Страници

петък, 5 февруари 2016 г.

Глава в облаците – Celestia


От Христо Симеонов

     Изминалата 2015-та година със сигурност ще остане една от най-успешните за настолните игри. Стотици хиляди нови хора откриха хобито, а за това допринесе факта, че година бе белязана от изключително голям брой нови качествени заглавия, които дори и да не се превърнат в евъргрийни като „Ticket to ride или „Dixit“, ще задържат вниманието на аудиторията в близко бъдеще. Нарастващата популярност и достъпност на хобито предизвика и един лавинообразен ефект, който се засили през 2015-та година и по мое мнение, ще продължи като тенденция и през следващите години. Говоря за преиздаването на стари, придобили култов статут игри, които отдавна са изчерпани и могат да се намерят само втора ръка и то срещу доста сериозна сума.
      За мен изминалата година беше годината на преиздаването ! Не влагам в това никакви лоши чувства. Напротив – изключително съм доволен. Няколко определяни като класически заглавия най-накрая намериха място в моята колекция и смея да твърдя, че репутацията им е добре заслужена. В това ревю ще представя една от тях.
      „Celestia е ново издание на симпатичната и забавната игра на Аарън Вейсблум от 1999 г., „Cloud 9“. Основната механика на играта не е променена, като към нея е добавена нова тематика, нов арт и няколко малки различия в точкуването. Може ли „Celestia да замени „Cloud 9 ? Това е въпрос, чийто отговори ще потърсим в следващите редове.


Към нови хоризонти

    Играта ни пренася в света описан в романа „Пътешествията на Гъливер“, най-популярното, произведение на известния ирландски писател и журналист Джонатан Суифт. Играчите поемат ролята на приключенци, които с помощта на причудлива летателна машина пътуват между магическите градове на Celestia, в опит да открият величествени съкровища. Естествено пътуването не е напълно безоопасно и всеки трябва да реши доколко и какъв риск е готов да поеме, в опита си да се превърне в най-богатия приключенец.
Приключенците !
    Пътешествието към загадъчните градове започва, когато играчите поставят своята пионка в търбуха на летателната машина. Всеки един от тях получава определен брой карти, в зависимост от броя на играчите и пътешествието започва. Всеки един се редува да поеме ролята на капитан на кораба. Ролята на капитана се изчерпва с две неща. Първо да хвърли два или повече зара,в зависимост от дестинацията към която са се насочили приключенците, а след това да играе карти от ръката си, за да се справи с препятствията, изобразени на заровете. Между тези действия останалите играчи имат възможност да решат – дали да се доверят на капитана, че може да изведе кораба до следващата точка на пътуването безпрепятствено или да напуснат кораба, като за това свое действие получават една карта-съкровище от тесте с карти, което е свързано с конкретния град, над който кораба прелита. Ако капитанът не може да преодолее препятствията изобразени на заровете, летателната машина се разбива и всички на борда завършват безславно пътуването си – без да получат съкровище. След което започва ново пътешествие- нов опит за достигане на заветния последен и най-бляскав град.

Съдбоносните карти.
 Уловката в цялата игра идва от тестето карти, от което играчите попълват ръката си и чрез което трябва да се справят с препятствията. Там има два вида карти. Първия вид се наричат „Екипировка“ и реално се използват за справяне с препятствията. Когато даден играч е капитан, изправен е пред препятствие и има карта „Екипировка“ в ръката си, с която може да го преодолее, той е ЗАДЪЛЖЕН да я играе. В тестето обаче се срещат и доста по-интересните "Специални арти". Сред тях има причудливи неща като реактивна раница, която позволява на притежателя си да слезе безопасно от разбиващ се кораб ; карти позволяващи да се промени маршрута към дестинацията – разбирайте да се хвърлят наново всички или част от заровете с препятствията, а също така и карти-жокери, който позволят да се преодолее всяко препятствие. Тези карти се играя при различни условия, посочено в правилата на играта, но най-важното е, че НИКОГА това не е задължително.
Играта приключва, когато един от играчите събере съкровища на стойност 50 точки и този играч е победител.
Съкровища, на стойност от една до двадесет и пет точки

На земята
 Последният град - четири зара с препятствия, но наградата е 25 точки !
    Преди всичко останало „Celestia е изключително забавна игра. Ако някой търси дълбока стратегическа мисъл и многопластови ходове, не е това мястото. Играта се движи основно от късмет при определяне на препятствията чрез зарове. Въпреки всичко е налице известен стратегически момент, който обхваща правилния момент за игране на всяка една карта от ръката ти.
   
Правилата на български - винаги са в плюс !
Celestia е прелестна игрa ! Илюстрациите на картите са страхотни, излезли от приказните светове на Гъливер или Алиса. Летателния апарат, инструмент за пътешествията, се сглобява преди играта и бих го отличил със страхотна изработка. Заровете са бели, изчистени, като тук идва и единствената ми критика към визуалното оформление на играта - щампата на жълта светкавица върху чисто бял зар е трудно различима. Въпреки това - адмирации за прекрасния арт и компоненти – много живи цветове и пъстри илюстрации, особено подходящи за деца ! Като плюс допълнителен плюс може да се посочи наличието на правила на български в играта, осигурени от Paladium Games.
    Самата игра е лека, широко достъпна, необремянаща и много,много забавна. Препоръчвам изключително горещо за неангажиращи зимни вечери, край запалена камина, с чаша греяно вино в ръка и сред верни приятели. „Celestia е олицетворение на всичко най-хубаво в хобито и затова спокойно може да се нареди сред любимите ви заглавия !



Препоръчваме задължително за : 
1. Пътешественици 
2. Хазартни играчи
3. Зимни вечери
4. Нови хора в хобито

Оценка :

Арт и компоненти : 5
Геймплей : 4.5
Преиграваемост : 4.5

Крайна оценка : 4.5/6 




Delights Rating  :

Чаша топло какао

Няма коментари:

Публикуване на коментар