сряда, 27 ноември 2019 г.

Дивата Америка - PARKS


    С бурното развитие на настолните игри в последните години и превръщането им в световен феномен, беше някак логично и тематичните устои, на които всяка от тях почива, да претърпят драстично обогатяване с цел разкриване на нови хоризонти в достигането на все повече нова и нова аудитория. И тази година повече от всякога това си личи по няколко от най-нашумелите заглавия.

    Как ви се струва следната тема : вие сте туристи, които се надпреварват да посетят първи различните национални паркове на Съдинените американски щати…естествено за точки. Вероятно съм заинтригувал едва малцина от вас. Ала не бързайте с лека ръка да затваряте това ревю. Защото има какво да откриете в него и е много вероятно да останете доста изненадани.

Богатството на една страна



    “PARKS” e лека, семейна игра за до петима души, която включва интригуваща форма на своеобразен „worker placementзалегнал като основа на геймплея й. Дизайнер на играта е младия автор Хенри Оудъбон. Огромно впечатление правят десетките илюстрации в “PARKS”, дело на петдесет различни художници. За тях, ще стане дума и в следващите редове. Издатели на играта са “Keymaster Games”.



    За темата в “PARKS” ви казах – обикаляте из национални паркове и събирате точки. Тук е момента да ви спомена малко повече за въпросните национални паркове на САЩ. Още през 1832г. е създадена първата форма на защитена, дива територия ( днешния резерват Hot Springs ) по давлението на президента Андрю Джаксън. В последвалите години законодателната разпоредба по протекция и запазване на даден регион продължава да се развива, докато достигнем до 1872г. когато е обособен Националният парк Йелоустоу – първият национален парк в САЩ и първи в света, макар че преди това имаме данни за подобни защитени територии в Европа и Азия, но не и под тази легална форма. В Щатите темата за Националните паркове е повод за вълнение, за гордост и предизвиква винаги интерес. Днес на територията на страната има шестдесет и един национални парка. 



    Напълно съм наясно, че темата можеше да е всичко друго. Но когато към нея прибавиш абсолютно извънземно-добрия стил на илюстрации и забележителното качество на компонентите, всичко придобива много по-вълнуващ вид. Иначе чисто механично, на пръв поглед “PARKS” изглежда непретенциозна, дори скучна игра. В хода на всяка игрова сесия се опитвате да „посещавате“ паркове за точки. Това става като заплащате за всеки парк с ресурси/токени, които събирате предварително движейки фигурки във вашия цвят по туристическа пътека.



    Всъщност подготовката за игра е доста простичка, за което спомага и специално означения за целта борд и изчистените механики. Всеки игра получава по две фигурки на туристи и токен „лагерен огън“ в избран цвят. Върху централния борд се поставят картите „Паркове“, картите „Манерка“, картите „Сезони“ и картите „ Екипировка“ – за тях ще говорим в следващите редове. Под борда се подрежда допълнителен борд от плочки на случаен принцип. Те представляват "туристическа пътека", която всеки играч трябва да измине по време на дадения рунд, като последната включват разнообразни локации даващи ви действия. Всеки играч получава по една карта „Манерка“, която поставя с лицето нагоре пред себе си и трябва да избере една измежду две получени карти „Година“. Последните представляват някаква тайна цел даваща ви допълнително точки в края на играта.



    “PARKS” продължава точно четири рунда, означени като „Сезони“. Всеки „сезон“ започва с обръщане на карта от съответното тесте и някакво специално правило важащо до края му. Рунд или „сезон“ свършва, когато всички фигурки на туристи достигнат до края на пътеката. В краят на четвъртият „сезон“ се преминава и към финално точкуване, което включва точки натрупани от карти „Паркове“, от тайните ви цели и от токени „снимки“ ( за тях след малко ).

