понеделник, 19 декември 2016 г.

Тишина в радарa – Captain Sonar


от Христо Симеонов

    Наречете ме лаик. Усъмнете се в познанията ми за настолните игри. Дори ако се възмутите прекалено много, затворете веднага това ревю. Ала не знам, как точно се нарича праотеца на играта, за която ще ви говоря днес.

    Първото нещо, което изниква в съзнанието ми е „Крави и бикове“. Играта, в която се опитвате да отгатнете числа, предварително намислени от вашия опонент. Вероятно сте чували за нея. Като се замисля обаче...не е „Крави и бикове“.
 Доста близко е до това, което отвъд океана наричат „Battleship”, а у нас му викаме „Бойни кораби“. Двама играчи застават един срещу друг, а помежду им се поставя параван. Всеки разполага тайно своята флотилия от бойни кораби, върху лист хартия с координати зад паравана си и се стреми да локализира противниковата армада и да я потопи. Играта в най-елементарният си вариант се играе с няколко листа хартия и молив и датира от времето на Първата световна война. И пак нещо ми липсва...

    Всъщност, няма значение къде точно са корените на “Captain Sonar”. Важен е крайният резултат. А той, как ще се опитам да ви убедя в следващите редове, е изумително впечатляващ.


В дълбините

    “Captain Sonar” е игра с дедукция, в реално време за двама до осем (!) играчи. Дизайнери са кап.Фрага и лейт.Лемонийер...така де, Роберто Фрага и Йохан Лемонийер. Издател е “Matagot”.

Параванът е забележителен
    Действието в “Captain Sonar” ни пренася в бъдещето. Годината е 2048, а играчите, предварително разделени на два отбора, влизат в ролята на офицери от екипажа на две свръхмодерни подводници, вплетени в смъртоносна схватка във самотните води на Тихи...СТОП ! Стига глупости !Нека върнем лентата назад и да ви разкажа, каква всъщност е истинската тема в “Captain Sonar”...или поне тази, която най-често ще разигравате около игралната маса.



(Следва лирическо отклонение...)

   " ...Карибите. Кристално чисти води, ситен пясък, ром и пури, екзотични красавици...Ала Студената война е в разгара си. Играчите се разделят на два отбора, всеки от които представлява група от елитните офицери, командващи  смъртоносни ядрени  подводници. Сблъсък на два свята, на две системи, на две философии. САЩ срещу СССР...А залогът е бъдещето на човечеството. Така започва една шеметна гонитба, включваща много тактическо надлъгване и блъфиране, като целта пред всеки един от отборите е да локализира противника и да го унищожи..."

    За да се потопите още повече в темата, то преди всяка игра на “Captain Sonar” получавате възможност да дадете име на подводницата си и да персонифицирате собственият си персонаж. И за да се убедите напълно, че художествената измислица от горният пасаж Е ИСТИНСКАТА ТЕМА в “Captain Sonar”, то нека ви разкажа, как се казваха подводниците в първата ни игрова сесия – „Красньiм Октябрем“ и „Далас“. Тематично, нали.

Малко табла и маркери - това ще намерите в кутията на играта
    Ръководният екипажа на всяка една от подводниците включва точно четири роли – капитан, първи помощник-капитан, радист и главен инженер. Може би вече сте се досетили, какво следва. Един от най-големите плюсове...не, най-големият плюс на “Captain Sonar” е, че играта работи най-добре именно с осем играчи ! Дори бих казал, че това е най-добрата игра за осем играчи, която може да откриете на пазара. Те не са особено много и без това...

    Началото на всяка сесия на “Captain Sonar” включва избор на игрално поле. В кутията на играта ще откриете пет възможностти, обозначени като сценарий. Всеки сценарий включва поле, издържано в добрите традиции на „Battleship, което представлява разделена на позиции посредством координатна система карта. Различните сценарий предлагат и допълнителни правила и препятствия пред двата екипажа. Картата реално е „театърът“ на бойните действия между двете подводници и по едно копие от нея получават двамата капитани и двамата радисти. След изборът на сценарий идва вторият важен момент в “Captain Sonar”- изборът на игрален режим. Играта предлага походов режим, за всички тези от вас, които не могат да се справят със стреса. Той предоставя възможност играта да се движи в серия от самостоятелни ходове за всеки един от отборите. Вторият игрален режим е истинското предизвикателство в "Captain Sonar". В него ще откриете много по-реалистичния и тематичен вариант за игра в реално време. Екипажите на двете подводници играят едновременно, като само за някой ключови събития като изстрелване на торпедо например, играта се паузира за няколко секунди, за да се установят последиците. В правилата на играта ще откриете препоръка да направите няколко игри в походовия режим, за да свикнете. Не им вярвайте и смело се гмуркайте в играта в реално време ! Преживяването е...запомнящо се !

