четвъртък, 27 септември 2018 г.

Източният въпрос - Century: Eastern Wonders



От Христо Симеонов

    Най-обичам да пиша ревюта за такива игри. И по-специално уводи. Ще попитате защо, нали ? Ами защото ще ви говоря за игра, която няма нужда от представяне. През изминалата една година ми изтръпна езика да говоря и ми се протриха пръстите да пиша, колкото страхотна игра е "Century : Spice Road". И макар мнозина от вас да не бяха съгласни с мен, аз все още намирам играта за превъзходен и изпитан в почти всякакъв ситуации "gateway", който наистина работи. Именно затова и "Spice Road" без никакво колебание попадна в миналогодишния ми топ десет.

    Естествено нямаше как да не очаквам с трепет нейното продължение. Нещо повече – това бе и най-очакваната от мен игра в първата половина на 2018г. Казвайки продължение, не съм напълно коректен, защото "Eastern Wonders" си е 100% самостоятелна игра. Не е нужно да си купувате "Spice road", за да и се насладите ( бел.ред. на пръв поглед ). Все пак има и частица истина в момента с „продължението“, защото ако притежавате и двете игри, може да ги комбинирате в едно впечатляващо настолно чудовище. Така купувайки си "Eastern Wonders", вие всъщност си купувате две игри, ако притежавате "Spice Road".

    Именно от тази преспектива ще разгледам играта в следващите редове – като самостоятелно заглавие и като второто звено от по-голяма игра. Но стига празни приказки. Време е да отплаваме за островите на подправките.


Където Слънцето не залязва...

ИМА БОРД ! Нареждате го преди всяка игра
    „Century : Eastern Wondersе стратегическа настолна игра за двама до четирима играчи. Основата на нейният геймплей е добре познатата ( и необяснимо защо мразена на мнозина ) механика “pick up and deliver”. Играта е второто заглавие в „Century поредицата, която ще бъде завършена през 2019 г. със “Century: New world”. Дизайнер е един от най-големите в хобито, Емерсън Матсучи ( "Reef", "Specter Ops", "Crossfire", "Volt"), а издатели са "Plan B Games", които в последната една година претърпяха толкова много трасформации, че вече и аз не съм сигурен за името на компанията им. Но ще използва това, което е най-познато.

Персоналното ви табло складира търговските ви центрове и стоки
    „Century : Eastern Wonders ни пренася там, където завърши историята в „Spice Road”. Във времето на Великите географски открития бъдещите европейски Велики сили започват мащабна, агресивна и амбициозна колонизаторска политика. В нейната основа лежи стремежа към придобиване и контрол над богатите на екзотични подправки брегове на Югоизточна Азия. Европейските колонизатори създават търговски центрове, ангажирани в производството и пренасянето към Стария свят на тонове от скъпи стоки, които генерират огромни състояния на предприемчиви инвеститори. В наши дни ни е трудно да си го представим, но ще ви дам един пример. Така обичаната и предпочитана, като акомпанимент към редица сладкиши, канела днес си купувате от кварталният магазин за под левче пакетче от 100-200 гр. Само преди няколко столетия канелата е била толкова скъпа, че ако натоварите четири кораба от нея в някоя пристанище в Индонезия например, три потънат по пътя наобратно към Европа и само един оцелее, то стоката на него е била достатъчна, за да покрие разходите по експедицията и дори да излезете на печалба.

Пленителна визия
    Именно в епохата на разрастването на могъщите европейски търговски империи ни пренася  „Century : Eastern Wonders. Подозирам, че за по-голямата част от вас, тази тема е убийствено скучна. Няма зомбита, няма Ктулу...скука си е отвсякъде. Лично аз обаче я намирам за интригуваща (history nerd here) и „Century : Eastern Wonders напълно ме спечели ниво "тема". Играчите влизат в ролята на дръзки предприемачи изпратени в далечният изток от набиращите сила европейски държави. Вашата задача е да установите контрол върху търговията с подправки, посредством изграждането на търговски центрове и да генерирате несметни богатсва.

