петък, 19 февруари 2016 г.

“Сред непознати земи” – Discoveries : The Journals of Lewis & Clark


От Христо Симеонов

    В света на настолните игри е изключително популярна практиката ( особено сред така наречените “euro games” ), когато дадена игра постигне успех, да бъде изработена нейна нова версия, която да запазва темата, но да променя механиките. Днес ще ви запозная с една такава игра. “Discoveries : The Journals of Lewis & Clark” е завръщане във вселената на високо оценената от критиката и отлично приета от публиката настолна игра “Lewis & Clark”, продукт на френското студио “Ludonaute”, появила се на пазара през 2014 г.  Темата на играта, макар и на пръв поглед далечна за всички незапознати с американската история, успя да очарова играчите, а когато към това прибавим и невероятните илюстрации на Винсент Дютрей, успехът й не е изненада за никой.
    “Discoveries : The Journals of Lewis & Clark” запазва темата на оригинала – играчите влизат в ролята на един от основните участници в експедицията на Мериуедър Луис и Уилям Кларк, която в период от две години и половина предприема поход, с чисто научна цел, за опознаване на северноамериканския запад - от постъпите на река Мисисипи до бреговете на Тихия океан. Експедицията на Луис и Кларк се реализира с личната благословия на президента Томас Джеферсън и за тези около три години, участниците й освен, че успяват да установят контакт с непознати индиански племена, откриват и документират десетки нови растителни и животински видове. Един от най-забележителните факти съпътстващи историята на експедицията е, че нито един от нейните участници не загива от насилствена смърт, а единствената конфронтация с местните племена, макар и с фатален край за двама индианци, се случва не по вина на изследователите, а заради желанието на група мъже от племето Блекфут да отмъкнат пушки, притежание на експедиционните сили.
   Тази чудесна тема беше пресъздадена през 2014 година от Ludonaute в една сравнително тежичка настолна игра, с определено “euro” дъх. Основната механика на Lewis& Clark се развиваше около едно тесте с карти и възможните комбинации с тях. Въпреки добрия прием на играта обаче, тя получи и доста критики, като те бяха основно на плоскостта на дългия геймплей, който доскучава. Това и основната следа от „Lewis & Clark” – хубава игра, но скучничка.
    “Discoveries : The Journals of Lewis & Clark” подема добре познатата тема, но заменя механиката, превръщайки играта в класически „worker placement“. Вече няма комбинации от карти...а има зарове ! Да, знам. Не малко хора ще спрат да четат до тук ( бел.ре. как може да не харесвате зарове ???? ). Все пак, за тези от вас, които още не са затворили това ревю, ще се опитаме да ви обедим, че "Discoveries" не е скучна.

Пътешествие в непознати води

   
Вече бе споменато – всеки играч поема ролята на един от лидерите на експедицията. А те са четирима – толкова е и максималният брой играчи в “Discoveries : The Journals of Lewis & Clark”.  Играчите започват играта с пет зара, в техния цвят, които тематично изпълняват ролята на най-близките приятели и съмишленици на избрания от играча персонаж – иначе ги разглеждайте като типични „работници“ в „worker placement игра. Освен тях всеки играч получава собствено игрално поле и журнал. Върху собствената игрална дъска, която има всеки играч, има място за съхранение на неизползваните зарове, базовите действия, еднакви за всички играчи и място са съхранение на допълните, които ще са налични в хода на играта ; място за активните местностти за изследване ; журнал, където освен информация за финалното точкуване, се държат и изследваните вече месностти.
   
Лагерът
В среда на игралното пространство се поставя централната игрална дъска, наречена тематично „Лагерът“. Лагерът е представен с една изумителна илюстрация ( Винсент Дютрей е феноменален художник ) и има за задача да играя ролята на място, където вашите зарове...съмишленици си почиват след като са изпълнили различни задания в хода на експедицията. От едната страна на „лагерът“ се поставят наличните за контакт индиански племена, а отдясно – места и маршрути за изследване. Близо до централата дъска се поставят и определен брой сиви зарове 
( неутрални ) ,обикновенни ентусиасти в експедицията, които зависи от броят на играчите. Също някъде в близост се разбърква и поставя тесте с карти. Картите са двулицеви. От едната страна са различни индиански племена, обозначени като приятелски настроени и не толкова. На тях може да намерите и изображения на типита – индиански палатки, като накрая на играта се дават допълнително точки за най-много събрани такива символи. Племената реално са допълните места за поставяне на зарове – действия и се поставят от лявата страна на „лагерът“. От обратната страна на картите са местносттите, които предстои да изследвате – логично заемащи място от дясно на централната игрална дъска. Върху тези карти обичайно са изобразени броя точки, който генерирате, ако изследвате успешно дадената местност ; символи обозначаващи някакво животно или растение, които има значение в края на играта и комбинация от изображения на реки и планини – препятствието, което стои на пътя ви. Играчите едновременно хвърлят петте си зара и играта започва.

