Страници

понеделник, 20 февруари 2017 г.

Принцът на крадците – Among Thieves


от Христо Симеонов

    Да живее „Кикстартър“ ! Този възглас също би бил удачен за заглавие на това ревю. В последните години платформата за финансиране на креативни проекти е основната причина за реализирането на толкова много хубави неща в хобито.  Най-голямата сила на „Кикстартър“ е неговата същност - това сме всички ние, геймърите, които определяме посоката на настолните игри, определяме това, което искаме да играем.

    А най-хубавото, което предизвика и цялата тази излишна патетика по-горе е, че финансовата платформа работи успешно и за първите родни стъпки в света на модерните дизайнерски настолни игри. „Among Thieves не е първото и надявам се няма да е и последното успешно финансирано през „Кикстартър“ заглавие, дело на изцяло български екип. Играта се появи в широко разпространение в средата на януари и бързам да ви кажа какво да очаквате от нея.


Крадци или лъжци

Компонентите са с отлично качество
    „Among Thieves“ е игра с карти за двама до петима играчи. Дизайнер е Васил Лозанов, а издатели са „Cherry Cannon Games, като за всички замесени в създаването на играта това е официален дебют.

    В „Among Thieves“ играчите влизат в ролята на изпечени крадци, събрали се да се повеселят и побъбрят в малка таверна със съмнителна репутация. В хода на шумните наздравици всеки започнал да разказва най-големите си професионални подвизи, естествено подобаващо украсени. И когато ситуацията започнала да излиза извън контрол и застрашава живота и здравето на всички присъстващи, най-разсъдливият измежду крадците ( или най-трезвения ) предложил облог – всички околко масата да се впуснат в мрака, да се слеят със сенките и да извършат серия от планирани обири над добрите граждани на близкият град. А този, който успее да открадне най-много, да бъде титулуван "Принц на крадците".

    Цялата тази симпатична история всъщност ще откриете веднага след като разгърнете книжката с правилата. Авторите са се погрижили за темата, която без да блести с невиждана оригиналност е повече от прилична и успешно въвежда играчите в атмосферата на  „Among Thieves“. Самият геймплей не е особено тематичен, но това пък може напълно да се очаква от игра с карти.

    „Among Thieves“ смело мога да поставя в жанра на „игрите с блъфирането и дедукцията“. В началото на играта всеки играч получава идентичен набор от пет карти, които са основата на цялата игра. Всяка една от картите има специфично предназначение ( естествено ), а правилното им използване е ключа към крайната победа в „Among Thieves“. Играта продължава неопределен брой ходове, докато един от играчите не успее да събере седем злато (седем монетки).
Добро планиране, успешен обир

Екшън картите се различават по илюстрациите си
    Всеки ход в „Among Thieves“ включва серия от фази, през които играчите преминават. В книжката с правила ще откриете симпатично наименование на всяка една от тези фази. 
Адмирирам авторите на играта за това, че са „кръстили“ етапите на всеки ход, но имам и някои резерви. Подобно задълбаване е изключително полезно за опитни играчи, но по мой наблюдения обърква новите такива. Те започват да се лутат между фазите, търсейки някакви ясни маркири между тях, което води до накъсване на играта. Веднага ви давам удачен пример, където виждаме такъв проблем, въпреки че като геймплей самата игра няма нищо общо с „Among Thieves“. В "Cosmic Encounter" всяка една фаза в хода ви е именувана, което е свързано с конкретни геймплей елементи. За новите играчи това е изключително сериозна пречка в първите ходове. Затрудняват се да вникнат в идеята, че фазите не са отделни ходове, а част от един и същ. В „Among Thieves“ обаче има едно сериозно предимство в тази насока и то е, че никъде освен в книжката с правила няма да откриете референции към фазите. Ако по картите беше детайлно изброена структурата на хода, то това щеше да предизвика затруднение за новите играчи. Така че - готино за опитни геймъри, но няма нужда да го разяснявате на нови такива

Ето така изглежда подредбата на играта за трима
    Геймплеят на „Among Thieves“ е изключително лек и достъпен, което автоматично превръща играта в добро предложение за геймъри от всякаква възраст, опит и предпочитания. В началото на всеки ход избирате две карти от наличните в ръката ви и ги поставяте с лицето надолу пред себе си.

