от Симеон Генков

Набързо какво представлява играта:
В "Haspelknecht" вие сте фермер и ще извличате въглища, ще научавате нови технологии, и дори ще плащате
данъци. На ваше разположение ще имате работници и ще можете да им възлагате
различни задачи. Всичко това ще се развива в продължение на три години. Пролет,
лято и есен, когато ще бъдете активни. През зимата ще продавате, складирате и плащате
данъци. Всичко това ще правите чрез много интересен механизъм за избор на
действия. Играта нетипично за жанра си, има много тематика, ще минавате през
всички фази на извличането на въглища в средата на 18 век. Тя е много
затегната, ресурсите и възможностите на действие са малко. Като цяло всичко в играта е много напрегнато.
Компоненти:

Геймплей:

Всеки сезон е разделен на 4 фази:
1. Запълване на дисковете за действие: В зависимост от броя на играчите се използват бордове за действия, които са разделени на резерв и текущи действия. В тази фаза се запълват текущите такива, докато не станат шест. Това се пропуска през първия сезон, но от там нататък дисковете се запълват.

3. Определя се редът на игра на играчите: Цветовете на дисковете за действия се свързват с определени стойности и действия. Играчите сравняват сумата от стойността на дисковете, които са взели от първото си взимане (черно=1, кафяво=2, жълто=3). Играчът с най-малък сбор става първи, следващият втори и т.н.
4. Планиране и изпълнение на действията:
Играчите
използват дисковете, които са взели, парите и пшеницата, която имат, за да
извършват действия с работниците си. Вие и прекият ви помощник можете да бачкате
във фермата, да събирате дърва и пшеница, както и да работите в мината или да
научавате нови технологии. Също така, ако работите една и съща работа ще получавате бонус, защото си помагате. След като извлечете въглищата, които са сравнително
достъпни на повърхността, ще трябва да дълбаете още по-надълбоко.Затова и ще ви
се притекат на помощ двама работника, единият от които носи името на играта - "Haspelknecht". Това е човекът, който изтегля въглищата от
мината със специално съоръжение, подобно на механизма на кладенец. Вие трябва да
съобразите как да използвате дисковете и ресурсите си, за да сте максимално
ефективни.

Това се случва през три от сезоните, като през пролетта и есента вали, а през лятото, когато събирате жито, получавате бонус. Зимата обаче е много по-различна от останалите сезони. Тя е сезонът за печелене на точки, спрямо количеството на събраните от вас въглища, ще получите пропорционален брой, като след това ще можете и да складирате известна част от ресурсите си. Това също може да ви донесе по някоя точица. След това идва и моментът, в който трябва да плащате данъци. Ако не можете да го направите, в края на играта те ще намалят резултата ви. В "Haspelknecht" точките са много ценни и трудни за събиране. Играта продължава три години и който има най-много точки на края й печели.
ЗА САМАТА ИГРА:
Какво ми харесва:
1. Правилата на "Haspelknecht" са много лесни, но играта има дълбочина, което я прави достъпна както за начинаещи, така и за хора,които са по-навътре в хобито.
2. Артът й поне според мен е феноменален, стилът е много различен от стандартното и играта изпъква.
3. Селектирането на действия е много интересно и напрегнато. Винаги се стремите да не взимате пулчета от мястото с вода, но пък и не искате да се лишавате от добри действия.
4. "Haspelknecht" предоставя множество решения, които са тежки и разнообразни. Играчите зависят силно от решенията на противниците си.
5. Играта е много тематична, което е нестандартно за игри от подобен тип. Всичко се чувства на мястото си и придобивате усещане на фермер, който се стреми да просперира в трудните тогавашни времена. Също така добивате ясна представа как са се добивали въглища през средата на 18-и век.
6. Компонентите на "Haspelknecht" са на много високо ниво - картонът на бордовете и технологиите е дебел и плътен.
Неща, които не ми
харесват:
1. Като цяло няма много неща, които да не ми харесват освен едно. Говоря за преиграваемостта на играта. Тя определено не е лоша, понеже винаги ще имате различни технологии и дори може да направите дървото им да е построено по различен начин.Това обаче за мен не е достатъчно, за да се достигне до високото ниво на преиграване, което аз търся в настолните игри. Все пак за много хора това няма да е проблем. За мен обаче е нещо, за което мога да се заям. Хубавото е, че предстои да излезе допълнение, което се надявам да се справи с този проблем.
2. Интеракцията между играчите е малко по-малко, от колкото ми харесва, но като цяло това не е проблем просто малка дреболия, за която мога да се заям.
ФИНАЛНИ ДУМИ:
Играта много ми
харесва. Лесна е за обясняване, като в същото време има дълбочина и е много
тематична - неприсъщо за „евро игра” . За жалост е сравнително трудна за
намиране, но не и невъзможно. Играта награждава внимателното и успешно
планиране, което за мен е от огромно значение. Късметът е нищожен, а единственото проблемче, което имам с играта се надявам да бъде разрешено от предстоящото допълнение.
Препоръчвам задължително За:
1.Casual геймъри
2.Бордови нърдове
3.Фермери, падащи
си по бордови игри.
4.Миньори
Арт и компоненти:
6/6
Геймплей: 6/6
Преиграваемост: 4/6
Крайна оценка:5/6

Няма коментари:
Публикуване на коментар