четвъртък, 26 май 2016 г.

Изгубени сред звездите - Warhammer 40k Forbidden Stars

От Христо Симеонов

    Настолните игри са най-бързо развиващата се развлекателна индустрия в последните години. Не вярвате? Звучи ви пресилено? Просто се огледайте около вас. Колко от вашите приятели играят настолни игри? С какви бързи темпове хобито си пробива път до домовете дори и на най-скептичните и отричащи игрите като нещо детско? Само един поглед към организираните събития в хобито, които се проведоха в нашата страна през последните няколко години ще ви убеди в моите думи. Настолните игри преживяват своята „златна ера“ и за нас, всички в хобито, е истинско щастие да бъдем съвременници на тези събития.

    В сърцевината на този бум съвсем естествено е все по-богатият избор от игри, които може да откриете на пазара. От година на година игрите стават все по-интересни, увлекателни, предизвикателни, красиви, абе с две думи: все по-добри! Подобно на редица други развлекателни индустрии, големите издатели на настолни игри започнаха да планират годината си около едно или две ключови заглавия, за които подготвят публиката в продължение на месеци, очаквайки въпросните да се превърнат в тотални хитове, носещи им сериозни финансови постъпления и популярност. Тези игри са събития, изпипани почти до съвършенство заглавия, по които всички ние да губим ума и дума (и няколко десетки банкноти в разнообразни деноминации).

    Днес ще ви говоря за една такава игра, за едно заглавие, което бе може би най-голямото събитие в каталога на маститото студио за настолни игри  „Fantasy Flight Games“ през изминалата 2015 г. Когато новината за предстоящото излизане на “Forbidden Stars” достигна до широката публика, тя  предизвика истинска буря. Цялата общност, посветена в магията на настолните игри, затаи дъх и започна да брои с нетърпение седмиците до излизането на играта. Самият аз бях изключително развълнуван и едвам дочаках пристигането й. От години се говори, че „FFG“ работят по нова "4X" космическа опера. Слуховете упорито твърдяха, че тази игра ще разбие на пух и прах „Twilight Imperium 3 – грандиозната звездна епопея на студиото, която и до днес остава еталон за епична и величествена настолна игра. Какво се случи, когато най-сетне с треперещи ръце отворих възтежичката кутия на “Forbidden Stars”? “Forbidden Stars” ли е новият крал на епичните настолни епопеи? Четете надолу, за да разберете...

Студени играчки са звездите

    “Forbidden Stars” е игра за двама до четирима души, която се развива в изключително популярната и обичана от милиони вселена на Warhammer 40k. Играчите поемат ролята на командири на екпедиционни сили на една измежду четири от популярните в „Warhammer“ раси, които се сблъскват за надмощие и контрол върху новооткрит, отдавна забравен сектор от галактиката. В конфликта може да избирате дали да поведете най-елитния отряд от земни воини, верните до гроб на Императора на човечеството – „Ultramarines“ или да застанете на страната на обсебените, слуги на демони и нечисти сили, техни събратя – „Chaos Space Marines“, а може да предпочетете и свирепите, всяващи страх и сеещи разруха безкрайни орди на „Space Orks“ или пък да потърсите победата с високо технологичните и мистични „Eldar.


    “Forbidden Stars” категорично попада в жанра на “леките военните игри”. Играта пристига в огромна кутия, запазена марка на "FFG", пълнa с десетки чуднички миниатюри, представляващи вашите летателни и наземни войски. Основната част от играта включва разполагането на гореспоменатите сили и провеждането на зрелищни сражения с останалите играчи. Нищо необичайно за жанра, нали?

    Да, ама не (както казваше един обичан български журналист). Във “Forbidden Stars”, като по терлички, се промъкват и „евро“ елементи. Първо играта е само осем хода. Дали това е много или малко, трудно ми е да отсъдя безспорно. Ще срещнете и двете мнения. Според мен е напълно достатъчно като игрово време. Смятям, че наличието на определено времево ограничение във “Forbidden Stars”е плюс, защото така е преборен сценарият, в който играта продължава безумно дълго (прости ми TI3“, но си дългичка).