По пътеката



    Както вече ви споменах, основата на геймплея в “PARKS” е доста простичка и дори звучи като нещо, което няма как да работи или няма как да е интересно. По време на вашия ход избирате една от двете си фигурки и я поставяте на избрано от вас място, напред по туристическата пътека, като активирате действието на локацията. Ако трябва да съм откровен с вас – това си е някаква форма на „поставяне на работници“/“worker placement”, която дори има свой аналог в едно малко вехто, но култово заглавие – "Francis Drake". 
Естествено, има и малка уловка – не може да поставяте вашата фигурка на локация където вече има фигурка, без значение на кого принадлежи последната...освен ако не изразходвате токена си „лагерен огън“, което може да правите веднъж на ход.



    Най-логичният и важен въпрос, които следва е „Какво прави всяка локация по "туристическата пътека" ?“. Някак нетематично, локациите в “PARKS” ви дават ресурси идващи под формата на токени „слънце“, „дъжд“, „гора“ и „планини“. Тука нещата придобиват малко абстрактен характер, но опитайте се да си го представите, че в отделните локации събирате познания за различни природни феномени, което после ще ви помогнат да посетите даден национален парк. Малко е изсмукано от пръстите...ама това успях да направя за вас, драги. Част от тези локации е и „местенцето за снимки“. Това е специална локация на която може върнете два произволни токена ресурси и да си вземете токен „снимка“. Последния е просто точка в края на играта. Което като се замислите е много, защото токените ресурси не ви носят нищо накрая, колкото и да се струпали от тях. Реално, въртите ресурси в точки и повярвайте ми, тези точки могат да решат крайната победа в “PARKS”.



    Доста по-интересни, по-пикантни са „специалните“ локации. Всеки сезон добавят по една от тях към пътеката, увеличавайки нейната дължина, както и възможностите си. Сред тях ще откриете вълнуващи действия като смяна на ресурси, активиране на екшъните „Парк“ ( за тях след малко ), копиране на чуждо действие и превръщането на ресурс в “wild” такъв. Тук отварям скоба за да се насладя още малко на великолепната визия на “PARKS”. Токените „wildlife” играят ролята на „жокер ресурси“ – може да ги ползвате за каквото искате. Култовото е, че те пристигат под формата на разнообразни дървени фигурки на диви животни – елен, мечка, прилеп, лос и т.н. Схващате култовата игра на думи, нали – “wild” токени “wildlife” представляващи „диви животни“. Абсолютни адмирации към дизайнерския екип зад “PARKS” !



    Споменах ви и екшъните „Парк“. Тях ще откриете в края на пътеката и са обичайно достъпни когато дадена ваша фигурка на турист достигне до там. Тези екшъни биват точно три на брой и са основата на играта. Най-популярният безспорно е да "посетите парк". Парковете идват под формата на големи, таро карти върху които има изобразени нужните ви ресури, малко текст с информация за любознателни нърдове като мен и зашеметяваща, персонална илюстрация ! Знам, че ще предизвикам лавина от коментари, заяждане и мърморене, ама ви казвам - “PARKS” е може би най-красивата игра, която съм играл в последните дванадесет месеца и един от основните виновници за това са илюстрации по картите. Пъстри, богати на цветове, те гарантирано ще ви накарат да ги съзерцавате няколко минути.



    Освен да посетите парк, може и да си запазите такъв. Да, тук отново темата на “PARKS” се размива за сметка на механиките. Как се запазва парк ? Не знам да ви кажа. Предполагам, че ако бях някой арабски шейх или Рокфелер щях да съм го научил още в люлката си, ама уви. Но чисто механично в “PARKS” е възможно – просто взимате една от наличните карти „Паркове“ и я поставяте пред себе си. Следващия път когато изберете да посетите парк, може да посетите някои от поставените на централния борд или този запазен пред вас. Може да запазвате колко искате паркове в играта, накрая не губите точки за тях. Но и не печелите.



    Тук е момента да ви кажа, че реално на сезон извършвате точно два „Парк“ екшъна – по един с всяка една от вашите фигурки. Което веднага трябва да ви навежда на мисълта, че макар и „семейна“, “PARKS” е доста безмилостна игра, в която точките са кът. Реално не може да посетите много паркове, самите те носят максимум по пет точки и битката е доста ожесточена. Което пък прави играта доста интригуваща.



