сряда, 21 декември 2016 г.

Екшън по чешки – Adrenaline


от Христо Симеонов

    Чехия или както се именува официално, Чешката република, е държава в Централна  Европа известна с богатото си историческо наследство, прелестната си природа, още по-прелестните си граждани от женски пол ( особено популярни по нашите географски ширини през годините на „Развитият социализЪм“ ) и с едни от най-добрите марки бира в света.

    В последните няколко години към портфолиото на тази симпатична страна се прибави и званието на „ автори на едни от най-добрите настолни игри“. Това се дължи на една компания, която нито е най-голямата, нито най-богатата в бранша и има навика общо взето всяка година да пуска на пазара точно една игра. Но пък каква игра ! Само един бърз поглед върху каталогът на "Czech Games Edition" ( CGE ) е достатъчен да ви убеди в правотата на думите ми – хит след хит и неминуемо присъствие в топ листите за настолни игри в последните години.

    Стана си традиция, всяко ново заглавие на "CGE", да е събитие, съпроводено както с много очакване, така и с много въпросителни. Защото никога не знаете какво да очаквате от „чехите“. Обичайно те се движат по тънката граница разделяща леките "евро" игри от тежките им събратя, ала в каталога им ще откриете още както парти заглавия ( как да не кажеш нещо за "Codenames" ), така и откровени "ameritrash" безумия ( "Galaxy Trucker" ). Тази година "CGE" решиха да вдигнат неимоверно високо летвата на очакванията към себе си, обявявайки, че готвят „first person shooter настолна игра – нещо начувано до този момент в хобито. Играта най-после е при нас, дори може да откриете кратко видео с правилата й в "Youtube" каналът на BoarDDelights.  Напълно в редът на нещата, в следващите редове е време да ви кажа какво мисля за нея.


Носталгия по едни отминали дни

Персонажите пристигат със супер детайлни миниатюри
    “Adrenaline” е настолен „first person shooter” за трима до петима играчи.  И въпреки, че издатели са "CGE", дизайнерът на играта не е чех, а хърватинът - Филип Недук, който направи име в хобито преди няколко години със симпатичната “Goblins,Inc”.

   “Adrenaline” ни пренася в култовите светове на едни от най-обичаните „first person shooter” игри като "Quake", "Unreal", "Doom" и т.н. Игралното поле изобразява няколко свързани, посредством врати стаи, в които, чакащи само да ги гранете, се търкалят оръжия и амуниции , а играчите влизат в ролята на причудливи аватари, вплетени в яростна и динамичена престрелка.

Mexican Standoff
   Дайте обаче да отворя една скоба, защото кога съм писал ревюта без скоби ? Може да е досадно и ненужно за повечето от вас, ала смятам, че сред огромната ни аудитория ( кого залъгвам....) вероятно има хора, които не са запознати с това, какво е „first person shooter“. Дето се вика, яде ли се, пие ли се ? “First Person Shooter”, скъпи читатели, е изключително популярен жанр във видео игрите, който пренася играча, служейки си с перспектива от първо лице, в обувките на екшън звезда, която се лута из разнообразни терени и служейки си с богат арсенал от оръжия трепе лошковци и сее разрушения. Игрите от този жанр освен, че са един от крайъгълните камъни на съвременната мултимилиардна индустрия наречена "Видео игрите", са и основоположници и архитекти на бума на мрежовите забавления. Абе, ако не разбирате нищо от опита ми да ви го кажа "по нАучнУМУ" – това са ония компютърни игри дето ти се вижда само пушката ( това как прозвуча... ), търчиш  и стреляш по други ! Дайте да затварям скобата, че стана притеснително.

    В “Adrenaline” дизайнерът Недук и целият екип в "CGE" са си поставили именно тази наистина амбициозна задача, да пренасят цялата динамика на "first person shooter" видео игрите в настолен вариант. Безспорно похвално начинание, което буди сериозен интерес във всички закоравели геймъри, като моя милост, израснали из компютърните клубове в края на миналия век, крещейки пред допотопните монитори и раздаващи „headshots със сатанинска наслада.