    Възможният завършек на “Forbidden Stars” също попада по-скоро към модерния (евро) прочит на игрите в жанра, отколкото към класическите постулати на „военните игри“. Играчите буквално се надпреварват в събирането на стратегически цели (които са идивидуални за всяка замесена в конфликта раса), разпръснати из планетите формиращи игралното поле. Който успее да събере първи своите цели, печели играта. Да, възможно е да спечелите “Forbidden Stars” и без да имате най-силният флот, най-силната пехота или да сте най-успешният пълководец.

   
Малка част от пластмасовия пир
    Говорейки за флотилия или легиони от наземни войски, трябва да споделя нещо, което навярно ще разочарова мнозина. Въпреки купчинката пластмасови фигури, която получава всеки от играчите, рядко (почти никога) не ще ги видите на игралното поле пред вас, строени във величествени формации. “Forbidden Stars” идва с изключително строги правила относно количеството пластмасови фигурки, които могат едновременно да се намират в определени зони от игралното поле. В пространствата между планетите (наричани “Voids”) могат да виреят до три космически кораба. На планетите, ситуацията е още по-деликатна, като има планети, на които може да има само до една военна част (разбирайте, една фигурка). С тези ограничения със сигурност ще свикнете трудно, а на някой от вас те няма да се понравят никак. Аз лично ги възприемам отлично и не намирам нищо чудно или любопитно в тях. Основната идея на дизайнерския екип на „FFG“ е да се избегне популярния „ефект на облака“. Този термин не ви говори нищо? Нормално... понеже е мое лично творение (минутка за реклама). „Ефект на облака“ е моето название на една от класическите механики във „военните игри“. В англоговорящия свят тази особеност на военните игри е известна още като turtling. Играчите се „окопават“ в един град, местност, континент или, както в нашия случай, планета (Австралия, къде си?) и започват да трупат войски. Когато преценят, че са натрупали достатъчно, те започват да ги движат по игралното поле, помитайки всичко по пътя си. Като неудържими буреносни облаци – оттам и „ефекта на облака“ (не е ли оригинално?). Трупането на войски в серия от ходове е една от най-досадните механики в жанра. Тя унищожава цялата динамика в дадена игра, удължава неимоверно игралното време и разваля цялостното преживяване за всички играчи. Естествено, тук е напълно нормално да не се съгласите с мен и да ми противоречите, вероятно с право, според вас („Ицо, трупането на войски е изключително забавно и ми дава усещането за мощ!“).

    Във “Forbidden Stars” вие воювате чрез малобройни, маневрени отряди, които движите от планета на планета, преследвайки целите си. Това допринася за изключителната динамика на играта. В хода на играта ще се насладите на огромен брой сражения, които макар и не мащабни според разбиранията на класическите любители на жанра, са напрегнати и могат да завършат изключително драматично (за битките малко по-късно). Именно затова, аз намирам ограниченията относно броя на войските ви за чудесно направен дизайнерски избор във “Forbidden Stars”.

Така изглежда игралното поле във "Forbidden Stars"
    “Forbidden Stars” ме заплени с две основни механики, които изтреляха играта високо, високо в личните ми класации (номер пет в личната ми класация за „най-добри игри на 2015г.“). Иначе самата играта започва с класическата формула за жанра. Формирате игралното поле от плочки (квадратни), на които са изобразени разнообразни планети и празно космическо пространство, което ги съединява. Играчите избират, по предпочитан от тях начин, по една раса от наличните четири и получават съпътстващата я купчина пластмасови войски, карти „Събития“, „Бойни“ карти, карти за Подобряване на заповедите“ и купчина картонени токени. Всяка една от расите започва експанзията си от определена планета на игралното поле, върху и около която се разполагат стартовите й военни сили. Играчите поставят индивидуалните цели, които преследват върху игралното поле, като всеки поставя цели на останалите играчи, а не своите собствени. И играта започва. “Forbidden Stars” приключва и победител е този, който успее да събере целите си (те са толкова на брой, колко са играчите) или след осем хода, когато играта се печели от играча, събрал най-много от целите си.

