Страници

вторник, 8 ноември 2016 г.

Долината на иноваторството – Mystic Vale


от Христо Симеонов

    В седмиците след тазгодишният „Essen Spiel“, където отново станахме свидетели на счупени рекорди по участващи изложители и по посещаемост, имах удоволствието да си поговоря с колега ( присъствал на изложението ) за бъдещето на настолните игри. Хобито безспорно преживява най-бляскавите си години, своеобразен Златен век на Три морета. Но това вече не изненадва никого.

     По-интересен за мен е въпросът, какво предстои, какво бъдеще дебне настолните игри зад ъгъла. Като дългогодишен геймър, закърмен с изглеждащите вече древни конзоли  „Nintendo“, „SEGA“ от началото на 90-те години на XX век, както и с култовите „386“ и „486“ персонални компютри ( цифрите са съкращения на модели микропроцесори на „Intel“...за децата го пиша това ), не мога да не изразя опасенията си, че настолните игри постепенно залитват по наклонената плоскост на своите видео събратя, които в наши дни предлагат повече шаренийка и елементарни геймплей опции, отколкото богата атмосфера, оригинални механики и епични сценарий ( достоен за епос на Ридли Скот ) – отличителните черти на техните предци. С разрастването на нашето хобито до немислими само до преди няколко години пропорции, с навлизането на стотици нови хора, които откриват за първи път настолните игри и с все по-впечатляващия възход на платформи за финансиране като Kickstarter”, може би не сме далече от времето, когато настолните игри ще се правят на конвейер, без да се търси свежест и иновативност, а само бърза, гарантирана и максимално голяма печалба.

    Ще спра дотук обаче. Дадох ви повод за размисъл.  В днешното ревю ще представя една игра, която дойде точно навреме, за да ме откъсне от черните мисли, които споделих в горният пасаж. Нейната основна механика е без никакво съмнение е най-оригиналналното и иновативно предложения тази година.


Народът на друидите


Стартовото ви тесте с карти...е доста празнич

    “Mystic Vale”
 е игра с карти за двама до четирима играчи. Дизайнер е Джон Клеър, а издател „AEG”. Играта без никакво съмнение спада към изключително популярния жанр “deck building”. В “Mystic Vale” играчите попадат в центъра на една...далеч не оригинална история. Действието ни пренася в неназовано, случайно генерирано фентъзи кралство, където умиращ зъл крал изрича проклятие към сърцевината на всички добро, Долината на живота (може би кралят е загубил изборите на първи тур?). Проклятието бързо се разпростира, протягайки пипала на разруха и унищожение върху всичко живо. Духовете-пазители на горите, планини и водите се обръщат за помощ към клановете на друидите (държавата на друидите ми е любима тема). Всеки един от играчите влиза в ролята на представител на един измежду четири друидски клана и се отзовават на призива за помощ срещу зловещото проклятие.

    Темата на “Mystic Vale” ме кара да крещя...силно и дълго. Скучна и с нищо незапомняща се, тя има само едно положително качество – не се натрапва. Но както може би очаквате – силата на “Mystic Vale” не е в темата.

    Основната механика на геймплея е нещото, което привлеча погледи и заслужава особено внимание. Когато чух за „Card Crafting System механиката, не останах никак впечатлен. Просто защото не си го представях и ми звучеше като порция пресилени думи и хитра маркетингова стратегия от страна на дизайнера и “AEG”, която е опречена да се сгромоляса. И както не веднъж съм ви казвал – колко ми е хубаво, когато ме опровергаят.

Занаятчийство с карти

Подобренията - най-важното нещо в "Mystic Vale"
    “Mystic Vale” започва като всяка “deck building” игра – всеки от играчите получава персонално тесте включващо стартовите му карти. Всяка една от картите се поставя предварително в прозрачни протектори, които пристигат като част от играта. Тестета от своя страна са напълно идентични, като се различават само по цвета на гърба на картите. И дотук с добре познатите ви похвати в жанра.

