петък, 3 април 2020 г.

Силата на водата - Barrage



    В началото на това ревю трябва да ви споделя, че съм доста притеснен. И смятам в следващите редове да подходя изключително сериозно. Защото темата на играта, която ще ви представя днес, се радва на особено експертно мнение от редица важни и „високообразовани“ родни специалисти. Не искам да се излагам в техните очи, нито пък да изглеждам като лековат български дизайнер, който не разбира нищо от хидроинженерство – тема, с която във България се става и се ляга ( бел.ред. и особено се владее от разни философи )

    Шегата настрана ( дано не ми затворят блога ), днес ще си говорим за сериозна и тежка „евро“ игра. Както знаете, тяхна отличителна черта е липсата на тематичност, за сметка на вълнуващи геймплей механики. Тема в обекта на днешното ми ревю обаче е доста добре реализирана, чак да се учуди човек. А геймплея – той е просто вълшебен. Няма какво да крия – ще ви говоря за едно от игрите, намирили място в моят личен топ десет за изминалата година. Запретвайте ръкави и нека бъде...ток.


Концесия ми дай !


    “Barrage” е стратегическа, „евро“ настолна игра с „поставяне на работници“ ( worker placement ), менажиране на ресурси и асиметрични умения, за двама до четирима играчи. Играта предлага и солов модул, но колкото и непрофесионално да звучи, не съм го пробвал, а и нямам много желание за последното ( бел.ред. Защо ли ? В коментарите под това ревю ). Дизайнерите на играта са добре познатите ни и обичани италиански гении ! Този път автори са Симоне Лучиани ( “Tzolk’in “; “The Voyages of Marco Polo” ; “Lorenzo Il Magnifico” ) и Томазо Батиста. Издатели са Cranio Creations”.


    “Barrage” ни пренася в „Златните двадесет“, едно от най-успешните и благодатни десетилетия в историята на XX век. Непосредствено сред Голямата война светът навлиза в период на икономически подем и благоденствие, станал възможен поради огромните нужди за възстановява на следвоенния свят. Жизнения стандарт на населението се покачва, а в масовото производство влизат редица технически нововъведения. В тази ситуация “Barrage” ни отвежда високо в Алпите, някъде на границата между Италия и Германия. Играчите влизат в ролята на директори на могъщи корпорации с държавно участие, които са получили право да произвеждат и продават електроенергия добита посредством водни електроцентрали. За целта обаче тези електроцентрали трябва да бъдат построени, силата на водата уловена и електричеството произведено и продадено...за пари и точки/престиж.


    Подготовката за игра в “Barrage”  отнема доста прилично като продължителност време и определено не затормозява. На достъпно място поставяте централния борд и различните ресурси в играта – пари, „бетонобъркачки“ и „багери“. До централният борд се поставят още два. Първият, обозначен като „Мениджмънт“ съдържа всички игрови позиции за поставяне на „работници“ и върху него се разбъркват и се подреждат токените „Национални контракти“ и токените „Частни контракти“. Вторият борд е кръстен „Енергийна скала“ и върху него се поставят пет бонус плочки, носещи точки в краят на всеки рунд от играта. Върху този борд се тегли и се поставя и една плочка с „Цел“ – задание, което също ви носи точки, обаче в краят на играта. Следващия етап в подготовката за игра е свързан с поставянето на „неутралните язовири“, но този аспект на играта ще обясня малко за по-късно.


    Изключително важна стъпка е подготовката на персоналната игрова зона за всеки играч в “Barrage”. Тя включва избор ( или случайно разпределение ) на два компонента – борд „Компания“ и табло „Изпълнителен директор“. Това са основните ви средства в “Barrage”. Върху тях разполагате различните сгради, които може да строите в играта и ресурсите си. Най-вълнуващото е, че всеки един от тези бордове е асиметричен, така де – предоставя ви различни умения. Още по-вълнуващо е, че реално комбинирате две уникални специални умения – едно от борд „Компания“ и едно от таблото на „Изпълнителния директор“ . Веднага ви става ясно, че възможните комбинации са доста на брой. Което гарантира преиграваемост и разнообразна игрова сесия всеки път. А пък вие, ако все някога сте чели мое ревю знаете, че обожавам асиметрични елементи/механики в геймплея на всяка настолна игра. Или казано иначе – дотук огромен плюс за “Barrage” от мен.


