вторник, 15 март 2016 г.

Копането му е майката - Terra Mystica

от Симеон Генков

    "Terra Mystica" от Jens Drögemüller и Helge Ostertag е игра за от 2 до 5 човека, издадена през 2012. Играта спечели един куп награди, а аз лично обожавам и смятам много общо да ви я представя -"Как, Какво и Защо". Играта може и да се играе онлайн в www.snellman.net този сайт е доста активен, освен това има и AI срещу което ще можете да се тренирате.


Набързо какво представлява играта

    “Terra Mystica” е нещо като пасивно-агресивна война,представете си Студената война, само че в един мистичен свят изпълнен с повече от дузина раси, всяка със своите си плюсове и минуси. Фракциите в земята на “Terra Mystica” са цели двадесет, включвайки и продължението на играта “Terra Mystica: Fire & Ice” (без него те са четиринадесет), което хич не е малко само по себе си. Всяка фракция бива коренно различна от другата и предоставя различен вид игра. "Terra Mystica" сама по себе си е тежка „euro игра в която най-ефективният строител  ще спечели. Подобно на повечето “euro” игри обаче (както и в Студената война, спомената по-горе) има много фактори, които ще попречат на ефективността на фракциите. Те ще си пречат като си превземат територии, използват магии, надпреварват се по пътищата на четирите различни култа, водят ожесточени битки за ресурси , божи услуги и какво ли още не. 



Компоненти


    В кутията на "Terra Mystica" има огромно количество дървен материал. Ресурсите,за разлика от по-голямата част игри от подобен жанр, са малко по различни - тук те биват мана, пари, работници и свещеници.
Единственото, което не е от дърво от гореизброените са парите, които са картонени - всичко друго е дървено. Сградите са големи и стабилни фигурки, отново от дърво.  Останалите компоненти са от качествен картон. Всичко е много ясно изобразено, а картата е много красива.


Геймплей

    Целта на "Terra Mystica" е след шест хода да си фракцията с най-голям брой точки.  Едно от най-красивите неща на играта е, че има адски много начини по които могат да се правят ценните точици, било то от специално умение на раса ; от божи услуги -„favor tiles”; от бонусите, които се дават от съответният рунд ; от бонусите при пасувaнe и още много.
    В началото на играта, след като се изберат на случаен принцип бонусите за всеки рунд и бонус точките в края на играта
(ако ползвате продължението на играта), всеки играч си избира фракция - на случаен принцип избран в началото на играта. Това е един от най-важните моменти в играта,особено след като вече сте я играли няколко пъти и имате някакъв опит в нея. Спрямо случайното избрано положение на бонусите за всеки рунд, играта ще се различава коренно сесия от сесия, което и прави изборът на фракции много интересен, понеже в определени ситуации едни фракции ще са по-силни от други, а това те стимулира да играеш с различни фракции, правейки възможностите за преиграванe на "Terra Mystica" огромни. Аз лично имам изиграни над триста игри и все още ми е супер интересна играта, и винаги научавам нещо различно. Друго любопитен момент е, че фракциите са по цветове и всеки цвят има две раси - по една от всяка страна, което означава че ако например си избереш “Witches”,която е зелен цвят фракция, “Auren” не могат да бъдат избирани от опонентите ти.

    След като всеки играч си е избрал раса, се започва с поставянето на началните къщички по картата, от които ще започне да се развива расата ви. Началните позиции са много важни. Интересна механика в
“Terra Mystica” е, че е по-изгодно да се бутате един в друг понеже строенето ви е по евтино и получавате мана, когато някой строи до вас. От друга страна обаче има голям шанс някой лош съсед, да ви застрои ценните територии, които сте считали за ваши.
    След поставянето на стартовите къщички в обратен ред си избирате бонусче, което ще ви помага в икономиката в началото на всеки рунд.
Вече сте готови да започвате същинската игра. 

