от Христо Симеонов
Маститото гейм студио “Fantasy Flight Games” абсолютно неочаквано преди година започна серия от настолни игри красноречиво озаглавена „ Euro classics”. Целта
на това начинание беше да се вдъхне нов живот на позабравени и поовехтели
заглавия, които имат ключова роля за съвременният бум на настолните игри. Тези
заглавия ни предлагат богата палитра от класически механики, които продължават да имат фундаментална роля и в съвременните настолни заглавия, само че вече облечени в
по-красива опаковка и с по-интригуваща тема.
За първите две игри от "euro classics”, “Tigris&Euphrates” и “Samurai”, вече говорихме на страниците
на „BoarDDelights“. Третото заглавие от поредицата излиза под шапката на нов издател. “Windrider Games” е
поделение на „FFG“, което е натоварено с преиздаването на класически „евро“ заглавия и с
евентуалното промотиране на нови такива. Играта, която ще ви представя в това
ревю, затваря (поне засега) серията заглавия дело на големия германски дизайнер
Рaйнер Книция.
Древен Египет по книциански
Точките - основна цел в играта |
“Ra” е игра с плочки за двама до
петима играчи. Оригинално играта се появява на пазара през 1999г. от “Ravensburger
Spieleverlag”/“alea“ и “Rio Grande Games”. В това ревю, поради факта, че не съм имал удоволствието да играя оригиналното издание,
ще акцентирам само върху новото такова, което се появи в началото на тази
година от споменатите вече “Windrider games”.
“Ra” е класическа игра на д-р Книция.
Казвам класическа, защото тя съдържа двата основни постулата, запазена марка за
неговите дизайнни – вдъхновяващо заглавие и напълно абстрактен, лек геймплей. Дори
на мен, човек славещ се със способността си да извлича тема от почти всяко
заглавие, ми е изключително трудно да ви въведа в “Ra”. Едно е сигурно – отиваме в Древен Египет. След това
обаче, играта се опитва да ни убеди, че всеки от играчите влиза в ролята
наследник на дългогодишна семейна линия от съветници на фараона. В хода на
играта, вие ще съблюдавате възхода на древната египетската култура, религия и
изкуства.
Централният борд несъмнено хваща окото |
Колкото и прилично да се опитвам
да ви представя темата, тя ще се изпари в момента, в които отворите кутията и
разположите игровите компоненти, В
основата си, подобно на много други игри на Книция, “Ra” си служи с плочки. Основните механики на геймплея
включват серия от аукционни и колекциониране на комплекти от споменатите
плочки. Да, “Ra” е изключително абстрактна игра,
която реално няма тема. Не се опитвайте да търсите последната, ще е излишна
загуба на време. И преди да отпишете играта заради сухите и скучни механики,
които ви посочих, нека ви кажа, че именно там “Ra” блести, предоставяйки ни изумително елегантен геймплей - своеобразен класически прочит върху
„bidding” и “set collection” механиките.
Египетски блясък
"Слънчевите дискове" |
Всяка една игрова сесия на “Ra” е разделена на три епохи, опитващи се напълно неуспешно
тематично да отразят възходът на Древен Египет. Но млъкни сърце - няма да кажа
и дума повече за темата в “Ra”!
В краят на всяка епоха, играчите
сборуват точките си, а накрая на играта има и едно последно точкуване. Преди
началото на играта, всеки получава набор от три слънчеви диска – токени във
формата на египетския йероглиф за „слънце“, върху които има написана определена
цифра. Стойността на последната варира от 1 до 16. Дискът със стойност едно се
поставя в началото на играта в центъра на игралното поле. Тези токени, който ще
наричам "слънчеви дискове" занапред са реално способа ви за участие в
аукционите в “Ra” .
В началото на играта в средата на
игралното поле се поставя централния борд на играта. Върху него има изобразени
две скали, скала „ра“ и скала „аукцион“, с правоъгълни прозорчета за поставяне
на плоки и централна позиция за „слънчев диск“. Всеки от играчите започва с
десет точки, представени под формата на токени. На достъпно място се поставя и
фигурката на бог Ра, която както ще видим има ключова роля в играта.