    Първото нещо, което веднага ще ви направи впечатление в “Mystic Vale” е, че по-голямата част от картите в стартовото ви тесте са...празни. Да, точно така, на тях няма да откриете нищо, нито ред текст, нито дори картинка. Компания в тестето ви им правят карти, обозначени като "прокълната земя" или "плодородна земя". И двата вида земя ви носи мана, ала "прокълнатите земи" включват и символа “decay”.

    Бързам веднага да ви ги обясня за маната и символа “decay”. Ако излезнем извън тематичността ( то и без това я няма много в играта ), в “Mystic Vale” ще откриете два вида валута. Първият от тях е маната. С нея закупувате “advancements”/„подобрения“ за картите в тестето ви.

    „Подобренията“ са сърцето и душата на “Mystic Vale” и основата зад шармантната “Card Crafting System” механика. Те представляват прозрачни карти ( подобни на тези в “Gloom” например ), върху които са изобразени разнообразни геймплей ефекти. Всяко закупено подобрение може да пъхнете в протектор на някоя от картите в тестето ви. По този начин вие буквално създавате картите в тестето си, като сами избирате какви специални умение да изберете и как да ги комбинирате, за да реализирате избраната си стратегия в играта.

Ето така се коват картите...докато са горещи
    Говорейки за стратегия, дойде време да си кажем и няколко думички за какво се борите в “Mystic Vale”. Преди началото на играта, в зависимост от броят на играчите, отделяте настрана определен брой точки, под формата на токени. Когато токените се изчерпят, играта приключва и пристъпваме към точкуване.

    Точки в “Mystic Vale” печелите по няколко начина. Част от тях ще генерирате в хода на играта. За целта трябва да поставите в картите си съответното „подобрение“, което да ви ги предостави. В допълнение към тях, в края на играта получавате точки и от вашите “Vale cards”. Те са групиране в две тестета и се придобиват чрез един или чрез комбинация от няколко „spirit”/”духовни“ символа. 
Последните пък са вторият вид валута в “Mystic Vale”. Генерирате ги отново от „подобренията“, с който градите картите в тестето си.

    Споменах ви за “decay” символа, който ще откриете по много от „подобренията“ и по стартовите ви карти. Не се притеснявайте, не съм забравил за него. Няма как да го пропусна, просто защото той внася в играта втората основна механика в геймплея й. Всеки ход в “Mystic Vale” започва с обръщане на карти от страна на активния играч. То може да приключи доброволно във всеки един момент. Всички карти, които сте обърнали, използвате в предстоящия ход. Ако решите да не спирате доброволно обаче, играта ще ви спре сама, когато разкриете общо четири “decay” символа върху обърнатите карти. Това насилствено спиране пък води до това, че пропускате следващият си ход. Класическата, толкова обичана от мен “push your luck” механика ! Искате да правите големи ходове – давайте, но във всеки момент рискувате да пропуснете целия си хода.  В “Mystic Vale” ще преминавате като торнадо през тестето си, стига да се опазите от символите “decay”. Чудесно решение за един от най-големите проблеми на "deck building" игрите.

Илюстрациите на "Vale" картите са впечатляващи

    Но да се върнем пак към „подобренията“, защото както ви казах, те са най-силното оръжие на
“Mystic Vale”. Преди началото на играта ги разделяте на три категории, в три отделни тестета. Единствената разлика между тези категории е в цената и силата на уменията, който получавате за нея. Съвсем естествено, тези от категория три са най-скъпи (струват най-много мана), но ви предоставят изключително силни умения и комбинация от разнообразни „духовни“ символи. “Mystic Vale” е изключително праволинейна игра, което я прави и много подходяща за сравнително начинаещи геймъри.  „Подобренията“ ви предоставят умения, които не са никак сложни за разбиране. Не очаквайте зашеметяващи комбинации от карти, механики и стратегически подходи. Реално си събирате мана и/или символи и ги използвате, за да трупате точки. Но пък го правите абсолютно по собствено усмотрение, което е страшно готино.