По време на ходът си имате едно действие, което можете да направите. А то може да бъде:

1."Копане или копане и строене на къщичка".

2."Подобряване на плаване".
3."Подобряване на копане".
4."Строене или Надстрояване".
5."Пращане на свещеник по някой от четирите култа".
6."Ползване на магия".
7."Ползване на специално умение".
8."Пасуване".

 

1. "Копане или копане и строене на къщичка".

    Ще попитате, за какво ви трябва да копаете ? Ами много просто. Всяка фракция може да строи САМО на определен вид земя и както се вижда на картата, тя е доста шарена. За да можете да строите на земя различна от вашата, вие трябва да я тераформирате. Някои земи ще са по-лесни за тераформиране за разлика от други - зависи от фракцията, която сте избрали. Та тази трансформация на земя се извършва чрез използването на работници и копане, като това е единият от начините. Също така след като сте изкопали имате възможност да построите веднага на това място една къщичка, като по този начин тази територия си остава ваша завинаги.

2."Подобряване на плаванe" и 3. "Подобряване на копане"


     Това действие говори само по себе си. Ако искате да сте по-ефективни в копането с работници или да стигате до по далечни земи тази опция е много важна особено в краят на играта -плаването е задължително поне на някакво базово ниво.

4.Строене или Надстрояване

С това действие вие строите или надстроявате някоя от вашите сгради, като интересното е, че след като построите някоя сграда, тя ви дава някакъв бонус - било то пари, специално умение, работник, мана, божия услуга и т.н. Когато обаче заместите някоя сграда с друга старата сграда се връща на мястото си на листа на расата и вие вече не получавате това, което ви е давала допреди малко. Така че трябва внимателно да се преценява какво строите и кога защото в “Terra Mystica” има постоянно “give and take”. Сградите са разделени на ранкове и за да направите град ви е много по-лесно, когато имате по-големи сгради от колкото много малки. А какво е град, как да го построя и защо ми трябва ? Град се сформира когато имате построени една до друга поне четири ( в един специален случай три сгради), като в зависимост от рангът им,който може да бъде 1, 2 или 3. Когато се стигне до сбор от 7 се сформира град, който ви дава избор какъв еднократен бонус да ви даде този град и естествено точки ( дали искате пари или работници или пък мана). Градовете са в основата на “Terra Mystica”.


5. Пращане на свещеник по някой от четирите култа

    С това действие вие взимате някой от наличните си свещеници и ги пращате да се изучават в някои от четирите култа (огън, вода, земя и въздух), като в зависимост от бонусите за рундове, които са използвани в началото на играта, колкото по напред си на определен култ, толкова повече неща ще получиш. Освен това, когато напредваш по различните пътища, ще получаваш мана и в края на играта точки.



6.Ползване на магия

    Маната, която циркулирайки вие събирате по време на играта, може да се използва по много начини - било то, за да използвате магии или просто да я трансформирате в пари, работници или свещеници. Тя е от голямо значение защото ще ви позволи да си задвижите "двигателят" за точки, много по-бързо. Именно това прави съседството с други играчи много важно, тъй като както споменах по рано, единият от начините и може би основният за добив на мана е като някой строи или надстроява нещо до ваши сгради.


7.Ползване на специално умение:


    Това представлява ползването на специално умение, което сте получили след построяването на някоя сграда, бонус или умение на определена фракция.

8.Пасуване

В "Terra Mystica" пасуването е много важно, защото който пасува първи е първи на следващият ход и също така избира от бонусите за рунда първи. Това е голямо предимство. Да си първи също има огромно значение, защото ти позволява да използваш някоя магия преди другите играчи. Магиите се ползват по веднъж  и веднъж ползвани от някой, до края на рунда съответната магия е неизползваема.


За самата игра

Това което ми харесва:

1.Дълбока и стратегическа. 

Има много дълбочина и различни пътища, по които можете да тръгнете и да се гмурнете. Можете да научавате по нещо ново с всяка следваща сесия.