    Извън тези тематични али-бали, в „Century : Eastern Wonders се борите за точки. Последните идват под формата на „поръчки“. Всяка „поръчка“ изисква от вас да доставите определена комбинация от стоки, срещу което получавате определени точки. Играта свършва, когато един играч изпълни четири доставки.

Подправките са добре познатите ни дървени кубчета
    Споменавайки „стоки“, те отново идват под формата на дървени кубчета в четири различни цвята, познати ни и от първата "Century" игра. Единствената разлика е, че са им смени имената и в „Century : Eastern Wonders имаме на разположение карамфил, чай, чили и джинджър. Това последното няма никакво значение, защото в хода на игра около вас на игралната маса ще чувате : „Дай две червено“ ; „Сменям три жълто за едно зелено“ или " Превръщам четири жълто в кафяво.". Малко са романтиците като мен, които назовават стоките с тематичните им игровите имена (бел.ред. минутка за реклама бе това ).

    Подготовката за игра в „Century : Eastern Wonders е първата голяма разлика с оригиналната игра. Този път имате борд, който е изграден от множество шестоъгълни плочки. Разположението им е изцяло по ваше усмотрение, както и формата на самото игрално поле. Единственото условие е четирите плочки „пристанища“ да са в четирите края на борда. Върху тях се обръщат токените с „поръчки“. Всички останали плочки представляват разнообразни пазари.

    Освен централен борд, всеки играч разполага и с персонално табло, върху което подрежда двадесет „къщички“, изобразяващи търговски ви центрове. Имате на разположение и корабче, което поставяте върху игралното поле и сте готови за началото.

    Преди да преминем върху механиките, трябва да вметна две неща относно подготовката за игра в „Century : Eastern Wonders. Като плюс – има борд ! И всичко изглежда толкова красиво и грабващо окото. Като минус – отнема доста повече време за подготовка спрямо "Century : Spice Road". В „Century : Eastern Wonders картите са извадени от уравнението, но останалите компоненти са доста повечко и веднага ви става ясно, че играта е поне една идея по-сериозна. Което ще проверим в следващите редове.

Непримирите търговци

Токените "поръчки" симпатични и простички са схващане
    Вероятно ще изглежда изключително непрофесионално, но не мога да скрия суперлативите си към „Century : Eastern Wonders още от това първо изречение, засягащо геймплея на играта. Въпреки видното и с невъоръжено око увеличаване на стратегическата тежест в играта, правилата са запазили своя формат,структура...и дължина. Точно една страничка. Четат се и се разбират за под пет минути. Нямаше как да не го споделя и да не аплодирам дизайнера за което.

Апетитните бонуси !
    Иначе по време на вашият ход в „Century : Eastern Wonders имате право да преместите лодката си по централното поле и да извършите едно действие, между три възможни. Движението на корабчето ви е една от най-ключовите механики в играта. На базово ниво, всички играчи имат право на едно безплатно движение – от една плочка на съседна такава. За всяко следващо движение обаче трябва да плащате посредством кубчета „стоки“, които оставяте от там от където минете, правейки тези локации апетитни за играещите след вас. Друг тънък момент е интеракцията ви ( тия сложни думи ) с корабчета на вашите опоненти. Свободно може да преминавате през локации където са те, но ако акостирате на плочка на която вече има други лодки, то трябва да заплатите на собствениците им...отново дървени кубчета. Вероятно ви става ясно, че от тактическа гледна точка „Century : Eastern Wonders много скоро се оказва сериозна главоблъсканица, в която трябва да прецезирате всеки ваш ход.

   Възможните действия включват придобиването на „стока“ и превръщането й в точки. С екшъна „Жътва“ вие просто взимате две кубчета джинджър, който се води най-ниско оценената стока и ги поставяте в персоналното си табло. Няма как да се объркате – това действия приповтаря напълно своя аналог от оригиналната игра. Екшънът „Порт“ ви позволява да изпълнявате „поръчки“. Акостирате в избраното пристанище, връщате посочената на токена сума стоки и го взимате, като той ви носи изобразените върху него точки.

