от Христо Симеонов
Марс. Новата мечта на Земята.
Така може да определим лайтмотива
на наближаващата към края си 2016г. Светът със затаен дъх чете, слуша и подлага
на оспорвани дискусии всичко, което се появи по темата. Ще успеем ли да достигнем
до Червената планета и ще се превърне ли тя в нов дом за човечеството е
въпрос, който вълнува всички...освен българските политици, които продължават да
ни плашат с Октомврийската революция и да вадят „комунисти“ от всеки покрит с
паяжина ъгъл.
Настолните игри, като културно
течение развиващо се със скоростта на влакче на ужасите, нямаше как да останат настрана
от цялата мечта за Марс. Достигането на Червената планета и първите стъпки на
човечеството на нея са без никакво съмнение темата на годината и в нашето
любимо хоби. Три амбициозни заглавия са дали заявка да ни предложат най-доброто
забавление и да спечелят сърцата на геймърите по света.
В днешното ревю ще ви срещна с
първото от тях. “Terraforming Mars” бе
най-малко очакваната игра на марсианска тематика тази година. Предварителните очаквания към играта бяха
много ниски и се смяташе, че тя само ще подготви почвата за излизането на
следващите заглавия, сред които безспорно се откроява прочита на „Portal
Games“ върху идеята за колонизирането на
Марс. Какъв обаче се оказа крайният резултат – ще ви кажа в следващите редове.
Корпоративна експанзия
Стартовите корпорации |
“Terraforming Mars” е игра
за до петима играчи дело на дизайнера Джейкък Фрайкселиус. Издател е “FryxGames”, а разпространител “Stronghold Games”.
“Terraforming Mars” най-общо може да бъде определена като игра с карти, но
както ще видим важна ( дори основна ) роля в нея играе и “area
control” / „териториален контрол /
механиката.
“Terraforming Mars” ни
пренася 150 години напред във бъдещето, когато Световното правителство се
опитва да управлява Земята в мир и единство. Уви, планетата е пренаселена до краен
предел, а ресурсите й са напълно изчерпани. Човечеството има нужда от нова
родина, от ново бъдеще.
С нелеката задача да създадат нов
дом за човешката раса, задача която изисква обединени сили и всеотдайност, се
заемат най-могъщите земни корпорации. Те предоставят на разположение човешките
си и финансови ресурси, за да могат да се реализират най-смелите инженерни
проекти, които ще доведат до успешно тераформиране на Марс и ще направят планетата в годна за живот.
Специалните корпорации - свеж полъх във всяка сесия на "Terraforming Mars" |
Не ви ли побиват тръпки от тази
тема ? От “FryxGames” са се
постарали да задълбаят максимално в нея,
като дори в правилата на играта, всяка една от целите пред играчите в “Terraforming
Mars” е представена в научно издържан стил.
В “Terraforming Mars” се стремите към три неща. Централният борд на играта е
разделен на множество шестоъгълни полета, като всяко едно от тях представлява
1% от площта на планетата. За да доведете до успешен край мисията си, то трябва
9% от тази площ да бъде покрита с океани. В “Terraforming Mars” също така се опитвате да повишите температурата на
планетата до постоянно равнище от +8 градуса по Целзий. И в момента,
температурата на повърхността на планетата достига до +20 градуса, но тя не е
постоянна и нощните амплитуди са убийствени. Най-важният ви цел в “Terraforming
Mars” е да създадете атмосфера на Червената
планета. От вас се иска да осигурите наличие на 14% кислород в нея, като това
тематично е обяснено с факта, че на Земята милиони хора живеят в градове , където
съдържанието на кислород е именно в такива параметри (в Боливийската столица Ла
Пас, например).
Централният борд грабва окото |
Целите определно са големи и още
от самото начало играта ви грабва във шеметната надпревара към овладяване на
Червената планета. Всеки от играчи влиза в ролята на ръководител на една от
могъщите земни корпорации, които впрягат усилия да тераформират Марс.
Това е отразено със специални карти, на които има изписано името на
корпорацията, нейните финансови ресурси и някакво тематично специално
умение. В първата ви игра на “Terraforming Mars” ви препоръчвам да използвате картите обозначени като “Beginner
Corporation”. Върху тях ще откриете еднакви
начални параметри за всички играчи. След това обаче, ЗАДЪЛЖИТЕЛНО включете в
игровите си сесии специфичните корпорации. Те са дванадесет на брой и
най-големият им плюс е, че предоставят разнообразни стартови позиции за всеки
играч, както и разнообразна краткотрайна цел, която се обуславя от специалното умение, което ще откриете за всяка корпорация. Аз
лично съм огромен почитател на механиката
на различен „setup” за всеки играч и винаги когато я открия в настолна игра,
няма как да не я поощря. Една червена точка за “Terraforming
Mars”, моля !