Курс към сблъсък

Заповедите (и малко цели и dial за ресурси...)
    В началото на това ревю пропуснах да спомена нещо - “Forbidden Stars” не е напълно нов продукт. Дизайнерският екип на “FFG” заема геймплей механики от “Starcraft: The Board Game” – друго популярно заглавие на компанията, появило се преди почти десетилетие и отдавна почти неоткриваемо на пазара. Въпреки че “Forbidden Stars” не е преиздадено копие на оригинала облечено в нови дрехи, главната механика е почти напълно възпроизведена.

    Всеки от ходовете във “Forbidden Stars” се дели на три фази - „Planning”, “Operations”, “Refresh”. Сърцето на играта е първата от тях. Там се случва цялата магия. Именно към нея искам да насоча вашето внимание. Наречена е фаза Планиране“ и от нея зависи цялостното ви поведение и стратегия през конкретния ход.

    Във фазата „Планиране“ играчите се редуват да поставят токени със заповеди върху специално отредено за това място, разположено в средата на всеки от квадрантите (наричани системи), които изграждат игралното поле. Заповедите идват под формата на картонени токени, на които със символи е изобразено действието, което решавате да извършите. 
Заповедите, между които може да избирате, са четири на брой. „Deploy” и „Dominate” са лесни са усвояване. С първата разполагате нови бойни части или стройте сгради (да, има и такива) на контролирани от вас светове.  Втората ви позволява буквално да плячкосвате контролирани от вас планети в активираната система, извличайки от тях разнообразни ресурси.

Картите на орките
    Доста по-предизвикателни са заповедите “Strategize” и „Advance”. С помощта на първата подобрявате качеството на вашите войски или на вашите заповеди. За битките във “Forbidden Stars” ще говоря подробно по-долу, но тук ще спомена, че в тях се използва тесте карти, обозначени като „Бойни“, което може да формирате по свой вкус и желание именно когато извършвате “Strategize”. Подобряването на вашите заповеди, ви носи допълнителни бонуси, когато ги използвате. “Strategize” в своята същност е едно технологично дърво, което ви позволява да персонифицирате расата, с която играете, по свой вкус. Това ви гарантира изключителната преиграваемост на “Forbidden Stars”. На база на разнообразните подобрения, които може да извършите, всяка една от четирите раси пристига с богат набор от стратегии и различни подходи, чрез които да търсите крайната победа.

    Заповедта „Advance” ще видите в действие почти всеки ход. С нея придвижвате своите войски по игралното поле и предизвиквате най-желания ефект във всяка „военна игра“ – битките... но за тях малко по-късно.

    Геймплей механиката със заповеди ме заплени напълно. Това се дължи на начина на извършването й. Играчите поставят токени в центъра на желаната система, формирайки купчинка. По-късно поставените токени, затискат тези поставени по-рано. Токените се играят в ред, отгоре надолу. Или казано иначе – вашият токен със заповед може да остане затрупан под тези на вашите противници, което автоматично означава, че за да я активирате, трябва да изчакате реда си. Това може да предизвика много тънки ситуации, в които, например, така желаните ви подкрепления не могат да се появят навреме, защото са затрупани от противникова заповед за настъпление. Начинът на поставяне на токените "заповед" превръща играта в хитро надлъгване, в една игра на нерви, в която търпението и правилното планиране ще бъде наградено. 

Ние сме оръжие

Зарчетата - късчета късмет сред звездите
    Стигнахме и до битките. Няма как да не им обърнем специално внимание, след като говорим за „военна игра“. Нещо повече, Forbidden Stars е игра във вселената на “Warhammer 40k”, една от най-популярните серии от игри с миниатюри, а това само по себе си е гаранция за много екшън на игралното поле пред вас. Дизайнерският екип на “FFG” са свършили чудесна работа и бойните действия между играчите са напрегнати и оспорвани – комбинация от правилно позициониране, стратегия и мъничко късмет.