През планини и реки

   В “Discoveries : The Journals of Lewis & Clark” възможностите пред играча по време на неговия ход са две. Първата е да постави зар върху игралното поле. С това действие той може да започне подготовка за експедиция, да завърши експедиция, да смени резултата на някои от свойте зарове или да придобие нови действия. Използването на заровете е едно от първите хитри неща, който веднага се набиват на очи “Discoveries : The Journals of Lewis & Clark”. Правилата позволяват в своя ход играчът да активира само един вид резултат от свойте зарове - една от страните им. В един ход можеш да използваш колкото искаш от наличните си зарове, стига да показват един и същи резултат. Това позволява да се извършва повече от едно действие, стига те да изискват един и същи резултат на заровете. Може да направим разграничение на възможните действия на две големи групи – такива, които се случват с един зар и такива, които изискват използването на няколко зара. Първите се случват веднага, вторите отнемата повече от един ход. Тези отнемащи един ход са по-малко на брой и на пръв поглед не толкова силни. Но сред тях е и контактът с индиански племена...
Част от племената, които ще срещнете по пътя си
    От лявата страна на игралната дъска са подредени три различни вида индиански племена, с който може да установите контакт. Това става след като поставите зар, показващ страната „преговори“. Племената се разделят на приятелски настроени и по-подозрителни. За да спечелите първите на своя страна ви е нужен един зар, а на вторите – два. Всяко едно племе , с което установите контакт идва като ново възможно действие. Играчът взима картата и я поставя до собствената си игрална дъска. Племената ви дават различни възможностти, чрез които да преодолявате трудностите по време на вашето пътуване.
    Действията изискващи използването на два или повече различни зара се активират в няколко последователни хода. Основното правило е, че винаги последни се активират заровете със страна показваща журнал, когато предприемата експедиция.
   
Местносттите през които ще премине вашата свална чета
Експедициите са основата на играта. Те са изобразени на обратната страна на картите с племената. Една карта обаче, може да се използва или като племе или като местност за изследване – не и като двете ! Местностите представляват някаква комбинация от изображения на планини и реки, който играчите трябва да преминат. За да го сторят , те трябва да „генерират“ нужния брой символи, които им позволява да преминат през препятствия. Това става с активиране на различни действия – върху собствената ви игрална дъска или такива придобити след контакт с индианските племена.
   При изследването на местносттите по пътя на експедицията се проявява още една интригуваща особеност на играта – черешката на “Discoveries : The Journals of Lewis & Clark”. За да проучите дадена местност, трябва да генерирате едновременно, в един ход, нужните ви планини и реки ! Не може да генерирате малко сега и още малко след три хода. Трябва да можете да преминете през всички препятствия в един ход, с едновременно активиране на няколко различни действия.
    След като използвате зар за извършване на някакво действие, той се поставя на ценралното игрално поле ( буквално го пенсионирате или му давате временна почивка ), в лагерътВ зависимост от резултата на зара, който сте ползвали за извършване на действието, той заема място вляво или вдясно на централното игрално поле. Защо има значение това, ще разберем по долу.
   
Още карти...
Втората опция с която разполагате по време на вашия ход е да върнете обратно във ваше владение зарове, така де, да си осигурите нови „работници“. Тук ще отлича поредния хитър механизъм на играта. Когато връщате зарове, може да го направите по няколко различни начина. Първия вариант ( те са всъщност два... ) е да вземете всички зарове от лявата или всички зарове от дясната половина на централното игрално поле. Да, досетихте се, така може да вземете освен ваши зарове ( във вашия цвят ), също и неутрални ( сиви ) зарове или зарове принадлежащи на вашите опоненти ! По този начин може да си осигурите за един или няколко хода доста внушителна цифра налични зарове. Но трябва да внимате. Защо ли ? Ами трябва да се пазите от втория вариант ( всъщност е третия, но явно не мога да броя ) за връщане на зарове. Той е много прост. Играчът връща няколко или всички от свойте зарове ( в неговия цвят ), без значение от местоположението им в момента – на централното поле, върху някое действие или във владение на друг играч. Така че снабдяването използването на чужди зарове може да е много силен ход във ваша полза, но може да се окаже и провал.
    Играта приключва, когато не е възможно да се постави нова карта за местност Играчите сумират точките си, получени от успешно изследваните места. Точки носят и колекциите от диви животни и растения, които сте събрали в хода на играта. Знанията за местните племена ( под формата на типита изобразени на картите ), които сте придобили също допринасят с точки за крайния ви резултат. Играчът с най-много точки печели.

