четвъртък, 15 декември 2016 г.

Изкуството на здравите нерви – Junk Art


от Христо Симеонов

    В края на годината си е време за равносметка. И преди да затворите това ревю и да избягате с писъци пред това, което подозирате, че ще ви споделя – не се бойте, няма да има мелодрама. Ще ви говоря за настолни игри и то изумително добри.

    Когато тегля чертата на почти изминалите последни дванадесет месеца, то смело мога да заявя, че "игрите с ловкост" трайно се наместиха в геймърското ми битие през 2016г. И ако в началото на година, категорично отказвах да им обръщам внимание, то към днешна дата те все по-често са предпочитани от мен заглавия.

    Животът, казват, е кръговрат. Моят любовен романс с „игрите с ловкост“  започна точно преди дванадесет месеца. Изкушен от темата и положителните ревюта, „Pretzel Games“ напълно ме спечелиха с техният “Flick’em’up”. Шерифи, каубои и шеметни престрелки – къде да се подпиша ? Днес, година по-късно, дойде ред да ви представя и новото изкушение от “Pretzel Games”. Когато видях „дженга“ механиките на “ Junk Art и стоящата като зле пришита кръпка тема, не бях особено очарован. Както обаче много пъти съм ви казвал от страниците на мойте ревюта – колко обичам да не съм прав, когато си говорим за настолни игри.


Модерно изкуство

Геометрия ли бе да го опишеш
   “Junk Art” е „игра с ловкост“ за двама до шестима играчи.  Дизайнери са Джей Кормиер и Сен-Фонг Лим, дизайнерско дуо познато ни с “Belfort” и “Akrotiri”. Издател е “Pretzel Games”,  за които това е второ заглавие в жанра.

    В “Junk Art” ще откриете една доста причудлива и лично според мен напълно изкуствено  пришита тема. Играчите влизат в ролята на творци, които се впускат в шеметна надпревара по цялото земно кълбо, включваща обиколка из най-популярните световни мегаполиси, за да създават произведения на изкуството от боклук. Да, боклук. Не, в кутията на “Junk Art” няма нищо развалено и не мирише.

Туристи-творци
    Въпросният боклук са всъщност точно шестдесет дървени компонента, групирани в четири различни цвята. Наричам ги компоненти, защото колкото и учебници по геометрия да изчетете, едва ли ще успеете да ги оприличите с некоя фигура от тях. Имаме „площадка“, „рампа“, „пояс“, „кофа“ или „саксия“, „щанга“ и т.н.  Знам, че ви звучи безумно, но спокойно - само след една сесия на “Junk Art” и вие ще им дадете собствени имена.

    Всяка игра на “Junk Art” протича в рамките на три рунда, обозначени като Световно турне, като всеки рунд включва посещение в различен град. Целите пред играчите във всеки град са различни, като само наръч от базови правила се запазва от локация на локация
Толкова за темата на играта. Като се замисля, тя има едно много силно предимство – няма никаква роля в “Junk Art”.

Ако имаш „Дженга“, изхвърли я

Примерна арт инсталация

    Един бърз поглед върху геймплея на
“Junk Art”, веднага ще доведе до това да категоризираме играта към популярната категория „stacking” игри. Най-общото за тях е, че играчите трупат един върху друг компоненти, целейки да изградят колкото се може по-висока конструкция и да я предпазят от рухване. И за да илюстрирам горното, то нека ви спомена няколко доста популярни заглавия в категорията – „Bausack, Blockhead! и небезизвестната “Jenga”. 
Последната е може би най-популярната игра в поредицата, претърпяла десетки преиздавания и различни версии в годините.

    “Junk Art” без да се свени ни най-малко с пълни шепи черпи вдъхновение и идеи от гореспоменатите заглавия, но добавя и интригуваща новост. Споменах ви вече за световното турне, което предприемате. То включва възможно да посетите дванадесет локации, като всяка от тях е обозначена със специална карта. Върху тези карти се крие и най-интригуващата част от “Junk Art” - всеки един от градовете пристига със собствени правила.

