петък, 21 октомври 2016 г.

Убийства и омраза в Хонг Конг – Deception : Murder in Hong Kong


от Христо Симеонов

     Настолните игрите спадащи към жанра „социална дедукция“ се радват на небивал интерес. Възможността да се играят от голяма група играчи, елементарните правила и предизвикателството да „прочетеш“ противника си не спира да привлича геймъри от всякаква възраст, интереси и предпочитания. Всяка година пазара буквално бива заливан от тонове подобни заглавия, като за жалост повечето от тях не могат да застрашат позициите на изпитаните лидери,на заглавията превърнали се в модерни класики в жанра.

    На особена почит в хобито са игрите с дедукция, които аз отнасям към така наречената „върколашка школа“. Естествено, това е напълно измислен термин. „Върколашката школа“ се върти около безумно популярната и ненуждаеща се от представяне игра “Werewolf” и всички нейни варианти и клонинги. Най-основната особеност на игрите от „върколашката школа“ е, че играчите привидно са от един отбор, но сред тях има внедрен предател. В началото на играта, разчитайки на честността на играчите, последните затварят очи, а „лошите“ установяват зрителен контакт помежду си, който разбира се остава в тайна.

    Днес ще ви представя една игра с дедукция, която без никакво съмнение причислявам към „върколашката школа“. Тя всъщност не е напълно оригинално заглавие, а е нова версия на една на игра носеща името "CS-Files". Дали днешното ми предложение има нужните качества да се нареди до утвърдените имена в този жанр...или дори да ги надмине ? На този въпрос ще се опитам да ви отговоря в следващите редове.


От местопрестъплениео : Хонг Конг

Ролите в играта
    “Deception : Murder in Hong Kong” е игра с дедукция и блъфиране за четирима до дванадесет играчи. Дизайнер е Тоби Хо, а играта може да откриете на пазара от “Jolly Thinkers и “Grey Fox Games”.

    “Deception : Murder in Hong Kong“ е това, което наричаме „парти игра“ – заглавие достъпно за игра едновременно от голяма група хора. Играта ни пренася в динамичния, вечно буден,неонов гигант Хонг Конг , където е извършено брутално и жестоко убийство. Играчите влизат в ролята на следователи, които се надпреварват с времето, за да открият извършителят на това зловещо деяние. Но има уловка ( естествено ) – един от следователите е самият убиец.

    Подобно на всички представители на „върколашката школа“ и в “Deception : Murder in Hong Kong” играчите влизат в разнообразни тайни роли, като един от тях навлича одеждите на Главният криминалист ( Forensic Scientist ). Неговата роля е изключително важна в играта, защото освен модератор на геймплея, той е и главно действащо лице в разплитането на убийството.

Токени за улики
    За да е всичко напълно тематично в “Deception : Murder in Hong Kong” играчите-следователи се опитват да открият убиеца измежду тях посредством откриване на ключовата улика и оръжието на престъплението. Добре де...оръжие не е точният израз. 
В правилата на “Deception : Murder in Hong Kong” ще откриете последните като „Means of murder”. За да не навлизам в отегчителни юридически подробностти (вече влезнах ), ще кажа само, че в англо-саксонкото право, по-специално в САЩ, “means of murder” се дефинира като “способността на обвиняемият да извърши деянието“ и е част от стройна система от три предварително зададени условия, които трябва да бъдат налице, за да говорим за извършване на убийство ( стига си писал отегчителни неща... ). За нашите цели, ще ги обозначим като „оръжие“, с което е извършено престъплението.

    „Уликите“ и „Оръжията“ в “Deception : Murder in Hong Kong” са разделени на две тестета. В началото на играта, всеки играч получава по четири карти от едното и четири карти от другото тесте. След което идва фазата на „Оле, затвори очички“...така де, знаете „върколашките“ похвати. Играчите затварят очи, криминалиста призовава убиеца да отвори очи, да установи контакт само с него и да му посочи измежду свойте осем карти комбинацията от „улика“ и „оръжие“. Именно това се опитват да открият и останалите играчи – вярната комбинация. Стана ли ви ясно ? Как да откриете вярната комбинация ? Сега ще ви обясня.

Случаят се заплита

Scene tiles
    Основна роля в “Deception : Murder in Hong Kong” играят купчина правоъгълни плочки, обозначени като „scene tiles”. 
Сред тях ще откриете разнообразни нещица, ключови за разплитането на жестокото убийство – причини за смъртта на жертвата, място на извършване на престъплението, състояние на трупа, продължителност на престъплението и т.н. Върху всяка плочка има изобразени по шест опции, които кореспондират с нейното заглавие.

    За зла участ в “Deception : Murder in Hong Kong”, подобно на други популярни игри ("Mysterium"), криминалиста, който знае самоличността на убиеца...не може да говори с останалите играчи. Странно и необяснимо решение от тематична гледна точка, но пък изпълняващо напълно нуждите на геймплея. За да насочи следователите към убиеца, той поставя токени ( оформени като куршуми – много готино ) върху избрани от него позиции на плочки, като с това се опитва да насочи „добрите“ към правилната комбинация от „улика“ и „оръжие“, което ще им разкрие и убиеца. Да ви дам пример ? Добре.

