петък, 16 ноември 2018 г.

Краят на Одисеята - Endeavor : Age of Sail



от Христо Симеонов

    Не веднъж от редовете на ревютата ми съм ви споделял за невероятното въздействие на платформата за финансиране „Кикстартър“ върху нашето любимо хоби. Феноменалният подем на настолните игри в последните години не би бил възможен без нея. Появата на десетки, дори стотици заглавия нямаше никога да се случи, а стотиците им автори нямаше да успеят да реализират мечтите си. Смея да твърдя, че без „Кикстартър“ настолните игри нямаше да успеят да достигнат до домовете на толкова много геймъри. Платформата е един отличен трамплин за всеки креативен и вдъхновен автор, който желае да покаже на света своето творение. Затова и ще възкликна като фанатичен пастор – Слава тебе, Кикстартъре !

    Докато си изтривам клавиатурата от сиропа на тези захаросани слова, ми идва на ум още една причина, заради която „Кикстартър“ има толкова важна роля в съвременните настолни игри. Както не веднъж съм казвал - никога не е късно да играете за първи път една настолна игра. Е, тази моя максима нямаше да бъде валидна за ужасно много игри, ако не бе „Кикстарър“. В последните години в платформата за финансиране може да откриете както горещи и иновативни нови заглавия, така и настолни игри придобили вече класически статут, които, уви, отдавна не могат да бъдат открити на пазара. Следващите редове ще си споделя впечатленията си от още едно такова "дълго чакано завръщане". Редно е да кажа още в увода – “Endeavor” е великолепна стратегическа игра, която не заслужава никаква различна от „отличен“ оценка. Може да спрете да четете още тук. Ако обаче ви интересува какво се случва в нова версия на играта, то четете смело.


Най-вълнуващото начинание

Бордът на играта е внушителен
    “Endeavor” стратегическа настолна игра за трима до петима играчи, която се появи на пазара през 2009-та година или преди почти десет години. Автори на играта са Карл де Визер и Джарат Грей, а издатели бяха "Z-man Games". Новото издание носи името “Endeavor : Age of Sailи достигна до нас благодарнение на “Burnt Island Games”, “Grand Games Guild”, и отдадеността и любовта на стотици геймъри подкрепили играта в „Кикстартър“.

Тези кутийки съхраняват всичко нужно за даден играч - гениално !
    В “Endeavor : Age of Sail играчите се пренасят във вълнуващата епоха на Великите географски открития. Този път обаче не сте морелаватели и смели авантюристи, а предприемчиви колонизатори, опитващи се да създадат най-проспериращата и богата колония. В хода на играта ще откривате нови континенти, ще развивате колониалните си селища и ще се стремите да контролирате колкото се може повече от този „Нов свят“, които се разкрива пред вас.

В началото на играта само Европа е достъпна
    Всичко това звучи изключително вълнуващо като тема, но трябва да бъда откровен и да ви кажа, че “Endeavor : Age of Sail е по-близо до абстрактна игра, отколкото до тематична стратегия. Всъщност в хода на играта не става ясно в каква точно роля влизат играчите. Дали на богати „меценати“, които спонсорират презокеанските приключения и открития ? Дали не представляте цели нации от добре познатите ни европейски колониални сили ? Самото „разкриване“ на континенти и колонизаторство в играта също е доста абстрактно. Всичко в “Endeavor : Age of Sail се върти около четири ресурса – влияние, злато, индустрия и култура. Придобивате ги или посредством поставяне на дискове във вашия цвят върху игралното  поле или когато си набавяте карти от различните региони. Всеки един от ресурсите има някакво предназначение в хода на играта, а в нейния край се трансформира в точки ( наречени „слава“ в книжката с правила). Забравете за наличието на кораби, войници, работници и тем подобни.

Персоналното ви табло е огромно, но отлично огранизирано
    “Endeavor : Age of Sail запазва геймплея на оригиналната игра без никакви сериозни измения. Без да се спирам в детайли относно механиките, ще споделя, че те спадат към онази категория, която аз наричан „елегантен дизайн". В геймпеля на “Endeavor : Age of Sail ще откриете богата палитра от няколко добре познати механики – "area control", "set collection", "worker placement". Играта продължава точно седем рунда, като в началото това ще ви се види дългичко, ала още по средата на играта ще закопнеете тя да продължава поне още толкова. Всеки рунд включва няколко фази, като част от тях се изпълняват едновременно от играчите,а във фазата „действия“, се извършва по един екшън докато всички около масата на кажат „пас“.  Първата фаза включва поставянето на нова сграда във вашата колониална столица. След което идват фази посветени на менажирането на поставените предния ход "работници", на които трябва да „платите“. Фазата „действия“ ви позволява избор между няколко опции.