    Първата реално игрова фаза на всеки ход ( не броя избора на карти ), наречена „Безчестие“, е елемента от играта, който ми допадна най-много. Всички играчи вдигат пръст във въздуха, активният играч отброява до три и всеки от играчи посочва друг, от който иска да открадне. Има и няколко условия – една от избраните от вас карти да е картата „No honor among thieves”. В краят на хода, ако посочения от вас опонент е крадец, взимате една от неговите монетки. 
Какво означава да е крадец ли ? Ами да е играл поне една „агресивна“ карта – “Steal”, “Heist” или “No honor among thives”. Цялата тази фаза „Безчестие“ ми напомня за моменти от няколко любими игри. Посочването с пръст прилича на насочването на пистолети в "Cash‘n’Guns". Изборът от кой точно да откраднете пък ми довява спомени за "Citadels", когато назовавате кого да убиете или ограбите и се надявате правилно да сте разчели опонентите си. Защото в „Among Thieves“ ако сте посочили играч играл двете „пасивни“ карти – "Trap" и "Sabotage" или ако избраният от вас няма злато, то не крадете нищо от него. Хитричка и много забавна механика. Някои от вас вероятно ще заключат, че може да я разглеждаме и като абсолютно налучване, но за мен тя предлага достатъчно дълбочина и игрови пълнеж, свързан с правилното „разчитане“ на опонентите ви.

Местата за обир
    В горните редове ви споменах и останалите карти. Мога да ги разделя най-общо на „реакция“ и „контра-реакция“. С Кражба и „Обир“ се опитвате да трупате злато, а с „Капан“ и „Саботаж“ блокирате опонентите си от достигане до заветните монетки.
Успешно реализирана карта „Кражба“ ви носи една златна монетка. Това е  по-дългият път към победата.

     По-интересна е картата „Обир“. В кутията на „Among Thieves“  ще откриете  тесте с десет карти обозначени като „Места за обир“. В началото на всеки ход теглите определен брой карти от него и ги поставяте с лицето надолу на масата пред играчите.  Когато играете карта „Обир“ я поставяте до  една от картите „Места за обир“ по ваш избор. В тестето „Места за обир“ има два вида карти. Първите ви носят златни монетки (от една до три), а вторите...са затвор и трябва да платите монетка за излезете. „Местата за обир“ e нещото, което ме остави раздвоен в Among Thieves . Не ме разбирайте грешно, идеята е готина, а и аз съм огромен фен на "push your luck" механиките. Реализацията обаче не ми се понрави много. Искаше ми се да има начин поне малко да си помогнете и да разберете каква точно локация се каните да оберете. Щеше и да е по-тематично, макар и в противоречие с "push your luck" постулатите. Или пък да имаше начин да избегнете кофти ефекта на евентуален "Затвор", без да се налага да губите монетка ? Монетките в Among Thieves“ се печелят с толкова пот на чело и да ги губите така си е направо безотговорно.

    А какво ще кажете за начин да видите тайно избрана локация за обир ? Това щеше да вкара допълнително ниво на блъфиране в играта.Пък и кой обира затвори...Не знам, нещо ми липсва в "push your luck" елемента на Among Thieves“.

Да се наситиш на злато

Тръпката на обира
    Като съдържание „Among Thieves“ е малка игра. В кутията ще откриете малко повече от тридесет карти, монетки и маркер за активния играч. Всичко това обаче е с повече от добро качество. И токените и картите са на ниво познато ни от игрите на големите компании. Илюстрациите са особена тема, защото са достаособени. Бързам да кажа - на мен лично ми хареса страшно много. Напомниха ми на изкривените анимациони филми на Тим Бъртън. Вероятно ще има и критици, все пак всеки си има вкус. Когато тегля чертата обаче, визуалното оформление и компенентите на „Among Thieves“  са отлични.

     Най-големият ми проблем с „Among Thieves“ обаче не е посочената по-горе механика за "Обир", а продължителността на играта. Да съберете седем монетки се оказва доста дълго занимание, което може да ви...накърти в един момент. Особено с максимален брой играчи. Има много начини да загубите откраднатото си злато, а възможностите за сдобиване с него в по-големи количества са малко. Истинска изненада у мен предизвика информацията на кутията на играта, която посочва максимално времетраене от четиридесет минути. Игра като „Among Thieves“ не бива да продължава толкова дълго. Единствената ми препоръка към играта е, че ми се иска тя да беше по-бърза, като същевременно позволяваше да се играе с повече от петима играчи.


    В заключение, противно на щипките критика, с които поръсих това ревю, „Among Thieves“ ми хареса и ще си позволява да ви я препоръчам. И не го правя само от чисто патриотично чувство. Играта е лека, достъпна и е едно чудесно заглавие за хора тепърва навлизащи в хобито. „Among Thieves“ е игра с добро съдържание на блъфиране и дедукция в геймплея си, което я превръща в подходящо предложение за филър, с който да дадете старт на една сесия с настолни игри. Отличното визуално оформление и компоненти пък са силна добавка към цялостното преживяване. Голям червен плюс и високо вдигнат палец за Васил Лозанов и "Cherry Cannon Games". А аз с интересен ще очаквам следващо заглавие от тях, този път може би по-тежичко, след като вече проправиха успешно пътя си в настолните игри с Among Thieves“.

Може да откриете Among Thieves“ при нашите приятели от Ozone.bg  
Цъкни ме !!!

Няма коментари:

Публикуване на коментар