петък, 3 август 2018 г.

Механес Теос : Богове и машини – Lords of Hellas



От Христо Симеонов

    "Богът от машината" – "Deus ex machina". Мнозина свързват този израз с разбиранията на модерната научно-фантастична литература и по-специално с кибер-пънкa. Последният е едно от най-младите течение в жанрa, залагащо изключително много на идеите за загубената човечестност и греховното и изродено свръхтехнологично бъдеще на човешката раса.


    Терминът всъщност е латински превод на причудливото устройство „механе“ използвано в древногръцкият театър. Причудливо, причудливо – колко да е причудливо ? Всъщност става дума за кран, с чиято помощ в края на някои представления са спускани актьори в образа на даден бог. Тяхната роля е да дадат на постановката един финален щрих, поука, запазвайки по този начин връзката между тайнственият и всемогъщ божествен пантеон на Олимп и простосмъртните в нозате му.

    На мисли за „бог от машината“ ме наведе първата ми среща с Lords of Hellas” – игра, която успешно бе финансиране чрез платформата "Kickstarter" и се радва на изключително горещ прием сред геймърите. Тук е редно да ви успокоя – няма да си говорим за древногръцки театър. Причината да си мисля за „изкуствени“ богове е част от тематиката на Lords of Hellas, която определено ме изненада. Като цяло – срещата ми с играта премина през няколко фази. Пълното отрицание към нея, което ме бе налегнало по време на кампанията  за финансирането й, сменило се след това с любопитство, а любопитството с изненада, защото Lords of Hellas се оказа настолна игра точно „в моята градинка“. Защо смятам така – четете в следващите редове.


Гърците са го измислили

Персоналните ви бордове са страхотно функционални
   “Lords of Hellasе епична и разточителна военна игра за до четирима играчи. Поне това получаваме от базовата игра, а още първото допълнение ще позволи възможност за игра до петима души. Дизайнер на това мащабно настолно забавление е Адам Квапински ( "InBetween" ), a издатели са "Awaken Realms" – едно от най-големите студиа за боядисване на миниатюри.

    “Lords of Hellas ни пренася в далечните и тъмни времена на древногръцката цивилизация. В изпълнените с варварство и забулени в митове столетия последвали краха на минойската култура, с център остров Крит. Играчите влизат в ролята на легендарни герои, които ръководят смели хоплити в поход към обединение на Елада. В тази критична обстановка се намесват и могъщи нашественици от звездите, въоръжени с причудливи и високотехнологични оръжия. Те подават ръка на героите, които започват да ги почитат като богове. Наред с тях обаче в Древна Елада пристигат и страховити чудовища - микс между напреднала технология и генно инженерство. Те идват с една цел – да покорят Земята и да поробят хората. И докато боговете са склонни да правят добро и да помагат на героите, то чудовищата желаят да сеят смърт и разрушения. 

Героите
    Макар и да звучи като сюжет на поредната захаросана холивудска история от сагата „Трансформърс“, темата в Lords of Hellas е сносна и най-важното – не ви се натрапва. Защото определено не е особено оригинална. А и да ви кажа правичката – не знам кому е нужно , напрмер, фигурката на Циклоп в играта да изглежда като комиксов супергерой, а Минотавърът да има метална ръка-кука, както би подобавало повече на една настолна версия на робота Т-1000 от "Терминатор". Но явно от "Awaken Realms" са решили, че така ще привлекат повече геймъри, отколкото ако заложат на класическите митологични изображения познати ни от Древна Гърция. Излиза, че са били прави, защото играта премина като стихия през "Kickstarter", набирайки внушителна сума пари.

Хай-тех Минотавъра
    Без никакво съмнение основното в  Lords of Hellas са миниатюрите. Нещо повече – те са вероятно 80% от играта. Останалото са няколко тестета с карти и шепичка токени. Още при първото отваряне на кутията на "Lords of Hellas", ще бъдете зашеметени от количеството пластмаса, която ще откриете в нея. Миниатюрите са в три нива на мащабност. Героите и хоплитите са най-дребни, след това са чудовищата и накрая АБСУРДНО гигантските монументи, заемащи половината от кутия на играта.

