от Христо Симеонов
„Android“ е име добре познато на всички любители на
настолни игри. В последните няколко години посредством серия от заглавия "Fantasy
Flight Games" успяха да го превърнат в световен феномен. Основна част от
популярността на заглавията от така наречената „Android Universe” се дължи на разкошната и предизвикателна колекционерска игра с карти – „Android Netrunner”, дело на големия дизайнер Ричард Гарфилд ("Magic the Gathering", "King of Tokyo").
Светът на “Android”
ни пренася в едно дистопично киберпънк
бъдеще, издържано в най-добрите традиции на жанра. Човешкото общество е
еволюирало, посредством безпрецедентен пик на технологиите, позволяващ
стремглаво развитие на роботиката, биоинжинерството и информационните
технологии. Земята е пренаселена, пределно замърсена отломка от миналото,
управлявана от могъщи и ненаситни корпорации. Срещу тях ежедневно се изправят
десетки хакери (или runner-и) в опит да си осигурят слава и по-добър живот.
"FFG" към момента са реализирали на пазара три заглавия, развиващи се в „Android Universe”.
Всяко от тях попада в собствен жанр и пристига с интересни и
разнообразни механики. В края на миналата година от компанията обявиха
нова „Android” игра, с което
привлякоха вниманието на геймърите. “Android: Mainframe” e поредното завръщане на "FFG" в необятната вселена, която те създадоха
и продължават неуморно да развиват пред нас. Дали "Mainframe" има нужните качества, за да отговори на
огромните очаквания на геймърите? В следващите редове ще се опитам да ви предоставя отговор на този въпрос.
Единици и нули
“Android: Mainframe” е
абстрактна стратегическа игра за двама до четирима играчи, дело на дизайнерското дуо – Жорди Джене
и Грегорио Моралес. Играта не е напълно оригинално заглавие и се явява обличане
в нова премяна на тема, механиките и геймплея на популярно заглавие, дело на
същите дизайнерите от 2013 г. – “Bauhaus”.
Играта предлага избор между шестима хакери |
“Android: Mainframe” е много различна игра от всичко, което сте опитвали във вселената на "Android". Както вече споменах, играта попада в
жанра на абстрактните стратегически заглавия. Игрите в този жанр определено не
са по вкуса на всеки. Една от основните
им характеристики – нищожната или напълно липсваща тема отблъсква много
геймъри. Все пак абстрактните игри са може би най-старият жанр в нашето хоби, водещ
своето начало от игри като шах и го. Огромна част от механиките в днешните
модерни игри водят началото си именно от тези заглавия, като към тях е
прибавена пленителна тема и визуални глезотийки. Абстрактните игри днес, въпреки
огромния наплив от тематични, разполагащи с вълнуващи компоненти, силно
тематични игри, които ни заливат отвсякъде, продължават да отстояват своето
място в хобито и да бъдат предпочитани от немалък брой геймъри. А и последните
няколко години доста подобни игри успяха да привлекат вниманието и на
масовата публика (“Tash-Kalar", "Hive", "The Duke", "Patchwork").
Темата в “Android: Mainframe”, напълно в стила на жанра, е... някъде там.
Играчите влизат в ролята на хакери (the Runners), които се изправят един срещу друг в опит да разбият защитата и да се
доберат до важна информация, съхраняване в паметта на високопроизводителен
суперкомпютър, собственост на мастита корпорация. Всичко това те правят
преследвайки финансови облаги и слава (разбирайте точки). Играчите, атакуват
системата през различни точки на достъп и се стремят да изградят защитни зони
около последните. Всяка една от успешно защитените точки за достъп се трансформира
в необратима връзка между хакера и ядрото на суперкомпютъра, носейки му точки в
края на играта.
Напълно ви
разбирам, ако всичко до тук е грабнало вниманието ви – използването на
вселената на "Android" безспорно
е успешно попадение за "FFG". И някъде
тук обаче... забравете всичко за темата, защото то просто не ви е нужно, за
да играете “Android: Mainframe” . Идва време за механиките, които са издържани в най-добрите традиции на
абстрактния жанр.
Корпоративно бъдеще
Точките за достъп |
“Android: Mainframe” пристига с доста ограничен брой компоненти – нещо традиционно за жанра и
не толкова за "FFG". В началото
на играта се сглобява игралното поле. То пристига под формата на четири
правоъгълни части, изработени от висококачествена пластмаса, върху които е
изобразена мрежа от “пътечки“ (paths) и „възли“ (nodes), изпълняващи ролята на виртуалната
защитна система на суперкомпютъра. Частите на борда се напасват една в друга
подобно на обичаното от мнозина „Лего“, като крайният резултат е надежден и
доста примамлив, дори за окото на неутралния зрител на сесия на “Android: Mainframe”.
Централният борд е от четири части |
Преди началото на
играта всеки от играчите избира един измежду шест предварително генерирани хакери (или герои), като всеки от тях пристига с персонално тесте от пет карти, наричани „персонален
софтуер“. Играчите получават и двустранни токени, илюстровани с лика на
персонажа им и неговото лично лого. Тези токени изпълняват ролята на „точки достъп“
и играят основна роля в “Android: Mainframe”.