    Последното възможно действие озаглавено „Пазар“ е абсолютната есенция на играта. Изпълнявате го когато се намирате на плочка с „пазар“ или казано иначе – в 90% от времето ви в компанията на „Century : Eastern Wonders. Действието включва няколко стъпки, като може да изпълните всичките или само част от тях. За да търгувате, имате нужда от търговски център. Затова и когато извършвате екшъна „пазар“ първо си построявате „къщичка“ върху плочката на която се намира корабчето ви, ако вече не сте го направили. За да си постройте къщичка плащате кубче „стока“. Ала ако върху плочката има „къщички“ на други играчи, плащате по едно кубче за всеки вече поставен търговски център. Става ви ясно, че правилното позициониране на „къщичките“ ви има ключово значение с напредването на всяка сесия на „Century : Eastern Wonders.

Точки, точки и пак точки 
    Тук е удачният момент и да ви поговоря малко за персоналното ви табло. Посредством редове и колони, то е разделено на квадратчета, в които поставяте дървените си търговски центрове. Редовете отразяват всеки един от четирите вида стоки в „Century : Eastern Wonders. Когато строите взимате „къщичка“ от реда за съответния вид стока. Под всяка позиция на „къщичките“ има изобразени цифри, които са точки в края на играта. Така в „Century : Eastern Wonders искате да строите, защото ще получите цяла една купчина точки. Колоните пък ви носяте бонуси, които имат свойството да „чупят“ играта във ваша полза. Когато освободите цяла колона от „къщички“ от таблото си, разбирайте построите по една от всеки вид стока, имате право да си изберете бонус. Последните включват апетитни неща като "no brainer" екстра точки в края, още един безплатен ход за корабчето ви или по-голям док за да складирате стоки. Трябва да ви кажа, че тези бонуси са един от най-свежите моменти в „Century : Eastern Wonders. Те ще гарантират интересни стратегически избори и приятно ниво на преиграваемост.

    След като си построите търговски център може да търгувате със стоки. Последното включва до болка познатият алъш-вериж с кубчета – две жълто за червено ; три зелено за кафяво ; две кафеви за три жълти и две червени и т.н. Опциите са много на брой. От вас зависи правилно да разчетете коя „поръчка“ искате да изпълните и как искате да я изпълните. Не забравяйте обаче, че „поръчките“ са общи за всички играчи и винаги някой може да ви изпревари в изпълнението на набелязана от вас цел.

През пустини и океани

When our powers combine...
    Споменах го още в началото на това ревю – купувайки си „Century : Eastern Wonders вие всъщности си купувате две игри, ако притежавате “Century : Spice Road”…или игра и половина, ако не го притежавате. Математиката хич не ми беше любим предмет. Както и да е – основното е, че игрите в поредицата са свързани и могат да бъдат играни както самостоятелно, така и заедно. Именно възможността да комбинирате двете „Century”- та бе и най-интригуващия въпрос около новата играта. Този модул дори си има собствено име : “Century : From Sand to Sea”. Звучи епично, нали ? Е, аз ще си го наричам „Комбинираното“. Не звучи добре, но спестява място в ревюто.

Бордът този път не прощава
    „Комбинираното“ използва всички компоненти от „Century : Eastern Wonders, като към тях добавяте и „търговските карти“ от "Spice Road". Бордът отново се подрежда на случаен принцип с плочки, като допълнително се добавят още четири празни такива, изобразяващи открити морски ширини. Освен чисто естестичното им включване в играта, последните имат само една цел – да забавят придвижването на корабчетата ви ! Вярвам ви става ясно, че мразим тези плочки !

Картите от "Spice Road" влизат в употреба
    В основата си, геймплея на „Century : Eastern Wonders е запазен. Трупате стоки и се опитвате да изпълнявате „поръчки“ за точки. Играта приключва по-сходен начин – когато някой изпълни четири „поръчки“, след което се броят точки. Ходът ви също не търпи промени. Правите едно действие, но вече от четири възможни. В „Комбинираното“ имате опция да закупувате карти, по същия начин както в “Spice Road”. Всяка закупена карта идва в ръката ви, след което може да я играете. Последното също така е ново действие. Играейки картата вие следвате плътно правилата на оригиналната игра. Действието „движение“ търпи на пръв поглед незначителни промени, но те имат огромно стратегическо значение. За разлика от „Century : Eastern Wonders, в „Комбинираното“ придвижвате корабчето си посредством придобитите карти. Може да платите с такива от ръката си или с вече изиграни на масата пред вас. Тънкият момент е, че по този начин картите освен основен способ за манипулиране на стоки, са от съществено значение и за движението. Което си е абсолютно гениално. Иначе след като се придвижите отново може да активирате плочка или да изпълните „поръчка“ в пристанище.