    Говорейки за битките във “Forbidden Stars” не мога да не сподели своето очарование от тях. Те напълно ме заплениха и са една от основните причини за високата ми оценка на играта. Сраженията в играта са изградени от две фази. В първата, на база на участващите войски, всеки от играчите хвърля определен брой шестстенни зарове, върху които са изобразени следните символи – пушка, щит или орел. Получените резултати групирате на купчинки, според символите. Пушките представляват вашата военна мощ в сражението. Щитовете ви носят защита, а орлите са морал, които може да ви спечели крайната победа. След заровете, играчите се насочват към тестето си от „Бойни“ карти. Това е своеобразната втора фаза на бойните действия. Всяка една от расите започва играта с предварително формирано тесте от десет базови „Бойни“ карти. В хода на играта то може да бъде модифицирано (изваждате дадена карта и я подменяте с друга ) по ваше усмотрение. На картите, освен разнообразно умение, има изобразени един или комбинация от няколко от по-горе посочените символи. Игрането на карти от тестето продължава три хода. Всеки символ „пушка“, които не е блокиран от символ „щит“ нанася щети. След като играчите изиграят по три карти и ако все още и двете страни разполагат с оцелели войски участващи в битката, на ход идват символите „орел“. Те изобразяват морала на вашите войници. Играчът, който е натрупал в хода на битката, повече морал чрез зарове и карти, е краен победител в сражението.

    Битките във “Forbidden Stars” са изумителни. Комбинацията от зарове и карти е страхотно интригуваща и иновативна (по мое мнение). Имате мъничко късмет в комбинация със стратегическо надлъгване. Цялото ви поведение в играта, изборът на подобрения за вашите карти, тактическото дислоциране на войските ви, изборът, на кои единици да заложите - всичко това оказва огромно влияние върху битките във “Forbidden Stars”. Стратегиите към крайната победа в дадена сражение са разнообразни и включват както стандартното уповаване на груба сила, така и използването на отбранителни карти и трупането на символи „морал“, с които да излезете краен победител. Феноменална е работата на дизайнерите на “FFG”, да смесят и да балансират толкова добре няколко разнообразни механики, познати ни от други „военни игри“. Крайният резултат е изключително увлекателни и напрегнати сражения между играчите, в които крайният изход трудно може да бъде предвиден.

    И тук някъде се прокрадва и едно малко минусче. Битките са страхотно игрово преживяване за играчите, замесени в тях, но уви могат да се окажат досадни за останалите играчи, които не са замесени. Това се дължи на факта, че другите около масата нямат абсолютно никаква роля и не могат да участват по никакъв начин в тях. А понякога, в зависимост от играещите, сраженията могат да се проточат доста, което няма да се понрави на останалите играчи. Този минус на сраженията бе няколкократно посочен на “FFG”, като един от най-сериозните проблеми на играта въобще (ако не и единствения). Голяма част от геймърите се надяват, че компанията ще го отстрани (някак) в бъдещи допълнения.

Галактика в кутия

Купчинки от токени
    Визуално “Forbidden Stars” е зашеметяваща – нищо ново за игра на “Fantasy Flight Games”. Илюстрациите са напълно в стила на обожаваната вселена на “Warhammer 40k” и ще ви потопят напълно в темата на играта. Всичко е пресъздадено с една идея по-тъмни, застрашителни цветове, с цел да се пресъздаде напрегнатото очакване за предстоящия кървав конфликт, в който вие имате централна роля.

    Качеството на картонените компоненти – токени и игрални полета – е на обичайното високо ниво. Твърд, висококачествен картон, който ще осигури доста дълъг живот на вашето копие на “Forbidden Stars”.