2.Пътища за победа. 

Както писах по-горе има много начини за правене на точки .Било то от специални умения на расите; било от божи услуги  (favor tiles) ; от бонусите от всеки рунд ; от точките, които се получават в края на играта ; от точките,които се получават от някои от бонусите за пасуване, а защо пък не и точките, които се правят при построяването на градове.Както във всяка игра от подобен тип, няма как да направиш абсолютно всичко. Затова трябва да планирате вашата стратегия и да реагирате адекватно на ходовете на вашите противници.

3.Решения, които се предоставят от играта.
"Terra Mystica" предоставя много интересно взаимодействие между играчите. Тъй като правите по един ход всеки, вие постоянно наблюдавате - какво ще направят вашите съперници и дали то ще попречи на бъдещите ви планове. Вие хем искате да сте близо до другите, хем не искате,понеже могат да ви застроят ценните земи ! Играта е изпълнена с тежки решения и много опции. Винаги предоставя 
“give and take” механизма ,защото каквото и да правите вие ще загубите нещо, но ще получите друго и балансът между това прави играта невероятна.

4.Преиграванe. 

Аз съм играл "Terra Mystica" повече от 300 пъти и мога спокойно да кажа, че всяка игра е напълно различна от останалите. Има толкова много променливи, дори в сетъпа на всяка отделна сесия, че ви трябват изключително много игри, за да имате две с еднакъв сетъп - а дори и  това да се случи, след избирането на расите и поставянето на първоначалните къщички, всичко пак ще е напълно различно. Дори и всяка игра да играете с една и съща раса то играта винаги ще е различна ! За мен играта е създадена да се играе най-добре с четири играча. С трима също не е зле, с петима е малко претъпкаnо, а с двама е твърде свободно. Но с всяка бройка играта е невероятна !

5.Компоненти и арт.
Компонентите са много добри. Стабилни, красиви и функционални. Арта на играта е също на много високо ниво и прави всичко лесно и ясно разбираемо.

Това което не ми харесва.

Трудно мога да посоча неща, които не ми харесват, но мога да посоча неща, за които бих се заял.

1.Може да доведе до
“Analysis Paralysis”. Играчи, на които това им се случва, няма да го пропуснат,а в тази игра наборът от възможности и решения е голям, което би довело и до въпросният проблем.
И другият проблем, който може да последва е, че играта като продължителност трае много дълго време. След няколко игри обаче времето за игра драстично ще намалее.


2. Тематиката на "Terra Mystica" не е много налице. За мен лично темата е явна и добра, но много хора биха спорили за това и мога да ги разбера.

3.Играчи, които са новаци в играта, нямат много шансове срещу хора, които са натрупали доста игри под пояса си. Положителното е, че може да се използва хендикап , който да уравновеси силите.

4.Някои от расите са по-силни от други. И въпреки,че в някои определени ситуации всяка раса си има предимствата, все пак е нужно известно балансиране, за да се подсилят някои от по-слабите раси. Но пък затова имате 20 раси със продължението !


5.Не се препоръчва за хора, които тепърва навлизат в хобито и може да ги отблъсне, защото информацията може да им дойде малко в повечко.



Финални думи

    Както може би сте се досетили, според мен, тази игра е невероятна и не случайно е в топ 3, в моята лична класация. В "Terra Mystica" има всичко, което бих искал от една настолна игра - много раси, от които да избираш, тонове преиграванe, интересни решения и дълбок геймплей.


Препоръчвам задължително ЗА:

1.Играчи, които обичат по-тежички игри, с много опции и варианти
2. Бордови нърдове.
3.Хора които обичат високо конкурентните игри.



Оценка :
Арт и компоненти: 6
Геймплей: 6
Преиграванe: 6

Крайна оценка:6



бел.ред. : всички снимки са от BGG.



 

Няма коментари:

Публикуване на коментар