Червени пясъци и ветрове
С тези кубчета отразявате количеството си ресурси |
Да ви опиша всяка едно действие,
което може да извършите в “Terraforming Mars” ще е трудоемка и ненужна задача. Ще се спра само на основните. Те включват
интересно манипулиране и използване на карти, териториален контрол и доста
интригуващ „хазартен“ механизъм.
Всяка игрова сесия на “Terraforming
Mars” приключва, когато играчите, колективно, постигнат трите
предварително заложени цели за облагородяване на планетата. След всеки сборуват точките си, носещи култовото име “Terraforming rating”,разбирайте, популярността на своята корпорация, на база
успехите й в поставената задача. Играчът с най-много точки е победител.
“Terraforming Mars” се
играе в серия от ходове, отново обозначени с величествен термин – Поколения. Това название е пореден хитър
завой към темата на играта, който да ви вкара още повече „във филма“. По време
на всяко „поколение“ играчите могат да предприемат неограничен брой действия,
докато не кажат „пас“. Възможните действия са точно седем на брой, като основно
място сред тях заема използването на карти. В “Terraforming Mars” ще откриете повече от двеста карти, обозначени като “Projects”/
“Проекти“. Те се делят на три
вида – такива, които може да активирате по веднъж на „поколение“, такива даващи
ви пасивен бонус или символи и карти с еднократен ефект. „Проектите“ са сърцето
на “Terraforming Mars”.
Тестето с карти е внушително |
В началото на всяко „поколение“,
играчите преминават през така наречената „research” фаза. В нея получавате четири нови карти „Проекти“. Но те не стават
автоматично част от ръка ви. Представете си, как сте CEO на мултимилиардна корпорация и при вас
всеки ден идват симпатични бъдещи гений – учени от различните отдели на
компанията ви, които ви предлагат разнообразни проекти, новостти, в които вие
да инвестирате парите си. Като мъдър ръководител, вие естествено не може да
дадете пари на всички. Е, точно това виждаме на практика в геймплея на “Terraforming
Mars”. В “Reseach” фазата на всеки ход в играта вие избирате колко и кой точно проекти да
задържите. Всеки, на който се спрете, ще ви струва четири милиона мегакредита,
за да остане в ръката и евентуално, за да го използвате по-късно. Тази механика
на манупилиране на картите в ръката ви е от ключово значение за цялостната ви
стратегия в играта. Посредством нея ще определяте структурата на бъдещите си
ходове. А картите „Проекти“ ,както казах ( не, няма да се уморя да го повтарям ), са над двеста на брой и най-важното...нито една не се повтаря !
Персоналното ви "табло"... |
Малко ще се отклоня – споменах ви
за някакви милиони, за някакви кредити. В “Terraforming Mars” ще се сблъскате с разнообразни ресурси. Първото и
най-важно за тях – не бива да ви стряскат. Реално основна роля в играта играят споменатите
мегакредити. Гледайте на тях като на основната валута в “Terraforming
Mars”...но звучаща по-култово от просто „пари“. Което пак ме връща на темата, защото
в началото може да ви е непривично, но в хода на играта с наслада ще
произнасяте фрази като „Хвърлям тука едни четиридесет мЕлиона“. Кой не обича да
пръска пари ? В “Terraforming Mars” ще се почувствате наистина като ръководител на могъща корпорация.
Както ви казах, в “Terraforming
Mars” ще намерите много и разнообразни
ресурси. Основната им цел е да ви улесняват в начинанията ви. В интерес на
истината, всичко може да се плаща само с мегакредити...стига да имате
достатъчно от тях. Ресурси като стомана, титаниум и прочие намалят цената на
определени типове карти и ви помагат по лесно да ги използвате.
е с безумно ниско качество. Shame. |
С ресурсите и тяхното менажиране
е свързана и основната ми критика към “Terraforming Mars”. Тя не е насочена към геймплея, а към една ключова част
от компонентите в играта. Затова по-логично ще бъде, да критикувам директно “Stronghold Games”. Уважаеми дами и господа, защо едно известно
и разполагащо с възможностти гейм студио като вашето, не направи таблата за
отбелязване на ресурсите по-качествени и по-приемливи, за да не пилеем кубчета
по пода ?