    Само положителни неща могат да се кажат и относно пластмасовите миниатюри. Превозните средства, космически кораби и наземни мек-ове и танкове, са изключително детайлни и безспорно ще ви погъделичкат да ги оцветите. Може би единствено решението, пехотинците на всяка една от расите да бъдат изобразени като бойни знамена, а не като войници ще ви се стори странно, дори отблъскващо. В началото и аз критикувах този избор на „FFG”, но после размислих, когато погледнах на тези фигурки като на военни отряди / дивизии. Изборът относно външния им вид  изглежда доста по-удачен погледнат от тази перспектива. Също така мисля, че тук има намеса и от „Games Workshop“ (хората зад “Warhammer 40k” вселената), който не са позволили “FFG” да включат в играта модели на войници. Досещате се защо, нали?

Eldar
    Визуално играта ще ви заплени. Веднъж отворили кутията на “Forbidden Stars” дълго няма да можете да откъснете очи от качествените, масивни миниатюри и впечатляващите илюстрации на картите. Относно оформлението на играта, тя има всичко нужно, за да ви подлуди на тема „Warhammer 40k”.








Да се загубиш или да те забравят

    “Forbidden Stars” е феноменална игра. Визуално прелестна, събрала цяла палитра от разнообразни механики, комбинирани до съвършенство в един зашеметяващ краен продукт. Всеки един ход в играта е пълен с опции. Стратегиите към крайната победа са многобройни и разнообразни. Преиграваемостта е на изключително високо ниво, благодарение на разнообразните подобрения, които може да използвате, за да моделирате всяка една от наличните раси по собствен вкус.

    Не виждам причина, която да ви спре да прибавите “Forbidden Stars” в колекцията си. Да, играта не е никак евтина, но съдържанието, което получавате срещу тази висока цена си струва. В кутията имате гарантирани няколко десетки часове геймплей, като е възможно да не изиграете две еднакви игри.

    И тук е мястото да изразя своето недоумение и критика. Тя не е насочена към играта (трудно мога да посоча минуси във “Forbidden Stars”), а към “Fantasy Flight Games”. Защо забравихте “Forbidden Stars”? Защо позволихте тази игра, която получи повече от отлични оценки от цялата общност да изпадне зад борда? Не разбирам, защо играта не получава нужната любов от авторите си. Къде е толкова дълго чаканото допълнение? Кога ние феновете ще получим още от този шедьовър? Все въпроси без отговор. За мен е истинска загадка, защо „FFG” забрави за “Forbidden Stars”, като играта се прие толкова добре. Именно това, според мен, е и основната причина, играта да не попадне в разнообразни класации и да не обере награди. Авторите й като че ли тотално се дезаинтересуваха от нея, което е много тъжно.

    Не искам да приключвам така минорно това ревю. “Forbidden Stars” е страхотна игра – намерете я и я играйте. Няма да съжалявате. 

    За мен “Forbidden Stars” бе най-добрата "лека военна игра", която играх през изминалата година. Знам, че ще си навлека гневът ви, но играта ми хареса повече от „Blood Rage” (за нея скоро, в друго ревю). Именно затова съвсем заслужено намери място в колекцията ми и сред личния ми топ чарт за 2015 г. “Forbidden Stars” няма да замести “Twilight Imperium 3”, просто защото двете игри, макар и в жанра на космическата опера, са крайно различни. Аз лично намерих място (и време) и за двете. Горещо ви съветвам да не се лишавате нито от едната, нито от другата, защото това са две страхотни игри, които имат заслужено място в колекцията на всеки уважаваш себе си геймър.

Препоръчваме задължително ЗА:
1. Геймъри
2. Любители на научна фантастика
3. Любители на "Warhammer 40k" вселената
4. Когато искате да завладеете Галактиката, а няколко от приятелчетата ви ви пречат.

Оценка :

Арт и компоненти : 6/6

Геймплей : 6/6

Преиграваемост : 5/6


Крайна оценка : 5.50/6

Няма коментари:

Публикуване на коментар