    Останалите елементи от персоналната игрова зона на всеки играч включват стартови ресурси, дванадесет мийпъли ( наречени „инженери“ в “Barrage” ), токени „Технологии“, дървени сгради ( които поставяте по съответните им места на таблото на „компанията“ ви, стартов токен „Частен контракт“ и колело „Конструкции“. Последното е причудлива хрумка, върху която ще се спра в детайли в следващите редове. Засега само ще ви кажа, че това е един от най-култовите компненти в настолните игри на тема „отбелязване на изтичащото време“, който някога съм виждал. На случаен принцип се определя стартовия играч и сесията ви на “Barrage” може да започне.

Само не разбрах защо Тесла ?


    Иска ми се преди да преминем към механиките на “Barrage”  да ви похваля книжката с правила. Всичко е подредено перфектно, подкрепено е с примери и просто е удоволствие да се учиш на играта. В началото са обяснени основните концепции в “Barrage” и смея да твърдя, че ако схванете тях, няма да имате никакви други проблеми.


    Та да си поговорим за концепциите в “Barrage”. На първо място това е централния борд. На него има изобразена карта на водни басейни разделени на три нива – планина, хълмове и полета. Най-отгоре пък са заснежените върхове на Алпите, където се топят ледници и се стича вода. Върху борда има няколко басейна“, местенца където да се събират токени „Вода“, която да превръщате в електроенергия и съответно точки. Върху „басейните“ има места за всяка един от трите типа постройки.


    Постройките в “Barrage” ви служат да произввеждате заветната електроенергия, а от там й точки. Всъщност около тях се върти всичко в играта. Имате на първо място „Язовири“. В тях „улавяте“ падащата от ледниците вода, която в играта е под формата на симпатични токени. До „Язовирите“ стройте „Кулите-проводници“...който някак си са свързани с Никола Тесла. Последното е направено поради някаква странна приумица на дизайнерите на играта, за да придаде явно повече „пикантна“ нотка в темата на “Barrage”. Щото кой не обича добрият мустакат чичко Тесла ! Макар че, спокойно можеше да минем и без неговата поредна поява в настолните игри. Та „Кулите-проводници“ поемат токените „Вода“ и ги отвеждат то „Електростанциите“...така де до ВЕЦ-овете. Там произвеждате енергия.


    Около тези три типа сгради и тяхното функциониране се върти целия геймплей в “Barrage”. Като той следва следните правила. За да ползвате вода, „Язовира“ трябва да е ваш или неутрален – последните поставяте като част от подготовката за игра. За да отведете водата до ВЕЦ-овете, може да използвате както ваша „Кула-проводник“, така и такава на ваш опонент, построена на същия басейн. За целта му плащате точки и монетки. Общо взето си помагате един на друг. И накрая, ВЕЦ-овете трябва да бъдат ваши, за да произвеждате ток, а от там и точки.


    Малка скоба за точките в “Barrage”. Те идват по два начина. По време на рундовете може да трупате точки, когато изпълнявате токени „Контракти“. Последните са публични поръчки, които придобвате с екшън. Всяка от тях ви оказва колко ток трябва да произведете, за да я изпълните и каква награда ще ви донесе това. Има обаче една уловка – трябва да произведете нужната енергия за даден „Контракт“ с едно действие !  А произведената енергия отбелязвате върху специален борд. В края на всеки един от петте рунда, първият и вторият играч по производителност на енергия получават бонус точки. Още точки носи и всяка от специфичните цели за рунда, която се точкува в края му. Тези цели ви носят точки за видовете сгради, за изпълнени контракти или за допълнителни токени „Технологии“.