В “Terraforming Mars” всека
играч получава „персонален борд“( силно казано борд ) пред себе си, който макар
и стряскащ в начало, ви служи да следите количеството ресурси, с които
разполагате и параметрите на производителността им. Това „табло“...е листче
най-тънък възможен картон, издържано във визуален стил с изключително
съмнителни качества( да не кажа, че го няма въобще ), на което поставяте малки
пластмасови,прозрачни кубчета, оцветени в предварително избран от вас цвят.
Както можете да се досетите, всяко движение на вас или на вашите опоненти,
всяко пресягане през масата, всяко ставане от масата и т.н. поставя в риск
положението на кубчетата върху „таблото“. Отвратителен игрови компонент ! От
много отдавна не бях се сблъсквал с толкова слабо изпълнение. Толкова ли беше
трудно и толкова ли щеше да се оскъпи играта, ако това „табло“ беше такова в
истинския смисъл на думата – стабилен картон, с вдлъбнатини за поставяне на
кубчетата ? Например, нещо като бордовете в “Exodus: Proxima Centauri” ? Оставям топката във вашето поле, “Stronghold
Games“ – мислете...
Богатството на картите е безкрайно |
След това изпълнено с ярост
лирическо отклонение, да се върна към картите. А, да „Проектите“. Мед ми капе
от сърцето, щом се сетя за тях. “Terraforming Mars” попада в един от най-любимите ми жанрове в хобито –
изграждате работещ „двигател“ от карти, който ви позволява с всеки следващ ход
в играта да правите все по-грандиозни неща. И това също е поднесено съвсем тематично. В началото ходовете ви ще са кратки и незапомнящи се с нищо. Но
постепенно, когато например построите завод за титаниум или създадете минен
комплекс за стомана, или когато успеете да консолидирате финансовите средства на
корпорацията си, то и грандиозните неща няма да закъснеят. Не мога да ви опиша,
какво задоволство ще изпитате, когато например с конвой от совалки, последен
писък на инженерната мисъл, донесете тонове лед от замръзналия спътник на
Юпитер, Европа и ги изсипете на повърхността на Марс, с цел да формирате океани -
може и да не е много научно обосновано, ама е адски вдъхновяващо. Или когато инсталирате
в орбита около Червената планетата гигантско космическо огледало, което
отразява допълнително слънчевата светлина. А защо не и когато, в един по-късен
етап, направите възможно на Марс да се появят мъхове или видове студено любиви
гъби ? Всяка една от картите „Проекти“ е тематично вълшебство. Самите карти
съдържат изключително стилно издържана илюстрация, която адмирирам и серия от
символи.
В специализираните медии за
настолни игри ще намерите много сравнения между “Terraforming Mars” и една вече модерна класика – “Race for
the Galaxy”. Това се дължи на факта, че двете
игри си служат с карти, с много иконография по тях. Но не бягайте презглава –
символите в “Terraforming Mars” са
много лесни за разчитане. Плюс това, на всяка карта ще намерите детайлно
описание както точно прави, нещо което беше поправено в “Race” едва от нейния духовен наследник “Roll for the Galaxy”. Извън картите и символите, аз лично не намирам много
прилика между двете игри. Като последното отдавам на наличието на „area control”/ „териториален контрол“ механика в “Terraforming Mars”.
Ако следите ревютата ми (което не
е задължително или пък осъдително... дори няма да подам
оставка), най-вероятно знаете, че съм голям фен на „area
control” игрите. В тях откривам търсеното от мен
в настолните игри ниво на конфронтация между играчите, което се основава на
повече стратегия и тактически подход. В “Terraforming Mars” ще откриете „териториален контрол“ на едно сравнително
базово ниво. Определям го така, защото веднъж вече поставили нещо по
повърхността на планетата, няма механизми за неговото премахване или за промяна
на контрола върху него. Чудите се какво пък толкова се поставя върху Марс...ще
ви кажа. Градове. Да, в хода на играта вие населявате постепенно планетата. И
ако в началото това са по-скоро станции с учени от екипа на корпорацията ви, то
в един по-късен етап това са колонии, които приютяват първите смели заселници
от Земята. Този див,див запад...но на Марс.