    Четвъртото възможно действие, на пръв поглед най-елементарно, лично за мен е абсолютната есенция на „Комбинираното“. Всъщност действието е добре познато от “Spice Road” – връщате изиграните карти в ръката си. По-вълнуващото е, че в тази версия на „Century : Eastern Wonders е премахната възможността за „Жътва“, така де – за безплатно получаване на кубчета. Което превръща придобиването, съхранението и правилното използване на последните в безмилостно съревнование.

Предрешен резултат

Илюстрациите по плочките са страхотни
    Ако сте следили блога и видео канала ми, значи едва ли ще останете изненадани от крайната ми оценка за „Century : Eastern Wonders. Вероятно е редно и да спомена, че това бе най-очакваната от мен игра за първата половина на тази година. И никак, ама никак не съм разочарован.

    „Century : Eastern Wonders е достойно продължение на миналогодишния “Spice Road”. Използвайки същите базови принципи, играта успява да достави увлекателен и предизвикателен геймплей. Да, и аз не съм особено голям фен на “pick up and deliver” механиката, но „Century : Eastern Wonders ме спечели напълно. Играта е запазазила очарованието на “Spice Road”- лесни за усвояване правила, кратко времетраене и добро ниво на стратегическа дълбочина, като в последна насокам смея твърдя, е надградено. Безспорен плюс е и факта, че е работено в посока по-висока степен на преиграваемост, която е постигната посредством различния "сетъп" на игралното поле. Ако имам някаква критика, то тя касае броят на играчите. „Century : Eastern Wonders може да бъде играна само за до четирима, а “Spice Road” позволява и пети играч.

    Относно визията на играта, не вярвам някой да се съмнява във безупречната способност на "Plan B Games" да ни предлагат визуални шедьоври. „Century : Eastern Wonders изглежда вълнуващо на игралната маса. Всички токени и маркери са с високо качество, а илюстрациите по плочките са невероятни. Единственото което липсва – няма ги металните монетки от “Spice road”. Малко ми е жал, че не съм им намерили приложение в тази версия.

    Истинската магия на „Century : Eastern Wonders обаче се крие в комбинацията с “Spice Road”. Ако трябва да бъда честен с вас не очаквах да е толкова добра. Нещо повече – не знам, дали бих играл отново базовата версия на „Century : Eastern Wonders. Нивото на стратегическа дълбочина в „Комбинираното“ е просто изумителна. Играта директно се изстрелва в по-горна категория, като напълно може да забравите за определението : „gateway залъгалка". В този си вид тя сериозно ще стресне начинаещите геймъри решили да се захванат с нея.

    И именно тук стигаме до сериозният проблем. За да се насладите пълноценно на „Century : Eastern Wonders, трябва да притежавате и “Century : Spice Road”. Ако сте фанатик като мен това едва ли ще е проблем за вас. Но във всеки друг случай това са излишни парични разходи и място на рафта ви ( не знам кое ви е по-оскъдно). Оставам решението на вас. Аз ще препоръчам „Century : Eastern Wonders, защото играта наистина ме спечели. Дали и този път ще попадне в годишният ми топ десет все още не знам. Но определено е един от потенциалните кандидати.

Препоръчвам задължително ЗА :

1. Търговци и колонизатори
2. Почитатели на "Century : Spice Road"
3. Когато си търсите добра "pick up and delivery" игра

Оценка :

Визуално оформление и компоненти : 5.5 / 6

Геймплей : 6 / 6

Преигрваемост : 6 / 6


Крайна оценка : 6 / 6




Няма коментари:

Публикуване на коментар