вторник, 15 октомври 2019 г.

Фестивалът "Board with me" и прототипът "Arcana Magica"

Плакат на фестивала
    Здравейте, читатели на BoardDelights. Идеята на днешната статийка е по-скоро да бъде информативна. Те май уж всичките ми са такива :/  Пак не мога да измисля сносен увод. Да не задълбаваме.

    На 12-13 октомври се проведе фестивалът Board with me в Пловдивският културен институт, на който имах щастието да присъствам. Повече информация за организаторите, спонсорите и програмата на фестивала можете да намерите на страницата на Board with me във фейсбук. Аз по-скоро искам да споделя накратко впечатленията си и да коментирам един от прототипите, който успях да играя.


    Поначало идеята ми да присъствам на фестивала беше да се видя с пловдивските ми другарчета и да поиграем заедно настолни игри, като същевременно да видя и какво имат да ми предложат организаторите, но не с цел да се включвам във възможно най-много събития. Не съм задълбавал детайлно в това каква е програмата и всичките възможни организирани мини събития, но имаше типичните за такъв фестивал мероприятия - място за свободна игра, детски кът, работилничка, маса за оцветяване на фигурки, щандове за продажба на настолни игри, място за тестване на прототипи на игри, място за турнири, щанд за храна и т.н. Хората, които се занимаваха с организацията, бяха приятелско настроени и съдействащи. Посещаемостта не беше огромна, но имаше доста хора и важното е, че за всеки имаше свободна маса за игра. Малко музичката ми дойде силна по едно време, но това са дребни кахъри. Имаше турнири по Terraforming Mars и Kingdomino, в които не се включих, защото точно тези двете игри не са ми особено интересни, макар и да ги имам в колекцията си. Като цяло преживяването беше приятно и съм доволен, че присъствах.

Pret-a-porter
    Моите приятели донесоха няколко по-тежички игри, които успяхме да изиграем: прясно прясната kickstarter версия Pret-a-porter на Portal Games и area control хитът от тая година Mysthea на Tabula Games. След това купонът продължи в Offline cafe, който е наскоро отворен клуб за настолни игри в Пловдив. Поиграхме Grimm Masquerade, Potion Explosion, Стой далеч!, Sub terra (нокаутираха ме на края на първия ми ход) и др. Ако не сте ходили там, отидете! Обстановката е много приятна. Деян не ми е платил нито цент за тази скандална реклама и на всичкото отгоре му върза и ме би на War Chest :( Не заслужава да го споменавам, ама така или иначе всички го познавате от bigboxgamers.com. Упс, още една реклама. Ицо пак ще ме мъмри.





Grimm Masquerade в Offline Cafe
    Главната идея да седна да си изгубя моето и Вашето време, и да напиша тази статия, е един от прототипите, които играх на фестивала - Arcana magica. Не успях да пробвам другите прототипи, а и не се натисках особено, защото идеята ми беше главно да играя с моите познати. Надявам се дизайнерите да ми простят. Когато отидох събота около 10:30 ч. на място и докато чаках моите приятели да дойдат, видях едно симпатично момиче (Виктория Mичева), което обясняваше на едно момче правилата на един от прототипите. Приближих се с интерес към масата и върху нея бяха наредени картите от играта, които веднага ми привлякоха вниманието с невероятно нарисуваните картинки. Артът на играта е дело на Диляна Божинова. Ако сте чели някое от ревютата ми знаете, че съм като малките деца и се кефя на красиви картинки и фигурки и това беше достатъчно, за да остана и да се заслушам. Малко по-късно правилата ми бяха обяснени и на мен и тримата започнахме да играем.

Големите карти в Arcana Magica
    Разбира се, докато някакви хора ме разсейваха, Вики се постара да ме размаже на играта, което не ми попречи на удоволствието от нея. Всъщност другото момче май победи, ама само защото тя ми убиваше армията :( На следващия ден успях да си го върна като победих приятеля й и главен дизайнер на Arcana Magica - Михаил Иванов. Естествено, че имах късмет. Да не си помислите нещо друго. Иска ми се да Ви разкажа малко за правилата на играта (без да претендирам за изчерпателност и си запазвам правото на грешки) и съвсем накратко какви са ми впечатленията. Имайте предвид, че това е протопип, макар и доста близо до финалната версия.