Заемете позиции

Капитанът определя курса на подводницата
    Да се опитам да характеризирам жанрово “Captain Sonar” би било доста трудна задача. Най-общо играта спада към игрите с дедукция, но трудно може да се сравни с нещо, което най-вероятно сте играли към момента.

    Най-отличителната черта в “Captain Sonar” са ролите на играчите във всеки един от екипажите. Най-общото за тях е, че всяка една има определена задача, която трябва да реализира за постигане на крайната победа. Всяка една от ролите пристига и със специално табло, с което да си служи играча въплътил се в нея.

    Задача на капитана в “Captain Sonar” е на пръв поглед най-лека. Той ръководи посоката на движение на подводницата давайки заповеди. Капитанът отбелязва придвижването на подводницата посредством маркер върху собственото си табло. За малко да забравя – в кутията на “Captain Sonar” ще откриете няколко гланцирани табла и специални черни маркери. Последните се използват за писане на таблата, но не се плашете – написаното се трие без никакви проблеми посредством специални гумички, прикрепени към всеки маркер.

    Всяка една от подводниците се ръководи от няколко общи правила при движението си – не може да се връща по вече отбелязан маршрут, не може да се движи през острови или да спира върху тях, както и върху собствени подводни мини. Капитанът може да изтрие изминатия маршрут на подводницата и дори да я насочи в обратна посока, само ако преди това я изведе на повърхността. За това обаче след малко.

Радистът и неговото прозрачно пособие
    Фигурата на радиста е  може би най-интригуващата в “Captain Sonar”. Неговата задача е да локализира врага. Как става това – когато слуша командите за движение на противниковата подводница, давани от противниковият капитан. Нека ви кажа още нещичко за “Captain Sonar”, което ми се изплъзна. Преди началото на играта, играчите заставят от двете страни на игралната маса, която пък се разделя по между им посредством изключително детайлно нарисуван и супер качествен параван. Всеки отбор ръководи собствената си подводница зад паравана, като това, което всеки от играчите нанася на таблото пред себе си трябва да се пази в абсолютна тайна. Единственото, което получавате като информация от врага е, посоката му на движение, анонсирана от капитана му. Радистът слуша посоките и чертае пътят на врага върху специален прозрачен лист. Защо прозрачен ? Понеже не знаете началната точка на врага върху игралното поле, а само посоките му на движение. В рамките на няколко хода обаче ще начертаете непрекъсната линия указваща движението на протиниците. За да ви доведе тя до врага, трябва да откриете къде точно се позиционира тя, а това става като налагата прозрачния лист върху картата на сценария. Радистът е човекът натоварен с най-сложната на пръв поглед мисия. Той е човекът, от който се очаква да ви спечели играта.

Различните системи в подводницата
    Първият помощник-капитан отговаря за специалните системи на борда на подводницата. Те са групирани в три категории – оръжейни системи, системи за следене и специални системи. Няма да навлизам в подробностти за тях, само ще ви кажа, че когато капитанът даде команда за движение, помощник-капитанът си избира една система и започва да я подготвя за активиране, като запълва с маркер определено поле. В по-голямата си част системите се активират от капитанът, за което обаче, той трябва да е уведомен от помощник-капитана, че са налични за използване и от инженера, че не са...хм, сдали багажа.

