сряда, 26 септември 2018 г.

Невероятната история на дома Марсдън – House of Danger



от Христо Симеонов

    Явно не може да става дума за съвпадение или за случайност факта,че в последните няколко години на изключителна популярност се радват настолните игри, които залагат на това да разкажат една история. Класически механики, включващи  похвати като широко използване на зарчета и карти ( до болка познати на феновете на хобито ) се прегърнаха и обогатиха с различните способи на ролевите и "choose your adventure" игрите ( последните са познати у нас като "книги-игри" ) и крайният резултат е една изключително интригуваща симбиоза. Да, тези настолни заглавия далеч не са нито най-сериозните, нито най-предизвикателните игри пред закоравелите, болни по стратегически  главоблъсканици геймъри и тяхната аудитория в повечето случай са подрастващи, начинаещи играчи и не особено ангажирани в хобито. Както и любители на добрите истории...като мен.

    И ако не сте разбрали – в следващите редове ще си говорим за поредната настолна игра, микс между "геймплей механики за дебили" и книга-игра. Което означава няколко неща. На първо място ще трябва да пиша кратичко и без никакви разкрития около историята в играта, за да не ви разваля удоволствието. Освен това – не очаквайте някакви феноменални геймплей моменти. И на последно място – крайната ми оценка ще бъде безкрайно субективна. Ако още не сте напуснали това ревю, най-учтиво ви приканвам да продължим.


Един толкова обичан феномен

Една от малкото цветни илюстрации
    „House of Danger” е кооперативна, приключенска игра, която може да бъде играна както соло, така и от неограничен брой играчи. Лично аз горещо ви препоръчвам да я изиграете сами, в традициите на добрите, стари книги-игри или най-много с още един или двама верни другари. Играта е базирана на култовата поредица “Choose your adventure” и творба със същото име на Р.А.Монтгомъри, която е изключително популярна зад oкеана. Превръщането й в настолна игра се дължи на дизайнерските усилията на „Просперо Хол“- име, зад което всъщност стой цял екип от разработчици. Издатели са “Z-man Games”.

    „House of Danger” ни пренася в една заплетена детективска история. Вие сте следовател на частна практика, който през последните няколко седмици е преследван от загадъчни сънища. В  един слънчев ден нещата ескалират и получавате телефонно обаждане за помощ. Посредством полицейски способи успявате да локализирате откъде е дошло обаждането – величественото колониално имение на рода Марсдън, водещ началото си от прославен генерал, воювал на страната на Конфедерацията през Гражданската война в Съединените американски щати. Напипали толкова дълго чаканата следа вие се отправяте към семейното имение, за да разследвате какво се случва там.

Така изглежда началото на вашето разследване
    Както стана дума още в началото на това ревю, ще се опитам да бъда безкрайно дискретен относно историята залегнала в основата на „House of Danger”...защото тя си е същността на цялата игра. В кутията получавате две тестета карти, малък борд, обикновено зарче, пионка и кубче. Картите са основата в „House of Danger”. Те биват два вида, разделени на пет епизода, олицетворяващи развитието на историята. Едното тесте е своеобразна книга-игра – картите са номерирани в горният си ъгъл, съдържат богато количество текст, който завършва с няколко опции за избор, водещи към определена с номер следваща карта. В другото тесте пък са „улики“ и "предмети", които откривате в хода на приключение и използвате за решане на загадки или за да ви отворят допълнителни опции за продължаване на приключението.

Епизодите на приключението и съответните тестета
    От всичко казано до тук ви става ясно -„House of Danger” си е книга-игра на сто процента. Затова преди да затворите това ревю е време да намесим и частта доближаваща я до настолна игра. Върху бордът са изобразени две скали – психологическо възприятие и „скала опасност“. Първата представлява своеобразното развитие на вашият герой в играта. Колкото повече напредвате по нея на база на изборите, които правите, толкова повече възможностти ви се отключват по картите в бъдеще.

    „Скалата опасност“ е мерило за трудността в играта. Някой от изборите ви са свързани с различни задания или препятствия, които са ключови за развитието на историята пред вас. Именно тук е и сърцето на формулата „настолна игра“.

И все пак е игра...

    „House of Danger” включва една единна история, разделена на пет епизода. Може да ги играете както намерите за добре във времето. Смисъл – може да изиграете един епизод, да запазите всичко придобито като предмети и умения и да продължите със следващия по-късно. Естествено, реда на отделните епизоди трябва да се спазва.

