петък, 14 декември 2018 г.

Драконите и еднорозите не се броят - Cryptid


От Христо Симеонов

    Криптозоолозите и криптозологията са напълно реално съществуващи научни звена...колко и странно да ви звучат. С думата „криптиди“, която има гръцки корени, се обозначават тези същества ( растения и животни ), които имат митичен характер и/или за които нямамe сто процентови данни, че съществуват.  Веднага ви давам пример за два много популярни криптида. Страховитото Йети и симпатичното шотландско влечуго, по-известно като Неси. Драконите и еднорозите също влизат в тази научна дисциплина...макар че не всички криптозоолози ги признават.

    Идеята за настолна игра с тема свързана с отдавна изчезнали, мистериозни животни звучи доста добре. Явно до същото заключение са достигнали и хората от "Osprey Games", когато са решили едно от тазгодишните им заглавия да е посветено именно на това. Казвайки ви всичко това, вероятно вече очаквате някоя приключенска игра, с миниатюри, двеста-триста карти, специални умения и персонажи със супер сили. Или поне някоя сериозна "worker placement" игра, в която ръководите екип от криптозоолози...

     Уви, нищо от това не ви очаква в "Cryptid". Само бегъл поглед върху компонентите на играта ще ви накара да повдигнете учудено вежди, предвид обещаващо звучащата тема. Всъщност в следващите редове ще ви представя една игра с блъфиране и дедукция. Нещо повече – това е една от най-оригиналните игри в жанра тази година !


Да заловиш чудовище

Преди всяка сесия сглобявате игралното поле от симпатични плочки
    „Cryptid е игра с дедукция за трима до петима играчи.  Дизайнери са Хал Дънкън и Рут Вееверс, за които това е дебют в хобито. Издатели са симпатягите от "Osprey Games", познати ни с игри като „Escape from aliens in Outer Space, The Lost Expedition и особено нашумялата в последно време „Wildlands“.




По борда се разполагат и разни монолитни структури
    Както вече стана дума, в „Cryptid“ сте по следите на загадъчни същества. По-точно се опитвате да локализирате техният хабитат. Относно темата на играта няма какво повече да се каже. Тя звучи достатъчно вълнуващо, за да спечели вниманието ви. А след това едва ли повече ще се сетите за нея, но и определено няма да има нужда да запълвате липсата й.



Картите за setup up ви гарантират тонове часове преиграваемост
    Някъде тук е редно да кажа, че „Cryptid“ не е кооперативна игра. Всеки играе за себе си. Този от играчите, който първи успее да локализира точното място на хабитата населяван от мистериозното животно печели играта.

    Както подобава на игра, в която търсите нещо, игралното поле заема основна част от геймплея на „Cryptid“. Сглобявате го преди всяка игрова сесия, като съединявате шест плочки, разграфени на шестоъгълници. Всеки един шестоъгълник изобразява различен вид терен – реки, блата, гори, пустини, планини. Върху борда също така със специален контур са оградени и територии населявани от мечки и пуми. Говорейки си за предварителната подготовка за игра е редно да ви спомена и за първия голям плюс на „Cryptid“.

    В комплекта към играта ще откриете солидно тесте от петдесет и четири карти. Всяка една от тях изобразява от лицевата си страна различна стартова подредба на плочките изграждащи игралното поле. Така в „Cryptid“ всъщност имате петдесет и четири различни вариации на борд, гарантирайки изключително богата преиграваемост ! Вярвам ще се съгласите с мен, че това заслужава адмирации !

"Уликите" за всеки играч са посочени на гърба на картите
    Картите имат и още едно предназначение. На гърба на всяка от тях е отбелязан броя играчи и „уликата“, която всеки един от тях получава. Тук вече навлизаме в дебрите на геймплея на „Cryptid“, затова ще ви помоля за внимание. Целта ви в играта е да локализирате хабитата на мистериозно животно. За целта всеки един от играчите ще разполага само с една „улика“, получена в началото на играта. „Уликата“ ви задава някакви параметри, в който се намира хабитата. Например : на две полета от планина ; не се намира в гора ; на три полета от блато ; в територия на мечки и други. Всеки играч през цялата игра знае само своята „улика“. И се опитва да отгатне „уликите“ на опонентите си. Да ги разчете дето има една дума, посредством игрови похвати. Звучи ви абстрактно, нали ? И си е. Давайте да си говорим за геймплей.

Честни мошеници

Книжките с "улики"
    Още в началото ви казах - „Cryptid“ е игра с дедукция. Има обаче една особеност. В играта се опитвате да локализирате хабитата, търсейки начин да постигнете съгласие между всички на масата. Последното става, когато предложеното за локация на хабитат поле съвпада с „уликите“ на всички. Но едно по едно.