    Последният от „Парк“ екшъните ви позволява да си купите карта „Екипировка“, от три налични на централния борд. Тези карти ви дават персонално специално умение, което променя правилата на играта за вас. Уменията са доста разнообразни – намаляване на цената на паркове, възможност да правите снимки на още места, възможност да си пълните „манерките“, възможност да посещавате повече от един парк наведнъж и т.н. Споменавайки „манерките“, дайте да ви кажа и нещичко за тях. Общо взето това са карти, които държите пред вас и които ви дават някакво специално умение, което може да активирате веднъж на „сезон“. Интересен и лично за мен тематичен е начина за активирането на тези карти – посредством ресурс „вода“, който обаче може да сложите само в момента, в който го получите.



    Представете си, че докато си вървите по туристическата пътека и стигате до чешмичка. В този момент решавате дали да напълните манерката си, ако обаче откажете и продължите, тя ще остане празна. Е, същото е и с механиката с „манерките“ в “PARKS” – или поставяте токен в момента на получаването му или не може да активирате картата си. Тук някъде е редно да направя едно обобщение. Макар че картите „Манерки“ и картите „Екипировка“ се получават по различен начин в играта, те играят ролята на вашия „персонален двигател“ от умения в “PARKS” . Което въвежда още един геймплей механизъм в играта, а именно любимото ми “tableau building”. Да, не очаквайте нещо „Тераформирай-Марс-грандиозно“.  PARKS” на първо място е семейна, лека стратегическа игра и не предполага подобен задълбочен геймплей. Но пък е много приятно усещането да си създадете „двигателче“ от специални умения, комбиниращи и допълващи се удачно и скорострелно да се насочите към придобиването на паркове.

Скучните теми не са това което бяха...



    Вероятно вече се досещате от възторжените ми коментари, че “PARKS” ми хареса ужасно много ! Нещо повече – хареса ми изненадващо много. На пръв поглед механиката с придвижването на туристи/ работници / по различните локации не е нищо особено и не предполага интересен геймплей. Но с това, че локациите променят местата си всеки път, самата „туристическа пътека“ става по-дълга и вие си набавяте разнообразни карти „Екипировка“ и „Манерки“ даващи ви различни специални умения - “PARKS” става вълнуваща и все по-задълбочена със всеки следващ рунд/сезон !



    Да, играта определно може да търпи критики относно разнообразието на картите „Манерки“, прекалено ограничените способи за придобиване на карти „Екипировка“ ( реално си жертвата екшън „Запазване на парк“ или „Посещение на Парк“, за да си вземете екипировка ) и някак неудовлетворяващите бонуси ако изпълните крайната си цел ( две или максимум три точки ). Но трябва да отчетем отново, че това на първо място е семейна, лека игра, която въпреки това предлага достатъчно геймплей за механиките си.  Не говорим за някакво сериозно “worker placement” или “engine building” заглавие. И все пак – удоволствието ви сред всяка сесия на “PARKS” е гарантирано.



    На няколко пъти споменах и визията на играта. Смело мога да твърдя, че “PARKS” е една от най-добрите визуални сделки на пазара ! Качеството на компонентите, илюстрациите и цялостното визуално оформление са на изумително ниво. Което спомага още повече играта да стане достъпна и препоръчителна особено за деца, подрастващи и начинаещи в хобито.

    Знам, че мнозина от вас, мечтателите изкушени от фантастични теми или прагматичните почитатели на реалистичните, стратегически главоблъсканици, ще подминат “PARKS” заради нейната тема и не особено дълбокия геймплей. Но позволете ми да ви дам един съвет. Не го допускайте. Защото ще пропуснете една от най-добрите „семейни“, “gateway” настолни игри появили се в последната една година !

Препоръчвам задължително за :

1. Свежа и нова "gateway" игра.
2. Ако си търсите красива игра.
3. Ако сте еколог, биолог и всякакъв "лог"
4. Вълнуващ коледен подарък

Оценка :
Визуално оформление и компоненти : 6 / 6

Геймплей : 5 / 6

Преиграваемост : 5.5 / 6


Крайна оценка : 5.5 / 6

Няма коментари:

Публикуване на коментар