Красиво,а
    Като че опитващи се да задълбаят малко в иначе неособено атрактивната тема, дизайнерите на “Junk Art” са посветили собствена, индивидуална изложба на всеки град. Или казано на геймърски език – във всяка една от дванадесетте локации ви очакват собствен наръч от правила. В някои от градовете се стремите да построите най-високата сграда. В други пък споделяте обща конструкция с останалите играчи. Трети пък работят изцяло на принципа на елиминацията, като ви заставят да стройте, докато не бъдат елиминирани всички около масата освен един.

   Дванадесетте града са цялата магия на “Junk Art”. Те са сърцето и душата на играта. Те са и основното предимство на “Junk Art”, пред всички подобни игри. Заглавията с ловкост обичайно страдат от един основен недостатък, който е свързан с това, че всяка игрова сесия правите едно и също. Дали ще бъде да трупате един върху друг компоненти или да се опитвате да балансирате с вече поставени, механиката е само една и доста бързо омръзва. В “Junk Art” обаче, ще откриете цели дванадесет игри ! Брилянтно е как с един и същи компоненти играете, ако не коренно различни, то достатъчно ясно различими една от друга игри. И макар правилата движещи някои да градовете да са доста по-интригуващи от други, комбинацията помежду им в едно състезание за точки е безумно интригуваща.

По компонентите ще ги познаете

Феноменални компоненти отново
    “Junk Art” пристига в грабваща около дървена кутия. Последното вече се превърна в запазена марка на “Pretzel Games”. Всичко е полирано до съвършенство, солидно сглобено и оцветено в страхотна цветова тоналност.

    Основата в играта са дървените компоненти. Стабилни, шарени и хипнозиращи. Не мога да си представя “Junk Art” с някакви други компоненти освен дървени. Всичко друго, което може да се използва като материал, ще изглежда евтино и няма да е стабилно, когато се разположи върху игрална маса, а съгласете се това е най-важното за една „игра с ловкост“.

    Дотук добре...но всичко си има цена. Както при “Flick’em Up!”, така и “Junk Art” има сравнително висока крайна цена, което основно се дължи на шеметните компоненти. Знам, че това е особено болезнен проблем за всички. Но пък “Junk Art” наистина си заслужава...и например би била един страхотен подарък за Коледа.

Изкуството като извор на искрено щастие

    “Junk Art” без никакво съмнение е едно от най-добрите заглавия тази година. Играта се подпира на класическите идеи на „игрите с ловкост“, допълва ги и ви ги поднася под формата на кутия, пълна с дванадесет мини-игри. Крайният резултат е неизчерпаемо забавление. Във всяка сесия на “Junk Art” ще се смеете...и то много.


    Едно от най-интригуващите неща, което ми направи впечатление само след няколко сесии в компанията на “Junk Art” и което е безспорен атестат за качествата на играта е, че тя работи с всякакъв вид играчи. Имах щастието да тествам играта с геймъри от различен калибър – начинаещи, любители на стратегически игри, фенове на тежките „евро“ игри и т.н. Всеки път настроението около масата беше страхотно и игровата сесия бе съпътствана с много смях и неподправено забавление. Именно затова без никакви скрупули ви препоръчвам “Junk Art”, защото в нея се съдържа това, което аз определям като "есенцията на настолните игри" – страхотно преживяване с най-близките ви хора.

Препоръчваме задължително ЗА :

1. ВСИЧКИ

Оценка :

Визуално оформление и компоненти : 6 / 6

Геймплей : 6 / 6

Преиграваемост : 5 / 6


Крайна оценка : 6 / 6

"Junk Art" може да намерите при нашите приятели от Ozone.bg
ЦЪКНИ МЕ !!!

Няма коментари:

Публикуване на коментар