Към високи цели

    “Mystic Vale” и нейната “Card Crafting System” са така нужния свеж полъх в “deck building” жанра. Играта буквално е революционно иновативна. Реално във всяка сесия на “Mystic Vale” вие имате точно двадесет карти – ни повече, ни по-малко. Какъв облик ще придобият те обаче е решение което е напълно във властта на играчите. Този похват се справя изключително успешно с един от най-големите проблем на подобен тип игри – “cloak”-ването на тестето ви. 
В “Mystic Vale” картите ви са само двадесет и се превъртат толкова бързо, че няма шанс да чакате немалко на брой ходове, за да използвате желана от вас карта. Цялото ви тесте ще се превърти повече от десетина пъти в хода на играта. Този ефект е търсен в толкова много “deck building” игри и “Mystic Vale” предоставя напълно ново и елегантно решение, представяйки ни игра в жанра, в която имате само двадесет карти.

    Казвайки всичко това обаче, едва ли ще ви изненада, че според мен “Mystic Vale” има крещяща нужда от допълнения. Нови „подобрения“, нови „valeкарти, а защо не и още нови геймплей механики ? Защото “Mystic Vale” си е малко постничка игра. С безличната си тематика и изумително опростен геймплей, тя едва ли ще задържи задълго интереса на хардкор геймърите. От “AEGтрябва сериозно да се замислят над тези проблеми. Хубавото е, че вече го правят – първото допълнение за “Mystic Vale” удари магазините само преди десетина дена. Това, което лично аз искам да видя е нова игра с “Card Crafting System” механика. Игра с повече „месце“, ако ме разбирате. С повече и по-разнообразни механики, с повече геймърщина. Добрата новина – “AEG” вече обявиха “Edge of Darkness”, следващата игра в “Card Crafting” линията, която включва „deck building” и „worker placement”. Не мога да ви опиша колко съм развълнуван.
   
Токените в играта са с отлично качество
“Mystic Vale”
е чудесно заглавие за начинаещи геймъри, семейства и лека, неангажираща вечер с настолни игри. Освен чудесният и иновативен геймплей, трябва да посоча и прекрасното визуално оформление на играта. 
Илюстрациите в “Mystic Vale” са страхотни, наситени с много цветове пейзажи, които ви разкриват различни места от Долината на Живота. Цялостното визуално оформление е дело на екип от художници и илюстратори, които са свърши отлична работа.



    Връщайки се към разсъжденията си от началото на това ревю, нещата, които продължават неумолимо да ме привличат в настолните игри и играят основна роля в това да чакам със затаен дъх поредната порция нови заглавия, са оригиналните механики и теми. И докато второто е доста по-рядко срещано явление, то гейм дизайнерите продължават да правят всичко по силите си, за да ни предоставят все по-иновативни, креативни и оригинални геймплей решения. Именно това е пътят за оцеляване на настолните игри в атмосферата на все по-голямо комерсиализиране на хобито. “Mystic Vale” е прекрасен пример в това отношение. Не го подминавайте с лека ръка, защото ще пропуснете да станете свидетели на революцията в “deck building” жанра.

Препоръчваме задължително ЗА :

1. Друиди и зли монарси
2. Фенове на игрите с карти
3. Когато търсите нещо иновативно
4. Семейства и "casual" геймъри
5. Новото начало на "deck building" жанра

Оценка :

Арт и компоненти : 5 / 6

Геймплей : 6 / 6

Преиграваемост : 3.5 / 6


Крайна оценка : 4 / 6

"Mystic Vale" и много други страхотни настолни игри може да откриете при нашите приятели от Ozone.bg.
ЦЪКНИ МЕ !!!

Няма коментари:

Публикуване на коментар