От Христо Симеонов
Хайде да започнем с кратко резюме. Преди да се потопим в магията на "Near and Far", едно от
най-очакваните заглавия тази годината, реших да ви поговоря за последните две
заглавия на "Red Raven
Games", които се появиха на пазара. Причина за това е, че голяма част от механиките и
геймплея на тези игри са своеобразен постамент върху които стъпва предстоящата "Near and Far".
В
първата част на това ревю ви споменах, че „Above and Below” ме разочарова.
Разочароваме това, че Райън Лоукът, дизайнер и илюстратор на играта, не успя да
изпълни заложените предварително цели. А именно да създаде един добър микс
между стратегия и „choose your adventure" (книга-игра). “Above and Below” е едно добро, леко „евро“ заглавия, което ще се понрави
на тези от вас, които обичат да „въртят“ ресурси и да трупат точки посредством
разнообразни способи.
Какво
може да очакваме от „Islebound“ ? А дали ми
хареса ? Ще се опитам да ви кажа в следващите редове.
В открито море
Един от най-красивите бордове на изминалата година |
„Islebound“ е стратегическа игра за два до четирима играчи,
ситуирана отново в магическия свят на Арзиум. Дизайнер и илюстратор е отново
„човекът-оркестър“ Райън Лоукат.
В „Islebound“ попадаме на прелюбопитната история на един мистичен
архипелаг, пълен със загадъчни острови, древни народи и страховити морски
чудовища. Играчите поемат командването на кораб и екипаж и се впускат в
приключение. Целта пред вас е да прославите името си и да изградите
най-бляскавата столица на империята си, наемайки екипаж, събирайки съкровища и
излизайки победители от кървави морски сражения. И ако изтрия патоса от горното
изречение – събирате точки.
Първото
нещо, което веднага прави впечатление в „Islebound“ е централното игрално поле. Изграждате го преди всяка игра от двустранни хексагонови
плочки, с изключително нестардарна форма. И губите ума и дума. Игралното поле
в „Islebound“ е едно от най-красивите, който
съм виждал в последната една година. Причудливи острови, тайни заливи, градчета
и селца и всичко това плува в прекрасен синьо-зелен фон. Разположено върху
масата, игралното поле в „Islebound“ веднага
грабва вниманието и ще прикове погледите и на неутралните играчи.
Всеки
от играчите получава и персонално табло, подобно на това от „Above and
Below”, но този път изобразяваща вашия кораб. Таблото е изключително интуитивно
и върху него има специално място за всичко, което ще придобиете в играта - през нови моряци, до ресурси, идващи под формата на риба и дърво. Ако трябва да обобщя ( за да не се налага да пиша после
) - отличен 6+ за илюстрациите и компонентите в „Islebound“ !
Плаване във
водите на „еврото“
Персоналното табло на всеки играч |
Противно
на очакваното „още от същото“, геймплеят на „Islebound“ се оказа изненадващо интересен или поне аз го намерих
за такъв. Няколко неща ми направи отлично впечатление в играта...имаше обаче и
неща, от които не останах особено очарован.
Структурата
на всеки ход в „Islebound“ ми направи
отлично впечаление. Тя включва задължително движение на вашия кораб, представен
посредством токен и извършване на едно действие. Придвижването на кораба ви е
нещото, което създава динамика в играта, кара ви да обмисляте и да планирате
ходовете си предварително. Защото ако се озовете в локация с противнков кораб,
трябва да „изразходвате“ един от „работниците“ си. Още по-забавно става в един
от вариантите на играта включваш опцията за „Рейд“ или казано, за да ме
разберете – опция да се биете с морския съд на опонента ви ! И макар да няма
спиращи дъха артилерийски обстрели и смели абордажи и всичко да се решава само
със зарове, опцията за битки в „Islebound“за мен е задължителна. Защото най-накрая дава нужната конфронтация между
играчите, която толкова липсваше в “Above
and Below”.
Екипажът |
И
понеже споменах „работници“, да и в „Islebound“ отново ще си служите с тях. „Работниците“ ви помагат да вършите
разнообразни неща, като по-бързо плаване, морски сражения или класическа
дейност по „копане“ на ресурси. И в „Islebound“
„работниците“ ви се изморяват и имат нужда да почиват. Общо взето – нищо ново и
невиждано.
Освен
стандартните работници в „Islebound“ имате и
наемем екипаж – пирати и морски змейове. Да, явно змейовете и те са минали в
редиците на наемниците...криза какво да правиш. Тези „платени работници“
използвате само в сражения – когато превземате градове или срещу противникови
кораби.
Наемниците |
И така
добутах нещата до любимото ми в „Islebound“ – градовете. Всъщност, играта си е едно голямо „area
control” приключение. Част от централното табло
са разнообразни градове-пристанища в архипелага. Всеки от тях ви дава специално
умение, което може да ползвате когато го посетите. Имам обаче една лоша новина
– за тази работи си плащате. А никой не обича да си плаща. Затова какво
по-добро от това градът да стане ваш и другите около масата да плащат на вас ?
Има два
начина да завладеете пристанище в „Islebound“. Кой ще използвате зависи от самия град. Някой пристанища са бойно
настроени и ще трябва да ги спечелите с бой. Други са по склонни на разговори и
могат да ви се врекат във вярност, впечатлени от вашата репутация. Без значение
от подхода, крайния изход е един и същ. Пристанището започва да работи за
вас...за без пари.
