петък, 3 юни 2016 г.

"Лигата" - най-доброто за месец Май

от Христо Симеонов

    Измина точно месец от последната Ви среща с "Лигата". За тридесет дни освен, че почивахме и пътувахме много (остана ли време да се работи през Май?) успяхме да поиграем и не малко като количество настолни игри. С напредването на годината, заглавията стават все повече и повече и нашата работа не става никак лесна. И все пак, успяхме да отсеем по нещичко за вас, феновете на нашето страхотно хоби.

    Днес, отново в компанията на небезизвестните геймъри и колеги публицисти Деян  (BigBoxGamers) и Ники (GameBox) ще ви представим любимите ни игри за изминалия месец Май. Ето и изборът ни:


Препоръчано от Ицо

Изминалият месец не бе най-силният за мен в геймърско отношение. Отдавам го на немалкото пътувания, които трябваше да предприема - било по работа или с чисто ваканционна насоченост. Въпреки всичко, успях да поиграя няколко нови заглавия и солидно количество по-старички и любими. Един от най-дългоочакваните хитове на годината, отново ще остане извън класацията ми – иска ми се да му дам още мъничко игрово време. Ето го и изборът ми за месец май:

"Mombasa"

дизайнер: Александър Пфиста

„Mombasa“ заема гордо място на рафта ми от месец януари насам и до скоро все не успяваше да стигне до масата. Причините за този пропуск са многобройни, но все пак маловажни. Важното е, че играта е страхотна. „Mombasa“ е сериозна „евро“ игра. Първите минути в нейната компания могат да ви изправят на нокти. Всичко си е толкова „евро“, че геймърите с по-слаби нерви и търпение с право ще се уплашат. Нещата обаче не са толкова черни. „Mombasa“ е изключително приятен микс от механики включващ „deck building“, интригуващ „hand management“, напрегнат “area control” и високорисков “worker placement” . Всичко това е смесено до съвършенство и бързо ще ви заплени. Темата я има, но едва ли ще грабне мнозинството. Накрая всичко завършва с листопад от точки – типично за игрите в жанра. „Mombasa“ съвсем на място беше в краткия списък за „Spiel des Jahres 2016”. Играта е страхотна и всеки любител на по-задълбочените игри, ще я оцени по-достойнство.


Деян за "Mombasa"

Имах възможността да играя тази игра преди около месец и да си призная, аз също бях запленен от нея. Въпреки, че това е сравнително абстрактна и тежка евро игра, успях да открия в нея очарователно количество разнообразие от стратегии и сравнително агресивно взаимодействие. Аз също препоръчвам Mombasa с две ръце!






Ники за "Mombasa"

Макар да не са моята специалност, тежките евро игри са нещо, от което всеки има нужда от време на време. Говоря за една от онези сесии, които изискват да си носите калкулатор, а борбата за победата може да не е толкова ожесточена на пръв поглед, но всъщност всеки се опитва да прецака останалите. Е, не съм играл Mombasa още, но ми звучи точно като такава игра.






"Kemet: Ta-Seti"

дизайнер: Жак Бариот и Ги Монтиаж

Хайде да излезем малко извън правилата на "Лигата". „Kemet: Ta-Seti” е допълнение, при това не самостоятелно, на високо оценената военна игра „Kemet”. „Kemet: Ta-Seti” надгражда оригинала в положителна посока. Допълнението е модулно и ви предоставя няколко новички нещица, а от вас зависи кои от тях да включите в играта. Няколко от модулите, според мен, са абсолютно задължителни – новите “battle cards”, новите „divine favors cards" и новите черни пирамиди. Последните са може би най-голямата новост в „Kemet: Ta-Seti”, разширявайки неимоверно възможностите ви да съградите вашата нация по собствен вкус. Един от модулите ви предоставя допълнително игрално поле, което представя пътят към свещения град Та-сети. Това „пътешествие“, по своеобразна мини-игра, се извършва от вашите свещеници, които по пътя могат да придобиват нови умения и способности. Кутията на „Kemet: Ta-Seti” е пълна с богато съдържание, приличен брой миниатюри с високо качество и множество изненади. Допълнението не само ще удовлетвори напълно фанатизираните любители на играта (като мен), но и ще спечели много нови геймъри в магията наречена „Kemet”.


Деян за "Kemet: Ta-Seti"

Ицо ме хвана ме неподготвен. Не само защото не съм играл разширението, но и защото не съм особено голям фен на базовата игра. Да, играл съм я само веднъж и не мога да се изкажа крайно, но в нея имаше принцип на игра "двама се карат, третият печели", който едва ли е балансиран от експанжъна. Не казвам, че е нещо лошо, просто тази твърде директна и крайно агресивна конфронтация не е съвсем в моя стил. Или...





