петък, 9 ноември 2018 г.

Корпорация “Шантави джаджи” – Gizmos



от Христо Симеонов

"Gizmos"  вероятно ви звучи като сложен термин от астрономията. Например, някакъв вид небесни тела или особени черни дупки. Определено си е нещо космическо.  И като казвам космическо – защо да не е нещо божествено ? От пантеона на някоя забравена религия : „Великия Gizmos ще отвори врати пред най-чистите души". Малко прекалено мистично си стана. Може би пък, като се замислите, "gizmos" звучи и като порода малки, пухкави кученца. Което ме навежда на мисълта, че това може и да е наименование за дребни и зли далечни братовчеди на леприконите, които се спотайват под леглото ви и дебнат неволно да пуснете краченце извън защитнито поле на одеялото си.

    Специално за вас, скъпи приятели, да, точно за вас - малцината, които ще прочетат това ревю, си направих труда и проверих какво означава думата "gizmos". Въздесъщият Бог на преводачите ( Гугъл Транслейт ) ми я обясни като „джаджа, уред и то такъв, чието име назоваващия го не знае или не може да си спомни“. След като разплетохме тази загадка, вероятно мнозина от вас ще се запитат : защо бе толкова важно ? Защото, драги, името на една настолна игра е неразделна част от крайния продукт. За страшно много хора името „Gizmos” ще звучи като отнесена абстрактна игра, в която местите лъскави кубчета. И така тези геймъри ще пропуснат една повече от отлична настолна игра с доста интригуващата тема въртяща се около изобретяването на разни джаджи. Която игра всъщност си е доста абстрактна...и прави всичко възможно да ви отблъсне от вълнуващата си тема. Взех да се обърквам в собствените си писания – давайте да минаваме по същество !


Домът на младия изобретател

"Резервоарът" за енергия е вълнуващ
    „Gizmos” е стратегическа настолна игра с карти за двама до четирима души. В основата на геймплея й е залегнала така любимата ( за мен ) “engine/tableau building” механика. Не сте запознати с термина ? Добре. Това е механика в настолните игри, която смело мога да заявя се е обособила в собствен жанр, в която играчите постепенно изграждат пред себе си „табло“ от карти с разнообразни умения, които активират в определен ред, за да получават все по-големи бонуси под формата на ресурси и най-вече точки. След като написах пет редово изречение, не ми остана нищо друго освен да ви кажа, че „Gizmos” е дело на Фил-Уолкър Хардинг ( "Archeology" ; "Cacao" ; "Sushi Go" ; "Barenpark" ; "Imhotep" ), който е един от блестящите дизайнери на нашето време. Играта излиза под шапката на „Cool mini or not“, което пък е гаранция за готини компоненти, но за тях малко по-късно.

Персоналното ви табло е малко "постничко"
    В „Gizmos”всеки един от играчите влиза в ролята на амбициозен изобретател, който се опитва да конструира най-шантавите и иновативни джаджи, за предстоящия градски панаир. За целта вие ще си набавяте различни карти представляващи изобретения, ще ги поставяте в специални секции върху вашето персонално табло и ще отбелязвате точки. На първо четене темата звучи вълнуващо и вероятно ще се понрави на мнозина от вас. За по-старите геймъри ( като мен самия ) тази тема вероятно навява спомени от времената на една обичана серия компютърни игри ,The Incredible Machine - повече от отлични пъзели. И все пак, още преди дори да отворя кутията на „Gizmos” знаех, че играта няма нищо общо с пъзелите, но темата с „джаджите“ ми звучеше ужасно вълнуващо.

"Кръгчето" служи да съхранявате енергията си
    Първото нещо което ще ви направи впечатление в „Gizmos”, е специалната „джаджа“ с чиято помощ се теглят ресурсите в играта. Сглобявате я от твърд картон при отварянето на играта и макар да не съм фен на този тип компоненти трябва да призная, че се получи добре, работи и най-важното – не е нужно да я разваляте между сесиите, защото се събира в кутията. В този своеобразен „диспенсър на енергия“ се изсипват шарени топчета, които представляват различни видове ресурси – електричество, огън, ядрена енергия, батерии. С тяхна помощ поставяте карти пред себе си, като един вид своеобразно ги „построявате“, защото картите са различни видове изобретения.