    Именно това целенасочено акцентиране към миниатюрите бе и причината първоначално да страня от Lords of Hellas. Цялата кампания по финансирането на играта бе с едно простичко послание – "Скивайте какви фигурки правим". Някак въпросите около геймплея на Lords of Hellas останаха на заден план, ако въобще се стигаше до тях. Всичко бе един пластмасов фест, насочен към дивата фенщина, която трябваше да завладее играчите и те да подкрепят играта. Получи им се.

Играта заема внушително място на масата
    Подготовката за игра в Lords of Hellas включва стандартните неща за всяка подобна игра. Разполагате богато илюстрованият борд, избирате си герой и цвят, като към това получавате персонално табло от две части и войници. Тук идва и първата приятна изненада в играта. Героите са асиметрични. Не ви говоря за асиметричност на ниво на “Vast” или “Cry Havoc”, но всеки получава специално умение и собствен стартов бонус, което е приятен щрих и може да ви насочи към определена стратегия. Войниците ви са два вида – "хоплити" и "свещеници". Нуждата от първите е повече от ясна, а на вторите ще се спрем малко по-късно. Моделите на фигурките им са различни, за различните цветове, което си е приятен гъдел, без да е нещо невиждано. Останалата част от компонентите за игра си има свое място върху доста функционалният централен борд. Картите с артефакти, с „благословиии „събития“. Трите монумента имат също запазено място, като в началото се поставят само техните основи. След това се теглят „куестове“ и „чудовища“. Заинтигувах ли ви ? Давайте да си говорим за геймплей !
Маршът на хоплитите

Различните армии имат различни модели фигурки
    Още в самото начало е редно да споменa един от най-вълнуващите моменти в Lords of Hellas, а именно, как се стига до крайната победа. В играта са предвидени четири различни начина – с контрол на области ; контрол върху пет територии с храмове ; ако успеете да надвиете три чудовища ; когато бъде завършен първият монумент, който владее територията където е разположен след три рунда, е краен победител. Трябва да ви кажа, че четирите опции за крайната победа са кой от кой по-различни и предоставят разнообразни стратегии. На пръв поглед всичко се върти около контрол на територии – няма как, в основата си Lords of Hellas е „area control“ ( териториален контрол ) игра. Но за да постигнете този контрол са нужни различни стратегически и тактически решения. Например, за да постигнете победа чрез владеене на области, трябва да заложите на групата сила и мощ на вашите „хоплити“, а ако търсите победа чрез контрол върху храмовете, то се изисква да може да правите високо маневрени и изненадващи атаки.

В основата на играта са битките
    Да се върнем обаче в началото. Въпреки внушително звучащите си геймплей механики и тоновете размазващо детайлни миниатюри, Lords of Hellas си е лека, военна игра. Мога да поставя играта прескопокойно в този жанр, водещ началото си от „РИСК“. Като усещане, а и заради темата, Lords of Hellas ужасно много напомня на великолепните хитове на "Matagot" – "Kemet", "Cyclades", "Inis". Но тук „евро“ моментите в механиките са сведени до минимум, като са заменени с набиращите сила модерни похвати, включващи заеми от видеоигрите. А именно – имате герой и той не е просто „по-корава единица“, ами се движи по борда и прави собствени действия. Както ви споменах, в Lords of Hellas е използван и асиметричният модел, като различните герои ( които са легендарни персони от древногръцката митология ) разполагат със собствен стартов бонус и специално умение. Последните са достатъчно разнообразни  и предлагат различни подходи.