Перфектният организъм

Шарените токенчета за маркиране на щети
    Само един поглед върху иначе страхотно написаната книжка с правила, запазена марка на "CGE", веднага ви казва, че въпреки гръмките обещания за „first person shooter”, “Adrenaline” е изтъкана от богат набор класичеки механики, продукт на добрата стара „евро“ школа. Основните геймплей елементи в играта са „териториален контрол“ / area control и „управление на ресурси“ / resource management.
И ако вече се надигате с горящи факли, презрели тикви ( защото доматите отдавна изгниха ) и гръмки скандирания, за да негодувате пред офисите на "CGE", то потрайте още малко. Въпреки откровено „евро“ геймплея си, “Adrenaline” Е “first person shooter”...просто никой никога до сега не е поглежда на игрите в този жанр от перспективата, за която ви говоря...а именно, че всъщност всяко подобно заглавие, ако съблече лъскавите си одежди си е чист представител на жанра „териториален контрол“.

Персоналните ви табла съдържат цялата ви нужна информация
    В началото на всяка сесия на “Adrenaline” играчите си избират персонаж, аватар и получават неговото персонално табло, токени маркиращи нанесени щети и детайлна фигурка. Последната също е събитие, защото маркира първата игра на "CGE", в която те използват подобни миниатюри. Персонажите всъщност се различават само по цвят и модел, като за повече тематичност в правилата ще откриете и безумно написано кратко CV за всеки един от тях. 
Вероятно първата ви реакция ще бъде негативна, точно заради това, че аватарите ви в играта нямат никакви суперсили или расови бонуси, например. Лично аз обаче намирам това за изключително привлекателно и тематично. “Adrenaline” напълно се придържа към постулатите на класическите “first person shooter” игри, в които моделите бяха само визуалната ви презентация в играта и не се разчиташе на специални уникални умения,а само на способностите на геймърите зад мониторите.

Черепчета и кубчета - закъде без тях в "евро" игра
    Всяка сесия на“Adrenaline” продължава неопределен брой ходове, като общото времетраене на играта се определя предварително, посредством токенчета във формата на черепи. Всеки път когато някой от играчите умре, едно от черепчетата се заменя с токен в цвета на убиецът му.

    Говорейки за смъртта в “Adrenaline”  то трябва да знаете, че в играта няма елиминация на играчи. В традициите на "first person shooter" жанра, всеки убит се „преражда“ в следващия си ход, за да търси отмъщение. Иначе ходовете в играта са безумно елементарни и се характеризират по следния начин – грабнете оръжие, някакви муниции и стреляйте. Всеки ход имате право на два екшъна, като избирате от три възможности. Може да се движите, до три полета, върху игралното поле. Може да се придвижите веднъж и да си вземете нещо от борда,а нещата за взимане са токени „амуниции“ или оръжия. И естествено може да стреляте.

По картите липсва текст, което прави играта много достъпна
    Нека си поговорим малко за оръжията в “Adrenaline” , защото те са душата на играта. Имате на разположение близо тридесет на брой, разнообразни пушкала, издържани в класически “first person shooter” дух. Богатият набор от оръжия, включва инструментариум подходящ за всякакви случай. Ще откриете както по-традиционните пушки, картечници, гранатохвъргачки, така и култовите "rocket launcher", "railgun" и моторна резачка ( последното е промо в играта ). Оръжията предлагат разнообразни режими на стрелба, които са изобразени посредством симпатични символи върху всяка карта. Всяко едно от оръжията си служи с определен набор от муниции, като последните биват три вида и реално се различават само по цвят. Мунициите в “Adrenaline” са под формата на класическите за „евро“ игрите шарени кубчета и всеки от играчите разполага с лимитиран брой в своеобразен личен резерв.

И като ми се открихте...баш като за Railgun...
    Всеки път когато възпроизведете изстрел с оръжие, то след това трябва да го презаредите. Това става в краят на хода ви и само ако разполагате с нужните муниции. Последните, типично за “first person shooter” жанра, са разпръснати из игралното поле. Тънкият момент е, че трябва така да менажирате ходовете си, че да разполагате с нужните ви муниции в правилния момент. Именно тук е най-силно изразената стратегическа част на “Adrenaline”. Трябва внимателно да планирате ходовете си, за да успявате хем да стреляте по останалите играчи, хем да имате муниции в края на хода си, за да презаредите оръжията си. Лошото управление на ресурсите ви, защото те са си своеобразни ресурси, ще ви доведе до това, че в последващи ходове може да се превърнете в беззащитна мишена.