    Някъде тук ще вметна,че има и още един, четвърти, вид сгради и това са „Язовирните стени“. Те правят вашите „Язовири“ по-високи. И това не е чисто козметична притурка, а има геймплей значение в “Barrage”. В зависимост от височината си, даден „Язовир“ може да спре определено количество капки. А когато в един „язовир“ има повече токени „Вода“, то може с едно единствено движение да ги превърнете в повече електроенергия. Което ви помага пък да изпълнявате мастите „Контракти“. Най-мастите от тях са наречени „Национални контракти“, теглят се едва три преди началото на игра ( за цяла игра ) и изискват огромно количество електроенергия произведено наведнъж.


    Толкова за концепциите в “Barrage” . Не са никак сложни и ако вникнете в тях, няма да имате никакъв проблем с играта. Дайте да си поговорим малко за геймплей. Играта продължава точно пет рунда, като всеки рунд е разделен на пет фази. В първата получавате „Приход“ и генерирате нови токени „Вода“ в горния край на борда – върху ледниците. „Приход“ в играта не са монетки, а всякакви други ресурси ( „багери“, „бетонобъркачки“ ) и точки. Тук отново идва любимата ми асиметричност. Бордовете на всяка компания са различни и когато стройте различни сгради, под празните им места се отварят разнообразни благинки в графата „Приход“, които да получавате в идните рундове. Което е страшно интригуващо и много предизвикателно. Кой сгради ще постройте не се определя само от жаждата ви за генериране на електроенергия веднага, а и от различните бонуси, които може да получите и които могат да се окажат изключително важни за крайната ви стратегия в дългосрочен план !


   Втората фаза на“Barrage” е сърцето и душата на играта – фазата „Екшъни“. Тук нещата са класически “worker placement”/”поставяне на работници“. Реално...имате седем локации за „работници“. Струва ви се малко ? Точно на мястото са си  ! “Barrage” залага на точни и ясни игрови концепции, които ви описах по-горе и локациите за „работници“ ги покриват без да затормозяват играта. Всяка локация ви изисква определен брой „работници“ ( вие имате дванадесет ) и се блокира до края на рунда, след като бъде използвана. От локациите взимате нови „Контракти“, монетки, „багери“ и „бетонобъркачки“ ( оборудване ), произвеждате електроенергия ( задвижвате ВЕЦ-овете си по описаната процедура ), насърчавате строенето на сградите си ( за това след малко ) и...правите вода. Ами да, има и такова действие в “Barrage” и то ми е най-малко тематичното нещо в играта. Слагам „работници“ и те правят токени „Вода“, която се спуска по рекичките  в Алпите до мойте „Язовири“. Идват ми разни шантави идеи как става това...ама ще загубя детската аудитория и няма да ви ги разказвам...


    Всички тези действия са разположени върху така наречения „Мениджмънт“ борд, общи са за всички играчи и са по класическия римски/“worker placement принцип – „Първият по време, първи по право“. Освен тях обаче, върху вашите персонални бордове в “Barrage” има още едно действие. Слава богу, то си е ваше лично. С него е свързано строенето на сгради и колелото „Конструкчии“. Казах ви, че това е един от най-готините геймплей компоненти, не просто в “Barrage”, а които съм виждал въобще. Но как го ползвате. Първо, слагате нужното количество работници ( действието става по-скъпо когато го използвате ) върху борда си, за да строите. След което си избирате коя сграда, откривате токена „Технологии“, на който е изобразена ( имате по един за всеки вид сграда плюс един „wild/“жокер“ ) и го поставяте върху колелото заедно с нужните ресурси, „багери“ и/или „бетонобъркачки“. И завъртате колелото, а сградата поставяте веднага на борда и може да я използвате. Различни действия или строене на още сгради ви позволяват да въртите колелото „Конструкции“. Когато даден токен „Технологии“ и прилежащите към него ресурси се върне обратно в изходната позиция на колелото, си ги връщате обратно,за да ги ползвате пак ! Каква е идеята – отделните секции на колелото „Конструции“ представляват мярка за време. Време, в което ще са ви заети ресурси. Време в което сте пратили даден брой „багери“ и „бетонобъркачки“ ,например, да изградят един „Язовир“. Пратили сте ги, но не ги губите. Нещо повече. Те не само, че се връщат и могат да бъдат използвани отново в нов строеж, а и на края на играта ви дават допълнителни точки. Кой да разцелувам за тази разкошна механика ? Хитра, вълнуваща, стратегическа и иновативна ! Просто брилянтно !