    В началото на всяка една игрова сесия, разполагате с двама "хоплити" и вашия герой, разположени на локация, по ваш избор, от игралното поле . Определено пътят към господството над Елада е доста дълъг в Lords of Hellas. За да го извървите, играта продължава серия от рундове, като всеки играч се редува да извършва действия. Опциите в играта са доста на брой, а лично по мое мнение не особено добре структурираната книжка с правила и липсата на илюстровани примери в нея, създават усещането, че „май е сложничка тази игра“. Нищо подобно. Структурата на всеки ваш ход е забележително логична – първо извършвате „обикновени действия“, а след това „специални действия“.

    „Обикновенните действия в Lords of Hellas са точно четири на брой. По време на хода си, може да извършите всяко от тях по веднъж, а може и изцяло да пропуснете някое, като реда, в които ги извършвате зависи от вас. С тяхна помощ движите "хоплитите" си и/или героя. За целта – използвате статистиките на героя. Да, както ви казах някой неща в Lords of Hellas са като във видеоигра. Героят ви има три показателя – сила, скорост и авторитет. „Силата“ ви служи за битките с чудовища ( за тях след малко ), "скоростта" определя колко може да се движите, а "авторитета" – колко фигурки на "хоплити" може да преместите с един екшън. Досащате се, че при избора на стратегия, ще се спрете и на различен подход за развитие на героя си.

Артефактите са ужасно апетитни
    Другите две „обикновени действия“ са „използване на артефакти“ и „молитва“. Артефактите са карти идващи от специално тесте, които ви дават специални умения. Придобивате артефакти, когато „приключенствате" с героя си или завладявате територии в които са разположени монументите. Артефактите са един отличен начин за допълнителна асиметричност около игралното поле. 
„Молитвата“ е действие, което включва в геймплея на играта "свещениците" – вторият вид фигурки от армията ви в Lords of Hellas. В началото никой от играчите не разполага с тях, а трябва да ги придобие, строейки храмове или по друг начин. След като имате свещенник може да го пратите „да се моли“. Въпросното действие включва поставянето му в основата на избран от вас монумент, което  води до повишаване на един от показателите на героя ви и ви дава някакъв бонус, в зависимост от нивото на монумента. Тънкият момент е, че всеки монумент има точно две места за поставяне на свещеници и ако са запълнение...ами запълнени са. За да ги освободите, някой край масата трябва да извърши действието „Строеж на монумент“.

    Така стигаме и до „специалните действия“ в Lords of Hellas и моментът където играта наистина заблестява. "Специалните действия" са седем на брой, като по време на хода си, сте задължен да извършите едно и само едно от тях, непосредствено след „обикновенните действия“. Тънкият момент е, че веднъж използвано, дадено „специално действия“ се маркира с токен и остава блокирано от вас...докато някой не извърши „Строеж на монумент“. А „специалните действия“ в Lords of Hellas включват богата палитра от култови възможностти, които трябва правилно да подберете. Може да се „подготвите, което ви дава „бойни карти“ и лекува раните на героя ви, получени при „лов на чудовища“...което е друго от „специалните действия“. С негова помощ изпращате героя си срещу страховит и легендарен звяр. Играеки „бойни карти“ и търсейки символите по тях, нанасяте щети на чудовището, като се борите да го убиете. Ала внимавайте, защото друг герой може да се намеси и да отмъкне славата от вас ! Последната се измерва в артефакти и стъпка напред в условието да спечелите Lords of Hellas, надвивайки три чудовища.

    „Специалните действия“ ви позволяват да наемате "хоплити", в териториите които контролирате. Или да стройте храмове, който ви носят "свещеници", а и са едно от възможните условия за постигане на крайната победа. И отново – трябва да сте внимателни да не загубите контрола над храма си, защото крайната победа може да дойде и когато някой владее територии с пет храма в тях. Въобще Lords of Hellas е игра, в която всяко недобре обмислено действие може да бъде наказано от опонентите ви. Трябва внимателно да премисляте ходовете си, защото понякога с реализирането им може да направите услуга на ваш съперник.