    Казвайки ви всичко това обаче бързам да споделя, че „House of Danger” далеч не е праволинейна игра като сюжет. Епизодите са разбити под текстов вариант върху картите, които буквално предствляват страниците на една книга. Удобното е, че е доста по-компактно за игра, четене и пренасяне от една дебела книга-игра със същото съдържание.Всеки ваш избор ви повежда в различна пътека на повествованието, а накрая на пети епизод възможните финални развръзки на приключението са доста на брой. Така „House of Danger” далеч няма да приключи само с едно изиграване, а ви гарантира висока преиграваемост.

Всеки епизод представя цел пред вас ( main quest )
    Нека си кажем и няколко думи за геймплей механиките на „House of Danger” или за всичко, за което можем да говорим в това ревю...защото очевидно не искам да ви разкривам нищо от историята в играта. Дизайнерите са решили да използват една доста базова и елементарна система, която наподобява малко на "първобитна" ролева игра. 
Казвайки последното, не си мислете, че героят ви в „House of Danger” има някакви статистики, специални умения или тактически прийоми.

Едно примерно препятствие
    В хода на повествованието в „House of Danger” ще ви се наложи да извършвате различни „чекове“ / „проверки“, когато се изправите пред препятствие. Те са няколко различни и включват битки с противници, тестове за физическата ви сила, ловкост, ментално състояние и т.н. ( бел.ред. на героя ви !) Изпитанията са посочени с текст и символ в края на картата и се извършват посредством единично хвърляне на шестстенния зар в комплекта на играта. Търсите резултат по-висок или равен на позицията на маркера ви върху „скалата опасност“. За да повишите резултите си, може да използвате предмети, които сте придобили в хода на играта, като последните се запазват когато преминавате от епизод в епизод.

     В зависимост от това дали се справите или не, пред вас се разкрива следващата карта, която ви води напред в историята. Както в повечето книги-игри, така и в „House of  Danger” вашият персонаж може да бъде застигнат от смърт. Няма страшно обаче – просто губите определени точки „психологическо възприятие“ и продължавате от последната безопасна карта.
Толкова за геймплея на „House of Danger”. Игра е...и се играе дяволски простичко. Да, има и солидна доза късмет. Но не това е важното, а историята.

Шантава история за децата на поп-културата

     „House of Danger” е ненатрапчив и увлекателен микс между простички геймплей механики и книга-игра. Сред сериозните плюсове на играта са именно леките механики и краткото времетраене на отделните епизоди. През всеки от тях преминавате за около 30-40 минути или точно тогава когато ви доскучае да четете. 

    От House of  Danger” не очаквайте дълбоки и сериозни стратегически механики. Ала ако търсите една добре написана и разказана история - то това е играта за вас. Повествованието е изключително богато, увлекателно и неусетно ще потънете в него. Някой от епизодите ще ви изправят на нокти от опасностите, пред които се изправя вашия герой. Не липсват и един два определено "хорър" моменти, които да ви развълнуват. Ако обаче трябва да дам определение на историята в House of  Danger” то бих казал само - феноменално шантава ! Сюжета е издържан в добрите традиции на преплитане на различни литературни жанрове, събития и персонажи. Ужасно не ми се иска да ви развалям историята и затова ще кажа само - очаквайте всичко в House of Danger” ( и хорър, и фентъзи и научна фантастика, и мистерия )

    Определено давам положителна оценка на House of Danger” и то основно на база на супер симпатичната история. Чисто механично и визуално играта не е впечатлява. Кратко изречение за визията на House of Danger” : нищо особено като качество на компонентите или илюстрациите, но пък е функционално, което е по-важното. Най-големи аплаузи заслужава начинът, по който е написано самото приключение. House of Danger” определено не е игра за всеки...защото не е точно игра. Аз обаче я препоръчвам, като отлично средство за забавление, посредством разкриването на една шантава фантастична история. 

Препоръчвам задължително ЗА :

1. Любители на шантави истории
2. Почитатели на книги-игри
3. Когато ви се чете една чудесно написана история

Оценка :

Визуално оформление и компоненти : 4 / 6

Геймплей : 5 / 6

Преиграваесмост : 6 / 6


Крайна оценка 5 / 6

Няма коментари:

Публикуване на коментар