В средата на
игралното пространство се поставя централното поле, а около него, достъпно за всички
играч, се формира тесте от карти означени като „базов софтуер“, от което се
обръщат четири карти. На достъпно място се подрежда и купчинката „прегради“
(partitions) – сини, пластмасови
пръчици, наподобяващи фиде.
Partitions или "преградките". Разполагането им е ключово за успеха ви |
“Android: Mainframe” определено не е трудна, нито сложна игра, но тънките моменти в геймплея й
ще ви накарат да се замислите. По време на своя ход играчите имат право на един
измежду три избора.
Могат да отстранят
най-горната карта от тестето с „персонален софтуер“ и да поставят един от
свойте лични токени в избран от тях „възел“ от централното табло, като спазват
правилото, че не могат да поставят токен във вече „защитена зона“. Цялата игра се върти около вашите токени –
точки за достъп. Целта на “Android: Mainframe” е да поставите колкото се може повече от тях (имате общо осем на брой), а след това да се опитате да ги затворите с помощта на „прегради“. За да ви донесе
точки дадена точка за достъп, то тя трябва да бъде част от напълно обградено с „прегради“
пространство от игралното поле и в това пространството не бива да има токен,
принадлежащ на друг играч. Именно такива пространства формират гореспоменатите „защитени
зони“. В края на “Android: Mainframe” точките се отбелязват
като всеки един токен в защитена зона ви носи по една точка за всеки „възел“,
които е част от зоната. Или казано иначе – ако оградите един от вашите токени с
„прегради“ в зона съставена от четири „възела“, то той ще ви донесе четири
точки. Веднъж вече формирана, всяка една от „защитените зони“ не може да бъде
разваляна от останалите играчи.
Четири възела оградени напълно - всеки един от тези токени е четири точки в краят на играта |
Освен да
поставите свой токен на игралното поле, второто и може би най-популярно
действие, което може да предприемете е да изпълните ефекта на една от наличните
карти от тестето „базов софтуер“. Това тесте съдържа няколко по вид карти,
отбелязани тематично като базови, обикновени програми на разположение на всеки
хакер, които ви позволяват действия свързани с поставянето и манипулирането на „прегради“
или с манипулирането на разположени преди това „точки за достъп“. Вие избирате
една от достъпните четири карти, изпълнявате действието на нея и я заменяте с
нова от тестето. Използването на тези карти има ключова роля за цялата игра,
защото “Android: Mainframe” приключва, когато изчерпите
тестето с карти „базов софтуер“. В 90% от игровото ви време ще използвате това
действие. По своята същност огромна част от геймплея на “Android: Mainframe” включва правилно планиране и
навременно използване на въпросните карти. На някой това може и да не се
понрави, защото елементът късмет е налице – обръщате карти на случаен принцип, с
които да заместите използвани от вас, което означава, че винаги може да
обърнете нещо, което да е от полза на вашите опоненти.
Поглед върху стандартна игра на "Android: Mainframe" |
Третата
възможност за ход, която ви предоставя “Android: Mainframe” е най-апетитната и привлекателна от
всички. Бях ви споменал, че всеки един от персонажите пристига със собствено тесте
от пет карти, наричани „персонален софтуер“. Преди началото на играта, всеки от
играчите избира на случаен принцип три от тези карти. Всяка една от картите
съдържа действие, което буквално прескача рамките на правилата на “Android: Mainframe”. Но има и уловка – може
да използвате всяка карта само веднъж! Използването на „персоналния софтуер“
на вашите хакери е най-забавната част от “Android: Mainframe”. Играчи са под едно постоянно напрежение,
какъв скрит жокер имат противниците им в ръката си. Още по-забележителен е фактът,
че FFG и дизайнерите на “Android: Mainframe” са се погрижили всеки
един от наличните персонажи да има собствен стил на игра, които намира
отражение в картите. „Персоналният софтуер“ и неговото използване е най-страхотната
механика в играта. Тя вдъхва много живот на “Android: Mainframe” и е елементът от геймплея, който ще
задържи най-силно вниманието ви към играта.
Да живее киберпънка!
Когато новината за нова настолна игра във вселената на "Android" достигна до мен, се изпълних с умерен оптимизъм. Личният ми опит с предишните заглавия на "FFG" в този франчайз е доста противоречив. Опитвал съм оригиналната игра "Android", от която не останах особено впечатлен. "Netrunner" обаче ми допадна много, играта напълно заслужено се радва на толкова радушен прием сред милиони геймъри по света. Уви, лично за мен и тя стана жертва на основната причина, поради която не играя CCG-та, LCG-та или военни игри с миниатюри - нямам сериозен партньор за такива заглавия, а и обичайно се събираме доста повече от двама души, когато играем настолни игри.
