неделя, 14 април 2019 г.

Оцветяването на фигурки - едно прекрасно хоби


Предупрежавам, че тази публикация ще съдържа нещо като лична история и самореклама. Днес няма да Ви разказвам за някоя настолна игра, а по-скоро за едно хоби.

Харесвам да играя настолни игри и съм споделял, че моята фенщина се роди преди около четири години. Още тогава се запалих много по фигурките в игрите и до ден днешен продължавам да се кефя на хубаво направени миниатюри. За мен те допринасят една настолна игра да изглежда наистина жива.


В повечето случаи фигурките в настолните игри представляват едно парче специална пластмаса (извинявам се на разбирачите, че не използвам правилните термини), която е оформена в някакъв образ, който участва в играта. Това, което липсва на миниатюрата, са цветовете.

Обикновено фигурките в настолните игри са неоцветени. Има две главни причини за това. Първата е, че оцветяването на фигурките оскъпява играта, а издателите се стремят да поддържат конкурентни цени. Втората причина е желанието на множеството фенове по света, които имат художествени умения, да си оцветяват фигурките сами. Именно втората причина ни води към днешната статия /ревю, публикация?/.


Преди няколко години си купих една българска настолна игра с фигурки и по благоприятно стечение на обстоятелствата се запознах с едно момиче, което оцветяваше миниатюри. Дадох и фигурките от играта, за да ми ги разкраси. Резултатът за мен беше невероятен и тогава в мен се роди желанието да се науча и аз да го правя. Знаех, че това ще е трудно, защото в училище бях ужасен по рисуване. Тогава ми се струваше невъзможно и си намерих хиляда оправдания да не го сторя.

По друго стечение на обстоятелствата се озовах временно в София и някакси се намери повече свободно време. Преди няколко месеца се реших и си купих няколко боички и четки, изгледах няколко клипчета, купих си няколко тестови фигурки и започнах да се мъча. Резултатът за мен беше плачевен, но на някои от хората около мен им хареса и реших да продължа с опитите. Осъзнах, че оцветяването на фигурка не е същото като рисуването върху хартия и за мен има някаква надежда.

Още тогава търсих български групи във фейсбук, които са свързани с оцветяването на фигурки, но не открих такива. Впоследствие разбрах, че има няколко групи, които са свързани с Warhammer вселената и с игрите с миниатюри като цяло, но нищо прекалено обобщаващо.

Една сутрин се събудих с идеята да направя такава група във фейсбук. Група, в която да събера българите, които се занимават с това хоби. Писах на Ицо да го питам какво мисли за идеята и той ми каза, че всичко, което популяризира хобито (настолните игри) е добре дошло. Не си спомням точните му думи. Нека ми прости. Тогава си помислих, че ще се пробвам и се опасявах, че в групата ще сме десет човека и ще си говорим глупости. Това, което последва, доста ме изненада.

Моят вариант на фигурката от семинара

Създадох групата
Miniatures Painting Bulgaria и пуснах по едно съобщение във всички български групи за настолни игри, за които се сетих. /За което някои хора не бяха особено щастливи/ Новината бързо се разрастна и само в рамките на два дни групата започна да се пълни с множество хора, които се занимават с оцветяване на фигурки или се кефят на това начинание. Към днешна дата /малко над два месеца по-късно/ в групата сме 171 човека и всяка седмица има по няколко нови заявки за членство.

Искрено се изненадах, че има толкова много българи, които искат да участват в такава общност. В групата се обсъждат всякакви теми, свързани с оцветяване. Дават се съвети на начинаещите, като мен. Публикуват се уникални снимки на творенията на българите.

Моето кътче е с бялата лампа и биричката
Сега да преминем към целта на тази публикация (или поне на Ицо предложението). След съгласуване в групата решихме да организираме нещо като семинар по оцветяване на фигурки. След доста дни планиране на 13.04.2019 г. успяхме да се преборим това да се случи с любезното съдействие на клуб Другият замък в гр. София.


Успяхме да се съберем около 10-15 човека от групата, за да оцветяваме заедно. Идеята беше да се принтира идентичен модел за всеки, който да бъде оцветен по предварително определена цветова схема. Всеки си носеше бои, четки и други консумативи и всички заедно рисувахме. Полезното на цялото начинание беше, че си имахме „лектори“, които не само ни обясняваха всяка стъпка, но и ни помагаха да разберем кое как и защо се прави. Показваха ни и допълнителни техники, които да подобрят уменията ни. 
Не знам дали нещо такова е правено преди, но се радвам, че дадохме някакво начало и се надявам да стане традиция. Дано се намира място за такива кътчета за оцветяване по фестивалите за настолни игри. Сигурен съм, че има много хора, които искат да започнат, но не знаят как или не са сигурни дали им се отдава.




Изключително се радвам, че успяхме да се съберем, да се запознаем, да обменим опит и идеи и да оцветяваме заедно. Оцветяването на фигурки е самотно занимание и за да станеш наистина добър отнема доста време. Да имаш възможността да го правиш заедно с някой по-опитен от теб е безценно. Да намериш някого, който да е склонен да обмени безвъзмездно опит трупан с години, е рядкост.



От снимките сами може да видите в каква творческа обстановка се намирахме. Целта на тази публикация е да бъде отразен по някакъв начин този семинар, така че да стигне информацията до повече хора. Сега е моментът за самореклама. Добре сте дошли във фейсбук групата ни и дано да има желание за организиране на повече такива събития.



(Всички снимки са вече публикувани във фейсбук групата. Не претендирам за авторски права. Не съм писал имената на художниците, защото не съм искал съгласието им.)

Arteglam

Няма коментари:

Публикуване на коментар