    Да ви призная честно – ужасно много се страхувам да пиша за геймплея на „Cryptid“. Не защо има нещо плашещо в него или защото е скучен или смотан, а защото е толкова елементарен, лек и достъпен, че заплашва да превърне това ревю в най-краткото писано от мен такова. Последното всъщност не е толкова лошо и може би трябва да спра да запълвам редове с ненужни мелодрами. По същество, във всеки ваш ход в „Cryptid“ имате право да извършите едно измежду две действия.

Пионката използвате е витална част от геймплея. Да,няма minis :/
    С първото „разпитвате“ за хабитата. Преведено от завоалиран, шпионски език – посочвате едно поле от игралното поле и питате един от играчи ( вие си избирате ) дали там може да бъде хабитата според неговата „улика“. Запитаният трябва да ви отговори...при това честно. Ето тук лъсва още една от особеностите в „Cryptid“ – в играта е забранено да се лъже. Трябва винаги да отговаряте честно. Както догава става заблуждаването ли ? Много просто – когато се опитвате да залъжете останалите с извършваните от вас действия по „разпитване“ и „търсене“.

Така изглежда победата в Cryptid
    Така стигаме и до втората опция по време на хода ви – „търсене“. Избирате си едно поле и заявявате, че "търсите" хабитата в него. Всички играчи , започвайки с този стоящ от ваше ляво трябва да поставят маркер върху полето според това дали то може да бъде търсеното място или не ( отново в зависимост от „уликата“ им ). Споменавайки маркери, трябва да кажа, че в „Cryptid“ те идват в две форми. С дискче отбелязвате място, където може да е хабитата, а с кубче место където не можа да е. Точно толкова е просто. Когато „търсите“, ако всички играчи поставят дискче в оказаната позиция, играта свършва и вие сте победител. Ако обаче само един постави кубче, то не сте постигнали нищо...или поне така ви се струва.

Толкова много информация в едно кубче
    Всъщност именно това е дедуктивният елемент в „Cryptid“. Всяка информация, която успеете да получите от опонентите си, трябва да се опитате да дешифровате. Основната ви цел е по този начин, косвено, да откриете „уликите“ им. Или поне да се доближите достатъчно близо до тях. Така постепенно започвате да нареждата пъзела на играта в главата си, в опит да откриете заведната локация. „Cryptid“ е игра с интересен метод на блъф и дедукция, които не е сложен за разбиране, но определено ще са ви нужни поне няколко игри, за да успеете да го овладеете майсторски.

Светкавична игра

    Ако трябва да се включа в така модерните по празниците „топ“ класации, то „Cryptid“ гарантирано ще получи едно от челните места в категорията „Изненада на годината“. Подходих към играта без никакви очаквания. Темата звучеше страхотно на хартия, но пък компонентите определелно не грабваха. Всъщност визията на Cryptid“ не е лоша, но по никакъв начин не ви навява мисли за страхотната игра, която се крие закодирана в нея. Трябва да призная, че илюстрацията на кутията, както и качеството и цветовете по плочките изграждащи игралното поле са на отлично ниво. Всичко останало е...обикновенно. Да, точно това е правилната дума. Дървени кубчета. Дървени дискчета. Дървени фигурки...някакви ( пирамидки, конуси, пионка ). Годината е 2018г, за бога. Преди двадесет години "евро" игрите имаха по-добри компоненти ! 

    За щастие, както винаги съм обичал да казвам - лъскавия арт и спиращите дъха миниатюри не са това, което прави една игра добра. И Cryptid“ е абсолютното потвърждение на тази максима. Зад леко грозничката ( или айде - безличната ) фасада се крие една от най-добрите игр на годината, по мое скромно мнение. Бързият и разнообразен "set up", изключителната преиграваемост и лекия и ефирен геймплей са без никакво съмнение най-силните козове на Cryptid“. Играта предлага интересен и уникален модел за дедукция и блъфиране, който първоначално ще ви учуди, но повярвайте ми - с времето ще се влюбите в него. 

    Играта е бърза и достъпна за геймъри от всякакъв калибър, защото логиката зад пъзела "къде се намира хабитата ?" може да бъде разгърната без проблеми и от малко дете. Като казвам бърза...говоря буквално. Cryptid“ може да свърши още в първия ход ( случвало се е ). Което обаче противно на 99.9% от настолните игри не оставя горчив вкус. А само ще ви предизвика веднага да играете отново. 

    „Cryptid“ е една от най-вълнуващите и горещи изненади на 2018г. Игра, която горещо препоръчвам на тези от вас обичащи добрите пъзели и хитрото блъфиране.

Препоръчвам задължително ЗА :

1. Фенове на игрите с дедукция
2. Ако си търсите нестандартна блъф игра
3. Почитателите на пъзели
4. Търсачите на Неси, Йети и всичките им производни

Оценка :

Визуално оформление и компоненти : 4 / 6

Геймплей : 5 / 6

Преиграваемост : 6 / 6


Крайна оценка : 5 / 6

Няма коментари:

Публикуване на коментар