За да посегна плахо към “Android: Mainframe” допринесе и факта, че играта спада към жанра на абстрактните стратегии. Не ме разбирайте погрешно - нямам нищо против тях. Харесвам както класически такива, така и модерни заглавия от този тип. Проблемът обаче е там, че липсата на тема отблъсква много хора... а как да играеш настолни игри, когато няма желаещи?
Изненадващо, дори за мен, “Android: Mainframe” ми хареса. Няма да ви свалям звезди, нито да ви лъжа с някакви високопарни думи (просто защото от "FFG" все още не ми плащат да го правя) - играта няма и е далеч от това да е събитието на годината. Не очаквайте тя да спечели някакви престижни награди или да се продаде в рекорден брой копия. Но играта е добра. На едно ниво, малко над средното. Обезателно “Android: Mainframe” не е за всеки вкус, нито е подходяща за всяко събиране с настолни игри. И все пак тя застава на една доста деликатно място, като приятно едночасово упражнение по стратегическа мисъл. Ще я оставя в колекцията си. Ако вие сте почитател на абстрактните игри, напълно резонно ви я препоръчвам.
Това, което ме спечели в “Android: Mainframe” и което вярвам, че ще допадне и на вас са страхотните и запомнящи се компоненти (нищо ново за "FFG") и механиката с персоналните тестета на всеки от хакерите. Наличието на различни персонажи, които се различават не само визуално, но и като геймплей е страхотното нещо в играта. Това е големият плюс на “Android : Mainframe” и основната причина да харесам играта. Ще ви споделя още нещо - ако бях на мястото на "FFG" щях сериозно да се замисля дали да не инвестирам в тази игра, добавяйки в бъдеще нови персонажи и нови допълнителни карти към личните тестета на вече наличните. Дори прибавянето не един елемент на "deck building" може да даде един огромен тласък на “Android: Mainframe”, превръщайки го в заглавие от калибъра на популярния му събрат, "Android Netrunner".
“Android: Mainframe” остава при мен... засега. Играта е окей. Ако искате свежа абстрактна стратегическа игра, ако си падате по игри от този жанр, съвсем смело ви я препоръчвам. Няма да загубите ума и дума по това заглавие. И все пак “Android: Mainframe” е на едно чудесно ниво, особено ако сте фен на жанра.
Препоръчваме задължително ЗА :
1. Почитатели на "Android" вселената.
2. Любители на абстрактни игри.
3. Ако търсите предизвикателна стратегическа игра.
4. Когато липсата на тема не ви пречи.
Геймплей : 4/6
Преиграваемост : 3.5/6
Персоналните карти за всеки хакер, за основната причина за добрата ни оценка на“Android: Mainframe” |
Изненадващо, дори за мен, “Android: Mainframe” ми хареса. Няма да ви свалям звезди, нито да ви лъжа с някакви високопарни думи (просто защото от "FFG" все още не ми плащат да го правя) - играта няма и е далеч от това да е събитието на годината. Не очаквайте тя да спечели някакви престижни награди или да се продаде в рекорден брой копия. Но играта е добра. На едно ниво, малко над средното. Обезателно “Android: Mainframe” не е за всеки вкус, нито е подходяща за всяко събиране с настолни игри. И все пак тя застава на една доста деликатно място, като приятно едночасово упражнение по стратегическа мисъл. Ще я оставя в колекцията си. Ако вие сте почитател на абстрактните игри, напълно резонно ви я препоръчвам.
Това, което ме спечели в “Android: Mainframe” и което вярвам, че ще допадне и на вас са страхотните и запомнящи се компоненти (нищо ново за "FFG") и механиката с персоналните тестета на всеки от хакерите. Наличието на различни персонажи, които се различават не само визуално, но и като геймплей е страхотното нещо в играта. Това е големият плюс на “Android : Mainframe” и основната причина да харесам играта. Ще ви споделя още нещо - ако бях на мястото на "FFG" щях сериозно да се замисля дали да не инвестирам в тази игра, добавяйки в бъдеще нови персонажи и нови допълнителни карти към личните тестета на вече наличните. Дори прибавянето не един елемент на "deck building" може да даде един огромен тласък на “Android: Mainframe”, превръщайки го в заглавие от калибъра на популярния му събрат, "Android Netrunner".
“Android: Mainframe” остава при мен... засега. Играта е окей. Ако искате свежа абстрактна стратегическа игра, ако си падате по игри от този жанр, съвсем смело ви я препоръчвам. Няма да загубите ума и дума по това заглавие. И все пак “Android: Mainframe” е на едно чудесно ниво, особено ако сте фен на жанра.
Препоръчваме задължително ЗА :
1. Почитатели на "Android" вселената.
2. Любители на абстрактни игри.
3. Ако търсите предизвикателна стратегическа игра.
4. Когато липсата на тема не ви пречи.
Оценка :
Визуално оформление и компоненти : 5/6Геймплей : 4/6
Преиграваемост : 3.5/6
Крайна оценка : 4/6
Няма коментари:
Публикуване на коментар