Тонове от плочки |
Всичко останало в “Ra” са плочки. В играта
ще откриете близо двеста от тях. Добивате ги посредством аукциони. Всъщност,
геймплея на “Ra” се състои основно от множество аукциони, в
които играчите участват. Иначе самите плочки са разделени в разнообразни
категории, опитвайки се да пресъздадат важни елементи от ежедневния живот в
Древен Египет. Всяка различна категория плочки се точкува по различен начин.
„Фараоните“ носят точки в края на всяка една от трите епохи, но само на играчът, който
има най-много от тях. „Цивилизационните плочки“ биват пет на вид и ви носят
точки в края на всяка епоха в зависимост от това колко различни вида сте успели да съберете.
Плочките „Нил“ пък сами по себе си не ви носят никакви точки, а трябва да се
снабдите с поне една плочка „Наводнение“, за да ги превърне в положителен резултат за вас.
Торбичката е много стилна |
Особено внимение заслужават два
вида плочките. Плочките „Ра“ активират аукциони и предвижват епохата към краят
й. Когато се изтегли плочка „Ра“, то играчите веднага разиграват аукцион,
като наддават за наличните към този момент плочки върху полето „аукцион“. Плочките
„Монументи“ пък включват осем различни вида архитектурни паметници, плод на
египетската култура – от пирадими, през обелиски да то сфинксове. Тези плочки
се точкуват едва в третата епоха, в края на играта. Тяхното събиране
представлява една инвестиция за в бъдеще. „Монументите“ са инструментът, който
може да доведе до необичаен краен във всяка една игра на “Ra” .
Подобно на всяко заглавие на
Книция и в “Ra” всеки ход предоставя на играчите
избор между няколко изключително елементарни, но същевременно елегатни опции за действие.
Най-често използваното е изтеглянето на плочка. То се извършва от платнена
торба, която пристига заедно с играта и в която предварително са поставени
всички плочки. В зависимост от изтеглената плочка, са възможни два различни
резултата. Ако бъде изтеглена каквато и да е плочка от носещите точки, то тя се
поставя в полето за аукциони. Последното постепенно се пълни с плочки и става
все по-примамващо за играчите. Ако изтеглите от торбата плочка „Ра“, то тя
незабавно активира ауцион за изтеглените преди това плочки. Всяка една такава
плочка се поставя в специално поле, което се явява способ за отчитане наближаването на края
на всяка епохата.
Началото на един бъдещ апетитен аукцион |
За да не са аукционите плод на
случайност, в “Ra” е предвиден и специален
механизъм за организирането им, по желание на даден играч. Вместо да
теглите плочка от торбата, по време на хода си може да „призовете Ра“. Това
става когато вземете в ръката си детайлната и симпатична фигурка на богът и на
всеослушание обявите „Аз съм Ра“. Играчите отново разиграват търг за наличните
на борда плочки. Между задължителния и доброволния аукцион обаче има една
съществена разлика
.
Да си кажем обаче няколко думи за
аукционите. В тях играчите имат право само на едно предложение, само на една
оферта, за да спечелят плочките, които се разиграват. В “Ra” предложенията се правят посредством „слънчевите дискове“.
Правите предложение с един от дисковете си и ако спечелите аукциона, го
поставяте на мястото за „слънчев диск“ върху централния борд, като взимате в
ръката си диска, който е бил там до този момент. Така например, в началото на “Ra”върху централния борд е разположен „слънчев диск“ със
стойност номер едно и спечелилият първия аукцион ще го размени за този, с
които е направил предложението си. Новополучения токен използвате в следващата
епоха. Всеки играч може да спечели до три аукциона във всяка епоха, защото има
точно три „слънчеви диска“. След което до края на епохата, се пропуска хода му.
