От Христо Симеонов
Нека за секунда да се пренесем в
„обувките“ на един обикновен настолен геймър. Нека си представим, че той
се информира за всичко новичко в хобито, четейки мойте словоизлеяния в "BoarD
Delights". Да знам, че кръга от потенциални
обекти на нашата фантазия чувствително се ограничи, но пък НЕКА си представим...нали затова е
въображението.
Та този почитател на настолните
игри вижда помпозното заглавие на това ревю. Какви ли мисли ще минат през
главата му ? Вероятно в следващите редове ще си говорим за "civ" игра, ситуирана в средновековна Испания. Проследяваща
вековната война за отвоюване на полуострова от арабите, по-популярна като
Реконкиста. Грандиозни сражения, обсади, тайнствени ордени, смели рицари и
мъдрите им противници. Звучи
повече от вълнуващо...ако спрете да четете ревюто до тук.
Всъщност играта, която ще ви
представя в следващите редове е едно от най-сухите откъм тема заглавия, на които
се натъкнах през изминалата година. Темата толкова липсва в играта, че да ви
призная чак ми беше трудно да измисля адекватно заглавие на ревюто и затова
стигнах до разгледаното по-горе, което откровено заблуждава читателя ( бел.ред.
прости ми, читателю, за вестникарските трикове ). Всичко в играта се върти
около португалските "azulejos" ( бел.ред. няма да се
опитвам да го казвам на български, за да не загубил португалската публика ),
които оригинално са синьо-бели керамични плочки, използвани от маврите за
декорация на дворцовите им комплекси. Знам, че едва ли грабнах интереса ви, но
ще рискувам да продължа.
Казва се „фаянсаджия“
| Компонентите са изумителни |
“Azul” е абстрактна
игра с плочки за двама до четирима играчи. Дизайнер на играта е една от живите
легенди в хобито, Микаел Кийслинг – многократно награждаван дизайнер, в чиято
визитка личат заглавия като "Tikal", "Torres", "Vikings", "Pueblo" и много други. Издатели са "Plan B Games",
познати с още едно отлично заглавие от 2017г., "Century : Spice road".
В “Azul” играчите влизат в ролята на декоратори, ангажирани с това да украсят
стените на кралския дворец в Евора, по поръчка на португалския крал Мануел I. Кралят се е
влюбил в малките, шарени керамични плочки, част от вътрешия дизайн на спиращия
дъха дворец Алхамбра и иска да ги пренесе и в своята резиденция.
| Бонбонки някой ? |
Да си го кажем честно – в “Azul” вие сте фаянсаджии и „лепите“ плочки. Последните идват
под формата на ситни, квадратни, шарени камъчета ( забравете „плочките“ от всички tile-laying игри, които познавате ) изработени от висококачествена пластмаса и без никакво съмнение
са едно от основните оръжия на играта. С пъстри си цветове и шарки , те ще ви накарат да се влюбите в “Azul” и да поискате да разберете какво още се случва в тази
игра.
| "Работилниците" за керамика |
Подготовката за игра включва
няколко доста семпли стъпки, в които ще вникнете без затруднения. Първо
поставяте всички сто „плочки“ в платнена торбичка, която пристига с игрта. След
това в центъра на игралното поле се разполагат „керамичните цехове“. Тематично
– това трябва да са работилници, изработващи керамичните плочки. Трябва ви
обаче сериозна доза въображние в “Azul”, за да си ги представите, защото въпросните работилници са кръгли,
картонени токени, който приличат на поставки за чаши. Няма значение обаче – те
си вършат отлично работата и така. А тя включва да изтеглите на случаен принцип
по четири плочки от торбата за всяка работилница и да ги поставите върху нея.
Всеки играч получава и персонално
табло, съдържащо...цялата игра. Почти всичко от геймплея на “Azul” се случва върху таблото, което е разделено на няколко
зони. В горната му част отбелязвате спечелите точки, защото играта се печели
така. В дясната част на таблото е разположен модела на въображаемата стена,
която декорирате, а към нея водят редове от квадратчета където да разполагате
придобити плочки. “Azul” продължава
нефиксиран брой ходове, докато един от играчите не приключи цял ред от стената
си.
Майсторска среща
| Персоналното ви табло съдържа всичко, което трябва да знаете |
“Azul” спокойно може
да се нареди до класическите представители в жанра на абстратните игри. И това
се дължи на основните характеристики на геймплея й. Мога без капка
колебание да му дам следните определения – звучи тъпо, започва мудно и
скучно, но е дяволски хитър и неподозирано дълбок, като стратегия.
Говорейки за геймплея на “Azul” ще се опитам да се спра и всяка една от изброените в
предния абзац характеристики. Започвайки с това, че на хартия основната
механика в играта не впечатлява. Всеки ход е разделен на две фази – „оферти на
работилниците“ и „поставяне на стената“.
| Всичко придобито от работилниците слагате в квадратчетата |
По време на първата фаза имате
право на едно действие между две възможни. Или взимате всички плочки от един
цвят от една от наличните "работилници" и изсипвате всички останали в центъра.