Готина „area
control” механика, която се базира на цялостната
ви стратегия в „Islebound“. Както стана
дума, всяко пристанище ви дава специално умение. На кое точно ще се спрете,
зависи от подхода ви в играта. Чудесен елемент от геймплея на „Islebound“.
Противоречивите сгради |
Пирати,
морски змейове, пристанища и тънка политика – всичко това ще откриете в „Islebound“. Кому бяха нужни пустите сгради
? Сградите всъщност не
са чак толкова лоша хрумка. Всяка от тях ви носи определен брой точки и уникално специално умение.
Когато го комбинирате с евентуални пристанища, които покорявате в хода на
играта, то възможните комбинации са никак не малко на брой.
Ресурсите |
Защо
обаче от тях зависи продължителността на играта ? „Islebound“ приключва, когато един играч построи предварително
определен брой сгради. Добре,ще кажете, не е толкова сложно. Сградите обаче
излизат от специално тесте на абсолютно случаен принцип. Така както може да
обърнете евтини сгради, така може и да имате налични за строене само скъпи
сгради – струващи много злато. А това може да направи играта досадно
дълга.
Всъщност, това е основният проблем на „Islebound“ – понякога прекалява с гостоприемството ви на масата.
Нещата стават още по-безумни, когато ви кажа, че някои сгради изискват
наличието на специален ресурс – „книги“. Възприемайте ги като „културно
развитие“ на морската ви нация. Чисто тематично си е чудесно хрумка. Но откъм
геймплей...Възможно е да се случи така, че безлична сграда, струваща само две
златни монетки да изисква три „книги“ ( максималното ниво ), а такава струваща
осем злато и съответно е по-напреднала като умение, да не изисква никакви. И
всичко това защото сградите се теглят на случаен принцип и се подреждат пред
вас в специална секция за купувана, достъпна за всеки играч. Най-досадният елемент в „Islebound“ - сградите от който зависи продължителността на играта.
Къде ми
отидоха приказките ?
Картите "Събитие" |
Да, в „Islebound“ липсва “encounter” книжлето
от “Above and Below”. Липсва
амбициозната цел за микс между стратегия и “choose your adventure” игра. Райън
се е върнал към добрите стари “случайни събития“. И се е получило.
В
началото на играта формирате специално тесте със „събития“, като всяко от
последните е свързано с определена зона, пристанище или локация от игралното
поле. Като действие играчите могат да посетят зоната и да им се случи нещо.
Битки с пирати, търговия, помощ за загубени моряци – приключенията са доста на
брой. Общото между тях е , че ви дават „репутация“ и ви помагат за крайната
победа в играта.
Обратната страна на "работниците". Да ви е позната ? |
Така в
„Islebound“ наблюдаваме връщане към старата
изпитана схема на „събитията“. Между отделните такива няма логическа връзка и
никога не е било за цел да има. Те просто се случват , дават ви нещо и толкова.
За някой от вас, това ще е стъпка назад от “Above and Below”. Така и изглежда на пръв поглед. За мен обаче бе глътка
свеж въздух. „Islebound“ си е чиста
стратегическа „евро“ игра, без претенции за миксове между жанрове. Да и аз съм
болен фен на „книгите-игри“ и цялата култура зад тях, но както ви споделих в
първата част на това ревю, не намирам микса им със стратегия за сполучлив в
предното заглавие на Райън. Това, което мога да кажа като обобщение е, че ми се
иска в “Near and Far” да видим
най-доброто от двата свята. А именно работещ микс между „choose your adventure” и стратегия.
Моряци вместо
Търговци и обратно
„Islebound“ ми хареса. През готината тема, морета и пирати,
изумителното визуално оформление и отличните компоненти, та до чудесния
геймплей. Един чудесен от механична гледна точка, напрегнат коктейл от “area
control” с отлично ниво на взаимоотношение между
играчите. „Islebound“ е една от
добрите „евро“ игри от измината година, която не знам защо остана в сянка и
горещо ви я препоръчвам.
Това,
което ще ви изненада може би в краят на това ревю е, че възнамерявам да запазя
в колекцията си както „Islebound“ така и “Above and
Below”. Да, знам че последната ме разочарова.
Но един дребен щрих от „Islebound“ я спаси.
„Работниците“ в последната са своеобразен мини-експанжън, допълнение за “Above and
Below” където може да ги използвате. Дали това
е достатъчно , за да държа игра която не ми харесва на рафта ? Естествено, че не.
Но само се замислете...ами ако компонентите от „Islebound“ и “Above and Below” , било то сгради или „работници“ могат да се използват в „Near and Far”? Оставям ви да гадаете, докато дружно чакаме новото отроче на Райън и “Red Raven
Games”, което вярвам ще бъде неговият шедьовър.
Препоръчвам задължително ЗА:
1.Моряци
2.Пирати
3.Амбициозни кандидат губернатори
Оценка :
Визуално оформление и компоненти : 6 / 6
Геймплей : 4 / 6
Преиграваемост : 4 / 6
Крайна оценка : 4.5 / 6
Islebound може да откриете при нашите приятели от Ozone.bg
ЦЪКНИ МЕ !!! |
Няма коментари:
Публикуване на коментар