По време на игра
    Arcana Magica е състезателна игра за 2-4 играча, която се играе за 30-60 мин. с помощта на две различни тестета карти. Едното тесте е взаимствало персонажите от Таро, а другото използва стандарни покер карти. Всяка от картите има уникална илюстрация, която е направена специално за играта. Усеща се gothic елемента, който е малко по-мрачен. Голямото тесте Таро карти е тестето с персонажите, които формират вашата армия. Армията се строи като стена пред Вас и всеки персонаж има римска цифра над картинката, която показва неговата сила (живот) и зарчетата, които хвърля за атака. Малкото тесте е формирано от покер карти, които имат сила от 1 до 14. Играта се играе за точки, като има няколко варианта за точкуване. Могат да се смятат само трофеите (победените карти на противника), само силата на армията Ви (стойността на всички карти пред Вас) или смесен вариант, при който се смятат точките Ви от трофеи и половината точки от армията Ви. Ние играхме третия вариант. Играчите се редуват да правят ходове, като всеки ход може да се състои от три действия в строго определена последователност. Не сте длъжни да изпълнявате всичките. Първото действие е да преместите най-лявата си карта най-отдясно. Идеята е да предпазите по-слабите си карти или да наместите някоя по-силна най-отпред, защото главно се атакува първата карта първо. Второто възможно действие е да активирате една или повече карти от армията Ви и да нападнете противника. Третото възможно действие е да си наемете (купите) карта от пазара, която веднага Ви идва в армията. 

Potion Explosion в Offline cafe
    Второто и третото действия се изпълняват с помощта на малкото тесте покер карти. Черните карти (пика и спатия) Ви служат за активиране на армията Ви когато атакува, а червените (каро и купа) служат за закупуване на карти от пазара. Можете да ползвате всеки цвят карта за несъответстващото на нея действие, но тогава стойността й се намалява наполовина. Всеки ход Ви се раздават по четири такива карти, като можете да изиграете всичките и накрая на хода да изхвърлите колкото искате и да запазите останалите. Пазаруването е стандартно действие. Можете да купите само една карта. Картите са подредени по сила, като най-слабите се поставят в началото при тегленето и всеки ход се теглят нови. В тестето има специална карта - The Fool, която може да се закупи само ако платите с всичките си четири карти, но тя има специално умение, което Ви позволява да неутрализирате изцяло атаката на противника като изхвърлите The Fool, или да играете две карти Joker и да имате 50 % шанс да върнете атаката обратно на противника или The Fool да няма никакъв ефект.


Малко стикерчета и още карти от Arcana Magica
    Главната част от играта е действието, с което атакувате противника. В зависимост от силата на картите в ръката Ви можете да активирате една или няколко карти от армията Ви, чиято стойност е по-малка или равна на стойността на изиграните карти. Всяка активирана карта Ви позволява да хвърляте един или повече различни зарове, като за целта използвате полихидрали (d20, d12, d6, d4), които сме свикнали да виждаме в ролевите игри. Символите по картите ви съответстват на типа зар, който хвърляте: XX-d20, Х-d12, V-d6,IIII-d4. Ако хвърлите най-високият резултат на някой от заровете, можете да го хвърлите пак и да си добавите новия резултат. По-силните карти от покер тестето Ви дават шанс и да хвърляте наново някой от заровете (re-roll). Окончателният резултат от заровете го сравнявате със силата на най-лявата карта от армията на противника и ако е по-висок или равен я унищожавате и тя идва като ваш трофей. Ако успеете да покриете и силата на следващата поред карта на противника умножена по две, унищожавате и нея. Също така малките зарчета d4 Ви позволяват да правите далекобойна атака и да атакувате директно втората карта от редицата. Играта продължава докато някой не унищожи някоя от силните карти на противника или докато тестето с големи карти не свърши. Тогава настъпва т.нар. armageddon и се хвърля зар, който определя още колко рунда остават до края на играта. Има и още допълнителни правила, но не ги помня, а и не мисля, че има нужда да Ви ги обяснявам.

Бонус снимка с куче

Играта ми хареса. Вики успя да ми г
рабне вниманието и да ми обясни правилата. Определено може да вземе някоя друга награда за рекламно лице :) Получава се интересен пъзел, в който мислиш постоянно кои карти да комбинираш за най-добър резултат и има ли смисъл да атакуваш този рунд. Артът е страхотен. Потапя те в атмосферата на играта. Механиките са стандартни за жанра и са изчистени от излишни сложни формули. Няма много комплексни и трудни за запомняне правила. За баланс на механиките не мога да говоря след само две игри. В играта има немалко късмет, но се забелязва, че решенията Ви имат голямо значение. Не всичко ми хареса и си казах мнението и предложенията на дизайнера (както си му е реда), но няма да Ви занимавам с това, защото не е редно на този етап. Задължително ще хвърлям по едно око кога Arcana magica ще се появи официално на пазара и ако имам възможност да се сдобия с едно копие може и в бъдеще да направя пълно ревю. Обещах да напиша две думи за играта, а аз си изпълнявам обещанията. До следващия път.

Arteglam

Няма коментари:

Публикуване на коментар