Сградите също пристигат в собствен tray
    Уникалното в “Endeavor : Age of Sail е идеята, че за да извършите даден „екшън“ трябва да може да го активирате, като последното става посредством сгради или токени придобити в хода на играта. Използвате сградите от града си като поставяте "работник" ( диск във вашия цвят ) върху тях, което пък ги блокира и не ви позволява да ги ползвате отново. Именно затова всеки рунд ще разполагате с различен брой действия и трябва да доста внимателно да ги планирате, което си е и най-големия чар на играта.

Първоначално зоните са "заключени" за поставяне на маркери
    Основната част от геймплея на “Endeavor : Age of Sail включва "area control" ( "контрол на територии" ) механика. Централното игрално поле включва карта на Европа, която е достъпна за всички играчи от началото на играта, а останалите континенти са разделени на различни „зони“ – Северна Америка, Южна Америка, Карибите, Индия, Далечния изток, Африка. В началото на играта тези заони са „заключени“ т.е. все още не са открите. За целта играчите заменят предварително поставени токени изобразяващи ресурси, с дискчета в своя цвят върху специална скала за всяка „зона“. Когато се достигне определена бройка, „зоната“ се отключва и става достъпна за бъдещо колонизиране, което включва поставяне на дискчета в няколко „града“ ( крепостти ) и разнообразни морски връзки. Както казах, геймплея на “Endeavor : Age of Sail е доста близък до абстрактните игри и цялата механика с колонизирането си е като излязла от подобно заглавие.

    Както вече споменах, “Endeavor : Age of Sail запазва непокътнат геймплея на оригиналната игра. Все пак новото издание има какво да предложи и откъм новички работи и затова мисля, че е редно да им обърнем специално внимание.

Завръщане към темата

    Най-очевидната новост в “Endeavor : Age of Sail спрямо оригинала от 2009г. е визията. Цялостната преработка и подобрение в тази насока е на изключително високо ниво. Централния борд е напълно освежен с нов арт, който е пренесен и върху сградите и картите в играта. Но не толкова арта в вълнуващ, колкото цялостния подход към компонентите в “Endeavor : Age of Sail. За всичко е помислено и е направено в точния размер, за да пасва на вашето табло и да създава едно усещане за хармония. Тук е момента да отворя една скоба. Моята версия на играта е тази от „Кикстартър“ и по-специално - „луксозната“ такава. Не знам дали тя ще стигне до магазините или там ще се предлага само „базовата“ версия. Ако повече ви изпадне – не се замисляйте, а си я набавете веднага. Откъм геймплей няма разлика между двете. Различното е подмяната на всички картонени токени с пластмасови и дървени такива. Което рязко вдига качеството на продукцията и приятното усещане по време на игра. Знам, че е просто един „гъдел“, но защо пък да не се поглезите ? А за перфектната си визия, няма как да не дам отличен на “Endeavor : Age of Sail” !

От тематична гледна точка, "exploits" са супер вълнуващи
    Най-сериозната новост е свързана с допълнителен модул към играта, наречен „Exploits” (бел.ред. успех или експлоатирам...интерес избор на наименование). В кутията на “Endeavor : Age of Sail ще намерите петнадесет на брой борда, всеки от които позволява вкарването в играта на допълнително съдържание. На първо място то е супер тематично. „Exploitsвключва редица исторически събития случили се през така наречената „Епоха на мореплаването“. През Хаитянската революция и "трагичната" история на "Компанията за Южните морета", та до подвига на "Подземната железница" - този допълнителен модул ще насити с тема всяка ваша сесия в “Endeavor : Age of Sail.

Редица "exploits" използват и допълнителни компоненти
    Всеки един „exploit” e свързан с две зони от игралното поле. За да използвате възможностите му, то първо трябва да „отключите“ зоните, а след това да имате и присъствие в тях – маркер във вашия цвят. Всеки „exploit” ви дава различни нови възможности, включащи както „подобрения“ върху възможните действия, така и своеобразни мини-игри, включващи използването на допълнителни компоненти и постяването им по централния борд или по съотчетната плочка. Всичко това звучи супер готино и е...ама има и един проблем.