Точици тихо се сипят...
В “Adrenaline” печели играчът с най-много точки. Колко "евро", нали.. Когато се замислите обаче, те и “first person shooter” игрите се печелят с точки – какво са фраговете, ако не точки? За да има обаче повече интрига в “Adrenaline”, точки се присъждат не само на играча убил противникът си. Споменах ви за персоналните табла. Върху всяко от тях има изобразена скала от дванадесет полета, която реално изобразява вашите "точки Живот". Всеки път когато някой стреля успешно по опонент, то той го ознаменува поставяйки толкова на брой токени с формата на капчица кръв в своя цвят, колкото щети е нанесъл. Когато върху таблото на някой играч се поставят единадесет капчици, то той е убит и всички спомогнали за заличаването му си разпределят точки. Човекът нанесъл най-много щети получава и най-много точки. Ето го и класическия „териториален контрол / териотиално надмощие“ за който ви споменах. Основната и уникална разлика в “Adrenaline” обаче е, че териториите които си оспорвате реално са движещи се мишени. Последното, съгласете се, си е доста култово. И преди да подскочите „това не е „first person shooter“ !“, се замислете. Всъщност, не са ли всички такива игри точно това ? Вие се надпреварвате с останалите играчи, кой ще извърши повече убийства, кой ще причини повече смърта, като опенентите ви са своеобразни територии, а вие се стремите да ги подчините. Знам, стана си малко абстрактно и едва ли сте мислели за “first person shooter” игрите по този начин...но съгласете се, че съм прав.

Power up картите имат повече от едно предназначение
    Две много ключови и хитри механики, са това с което “Adrenaline” блести най-силно според мен. Първата от тях, считам, че е абсолютно задължителна за подобен род игри. За да не се обърнат всички срещу най-слабия, срещу този, който например не е успял да се докопа до по-добрите оръжия, след всяко успешно убийство, стойността на точките, която ви носи същия играч, ако го убиете пак, намалява. Изключително проста, но много ефективна механика, с която се елиминира възможността да не се превърне някой от играчите в жертва, непрестанно преследвана и убивана за точки.

    Едно от най-хубавите неща в хобито е когато името на играта е поне малко свързана с нея. В “Adrenaline” последното е намерило пълно приложение благодарение на..."адреналин" механиката в играта. Когато търпите щети, променяте в положителна посока възможните ви действия. Например, получавате възможност да се движите и да стреляте. Всичко това тематично е обяснено, че трупате гняв, трупате адреналин в хода на престрелките. Тази механика ви предлага още един много тънък стратегически момент – да позволите да ви нанесат щети, за да ползвате подобрените действия. Къде обаче е границата ? За правилното реализирането на тази стратегическа опция, се изисква наистина добро познаване на играта и оптимално използване на възмоностите й. Интересна механика, която ще поддържа дълго време интереса ви към “Adrenaline”.

Headshot

    Цяла година, освен готините миниатюри, всички се чудихме какво да очакваме от толкова шумно рекламираното екшън заглавие на CGE.“Adrenaline” напълно оправда дългото чакане. 


    Не се плашете от откровено „евро" механиките в “Adrenaline”. Играта е достатъчно тематична и носи духът на “first person shooter” класиките. Правилата са безумно елементарни, но от това по никакъв начин не страда геймплея, който е на супер ниво. Казвайки това, не си мислете, че “Adrenaline” е семейна игра. От позицията си на стар, "old school" геймър, закърмен с тонове часове пред домашния компютър и в компютърните зали, играеки култовите “first person shooter” класиките от близкото минало, то мога смело да ви заявя, че “Adrenaline” е игра за истински геймъри.  “Adrenaline” е стопроцентово, екплозивно забавление, което няма да остави никого равнодушен.

Бел. ред. Да, има "rocket jump" !

Препоръчвам задължително ЗА :

1. Любители на качественият екшън
2. Любители на елегантните механики
3. Всички вие, братя, old school геймъри !


Оценка :

Визуално оформление и компоненти : 6 / 6

Геймплей : 5 / 6

Преиграваемост : 5 / 6


Крайна оценка : 5 / 6

Тонове настолни игри и аксесоари - при нашите приятели от Ozone.bg !
ЦЪКНИ МЕ !!!

Няма коментари:

Публикуване на коментар