Или взимате всички плочките от един цвят в центъра. Тази фаза продължава толкова на
брой завъртания между играчите, докато бъдат взети всички плочким извадени в началото на хода от торбичката. Когато придобиете плочки, ги поставяте в един от редовете
на персоналното ви табло следвайки следните правила. Не може да разделите
взетите плочки между два и повече реда (например взимате пет плочки и слагате
по една на всеки ред). Както и не може да слагате плочки от различен вид на
един ред. В следващата фаза наречена „поставяне на стената“, всеки пълен ред с
плочки ви позволява да поставите една плочица от на ред от
стената срещу него. Всички останали плочки от реда се връщат в кутията.
| Непълните редове остават за следващите ходове |
Определено си звучи скучно,
еднообразно и сухичко. Мнозина от вас могат да допуснат сериозната грешка да не
обърнат внимание на “Azul” именно заради
така описаното от мен състояния на геймплея. Също така първите два хода в
играта не са особено привлекателни. Всичко изглежда прекалено просто до
степен да си зададете въпроса „ Има ли всъщност игра в тази красива кутия ?“ И
точно тогава идва развръзката в “Azul”...която съвсем скоро ви разкрива, че този визуален шедьовър е всъщност
един дяволски пъзел.
| Ако вземете повече плочки, то те са минус точки в края на хода |
Сърцевината на геймплея са
правилата са поставяне на плочки, които ви се разкриват и започват да действат
с напредването на играта. Основното сред е тях е забраната за поставяне на
плочки на ред, в който вече имате плочка от същия цвят.
Така постепенно, с напредването
на играта, възможносттите ви бързичко се изпарят и трябва ловко да лавирате
между това което взимате от „работилниците“. Почти неизбежно е обаче да генерирате отрицателни точки.
Да, колкото и приятелски да
изглежда “Azul”, играта може
да бъде изключително непрощаваща. Когато вземете повече плочки, отколкото може
да поставите на ред от таблото ви, то всичко излишно поставяте в специална
секция, която се материализира като отрицателни точки в края на всеки ход. Така нещата могат много рязко да загрубеят. “Azul” далеч не е агресивна игра и не мога да кажа, че толерира нападателни ходове между играчите. В играта просто има от класическата доза на интеракция в този тип игри, в която генерирането на отрицателни точки, водещи до загуба на играта, обичайно е резултат от недоглеждане и лоша преценка на самия играч, а не толкова от агресия на противника му. Което е още един признак, че “Azul” с лека ръка може да бъде причислена към "класическите" абстрактни игри.
| Обратната страна |
Играта приключва, тогава когато един играч запълни един ред от "стената" на своето табло. След което се преминава към финалното точкуване, в което освен придобитите в хода на играта точки, получавате допълнително от последните за всяка запълнена колона, за всеки запълнен цвят или за всеки запълнен ред в последния ход. Както ви става ясно, “Azul” залага на много класическо и изчистено точкуване, което още в началото на играта ще ви помогне да се ориентирате и да се насочите към някаква стратегия. И макар да не му е тук мястото, ще отворя една скоба и ще ви акцентирам върху факта, че персоналните ви табла за двулицеви. На обратната страна откриваме втори дизайн за "стената" ви, в който не са посочени точните места за различните цветове плочки. Оставено е на играчите да направят дизайн по свой избор, като отново се спазват базовите правила - не може на един ред да имате повече от една плочка от съотвения цвят.
Не мога да не споделя преклонението си пред визията на “Azul”. Толкова изчистена, толкова концентрирана и същевремнно вълнуваща. Качеството на изработката на всеки един от компонентите, които ще откриете в кутията е на извънземно ниво. През картонените токени, играещи ролята на "работилници", цветната платнена торбичка, та до плочките- камъчета. Последните са истинско произведение на изкуството. Хората от "Plan B Games" вдигат толкова високо ниво на продуцията, че ще бъде доста трудно на други компании да го следват. И въпреки всичко казано, въпреки шарените цветове, “Azul” ви оставя с впечатлението, че държите стара, класическа игра, за която ще си кажете : "Дали пък испанци и маври не са играли на "Azul", в периодите на мир през вековете на Реконкистата ?".
Вълнуваща и разкошна
“Azul” без никакво съмнение се превърна в един от най-големите хитове през изминалата година. Играта се прие изключително добре и се радва на изключително внимание от страна на геймърите. И определено има защо. Изчистен, стратегически геймплей и безкомпромисна визия - изпитана рецепта за успех.
“Azul” е заглавие, което ви препоръчвам. Без никакво съмнение една от най-добрите ( бел.ред. а според Boardgamegeek и най-добрата ) абстрактни игри на пазара.“Azul” може да бъде и отличен подарък, който да направите на любим човек. Един вълнуващ пъзел, достъпен за геймъри от всякакъв калибър, което е и най-силното оръжие на играта.
Препоръчвам задължително ЗА :
1. Без да се замисля - за всички !
Оценка :
Визуално оформление и компоненти : 6 / 6
Геймплей : 5 / 6
Преиграваемост : 5 / 6
Крайна оценка : 5 / 6

Няма коментари:
Публикуване на коментар