От Христо Симеонов
Настолните игри специфично
насочени към деца или семейства все повече започват да се обособяват като
самостоятелен жанр. Сред представителите му може да откриете няколко заглавия с
безупречна репутация, многомилионна фенска маса и съдържание-образец на
основните постулати на жанра – лек и заразителен геймплей, облечен в достъпни,
дори елементарни правила. Най-силното оръжие на този тип игри е именно
възможността те да бъдат играни както от подрастващи деца, така и от възрастни,
като удивително ненатоварващият им геймплей е способен да заличи всяка
възрастова разлика.
Когато през
втората половина на 2015г. световно известното германско издателство „HABA“ обяви, че започва нова серия от настолни
игри, с малко по-предизвикателен геймплей, насочени именно към семейства с подрастващи деца, новина привлече вниманието на всички в хобито.
От дълги години „HABA“ са еталон в сферата на настолни игри за най-малките. Каталогът им изобилства от привлекателни, ненатоварващи игри с
образователен елемент, които лесно ще разпознаете по сигнално жълтата опаковка
– запазена марка на компанията. Тези чудесни игри са отличен избор за
запознаване на малки дечица с нашето чудесно хоби, а образователният елемент в
тях позволява придобиването на елементарни, но важни, знания у малчуганите
относно геометричните форми, цветове, числа и прочие все жизненоважни устои
на които стъпва формирането на всеки един човек.
В днешното ревю
ще ви представя второто заглавие от серията „усложнени игри“ на „HABA“. В последните месеци то получи доста положителни оценки, като успя да
спечели както начинаещи, така и закоравели геймъри. Дали “Karuba” е новият диамант в жанра на семейните игри? Ще се опитам да ви отговоря в следващите редове.
Изгубени храмове си търсят приключенци
“Karuba” е игра
за двама до четирима играчи дело на световноизвестния дизайнер Рюдигер Дорн (“The Traders of Genoa”,
“Jambo”, “Las Vegas”, “Istanbul”).
Както вече стана дума играта е на пазара от германското издателство “HABA”, а в България може да я откриете под формата на лицензирана версия от
официалния им вносител Илинор.
Действието в “Karuba”
ни пренася на загадъчния едноименен остров,
дом на отдавна изчезнала древна цивилизация, която е оставила след себе си
бляскави храмове и несметни богатства. Уви, въпросните храмове, отдавна
загубени и забравени, са „погълнати“ от непроходима тропическа джунгла. Всеки
един от играчите поема в свои ръце съдбата на четирима приключенци – археолози,
всеки от които е посветил живота си в достигане до един от заветните храмове.
Плочките - сърцето на "Karuba" |
Ако трябва с една
дума да определя жанрово “Karuba” то тя без съмнение спада към “tile
placement” /поставяне на плочки/
игрите. В този жанр, за който говорих съвсем наскоро („Isle of Skye“) основната механика включва изграждането на някаква обществена или природна
структура посредством поставянето на изобразени с разнообразни терени или
сгради плочки, следвайки определени правила, които ви носят точки в края на играта.
В “Karuba”
всеки един от играчите получава идентично
табло изобразяващо острова, индивидуална купчина плочки, номерирани от 1 до
36, четири мийпъла представляващи четиримата археолози от неговия отбор и
четири храма. Храмовете отговарят цветово на археолозите (или „археолийпълите“). Основната ви задача в “Karuba” ще бъде да преведете всеки един от
приключенците до съответния храм, които той търси – в зависимост от цвета.
Всеки успешно преведен през джунглата археолог ще ви носи определен брой точки.
Археолийпълите и заветните храмове |
Подготовката за
игра включва поставянето на храмовете и археолози на определени позиции,
номерирани с координати, върху острова. Играчите се редуват всеки да постави
храм и приключенец. Позициите на всеки храм и приключенец са идентични за
всички играчи. Играта пристига и с препоръчителни такива за първите ви няколко
игри. След поставянето на храмовете един от играчите разбърква пред себе си
собствената си купчина плочки и ги оставя с лицето надолу. Останалите играчи
могат да наредят своите пред себе си, с лицето нагоре, като горещо ви препоръчвам
да направите това във възходяща прогресия, около таблото с острова ви.
Основната цел в “Karuba” естествено са точките. Както вече стана
дума, най-много от тях ще получите, когато доведете приключенец до храм, който
се опитва да открие. Допълнително точки се генерират по пътя ви, когато
откривате диаманти или злато. Когато се постави и последната плочка, играта
приключва и играчът с най-много точки е победител.
Пъзели и археолози
Пъзел от плочки |
След като се
запознаете с елементарните й правила, “Karuba” веднага ще ви въвлече във водовъртежа на
приключението. Основната механика на играта е безумно лека – напълно в духа на
аудиторията към която е насочена. Играчът, чиито плочки са разбъркани и
поставени с лицето надолу пред него, тегли една от тях на случаен принцип и
гласно обявява номера й. Останалите играчи откриват изтеглената плочка и могат
да извършат с нея едно измежду две действия.