Ники за "Kemet: Ta-Seti"

Доста харесвам базовия Kemet, макар по някаква необяснима причина да предпочитам смотания му брат - Cyclades. Според мен Ицо съвсем не чийтва, тъй като Ta-Seti е толкова добро продължение, че чак може да се нарече задължително. То пооправя една част от проблемите на базовата игра и едновременно с това има доста съдържание, за да си струва да го добавите.






Препоръчано от Деян

Този месец беше изключително силен. Играх стабилно количество игри и сигурно над 90 процента бяха добри. Изключително трудно ми бе да избера само два победителя, затова само ще метна няколко заглавия, които едва не се класираха. Вие можете да си ги чекнете в нета или по сайтовете ни после. "Quadropolis", "The End of the World RPG", "Flick 'em Up", "Thebes", "Ticket to Ride UK" и "Biblios" бяха на ръба, нооо две игри сякаш се откроиха твърде много, че да не им подаря пиедестала.

"Bohemian Villages"

дизайнер: Райнър Стокхаузен

Проста игра със зарове и поставяне на работници, в която като поставите човека, той вероятно ще остане там до края на играта и ще вземе някакви точки в зависимост от мястото, където се намира. Някои места дават веднага точки, други се комбинират в сетове, трети дават редовен доход, а четвърти пък се скорват по време на играта. Проста концепция, но работи страхотно и е нямало човек, който да я е пробвал и да не се е изкефил. Все още играта не е широко разпространена, но когато това се случи, моята прогноза е, че тази игра ще бъде заклеймена като един от най-добрите филъри. Поне за мен.









Ники за "Bohemian Villages"

Докато пиша този текст, моето копие на Bohemian Villages пътува към мен. Макар да не мога да дам адекватно мнение на този етап, мога спокойно да кажа, че отдавна не съм бил толкова развълнуван за толкова малка игра. Надявам се Bohemian Villages да оправдае очакванията ми.







Ицо за "Bohemian Villages"

Да си призная, не бях чувал нищичко за "Bohemian Villages", преди Деян да започне да ни залива с положителни отзиви за играта. Механично всичко звучи страхотно. Леко и зарибяващо филърче. С изключително нетърпение очаквам играта да стигне до мен. Вярвам, че ще допадне както на мен така и на широката публика.  










"This War of Mine"

дизайнер: Майкъл Оракс и Якoб Вишниевски  

Може би е малко чийт, защото играта все още не е излязла, но от друга страна, прототипът, който имам е с удивително качество. Това е тематична настолна игра по известната видео игра. Настолният вариант носи напълно същото усещане като оригинала. Ако не сте запознати – идеята е, че вие сте цивилни, които се опитват да оцелеят в окупиран град по време на война. Войната е измислена, но симулира войната в Босна. Тук трябва да ви предупредя. Играта е изключително сериозна и често ще се сблъсквате със ситуации, които ще ви представят тежки и понякога потискащи избори. Мога да говоря още много за тази игра и вече съм го правил. За мен, това е перфектната игра и вероятно финалната версия ще ми бъде номер едно. Първо – страхотна и дълбока тема с един от най-богатите начини за разказване на история и второ – един от дизайнерите е сред фаворитите ми в жанра – Майкъл Оракс. Какво повече да кажа, абсолютен хит!


Ники за "This War of Mine"

Макар да не ме очарова особено (главно заради няколко недомислени неща по геймплея), видео играта "This War of Mine" е едно от трите дигитални заглавия, които изпробвах през последната година. От доста време следя проекта за настолен "This War of Mine" и считам, че концепцията е доста подходяща за пренасяне на масата. Наред с това Майкъл и Якоб имат доста оригинални идеи. Ще трябва да почакаме, за да видим дали ще се справят с този грандиозен проект.





Ицо за "This War of Mine"

Завиждам. Не, не ме е срам да си го кажа. Деян е истински щастливец, защото успя да се докосне до един от бъдещите размазващи хитове. На „This War of Mine“ е отредено да остави забележителна диря в хобито. Уви, ще я видим чак догодина (ако не се лъжа, Февруари 2017 г.). Дотогава не ни остава нищо друго освен да точим лиги.






