oт Христо Симеонов
Време беше и аз да хвана влака.
Не, не този за морето. Уви, лятото е още далеч. Говоря ви за „ескейп“ стаите
и цялата врява покрай тях. В последните години те се превърнаха в изискано
забавление за млади и стари нърдове, което пък доведе до същински „стаен бейби
бум“. Из китната ни родина се нароиха безчет „ескейп“ местенца, с разнообразно
качество вариращо от „невероятно изживяване“ до „ върнете ми парите“.
С риск да ви разочаровам, в това
ревю няма да ви представям „ескейп“ стая, а настолна игра вдъхновена от
последните. Тя не е първата и вероятно няма да е последната с подобна идея. Две неща ме
заинтригуваха около играта. Първото бе чудесният й прием – престижната награда
„Златно асо“ от Международният фестивал за игри във Кан през февруари. Второто е, че тя е дело на французите от
„Space Cowboys“, едни от най-продуктивните хитмейкъри (любима дума ) в хобито в
последните години, стоящи зад игри като "Splendor", "Elysium" и "T.I.M.E. Stories". Да прекрачим обаче сред влудяващите лабиринти и да видим доближава ли се играта до преживяването наречено „ескейп стая“.
Кой има нужда от правила
Компонентите - три тестета карти |
“Unlock!” е кооперативна
игра с карти за двама до шестима играчи, която си поставя амбициозната задача
да ви предостави усещането на „ескейп“ стая...чрез тесте карти. Дизанери са
Алис Каръл, Томас Кайет и Сирил Дьо'мейжади. (pardon my french ).Както вече стана дума, издател е “Space
Cowboys”.
Да пресъздадеш преживяването
„ескейп“ стая посредством тесте карти не е лека задача. Повярвайте ми – не е
лесно и да напишеш ревю за подобна игра. В следващите редове ще се опитам да ви
предоставя достатъчно количество информация за “Unlock!”, без да ви разкривам, „спойлвам“ както е модерно да се
казва тези дни, нищо от съдържанието на приключенията.
Обучаващото приключение е мини "стая" с продължителност 10 минути |
В кутията на “Unlock!” ще намерите три тестета от по шестдесет карти. Всяко от
тях представлява различно приключение, различна „ескейп“ стая от която да се
измъкнете. Картите в тестета са номерирани, като в хода на приключението
обръщате определен номер, в зависимост от решен правилно пъзел ( да, геймплеят
е толкова прост ). В кутията има и още десет карти, отбелязани като „въвеждащо“
приключение, което реално е безсюжетна сбирщина от няколко пъзела, която да ви
научи как да играете “Unlock!”. Защото още
първият ред в книжката с правила гръмко ще ви натресе следното : "Може да не
четете тези правила и да изиграете десет минутното въведение". И както може би
очаквате и аз последвах този съвет.
Ако трябва да дам оценка на
въвеждащото приключение, то тя ще е „добър“. Предоставя ви се достатъчно
информация как работят разнообразните пъзели, включващи „машини“, „комбинации
от предмети“ и „шифъри“. Впускайки се обаче в първото същинско приключение,
трябваше на няколко пъти да поглеждаме към книжката с правила. Затова като
заключение трябва да кажа – това с „въвеждащото“ приключение работи...ама си
прочетете и книжката с правилата, която е
само шест страници и е пълна с много илюстрации и примери.
Ескейп-о-плей
Най-големата въпросителна пред
амбициозна игра като “Unlock!” е, дали ще
успее да пресъздаде наситената с адреналин обстановка в една „ескейп“ стая,
гарнирани с достатъчно умоизпепеляващи (обичам я тази дума ) пъзели. Или
казано народно му – какъв геймплей може да открием в “Unlock!”. Драматична пауза. Бурни аплодисменти. Да влезе „дигиталният
помощник“.
Да, разочаровани или не, “Unlock!” се играе посредством
апликация. Последната е напълно безплатна и играе ролята на таймер,
помощник и строг съдник в играта. В първата си роля, дигиталното ви приятелче
се изявява отброявайки ви време. Последното е точно един час – напълно
достатъчно да решите пъзелите и да „излезете“ от стаята. Това е и общото на
трите приключения в “Unlock!”-
времетраенето им. Таймерът е и още един плюс. “Unlock!” има строга времева рамка и няма място за размотаване и
излишно губене на време, което прави играта особено подходяща за хора
предпочитащи стегнати игри. Освен това и адреналинът ви бавничко се покачва,
докато се пулите в микроскоп и коркова тапа и се чудите как от тях да
генерирате електричество, което да захрани портативна стерео уредба ( пример,
пример, не съм ви развалил изненадите ). Така симпатичната апликацийка се
справя с една от основните задачи пред амбициозната “Unlock!” – създава ви напрегната атмосфера като в истинска
„ескейп“ стая.
Първото приключение си е класическо "ескейп" преживяване |
В апликацията ще откриете и
възможност да поискате помощ, когато се оплетете в някой пъзел. Малко ме
разочарова, че помощта ви се дава на практика безплатно – единствено ви сваля
от крайния резултат. За сметка на това обаче, за всеки обект от приключението
може да получите само една подсказка, която обичайно е структурирана като
гатанка и понякога далеч не е достатъчна. Като например : „Това е цвете.