Картите с улики са точно...двеста на брой
    Пред убиеца има карта с „улика“ – дъждобран. Криминалиста поставя един токен върху плочката „Място на извършване на престъплението“, на позиция „В парка“. Втори токен поставя върху плочката „Климатични условия в деня на убийството“, на позиция „Дъждовно“. От следователите се изисква да направят връзката.

    “Deception : Murder in Hong Kong” продължава точно три рунда, всеки от които има две фази. В първата криминалистът поставя токени, давайки насоки на следователите. Във втората фаза, последните правят презентация – излагат свойте тези за изхода на делото. Втората фаза е едно от най-добрите неща в “Deception : Murder in Hong Kong” ! Когато излагат своята позиция, играчите не могат да се прекъсват. Създава се едно усещане за съдебен процес около игровата маса, като напрежението се покачва постоянно. Нужно ли е да ви казвам, че убиеца, скрит след следователите, също излага своята теза и естествено тя е насочена към заблуждаване на останалите ? Просто страхотна геймплей механика, обогатяваща невероятно дедуктивния характер на играта.

Разполагаме и с деветдесет карти оръжия
    Още един от ключовите моменти в “Deception : Murder in Hong Kong” е, че всеки един от играчите има само един опит да разкрие убиеца. Това може да стане във всеки един момент по време на хода му, като уловката е, че той трябва да назове точно и изцяло правилната комбинация – „улика“/ „оръжие“. Ще повторая пак -  ТОЧНО И ИЗЦЯЛО ! Не се признава дори да познаете вярно едно от двете. Трудно, нали ? Кой е казал, че “Deception : Murder in Hong Kong” е лесна игра. Все пак разкривате убийство, а това никога не е лека задача.Ако в краят на третият рунд, убиеца не е разкрит, то той печели играта.

Най-добрата „върколашка“ игра

Примерни улики
    Да, правилно сте прочели ! “Deception : Murder in Hong Kong” е най-добрата игра от „върколашката школа“, до която съм се докосвал към този момент. И съм готов да защитавам позицията си със зъби и нокти.

    Едно от основните оръжия на играта е феноменалното й разнообразие и изключителна преиграваемост. Това е постигнато с тонове (буквално) карти „улики“ и „оръжие“ – от едните получавате двеста, а от другите деветдесет уникални карти. Може ли да сметнете броят на възможните комбинации ? Аз не...само знам, че са ужасно много. Няма да играете две еднакви игри на “Deception : Murder in Hong Kong”...никога.

    Огромно значение за успеха на “Deception : Murder in Hong Kong” играе и визуалното оформление. То е издържано в тъмни, подтискащи цветове, в съчетание със студения, отблъскващ неон, който изобилства по улиците на Хонг Конг. Усещането в играта е тягосно от първата минута. Всеки е заподозрян и обвиненията не спират, което нажежава атмосферата до червено.

    А може би най-силната страна на “Deception : Murder in Hong Kong” е нейната ангажираност. Играта ви сграбчва за гърлото от първата минута и не ви пуска до края. Още с поставянето на първата улика от страна на криминалиста, играчите потъват в ролите на следователи и започват да умуват, опитвайки се да открият убиеца. В “Deception : Murder in Hong Kong” не са нужни няколко хода, за да се заплете интрига в играта – тя е там още от първите минути.

Event tiles
    И за да не ви омръзне бързо, “Deception : Murder in Hong Kong” пристига и с няколко варианта. Сред тях ще откриете способи да улесните играта, ако ви е трудно или обратното – да я направите адски трудна. Вариациите включват и няколко допълнителни “scene tiles”, обозначени като „събития“, който ще внесат още напрежение, ако решите да ги използвате – последното препоръчвам на по-опитните играчи в “Deception : Murder in Hong Kong”
Най-важната вариация е възможността в играта да се включат още две роли. Едната е на „съучастника“ – неговата роля е да помага на убиеца и ако трябва да привлече обвинението към себе си. Втората допълнителна роля е на „свидетелят“. Той знае самоличността на съучастника и убиеца, но не знае точно кои, кои е. Ако убиеца бъде заловен, но успее да посочи свидетелят сред играчите, то той печели, считайки че го е убил успешно. Всеки от вариантите в играта е страхотен и ви ги препоръчвам абсолютно без да се замисля.


    “Deception : Murder in Hong Kong” е страхотна тематична игра с дедукция и блъфиране. Безспорно е свеж полъх в жанра, който ще ви накара да оставите настрана много високо ценени заглавия. Играта е богата на опции, визуално ще ви впечатли, а атмосферата ще ви накара да треперите от вълнение до самия зловещ финал. 

Препоръчваме задължително ЗА :

1. Студенти по право
2. Почитатели на криминалната литература
3. Търсачи на свеж полъх в жанра на социалната дедукция
4. Когато си търсите "парти" игра.

Оценка :

Арт и компоненти : 5 / 6

Геймплей : 5 / 6

Преиграваемост : 5.5 / 6

Крайна оценка : 5 / 6


Тонове настолни игри и аксесоари може да откриете при нашите приятели от Ozone.bg :

ЦЪКНИ МЕ !!!


Няма коментари:

Публикуване на коментар