    Третата фаза във всеки рунд симулира стичането на водата от ледниците – токените „Вода“ се спускат по басейните на картата и ако няма „Язовири“ да ги спрат...изтичат и се губят. Готино, тематично елементче в “Barrage”.Четвъртата и петата фаза в рунда са свързани с точкуването и подготовката за нов рунд. За тях обаче вече говорихме. Петият рунд реално няма трета фаза, няма спускане на нови токени „Вода“, а след него идва и финалното точкуване, в което отбелязвате и още една финална бонус плочка „Цел“, която знаете още от началото на играта.


    И за финал – в “Barrage” има и “advance” модул. Той включва една нова локация за екшъни – „Патентното бюро“. Когато стъпите тук може да си купувате допънителни токени „Технологии“, естествено пристигащи с много яки допълнителни ефекти. Дали съм фен на „Патентното бюро“...о, бога ми, защо ме питате ! След една или две игри на “Barrage”, това е просто задължително да бъде включено в играта !

Моето „Евро“ 

    Да ви призная, имах огромни очаквания към “Barrage” и те се оправдаха напълно, превръщайки играта в най-доброто „евро“ заглавия за 2019г., според мен. Хитър геймплей, приятна визия, богата преиграваемост и солидно количество дълбочина и стратегия. Всичко това са изключително силните страни на “Barrage”. Дето се вика – „италианците“ го направиха отново, давайки ми поредната си игра, която ще остане в колекцията ми.

    Към “Barrage” има и някои критики обаче, които смятам да коментирам. Относно визията на играта. За мен е окей. Дървени компоненти, сравнителни прилични токени и бордове с доста добро качество. Към това прибавяме и илюстрациите, доколкото ги има и крайният резултат е повече от приличен. Все пак това е тежка, "евро" стратегическа настолна игра. Не очаквайте миниатюри.

    Основнта критика към “Barrage” е, че играта е крайно непростителна и можете спокойно да загубите някое друго приятелство. Наистина, възможностите да блокирате опонентите си по игралното поле са безкрайни...но и вас ще ви блокират. Защото това е самата специфика на играта. Цялата тази агресивност, целеустременост. Което като се замислите, не би трябва да е критика. Дори е много тематично, защото представя точно и реално отношенията в големия бизнес.

    Не мога да спра със суперлативите си за “Barrage”. Остроумна, свежа, с интригуващ геймплей и безброй стратегически опции, с богата преиграваемост и достатъчно "пълнеж", за да ви заплени. Определено не е "чашата чай" за всеки и спокойно можем да си кажем, че това е "геймърска" игра. За тези от вас, които обичат сериозните, стратегически настолни игри.

Препоръчвам задължително ЗА :

1. Ахмед Доган
2. Родните бизнесмени
3. Любители на сериозни, "евро" игри
4. Когато си търсите добра стратегия

Оценка :

Визуално оформление и компоненти : 5 / 6

Геймплей : 5 / 6

Преиграваемост : 5 / 6


Крайна оценка : 5 / 6


Няма коментари:

Публикуване на коментар