Тонове карти - добра преиграваемост
    Няколко думи и за картите, които са основата на „Gizmos”. Те пристигат разделени на три нива, като всяко следващо ниво е по-скъпо за "построяване", но и ви носи повече точки. Последните получавате когато активирате ефекти по картите, а също така и в края на играта, когато всяка карта е определена сума точки. Картите са богато нашарени със символи, които в началото ще ви объркат. Не се плашете обаче – в „Gizmos” ще откриете специална книжка, където всеки един символ е обяснен. След една или две сесии няма да имате нужда от нея. Така че не мога да определя символиката в играта като сложна. Всяка карта също така има цена и какъв вид ресурси трябва да платите, от четирите възможни.

    Всеки играч в „Gizmos” получава и персонално табло, което поставя пред себе си. Върху него има обяснени всяко едно от възможните действия в играта, а основната му функция е да групира картите ви ( изобретенията ), позволявайки ви да систематизирате ефектите им, за да може да ги използвате по най-удачния начин.

Комбинации без край

It's raining points !
    Ако трябва с една дума да опиша геймплея на „Gizmos”, то бих казал – лек, елегантен и достъпен. Май станаха повечко думички...

    Всеки ход избирате едно измежду четири възможни действия. На базово ниво те са изключително лесни за обяснение и разбиране. Отбелязани са и със съответен символ, за да ги научите бързичко. Действията са следнитe. Moже да вземете енергия ( ресурс ) от диспенсъра и да я складирате пред себе си. Всеки играч може да съхранява определен брой енергия. Използвате я, за да поставяте нови карти ( джаджи ) в таблото си. Може пък да си помогнете, като предварително сте изтеглили желаната карта, което е действието обозначено като „файл“.

Илюстрациите по картите са супер
    Действието „строене“ е най-желаното в играта. С негова помощ поставяте нови карти в таблото си. Нещо повече. Действието „строене“ движи цялата игра напред. Защото тук е момента да ви кажа как приключва една сесия на „Gizmos” ( silly me ). Има две опции – първият, който „построй“ шестнадесетата карта в таблото си или първият, който „построи“ четвъртата си карта от трето ниво, е играчът активиращ края на играта. След което се преминава към финалното точкуване, в което всяка или почти всяка карта, част от таблото ви, ви носи точки.

    Последното действие е един доста прелюбопитен щрих в „Gizmos”. Обозначено е като „изследване“ и ви позволява да изтеглите на сляпо определен брой карти от едно от трите нива и или да „постройте“ една от тях, или да я запазите за по-късно. Казвам прелюбопитно, защото въпреки хаотичния си характер, доста често ще го използвате. Като механика не е нищо особено и е добре познато на любителите на настолни игри. А искате да го използвате, за да придобиете неочаквано предимство пред опонентите си.  Както виждате, „Gizmos” е доста  тясно профилирана игра, в която няма да срещнете микс от различни механики. Играта си е стопроцентов,абсолютен представител на „tableau building” жанра. Последното не е задължително лошо, защото ви позволява ясно да се фокусирате върху това, което прави, без да ви затормозява с безкрайно много стратегически подходи. В същото време играта предлага достатъчно дълбочина. Картите са достатъчно на брой и предлагат различни подходи към крайната победа.