Препоръчано от Ники

Макар и при мен новите заглавия да преобладаваха през Май, и двете места в класацията ми се заеха сами почти автоматично от не съвсем cult of the new игри. За сметка на това и двете заглавия, които застанаха начело, са от типа игри, които дълго ще преигравам и имат реален шанс да намерят място в любимците за всички времена. Ето ги и тях:

"Burgle Bros"

дизайнер: Тим Фоуърс


Деян пропусна да ви поговори за тази игра в първия брой на Лигата, но аз съм тук, за да се убедя, че ще чуете за нея. Пресъздаваща деветдесетарски филм, в който екип от разнородни специалисти организират грандиозен обир, "Burgle Bros" с лекота успява да накара участниците в нея да се почувстват като герои от "Бандата на Оушън". Играта на практика представлява нещо като доразвит "Forbidden Desert", но със стабилно реализирана тема. Последната е подплатена с невероятен стил на илюстрациите, който, заедно с доста подходящите механики, допринася много за тематичността на преживяването. Самите механики може да не са нищо ново, но се вписват доста добре в кооперативната концепция и правят играта достатъчно трудна - в нея ще ви се наложи да експлоатирате силните страни на персонажите си и да се комбинирате постоянно. С други думи, "Burgle Bros" има какво да предложи както геймплейно, така и тематично.





Ицо за "Burgle Bros"

„Burgle Bros” отдавна попадна в полезрението ми, но така и не стигам до нея. Като основна причина бих посочил, не особено широкото й разпространение. Иначе какво да ви кажа – темата звучи страхотно, механиките и визуалното оформление също. А когато сложите и препоръките от колегите - няма защо да му мислите много. Играта получава доста високи оценки и най-вероятно напълно ги заслужава.





Деян за "Burgle Bros"

Играта наистина е уникална, най-вече заради силната си тематичност. Както каза Ники, наистина се чувствате като в "Бандата на Оушън" или дори по-скоро като в "Мисията невъзможна", защото вашият цял план е да се криете по ъглите, да активирате и деактивирате лазери и аларми, както и да пробивате цели подове. Уменията на персонажите са адски интересни и придават на играта истинско филмово усещане. Та та таа-да, та та тъъ-дъ...





"Champions of Midgard"

дизайнер: Оле Стейнес

Манията по викингите не подмина и worker placement жанра. За щастие "Champions of Midgard" не е точно качило се на влака заглавие, което ползва популярността на темата, за да бръкне в джоба ви. Тя е изключително лесна като правила, без да е лишена от смислени избори, и особено подходяща за интродукция на жанра на новаци, или пък на онези ваши приятели, които не понасят поставянето на работници. Според мен това се получава заради елементарните действия на борда, както и възможността да плячкосвате и да се биете - характерните за скандинавските воини елементи не са нито изсушени от жанра, нито пропуснати изцяло. Заедно с мятането на зарове, специалните умения на героите и многото подходи към победата, "Champions of Midgard" намери място в тази класация прекалено лесно.

Ицо за "Champions of Midgard"

Не обичам да се изказвам негативно, но „Champions of Midgard” не успя да ме спечели. Редно е все пак да кажа, че всички доводи на Ники са абсолютно на място и са валидни. Визуално играта е чудничка. Механиките и геймплея са бързо усвоими. Викингската тема лично на мен ми допада и изглежда на правилното място. Това, което не ми се понрави са заровете. Не ме разбирайте грешно – обожавам игри със зарове! Просто в „Champions of Midgard”, игра която е напълно насочена към новаци в хобито, случайността на зара може да изиграе лоша шега. Огромна част от хората не си падат по това да изпитват късмета си и опитът ви да ги запознаете с настолните игри чрез „Champions of Midgard” може да удари на камък. Ако нямате такива проблеми – насочете се смело към играта. И въпреки всичко, все още смятам, че доста по-прозаичната като тема и механики “Lords of Waterdeep” е по-добър избор за запознаване на начинаещи с жанра “worker placement games”.

Деян за "Champions of Midgard"

Мда, вече няколко пъти съм ползвал този израз и започва да се превръща в клише, но е твърде вярно. Викингите са новите зомбита. Последните две години ни спамят с такива игри и въпреки, че не бях особено голям фен на скандинавските прости варвари, уж насила започнах да гледам сериала "Викинги" и мога да кажа, че вече съм хукнат не само по сериала, но и по темата. Разтегнах този локум, защото не съм играл играта, но пък съм чувал хубави неща за нея, а и е абсолютен юзър френдли материал, което е голям плюс за моята гейминг маса.




Това беше нашата селекция за месец Май. Както оставих да ви кажа накрая? Ами приятно, весело, шумно, слънчево и мокро лято. И не спирайте да играете, това само ни прави по-добри. Ако пък искате да научите повече за настолните игри, не се замисляйте, ами надникнете и при колегите:

Деян и компания ще ви залеят с изчерпателна информация за всичко в хобито на страницата си BigBoxGamers.

Ники и неговите винаги точни и надеждни материали ще откриете в Gamebox.

До нови срещи с "Лигата" след месец, когато ще ви разкажем какво ни впечатли през Юни.

Няма коментари:

Публикуване на коментар