"Ра" скалата отбелязва времетраенето на всяка епоха |
Тази механика е един от
най-любопитните и стратегически моменти в “Ra”. Може категорично да откажете да участвате в аукциони, докато вашите
опоненти не изразходват дисковете си. Ако това се случи, то до края на хода вие
реално играете сам – теглите си толкова плочки, колкото желаете и си ги печелите с лекота на
аукциони, в които реално залагате сам срещу себе си. Но има една уловка. Зависите от броя на изтеглените от торбата плочки
„Ра“. Те могат рязко да объркат сметката ви, като всичко реално опира да
късмета ви в тегленето от торбата. Съвсем без никакви задръжки можем да
определим тази механика като “push you luck” – рискувате целият си ход, за възможността да останете единствен играч в
дадена епоха. Без съмнение, това е най-ключовата механика в “Ra”.
Самият Ра |
Няколко думи и за разликата между
задължителните аукциони, които може да се случат когато теглите плочка от торбата и доброволните
такива. В първите всеки може да откаже участие – да каже пас. Дори и играчът
изтеглил плочката. Това има съвсем целенасочена роля в играта, за да попречи
тегленето на „Ра“ плочка да се превърне в обвързващо за играчите действие.
Когато обаче доброволно призовете Ра, то вие сте задължен да направите
предложение с един от дискове си. Останалите играчи могат да кажат пас, но вие
не. Стратегическият момент е, че правите своето предложение последен, което може
да ви спести това задължение, ако някой заложи преди вас или да ви помогне да спечелите плочките на борда с
най-ниския възможен залог.
Богове и дизайнери
Не веднъж съм говорил за „вечните
дизайни“ в настолните игри. Това са механики, издържали теста на времето,
вдъхновили поколения гейм дизайнери и помогнали за успеха на хобито. Макар и
позабравени, тези игри са крайъгълен камък на хобито ни. Лично мое мнение е, че
всеки себеуважаващ се геймър трябва да се докосне до тях и "FFG" вършат наистина страхотна работа, с “euro
classics” линията.
“Ra” е игра, която днес, семенадесет
години след оригиналната си поява на пазара, продължава да вълнува и да печели
симпатии. Тя пленява с безспорно безумно простите си и същевременно елегатни механики, които се усвояват за
минути, а ви дават толкова много. Играта е един чудесен способ за навлизане в
хобито. Към всичко това трябва да прибавим и чудесното издание на "Windrider Games". Определено не са пестени средства и "Ra" изглежда впечатляващо - през визуалното оформление на кутията, ясно написаните правила, качествените картонени компоненти, та до абсолютно ненужно гравирания централен борд, играта несъмнено има всичко нужно,за да прикове вниманието ви.
Да поставя крайна оценка за "Ra" е изключително трудно. Тя няма как да се мери с модерните тежки "евро" заглавия и не би се понравила на подобен тип геймъри, заради изключително опростения си геймплей, който просто не предоставя достатъчно опции. За жалост обаче, "Ra" е доста далеч и от това да бъде "gateway" игра, защото трудно ще привлечете хора в хобито с игра, която реално няма тема и представлява един непрестанен цикъл от аукциони. "Ra" обаче намира едно специално място поне в моята колекция. Както вече ви казах - в секцията "вечен дизайн". Играта е поредното заглавие на Книция, което прилича на игра, излязла от дълбоката древност на нашата история. Може би дори са играли нещо подобно в Древен Египет ? Не мога да бъда сигурен, но знам едно - "Ra" е класика, "Ra" е основа за цяла плеяда от съвременни настолни игри, "Ra" е заглавие, с което задължително трябва да се запознаете, с цел да обогатите своята гейм култура.
Препоръчваме задължително ЗА:
1. Любители на аукциони
2. Хазартни играчи
3. Ако търсите кратък "евро" филър
4. Да се запознаете с един легендарен дизайн
Оценка :
Визуално оформление и компоненти : 5 / 6
Геймплей : 4 / 6
Преиграваемост : 5 / 6
Крайна оценка : 4.5 / 6
Тонове настолни игри и аксесоари може да откриете при нашите приятели от Ozone.bg
ЦЪКНИ МЕ !!! |
Няма коментари:
Публикуване на коментар