Инженера хич не му е леко
    Стигнахме и до инженера. На пръв поглед – най-непривлекателната роля в играта. Както се оказва обаче, това е най-трудната роля в “Captain Sonar”. Дейността на инженера си е една своеобразна мини-игра, с основна цел „Да опазим подводницата цяла“. 
Персоналното табло на инженера е разделено на няколко зони, представляващи разнообразните системи на борда на подводницата. При всяка команда на капитана, инженерът задрасква един символ, отговарящ за даден набор от системи. Разбирайте го – подводницата е голяма и сложна машина и движението и в съпроводено с непрестанни ремонти. Системите пък не могат да функционират, ако има дори и един задраскан символ. Пример ? Радистът локализира врага пред вас, помощник-капитана е заредил торпедната система, капитана крещи „ОГЪН !“...и инженерът тихичко прошепва „Ами, не става щото торпедната система е счупена“. Ето толкова важна е ролята на инженера. Това, което трябва да знаете е, че системите в подводницата могат да се поправят, което отново лежи на плещите на инженера.

    Още един любопитен щрих. Освен системите, на борда на всяка подводница имате и ядрен реактор, който я задвижва. Уви – той също може да се поврежда в хода на движение на подводницата. Ако искате да го ремонтирате, без подводницата да понесе  щети, то трябва да излезете на повърхността.  Последното обаче носи огромен дивидент на опонента ви. Когато подводницата изплува от морските дълбини, капитанът изтрива досегашния маршрут, като запазва само моментната позиция на морския съд и обявява пред врага сектора от игралното поле, в който се намира подводницата. Това, както може би ви е ясно, е огромен плюс за врагът, защото чувствително стеснява кръга на търсенето. Подводница излязла на повърхността, при последващото си потапяне обичайно попада в позицията на преследвана плячка, поради факта, че опонентът й получава сериозен жокер относно локацията й.

    Как приключва “Captain Sonar” ? Когато някоя от двете подводници и нейния екипаж отидат да похапнат с рибите, ако мога да перифразирам „Кръстникът“.  Нужно е локализирате врага си и да му нанесете точно четири щети, за да го потопите...по-надълбоко и завинаги. Звучи лесно, само ако той не ви открие първи...

Комуникация за един мирен свят

    “Captain Sonar” без никакво съмнение е игра предоставящa уникално преживяване. Във всяка сесия около игралната маса ври и кипи. Крещят се команди, изстрелват се торпеда, инженери си блъскат главата как да запазят подводниците цели, а радистите тихичко слухтят.
“Captain Sonar” е парти игра, базирана на дедукция и блъфиране. Основните й механики обаче е превръщат в една от най-тематичните игри на пазара в последната година. Напълно ще се потопите както в ролите на офицерите от екипажа, така и в атмосферата на смъртоносна подводна схватка.

    Най-големият плюс в “Captain Sonar” обаче не е нито броят на играчите, нито извънземно добрите компоненти, запазена марка на “Matagot” или пък интригуващата тема. Комуникация. Тази толкова простичка и същевременно ключова дума, върху която се гради цялата ни цивилизация. В “Captain Sonar” ще я намерите в нейната най-чиста, кристална форма. Именно комуникацията и отборната игра е това, което промотират авторите на играта. Забравете за соловите изпълнения, забравете за „аз съм по-важен от теб“. Ако вашият отбор в “Captain Sonar” не е едно сплотено цяло, то няма как да постигнете победа. Именно това обръщане, към добрата стара физическа комуникация, около игрална маса, в приятна компания е и същността на любимото ни хоби. “Captain Sonar” е напълно достойна да го брани от всякаква критика, представяйки ни проста, но изпитана през вековете идея – добрата комуникация е всичко. Или ако искате изпълнен с патос край на това ревю – „United we Stand или „Съединението прави силата“, както си го знаем ние. Последното пак си беше лирическо отклонение. Не пропускайте “Captain Sonar” - игровото преживяване е велико !

Препоръчваме задължително ЗА :

1.Моряци
2.Експерти по комуникации
3.Слухари
4.Когато търсите игра за осем души
5.Страхотно преживяване

Оценка :

Визуално оформление и компоненти : 5 / 6

Геймплей : 5 / 6

Преиграваемост : 5 / 6


Крайна оценка : 5 / 6 

Тонове настолни игри и аксесоари може да откриете при нашите приятели от Ozone.bg
ЦЪКНИ МЕ !!!





Няма коментари:

Публикуване на коментар