Океани и зелени площи |
Освен градове в хода на играта
поставяте и...зелени площи. Да, след 150 години, явно най-сетне ще имаме
политици и ръководители, които освен молове и бизнес центрове, ще мислят и за
зелените площи. Като се замислите, колко са едни 150 години, току зад ъгъла. И
градовете и зелените площи отбелязвате с кубче във вашия цвят и получавате
точки за тях в краят на играта. Един съвет – не подценявайте „area
control” механиката в “Terraforming
Mars”. Тя не е задължителна - не е
задължително да поставяте градове и зелени площи, но ще се изненадате колко
много точки се генерират от тях в края на играта.
Софийски вариант на заселване на Марс |
За да завърша краткият си опит за
обзор на опциите ви в “Terraforming Mars”, ще се спра на най-интригуващата и може би най-оригиналната. Като
действие по време на вашия ход, може да финансирате една измежду няколко „Награди“.
Мога да се финансират до три „Награди“, като последните се присъждат за разнообразни
постижения, постигнати в хода на играта – най-много стомана и титаниум ; най-много мегакредити; контрол
върху най-много полета от територията на Марс и т.н. Със своето действие, вие
само финансирате наградата, така де, давате пари от джоба си, но не я
получавате. В края на играта, всяка финансирана „Награда“ се присъжда и носи
точки на този играч, който е спечелил съответната категория, отговорил е на
изискванията й...а това може въобще да не сте вие. Така вие реално залагате –
финансирате нещо, но може и да не го получите накрая. Не знам защо, това е една
от любимите ми механики в “Terraforming Mars”. Може би защото добавя елемент на несигурност, на надлъгване в играта. Прилича
малко на „push your luck” механика, но залогът е много по-голям, защото реално вие
давате нещо ( мегакредити ), което може да донесе така нужни точки на някой от
вашите опоненти - буквално може да спонсорирате победата му. Най-интригуващата механика в “Terraforming
Mars”, внасяща доза несигурност в играта, но
също така и усложняваща ходовете ви, защото условието на спонсорирана от вас „Награда“
се превръща в нова крайна цел, към която да се стремите.
Място сред звездите
“Terraforming Mars” е
страхотна игра. Без никакво съмнение – едно от топ заглавията тази година.
Геймплея на играта, макар и да не блести с някаква оригиналност, ни предоставя
микс от добре познати и шлифовани до блясък механики. “Terraforming Mars” се откроява с
достатъчна стратегическа дълбочина, с достатъчно на брой опции пред играчите,
без това да я превръща в „сухо“, абстрактно заглавие, например.
Няма съмнение, че изхождайки от
механиките й, то “Terraforming Mars” спада
към „евро“ жанра. Но темата на играта е просто фантастична, грабва ви още от
първия поглед към кутията и не ви пуска до края. Нещо повече – всяка минута
в компанията на “Terraforming Mars” ви
кара все повече да се потапяте в атмосферата на пионер в марсианската
колонизация, на ръководител изправен пред тежки решения, свързани със съдбата
на цялото човечество.
Пишейки това ревю, в изключително
усложнената политическа атмосфера на нашето ежедневие, отново си мисля за Марс.
Може ли да стигнем до Червената планета ? Какво ще ни струва това ? Може ли
Марс да е новия дом за човечеството ? За едно чисто начало. Всичко това обаче е
в юрисдикцията на бъдещето, само там ще открием отговорите. А дотогава имаме
разкошни игри като “Terraforming Mars”, който ни предизвикват да говорим, да спорим, да се надпреварваме. Но не
за комунисти, капиталисти, расисти или националисти. А за чистите стремежи на
човечеството, за мечтите. Нали затова са игрите – за да мечтаем ! Аз гласувам
за Марс, аз гласувам за бъдещето. Гласувам за “Terraforming Mars” ! Гарантирам ви, че няма да сбъркате ако ме последвате.
Препоръчваме задължително ЗА :
1. Мечтатели
2. Любители на научната фантастика
3. Когато ви е писнало от всички земни проблеми
4. Когато търсите една от игрите на годината
Оценка :
Визуално оформление и компоненти : 4.5 / 6
Геймплей : 6 / 6
Преиграваемост : 6 / 6
Крайна оценка : 5.5 / 6
Много настолни игри и аксесоари за нашето чудно хоби може да намерите при нашите приятели от OZONE.BG
Цъкни ме !!! |
Няма коментари:
Публикуване на коментар