петък, 30 септември 2016 г.

Край реките на Вавилон - Tigris&Euphrates

от Христо Симеонов

-Заглавие на популярна песен ? 
-Да.
- Музикална игра ?  
-Не.
-Античен град, станал свидетел на възхода и упадъка на не една и две древни държави? 
 -Да.
 - Цивилизационна игра ?  
 -Близко, но не. 

    С днешното ревю отваряме широко вратата към една нова поредица и се завръщаме точно деветнадесет години назад във времето към една от най-големите класики в хобито. Да ви говоря за великият дизайнер Райнер Книция едва ли има нужда. По образование доктор по математика, занимавал се с банково дело преди да се посвети изцяло на професията „дизайнер на настолни игри“ (a.k.a. dream job ). На него дължим някои от най-добрите „евро“ заглавия, спомогнали неимоверно за небивалия възхода на хобито, на който се наслаждава в момента и ние с вас.  Да, „Tigris&Euphrates е „евро“ игра...при това абстрактна.

    В това ревю ще ви представя новата версия на „Tigris&Euphrates“, която се появи на пазара през лятото на изминалата година, поставяйки началото на нова серия на “Fantasy Flight Games”, носеща многозначителното име – “Euro Classics”. Време е за класика, дами и господа. Пуснете си Моцарт и смело четете надолу.


В люлката на цивилизацията

Купчината точки е респектираща...Нищо ново за "евро" игра
    „Tigris&Euphrates“ е игра с плочки за двама до четирима играчи, дело на дизайнера Райнер Книция. Както стана дума вече, в днешното ревю ще говорим за версията на “Fantasy Flight Games”. Иначе оригинално играта излиза през далечната 1997г. изпод шапката на германските издатели от “Hans im Glück”.

    В „Tigris&Euphrates“, подобно на много игри от „tile placement жанра, играчите поставят плочки, този път върху общо централно табло изобразяващо региона на реките Тигър и Ефрат ( още известен като „Плодородният полумесец“ ), стремейки се да създадат поселища, които по-късно да прерастнат в царства. Едва ли ще ви учудя, когато ви кажа, че всичко се върти отново върху трупането на точки. В „Tigris&Euphrates“ обаче точкуването е специално.

    Преди да играете „Tigris&Euphrates“ трябва да вникнете в нейната изключително проста, но първоначално объркваща и причудлива, цветово кодирана система. Всичко в играта е разделено на четири цвята. Всеки един от тях символизира четири ключови характеристики за всяка една цивилизация – урбанизация, търговия, земеделие и религия. Всеки един елемент в играта носи разнообразно „тематично“ име. Когато говорим за плочките, те не са просто черни, червени, сини и зелени, а биват градове, храмове, ферми и пазар. Всяка една от тези локации поставяте с цел да генерирате ресурси/ точки, които са представени под формата на токени с деноминация от една и пет . Самите те също са четири вида и отговарят цветово на различните плочки – от градовете получаваме тухли, от храмовете - амулети, от фермитереколта, а от пазарите стоки.

Спокойното кралство на лъковете
    За да извлечете гореспоменатите точки не стига само да поставите съответната плочка на игралното табло. Трябва да използвате и свойте лидери. В началото на играта всеки един от играчи избира една измежду четири налични династии, всяка от които има по четирима лидери – по един във всяка област. Разликата между династиите е само в техния герб – лъв, гърне, бик и лък. В „Tigris&Euphrates“всеки лидер също носи „тематична“ титла – Крал, Търговец, Жрец и Фермер.

    И още малко за точките. Обещавам за последно. Но пък е най-важното. Ако сте играли някое друго от популярните заглавия на д-р Книция, финалното точкуване в „Tigris&Euphrates“ няма да ви изненада, нито ще се затрудните да го разберете. Ако не сте – четете внимателно. В хода на играта се стремите да събирате от всички ресурси/точки. В края на „Tigris&Euphrates“ всеки един от тях се сборува самостоятелно, по вид, като крайният ви резултат не е сборът от всички, а сборът на този от който имате най-малко. Какво ? Прочетете пак предното изречение. И още един път. Сега разбрахте ли го ? Нетрадиционно , нали ? Но пък поне е „тематично“ ( защо говоря за тематичност в абстрактна „евро“ игра ) – задачата ви е да създадете и развиете най-доброто царство и за целта не бива да пренебрегвате нито един от основните стълбове на цивилизацията. При първата ви игра на „Tigris&Euphrates“ системата за точкуване ще ви се стори странна, дори сложна. С всяка следващо връщане към играта ще я харесвате все повече и повече, защото носи едно чувство на несигурност, на изненада, кой ще е крайния победил. Толкова за точките ( обещах ви ). Нека поговорим малко за геймплея на „Tigris&Euphrates“.

Храмове и царе

    Какво ни дава основание да определим една игра като класика ? Вероятно множество фактори, като един от тях без съмнение е  нейния геймплей. „Tigris&Euphrates“ е игра с безупречно изчистена и математически  прецизна механика. По време на хода си играч може да извърши две действия , измежду четири налични.

Плочки, плочки, плочки...и готина платнена торбичка
    Най-често използваното действие е да поставите плочка. В началото на играта всеки играч получава по шест плочки изтеглени на случаен принцип – от платнена торба, с която пристига играта. В края на всеки ход допълвате „ръката“, така че винаги да имате налични шест плочки. Това е единствения елемент на късмет в „Tigris&Euphrates“. Тази малка искрица шанс, ще разнообразява игрите ви и всъщност се явява единствената пречка играта да не се нареди гордо сред абстрактните шедьоври. На някой може и да не понрави случайността на тегленете на плочка - аз лично я намирам като задължителен елемент за преиграваемостта на играта.