Първото е да
поставят плочката някъде на персоналното си табло, върху празна позиция от
острова. Може да поставите изтеглената плочка във всяко едно свободно място на
острова, като единственото условие е цифрата изобразяваща номера й да се намира
в горния ляв ъгъл. Върху всяка плочка има изобразена в разнообразна форма
пътечка между дивата джунгла. За да преведете даден пътешественик до търсения
от него храм, трябва първо да изградите мрежа от пътечки пред него. Именно това
е първото предизвикателство в играта. Трябва да внимавате как поставяте
плочките, като се опитвате да изградите най-оптималния път до съответния храм,
внимавайки да не се блокирате сами.
Синият приключенец е блокиран завинаги на плажа... което не е чак толкова лошо |
Втората опция за
действие ви позволява да движите приключенците си. Вместо да поставите
изтеглената плочка върху острова си, я отстранявате от игра и премествате
един (и само един) от „археолийпълите“ си толкова плочки, колкото изхода има
пътечката изобразена на плочката – от два до четири. Точно този елемент от
геймплея е истинското предизвикателството в “Karuba”. Имате на разположение точно тридесет и шест
плочки, с които освен, че трябва да изградите път през джунглата за вашите
приключенци, трябва и да предвижите последните успешно до съответните храмове. Точки ви
носят само тези от тях, които успешно успеят да достигнат до заветната цел.
Още няколко думи
за плочките – върху някой от тях има изобразен диамант или късче злато. По пътя
си приключенците могат да събират последните, като те им носят допълнителни
точки в края на играта.
Няколко думи и за
компонентите и визуалното оформление на “Karuba”. Играта е издържана в шарени, жизнерадостни
цветове, напълно подхождащи си с темата и насочеността й. Илюстрациите върху
плочките са изключително изчистени и лесно разпознаваеми. Самите те са от
твърд, висококачествен картон.
Приключенците и
храмовете пристигат под формата на симпатични дървени маркери. Особено
впечатление правят приключенците, които са издържани стилистично със широкополи шапки (това ти ли си, Инди?). Диамантите и късчетата злато са много приятни
на пипане, изработени от качествена пластмаса. Отлично впечатление с високото
си качество правят и централните табла изобразяващи острова.
Диаманти и злато |
Няколко думи за
българската версия. “Karuba”
е напълно езиково независима игра, което допринася и за нейната достъпност. Именно
затова родната версия, разпространявана от Илинор, включва двустранен А4 лист,
върху който са преведени правилата на играта. Имал съм сблъсък с много подобни
издания на други игри за българския пазар, но в това на “Karuba” добро впечатление ми направи, че
правилата са отлично преведени и не биха затруднили подрастващи деца да вникнат с
лекота в тях. Именно затова, те получават адмирации.
Ако трябва да
обобщя - “Karuba” е чудничка
визуално и без никакво съмнение ще ви спечели. Типично в стила на "HABA", всичко е много шарено и весело, която
вярвам ще се понрави на всеки в хобито.
С деца на море
В последните
няколко месеца, като истинска виелица, бях буквално засипан от нови, изключително успешни
игри насочени основно към начинаещи, семейства и подрастващи деца. “Karuba” е една от много добрите такива. Играта в
своето сърце е един солов пъзел – изграждате пред вас път за приключенците си.
Не знам дали има някой, на който това няма да му допадне. Голямата уловка в играта
идва от това, че „частите“, които използвате за градене на пъзела, служат още и
за придвижване на вашите археолози. “Karuba” спокойно може да се причисли дори към „resource
management” игрите, защото се опитва да ни накара да помислим как най-правилно
да употребим плочките си (ресурсите си). Именно тази нейна характеристика за
мен има най-голяма стойност като игра за подрастващи деца.
“Karuba” е
чудничка игра - лек и заразителен геймплей, облечени в пъстра и жизнерадостна премяна. Мисля, че играта ще се понрави дори и на най-сериозните геймъри. В нея
те ще открият един малко по-различен “filler”, който обаче отлично се справя със задачата си да
ви разсее, след като сте изиграли нещо величествено епично („TI3“ или „Mage Knight“, например). Единствената по-сериозна критика към играта е, че няма почти
никаква конфронтация между играчите. Именно затова не бих я препоръчал за любителите
на този тип игри.
Мога само да ви
препоръчам “Karuba”. Особено
в чудните летни месеци, които ни предстоят. Играта е чудесен избор, с който да
разнообразите почивката си, особено ако сте семейни. Едночасово събиране на
съкровища и изследване на тропически джунгли ще ви спечели много симпатии, а и
е доста приятно средство за защита срещу уморителни жеги. Храмове, приключенци
и диаманти... а и ледено коктейлче в ръка – какво повече ти трябва за лятото?
Препоръчваме задължително ЗА:
1. Подрастващи деца
2. Семейства
3. Начинаещи в хобито
4. Археолози
5. Уморени от 4 часови драми на GoT геймъри
Оценка :
Арт и компоненти : 4.5/6
Геймплей : 4.5/6
Преиграваемост : 4.5/6
Крайна оценка : 4.5/6
Няма коментари:
Публикуване на коментар