Цветята имат листа.“ (пак към горният пример). Дигиталният помощник също така
ви вдига и червени картон, под формата на „наказания“. Последните се измерват в
загубено време, когато объркате някой от пъзелите. Ако трябва да обобщя,
дигиталният помощник в “Unlock!” е
изключително функционална, витална част от играта, чието присъствие, вярвам, ще
се понрави и на най-големите пуритани в хобито...защото просто без него играта
не може да се играе.
Вълшеният арт на второто приключение |
Понеже знам за какво сте тук –
нека да хвърлим един поглед и към приключенията. Бегъл поглед, да надзърнем
само, защото едва ли искате да ви развалям удоволствието. Трите приключения, които
пристигат с базовата игра са коренно различни както като тематика така и като изживяване. В
първото, “The Formula” попадате в
тайна подземна лаборатория, разработваща секретно оръжие. Усещането е напълно в
духа на „ескейп“ стаите. Пъзелите пък
навяват един шпионски дух, които ще ви пренесе в годините на Студената война.
Отне ни два опита да изиграем “The Formula”,
защото първият път се залутахме в пъзелите. Общото ми впечатление е за стегната
сюжетна линия, без някакви особени сътресения. Определено те вкарва в „играта“ и повишава очакванията към следващите две.
Най-доброто за накрая |
Второто приключение, носещо
безумното име „Squeek&Sausage” е и безумно забавно. Артът на картите е издържан в анимационен стил. Цялостното
усещане е като във високоскоростен епизод от „Том и Джери“. Играейки второто приключение пред мен лъсна може би
най-силният коз на “Unlock!” –
разнообразието. Още с базовата игра получавате три коренно различни
приключения. За един час може да сте шпиони в тайна лаборатория, а в следващите
шестдесет минути да се въплътите в затворници на лудият професор Носайд ( от
второто приключение ). За всички е ясно, че върху тази възможност за разнообразие
„ Space Cowboys” ще се потрудят доста и вероятно в
най-скоро време, вашето копие на “Unlock!” ще бъде кутия пълна с разнообразни приключения, пренасящи ви в различни
вселени. Казано без толкова фалшив патос – десетки „ескейп“ стаи в една кутия !
Да ви напомня за нещо ?
Третото приключение, “The Island
of Doctor Goorse”, е това което най-много ме
интригува. То е и това, което единствено може да носи притурката "приключение". В него попадете на частния остров на уважаван милиардер, колекционер
на антики. Правилно – остров...не сте в стая. Приключението отива дори по-далеч,
разделяйки играчите още в началото на два отбора. Отново – атмосферата и
илюстрациите се различават коренно от останалите две преживявания в кутията на "Unlock!", като тук
отчетливо се усеща индиана-джоунската тема. Уви, абсолютно непрофесионално,
това е и последното, което ще ви разкажа за „Островът на доктор Гуурз“. Другото
? Обещавам ви, че ще ви хареса.
Стая с нещо за всекиго
“Unlock!” ми хареса.
Добре де – хареса ми доста. Играта е напрегната, пъзелите са приятни, макар на
места да изглежда като слепени с тиксо, което е и единствената ми сериозна
критика към играта, а разнообразието е на отлично ниво. Нещо повече – от "Space
Cowboys" вече обявиха първото допълниние, което
ще включва три нови приключения. Така най-големият плюс на играта, разнообразието, ще продължи да бъде на пред план. "Ескейп" стаи за всеки вкус и интереси, събрани в кутия на рафта ви.
Относно въпроса за
преиграваемоста на “Unlock!”, през цялото
време докато се запознавах с играта си
мислех за едно изключително популярно заглавие в последните години. Говоря ви
за „T.I.M.E. Stories” отново на „Space Cowboys”. “Unlock!” ужасно прилича на нея като усещане. Да, има и сериозни разлики. Геймплеят
е изключително прост и тематичността на „ескейп“ приключенията не може и да
стъпи на малкия пръст на тези разплитани от Агенцията. Но относно
преиграваемоста смея да говоря за сходство, въпреки, че пъзелите в “Unlock!” изглеждат по-лесно запаметяващи се от тези в “T.I.M.E.
Stories”. Вероятността да не повторите никога едно и също "ескейп" изживяване след като го изиграете е огромна...някъде към 90%, според мен. Което, ако сте харесали играта, автоматично ви прави на "хранилка" при "Space Cowboys", чакащи следващите допълнение. Дали това е минус или не, са изписани тонове страници в последните години. Истината е, че всеки преценява сам за себе си. Важното е, че дори базовата кутия на “Unlock!” съдържа достатъчно количество и качество за пълноценна игра. От вас зависи дали ще се "закачите" към следващите допълнения
В края на това ревю, с лекота бих
ви препоръчал “Unlock!”. Особено за
подрастващи, семейства и не толкова хардкор геймъри. Играта е „лека“ версия на “T.I.M.E.
Stories”, което в никакъв случая не я прави лоша.
Времетраенето от един час, достатъчното пъзели, в които да загубите милиони
мозъчни клетки, но и да научите нещичко и неизбежните тонове допълнения ме
карат да съм позитивен към “Unlock!” и с интерес
да следя какво ще е бъдещето й.
Препоръчваме задължитено ЗА :
1. Семейства и подрастващи геймъри
2. "Ескейп" маняци
3. Филърче между епичните модули на "T.I.M.E. Stories"
Оценка :
Визуално оформление и компоненти : 5 / 6
Геймплей : 4.5 / 6
Преиграваемост : 3 / 6
Крайна оценка : 4.5 / 6
Няма коментари:
Публикуване на коментар