    Поставянето на плочка много често поражда след себе си редица важни геймплей моменти. Преди това обаче да ви обясня още една от жизненоважните концепции на „Tigris&Euphrates“. Цялата идея е да изграждате и да развивате античните цивилизация от Плодородният полумесец посредством плочки. Поставянето на една, две или повече точки формира региони. Регионите сами по себе си не носят нищо на никой от играчите. Когато обаче поставите лидер към даден регион, то последния се превръща в кралство. Поставяне на лидери ? Това е втората ви опция по време на вашия ход. Поставяте, местите или отстранявате от игралното поле някой измежду вашите лидери. Защо да го правите ? Забравихте ли точките ? Единствено и само кралствата носят точки. Когато поставите плочка в кралство и в него има лидер от същия цвят като плочката, то играчът, който контролира лидера взима точката. Ако няма лидер от същия цвят, но има цар ( разбирайте черна фигурка ), то царят взима точката.

Лидерите...наистина ли очкавахте миниатюри ?
    Лидерите са солта и пипера на „Tigris&Euphrates“. Без тях играта би била приятелска, дори детска занимавка за подреждане на плочки върху стилизиране картонена карта на басейните на реките Тигър и Ефрат. Лидерите са в основата и на най-интересните моменти от геймплея на играта – конфликтите.

    Пресъздавайки несигурността на древните антични държави, „Tigris&Euphrates“ ни предоставя два различни вида конфликти. Първите са наречени „бунтове“ и възникват тогава когато някой играч постави в кралство лидер от същия цвят като такъв, който вече има в това кралство. Правилно разбирате. В едно кралство може да има до четири лидера, когато те са с различен цвят. Без значение, че ги контролират различни играчи ( дори може всеки да си има по един лидер ). Когато обаче някой пожелае повече власт – назрява бунт. На няколко пъти ви повтарям, че „Tigris&Euphrates“ е еталон в „евро“ жанра и все колко тематично само звучи горната механика !

     Освен бунтове, в „Tigris&Euphrates“ може да има и войни. Те се случват кога с поставянето на плочка се обединят в едно две кралства, в които има лидери с еднакъв цвят. Равръзката на конфликтите си е типично по стандартите на жанра. Макар да включва две на пръв поглед разнообразни механики, основата е една и съща. Войници в „Tigris&Euphrates“ нямате ( жалко ), а буквално наддавате с плочки от ръката си, борейки се за подкрепа.

    Поговорихме си за царете, за лидерите и колко с важни са те за геймплея на „Tigris&Euphrates“. Нещо обаче пропускам. А, да – храмовете. Червените плочици имат може би най-важно значение в играта. И то не защото ресурса/точките, които придобивате с включването им в кралството ви имат по-голяма тежест от останалите. Нищо подобно. Ала храмовете ви са нужни, за да поставяте лидери. Лидерите могат да бъдат първоначално поставени и да присъстват на игралното поле само ако в съседство с тях има храм.

Две могъщи кралства на ръба на война
     Храмовете играят особена ключова роля в геймплея на „Tigris&Euphrates“ и в още едно направления.  В началото на играта, на специално означени места върху игралното поле се поставят десет стартови храма. Върху всеки от тях се поставя по един токен „съкровище“. Гледайте на съкровищата като на пореден вид точки – този път обаче wild” такива. В края на играта, всеки токен съкровище ви носи точка по ваш избор към сбора на  един от придобитите от вас четирите вида ресурси/точки. Съкровищата са хитър начин да манипулирате крайния си резултат и могат да се окажат точно това от което имате нужда, за да изковете крайната победа в играта.

     И още нещо. След толкова писане, за малко да забравя как свършва „Tigris&Euphrates“ ( тия дълги отпуски какво правят с хората ). Играта свършва, когато трябва да изтеглите плочка от торбата, за да допълните ръката си, а тя е празна.  Има и друг вариант. Ако в края на хода на активния играч върху игралното поле има само едно или две съкровища. Ловът за съкровища е официално открит ! Безспорно ресурса/точките с централна роля в „Tigris&Euphrates“. Водят до неочаквани обрати в крайното класиране, а също така и контролират продължителността на играта. Елегантна механика, която само един доктор по математика може да роди. Затова Книция е легенда сред дизайнерите на настолни игри.


 Евро класика

    „Tigris&Euphrates“ с гордост може да носи името "класика на европейската школа". А новото издание на играта само добавя към това. Както може да се очаква от заглавие под шапката на "FFG", всичко в играта е полирано до съвършенство. Красивият централен борд, качествените токени и приятните пластмасови фигурки - всичко е точно такова каквото винаги може да очакваме от FFG. Допълнителна добавка са и няколко мини експанжъна, които може да откриете в кутията...но на тях ще ви оставя да се насладите сами.

    „Tigris&Euphrates“ е игра, която всеки геймър трябва да опита поне веднъж. Дори да не си падате по "евро" жанра, не пропускайте да се насладите на прецизния, изчистен и безумно елегантен геймплей на това заглавие. Tigris&Euphrates“ заслужава място във всяка гейм колекция...за времето когато ви омръзне да убивате зомбита, да бягате от Ктулу или да плавате с викингите.


Препоръчваме задължително ЗА:

1. Математици и инженери
2. Евро фенове
3. Всички геймъри
4. Когато искате да си починете от ameritrash"

Оценка :

Арт и компоненти : 5 / 6

Геймплей : 5 / 6

Преиграваемост : 5 / 6


Крайна оценка : 5 / 5

Няма коментари:

Публикуване на коментар