Това "табло" си плаче за активиране
    Всъщност именно комбинирането на картите е най-голямата сила на „Gizmos”. Като „ултимативният представител на „tableаu building” жанра“ в играта ще откриете специални правила за комбинирана на картите. Най-общо казано – всяка карта има някакво специално умение, което ви позволява да активирате друго специално умение на друга карта...и така до безкрай, ако „двигателят“ ви е правилно сглобен. Всъщност си го сглобявате както на вас ви върши най-много работа, както ще ви донесе най-много точки. Знам, че ви стана ясно, но ще задълбая още малко по темата. Помните ли четирите основни действия и как правите само едно от тях на ход ? С правилната комбинация, с правилните ефекти по картите може да правите не просто някакви си допълнителни действия, а да активирате няколко пъти едно и също от основните действия или да използвате някое от другите, които не сте избрали. Ох, не знам защо правя така винаги, да обяснявам прости неща прекалено сложно. Затова ще ви дам пример : избирам си действието „файл“, позволяващо ми да си запазя карта до персоналното табло за по-късно; обаче в таблото си имам карта под секцията „файл“, която ми позволяват всеки път като правя действието да тегля ресурс от диспенсъра; тегля червена енергия, когато пък тегля червена енергия, имам карта, която ми позволя да „построя“ една карта в таблото си- строя черна карта ( такава, която изисква черен ресурс ); тя пък активира ефект на  вече построена карта, която ми казва, че всеки пък когато построя „черна карта“ отбелязва две точки ; което пък...Схванахте ми идеята, нали ? Ултимативната „tableau building” игра !

Как й липсва едно наименование на тази карта...
    Вероятно ви става ясно, че „Gizmos” ми харесва ужасно много ! Ала преди да съм потънал тотално в една патетична ода за възхвала – нека си кажем и какво не ми харесва в играта. Ще се върна на картите, които са и основата на „Gizmos”. Върху всяка от тях ще откриете доста симпатична илюстрация, представяща изобретението, което създавате. Дотук добре, ала защо тези илюстрации нямат имена ? Защо „джаджите“ остават неназовани ? Защо, примерно, изображение на хамстер преследващ морков върху конвейер, зад които има кафе машина, която е свързана с тостер не е кръстено някак си ? Например „Уред за универсална закуска „Ергенски живот“ ? Наименованията на картите нямаше да имат никакво значение за геймплея на „Gizmos”, които щеше да бъде точно толкова вълнуващ. Щяха обаче да помогнат за тема на играта, която сега се губи. Отлично звучащата тема за "панаир на изобретателите" се забравя още след първото ви действие в играта. Различните видове ресурси, така грижливо наименовани като различни видове енергия, се превръщат в „червеното“, „дай две сини“, „сменям три жълти за четири черни“. Жалко. Жалко за отличната тема, така лековато пропиляна. Искаше ми се от CMON да бяха се напънали малко повечко...

Тунинг за мозъка

    „Gizmos” е отлична игра, която напълно оправда високите ми очаквания. Геймплеят е на отлично ниво, предлагайки една доволна главоблъсканица, обединена около идеята за „перфектният двигател“, който ще ви донесе цяла купчина точки. Единственият й минус за мен е  липсата на тема или по-точно – убиването на темата от недостатъчното й сливане с компонентите й геймплея. Това е и причина „Gizmos” да не получи  по-висока оценка от мен. 

    „Gizmos” е бърза, лека и пристрастяваща игра и без да се замислям, ще я препоръчвам...въпреки споменатия минус. Визуално играта стой много добре, като същото може да се каже и за компонентите й ( само как липсват наименования на тия карти... ). И всичко това идва на една отлична цена. „Gizmos” е игра, която смело може да играете както със сериозни геймъри така и с абсолютно начинаещи. Играта напълно се вмества в нужното, за да бъде една отлична „gateway” игра и то особено в "tableau building" жанра. 

Препоръчвам задължително ЗА :

1. Механици
2. Когато липсата на тема не ви пречи
3. Когато сте луди по шарени топчета
4. Когато си търсите лека и достъпна "tableau building" игра

Оценка :

Визуално оформление и компоненти : 4.5 / 6

Геймплей : 5 / 6

Преиграваемост : 5 / 6


Крайна оценка : 5 / 6

Няма коментари:

Публикуване на коментар