    Поради геймплей спецификите на “Endeavor : Age of Sail, свързани с отварянето на зони и ограничения брой рундове в играта, може да се случи така, че въобще да не стигнете до „exploits”. Което си е жалко защото, за да ги включите в играта като модул, значи сте искали да ги използвате (logic 101). Но конкретната сесия може да се развие така, че никога да не отворите съответени зони или да ги отворите прекалено късно и реално ефектите от „exploits” да не допринесат с нищо върху геймплея. Лично за мен това си е малко разочарование. Искаше ми да бъде предвидена опция, в която „exploits“ да са налични от началото на игровата сесия и да не е нужно да ги отваряте допълнително. Да, знам че дори тематично не е издържано – вие започвате да гради вашата колониална империя от европейските си владения, пък в Северна Америка вече функционира  "Подземната железница", която може би пренася...месо от костенурки, срещу кожи от мечки между различните индиански племена по източното крайбрежия. Със сигурност ще потърся “homerules“ за „exploits” в мрежата или ще се опитам да създам такива сам, защото те са една така належаща глътка свеж въздух, която драстично ще променя всяка ваша сесия на “Endeavor : Age of Sail.
За робството

    Ако можем да опишем всички негативи от  "Епохата на колониализмът", то те най-лесно ще бъдат обрисувани с една дума „робство“. През търговията с хора и експлоатацията, та до заличаването на цели народи - "нуждите на времето" и "силните на деня" изваждат на яве най-мрачните черти от човешкия характер. Може би ще изненадам доста сред вас, но темата с „робството“ е намерила място в “Endeavor : Age of Sail. Затова ми се  иска да споделя с вас и какво мисля за това решение.

    В играта „робството“ е представено под формата на карти, които ви носят от заведните четири ресурса. Примамливото при тях е, че може да ги придобивате в самото начало на играта, когато буквално още не сте сложили и един маркер върху игралното поле. Тези карти са начин за един бърз старт в “Endeavor : Age of Sail. Иначе самото „робство“ не е засегнато по никакъв друг начин в геймплея. Не търгувате с хора и не ги използвате, дори не и под формата на „кафяви“ дискчета ( като тези в “Puerto Rico”, например). Нещо повече – в “Endeavor : Age of Sail плащате всеки ход на "работниците" си, което автоматично ги изважда от графата „роби“. Също така в края на играта, всяка карта „робство“ която сте придобили ви носи минус точки. В “Endeavor : Age of Sail също така е предвиден и механизъм за „забрана на робството“, който се случва отново посредством геймплей похвати и води до това, че всеки позволил си да си набави карта „робство“, трябва незабавно да върне всички ползи от нея, а накрая губи и точки .

    От този кратък очерк ви става ясно, че „робството“ в “Endeavor : Age of Sail си е една рискова механика и създателите на играта са направили всичко възможно да не я насърчават. Защо пиша всичко това тогава ? За да похваля издателите от "Burnt Island Games" и "Grand Gamers Guild", за  смелостта да запазят в играта картите „робство“. Годината е 2018 и в модерното либерално общество съществуването и споменаването на подобни мрачни практики от миналото в една настолни игра, подлежи на осъждане и охулване. Е, браво на авторите, че са я запазили и са извършили един своеобразен протест срещу модерното либерално общество. Защото за последното е по-важно нещо да се скрие, да се отречем че не се е случило. А така не се решават проблеми. Робство е имало и тое довело до нечуван геноцид над стотици хиляди човешки същества. Ала вместо да се правим, че го е нямало, трябва да се изправим срещу него, да се опитаме да го обясним и да го осъдим с правдиви тезиси. Каквито ще откриете в “Endeavor : Age of Sail.

Вечна класика

    Излизането на “Endeavor : Age of Sail е едно от най-добрите неща случили се в хобито тази година. То позволи една класическа вече игра отново да бъде налична за всички любители на настолните игри. “Endeavor : Age of Sail е вълнуваща статегическа игра, която представя един добре издържан и познат букет от механики, обединени под вълнуваща тема. Въпреки масивното си присъствие на масата, играта не е „тежка стратегия“, достъпна е и ще се хареса на доста широк кръг геймъри. В сърцевината си тя е повече абстрактна, така че любителите на силно тематичния гейминг вероятно ще се разочароват. Откъм визия и компоненти играта е абсолютно бижу, което заслужава да краси всяка колекция.

    Ще препоръчам “Endeavor : Age of Sail на всички „осъзнати геймъри“. В тази категория поставям всички вас, които вече сте погълнати от магията на настолните игри. Една вечна класика, върната за нов живот !

Оценка :

Визуално оформление и компоненти : 6 / 6

Геймплей : 5 / 6

Преиграваемост : 5 / 6


Крайна оценка : 5 / 6

Няма коментари:

Публикуване на коментар