До Пасифика и обратно

    “Discoveries : The Journals of Lewis & Clark” е интригуваща „engine building”, „worker placement” игра. Взех ли ви акъла с термини ? Добре тогава, започвам едно по едно.
Engine building” ще рече, че започвате с набор от базови действия, които може да извършите, а в хода на играта прибавяте към тях нови и нови такива. Така изграждате едно богато плато от възможностти, буквално изграждайки „двигателя“, машината, която ще ви позволи извършването на по-сложни действия, който естествено се награждават с повече точки. Допълнителни възможностти за действия получавате от индианските племена. Всяко едно преме, което спечелите на своя страна ви дава нови опции за преминаване през по-сериозни препятствия ( повече реки и планини ), промяна на стойностите на заровете, подмяна на карти и т.н. Играта предлага доста разнообразен и богат набор от нови действия, който може да прибавите към своето табло. Това може да бъде само плюс за играчите, защото увеличава преиграваемостта й.
   В своето сърцевина “Discoveries : The Journals of Lewis & Clark” е “worker placement” игра със зарове. Използвате последните за да активирате различни локации/ действия с цел да генерирате точки. Начинът на активиране на заровете, споменат по горе, е доста интригуващ в началото. С напредването на играта обаче, ако не си застрашен от угрозата, някой да си прибере заровете, които си му „заел“ за ползване, става малко скучноват и досаден. Като цяло играта може би страда от липса на особено голям набор възможностти за конфронтация между играчите. Тя се изразява само в това някой да вземе карта пред теб или да „заеме“ част от заровете ти за няколко хода. Липсата на конфронтация между играчите не е минус, но няма да се понрави на вкуса на много играчи, за които играта може би ще бъде еднообразна и безинтересна.
   Възможностите за генериране на така ценните точки са няколко на брой. Това гарантира наличието на няколко разнообразни подхода към играта и различни стратегии за преследване на победата. Не бих дал превес на нито един от трите способа, които ви носят точки. Струва ми се, че най-добрия вариант е умерен микс от тях. Скрита тежест в края имат колекциите от новооткрити животински и растителни видове, които събирате. Те могат да неочаквано да наклонят везните в полза на някого.

Дневниците на един изследовател

   “Discoveries : The Journals of Lewis & Clark” е игра, която пасва идеално на вкусовите ми предпочитания. Правилата са кратки, простички и бързи за усвояване. Опциите по време на хода ви са само две, но това не ви ограничава по никакъв начин. Палитрата от различни действия, достъпни чрез индианските племена, позволява множество от комбинации, които гарантират, че рядко ще повторите една и съща игра два пъти. Пътищата към победата, които се откриват пред вас са разнообразни и обуславят избор между не една и две стратегии.
Темата на играта, макар и непопулярна в България, ще грабне вниманието ви и ще ви заинтересува. Не се учудвайте, ако след игра на “Discoveries : The Journals of Lewis & Clark”, се заровите в Wikipedia, за да научите повече за Мериуедър Луис и Уилям Кларк
Относно компонентите и визуалното оформление на играта, трябва да кажа , че те са съвършени. Винсент Дютрей е достигнал нови висини на перфектност. Заровете, основния компонент на “Discoveries : The Journals of Lewis & Clark” са дървени, оцветени в ярки цветове и лесно различими. Илюстрациите по картите и на централната дъска, макар че нямат никаква роля в играта, спомагат да се потопите в тематиката на тази легендарна експедиция от началото на 19 век.
   “Discoveries : The Journals of Lewis & Clark” бе една от най-големите изненади на изминалата 2015г. Играта, макар и по-лека и достъпна от “Lewis & Clark”, не просто успя да надгради над предшественика си, но и дава сериозна заявка да го измести от сърцата на геймърите.
   “Discoveries : The Journals of Lewis & Clark” е лека, достъпна, както като правила, така и като цена, „worker placement игра, която се играе за около четиридесет минути до час. Спокойно можете да я прибавите в колекцията си. И макар, че едва ли би заела челно място в нея, не рядко ще ви кара да се връщате и да се потапяте отново в изпълнения с приключения свят на дивата Америка.



DELIGHTS RATING :

Чаша кафе и пържен бекон

Препоръчваме задължително ЗА :
1. Изследователи
2. Приключенски вечери
3. Американски граждани
4. д-р. Петър Берон

ОЦЕНКА :
Арт и компоненти : 6 / 6
Геймплей : 5 / 6
Преиграваемост : 5 / 6
КРАЙНА ОЦЕНКА : 5 / 6

Няма коментари:

Публикуване на коментар