ако това е
първата Ви игра, препоръчвам Ви да играете с 8-те герои от основната игра – ще
ги познаете по това, че те нямат звездичка под номера им в горния ляв ъгъл.
Този номер обозначава също реда им на игра, като първо играе героят с номер 1,
а последен – този с номер 8 (или 9). При избора на герои имайте предвид, че
трябва да изберете по един герой от всеки от тези номера, като имате по две
възможности за всеки от номерата. След като бъдат избрани, те трябва да се разбъркат
добре.
Ролите от експанжъна Dark City |
От това тесте на обектите всеки
от играчите трябва да изтегли по 4 стартови обекта в ръката си, без да ги
показва на останалите играчи. След това всеки от играчите също получава по две
стартови монети от общия резерв.
Според правилата на играта
короната като първи играч или
“крал” трябва да
получи най-възрастният играч на масата.
Геймплей
Играта се играе на рундове, като
в началото на всеки рунд играчът с короната изкарва на случаен принцип
определен брой карти от тестето с ролите в зависимост от броя на играчите, като
тези карти няма да играят в този ход – ако са повече от една карта, една се
поставя с лицето надолу на масата, а останалите с лицето нагоре, така че всички
играчи да виждат, че тези герои няма да влязат в игра през този рунд.
Карти за обекти - лилавите обекти имат текст на картата,
описващ специалния бонус, който Ви носи тя, когато бъде "построена" във Вашия град |
След избора на ролите за рунда,
играчът с короната започва да призовава на глас един по един героите според
числото (или ранга им по последователността в която играят) в следния ред: от
ранг 1 (Убиец или Вещица) до ранг 9 (Артист или Кралица). Когато бъде призован
всеки от героите, играчът, който го е избрал трябва да изпълни хода си, които
включва основните действия за всички играчи плюс специалното действие, което e в зависимост
от героя Ви, както е описано
по-долу.
Горе вляво на картите на героите е отбелязан цветът на сградите, с които се асоциира съответният герой, като не всяка от ролите има бонус от определен вид обекти |
Макар да предоставят голям бонус,
наблюденията ни от нашите досегашни игри показват, че роли като Архитекта и
Търговеца биват убивани и ограбвани значително по-често от останалите.
Вашият ход
По време на Вашия ход можете да
изпълните три действия:
Референтните карти носят информация как се провежда
ходът Ви, как се извършва точкуването, но за съжаление липсва допълнителна информация за всяка от ролите |
·
Строене на сграда – След основното действие,
можете да построите една сграда (или до три в случая на архитекта) от ръката
си, като платите цената й в жълтици и я поставите пред Вас на масата, така че
да е видима за всички играчи. При построяването на обект имайте предвид обаче,
че по-евтините сгради потенциално са много по-лесни за разрушаване от
противниците Ви с Военноначалника, като сградите, струващи една монета са безплатни
за унищожаване. Такива сгради обаче Ви позволяват да използвате стратегия на
пришпорване построяването на осем обекта преди останалите за сметка на
по-скъпите и ценни сгради.
·
Специално умение на героя – Всеки от героите
може да изпълни определено специално действие, описано на картата му и по-подробно в ръководството, само веднъж
по време на своя ход. Ако бъдат избрани героите, които са свързани с определен
цвят сгради, те взимат по една монета за всяка сграда от този цвят, която е
построена в града на играча, който играе с тях, като могат да използват това си
умение в началото или края на хода си според тяхната преценка – преди да
построят сграда, като могат да използват новопридобитите монети за
построяването й или след построяването на сграда, така че евентуално тя да може
да генерира повече доходи, но само с парите, които са притежавали преди това.
Както е подчертано в правилата – не може да се ползват и двете възможности! :D
След призоваването на всеки от героите и
изпълнението на ходовете им, всеки играч връща картата на героя си в
тестето, след което то се разбърква наново и следващият рунд започва.
Край на играта
При построяването на осем обекта
в града на някого от играчите, се доиграва започнатият рунд с всичките избрани
за него роли и играта приключва.
Следва точкуването – всеки от
играчите сборува точките (цената) на всяка от построените сгради в своя град,
след което се присъждат допълнителни бонус точки, ако някои е постоил обекти от
всичките пет цвята в своя град, както и за първия построил осем сгради, като се
присъждат по-малко бонус точки също и за останалите, успели да построят осем
сгради, макар и след него. Победител (както може да се очаква) e играчът с най-много точки.
Силни страни на играта
1.
Като играч, който обича тематичните игри, които
ни пренасят във вселената си, за мен най-голям плюс на Citadels е, че успява да накара играещите я да се почувстват, че наистина са герои, които
изграждат своите градове в мрачните времена на Средновековието.
2.
Играта има силен елемент на блъф и социално
взаимодействие между играчите, като в същото време е и силно стратегическа.
3.
Във връзка с предната точка ще отбележа, че
социалното взаимодействие и възможностите за заменяне на героите и сградите позволяват
всяка игра да се отличава от предходната и допринасят за значителната
преиграваемост на играта.
4.
Правилата на играта са лесни и се обясняват
сравнително бързо, като с малко подготовка би била подходяща и за нови играчи в
хобито.
5.
Освен другото, играта става за големи групи от
хора, на които им е омръзнало от значително по-семплите парти игри, до които
иначе е ограничен изборът при 6 и повече играчи.
Слабости на играта
За проверка на ролите се налага непрекъс- нато да се допитвате до ръководството, което би могло да се избегне с допълни- телен референтен лист |
2.
Играта има значителен елемент на късмет, според
сградите, които ще се паднат в ръката Ви; въпреки това някои от ролите и
сградите Ви позволяват да въздействате на това като сменяте картите си с други
играчи или банката или като теглите повече карти.
3.
Някои от ролите като Убиец и Крадец изискват да
наречеш по наименование героя, които искаш да нападнеш, като това затруднява
използването на тези роли от нови играчи без ровене и прехвърляне на
ръководството от човек на човек, което от своя страна ще доведе до по-бързото
му износване. Тази слабост може да се премахне с добавяне към играта на
референтен лист с ролите за всеки от играчите.
Може да
очаквате публикуването на такъв референтен лист на Български във формат за
принтиране на блога ни в най-скоро време.
Оценка
Като заключение мога да отбележа,
че играта е една от игрите, с които навлязох в хобито и въпреки, че съм я играл
изключително много пъти, тя е и една от любимите ми игри. Неслучайно се счита, че
именно Citadels е
вдъхновила избора на роли на други класики като Puerto Rico и San Juan. Тя позволява на нови играчи да
свикнат с концепцията на механики като Card Drafting, Variable Phase Order и Role Selection, които се прилагат и в
значително по-сложни игри.
Препоръчвам
задължително за:
1. Почитателите на
игрите с блъф.
2. Почитателите на
игрите с избор на роли.
3. Когато Ви е
необходима добра игра тип “филър” измежду по-дълбоки стратегически игри.
4. Средновековни
инквизитори и военноначалници.
Геймплей : 6
Преиграваемост : 6
Крайна оценка : 6/6
бел. ред. Снимките към статията са от българската версия на Citadels, която вече не се предлага на пазара. Към ден днешен можете да намерите английската версия на играта, която би могла да се използва лесно и с допълнителни референтни листи на български, каквито ще можете да намерите скоро на блога ни.
Няма коментари:
Публикуване на коментар