"Бойните карти"
    Да си поговорим малко за битките в Lords of Hellas, защото както подобава, те са жизненоважна част от една военна игра. Реализират се посредством тесте с карти, на които има изобразени разнообразни символ, текст и стойностти, които служат за сражения между "хоплити" и за битки срещу чудовища. Интересен факт е, че героя ви не участва по никакъв специфичен начин в сражение срещу армиите на друг играч. 
Разбирайте – той не е някаква СПЕЦИАЛНА единица с два живота, двойни сила или други бонуси. Последното може да се промени посредством артефакти, които да придадат някакво значение на персонажа ви. Ако трябва да съм откровен – битките в Lords of Hellas малко разочароват на ниво „липса на оригиналност“. Водят се посредством карти, което не е нищо ново. Няма зарове, което вероятно ще се приеме като великански плюс за мнозина от вас, но мен малко ми липсват. Защото заровете винаги вкарват елемента на шанса, на изненадата, който е неразделна част от всяко едно сражение...така де – по-реалистично ми е ! ( може да критикувате: сега  )

Всяко ниво на монумента отключва ново действие
    Дойде време и за действието „Строеж на монументи“. В базовата игра ще откриете три монумента, огромни пластмасови статуи на Зевс, Атина и Хермес,които са изградени от пет части и противно на очакваното, са основополагащ камък в геймплея на Lords of Hellas. Когато извършите въпросното действие, поставяте компонент от избрана от вас статуя. По-важното обаче е, че буквално „нулирате“ играта. Вие и останалите играчи премахвате маркерите от извършени вече „специални действия“, чудовищата по борда се движат или атакуват, а от тестето „събития“ се теглят нови карти. Последните биват „куестове“ или „чудовища“. Няколко думи за „куестовете“ – може да пращате героя си върху тях, ако отговаряте на определени условия. След което в един до три хода изпълнявате „куеста“ и получавате посочената награда...освен ако друг играч не ви изпревари, защото както всичко в Lords of Hellas и „куестовете“ са достъпни за всички играчи !

Картите "Събития"
    Когато строите монументи в Lords of Hellas вие буквално теглите играта напред. Разкривате нови възможностти пред себе си и останалите играчи и откривате пътя към крайната победа за един от вас. Най-вълнуващата част е физическото преобразуване на игралното поле, сред което, като мълчаливи наблюдатели на войната обхванала Древна Елада, парче по парче, се въздигат монументите на боговете.

Достойна за боговете

Любимата ми миниатюра от играта - Медуза
    УАУ ! Едва ли е много професионално, но още веднъж – УАУ (този път удебелено).Lords of Hellas направо ме отвя. Тази игра докосна абсолютно всичките ми геймърски сетива и ме накара да иска да я играя и играя. А само като си помисля, че за малко да я подмина ( благодарско, бат Дидо ), защото си мислех, че е поредният безмозъчен пластмасов-фест, който иска да ми „продаде“ красиви, но нефункционални миниатюри, за да събират прах на рафта вкъщи.

    "Lords of Hellas е великолепна военна, "area control" игра. Парадоксалното обаче е, че това което я прави уникална не са нито начина на провеждане на битки, нито наличието на някакви правила за контрол върху териториите, а всичко останало. Всичко останало, което на пръв поглед трябва да е „пълнеж“, приятен щрих, който да ви разсейва от непрестанните битки. Всъщност в Lords of Hellas битките далеч не са най-често срещаният елемент в геймплея. Различните пътища към крайната победа, в комбинация със суровите правила за придвижване на "хоплити" и ограниченият им брой ( като фигурки ), ще ви принуди да мислите други начина за крайната победа.

    Не мисля, че има нужда да се спирам върху визията и компонентите на играта. Те са просто от друга галактика ! Смело заявавам, че миниатюрите са едни от най-добрите, които може да откриете в настолна игра. Към това трябва да отдадем заслуженото и на токените и останалите компоненти. А избраният стил на илюстрациите е разтърсващ – мрачен и страховит. Lords of Hellas определено не е игра за деца.

    В това ревю не засегнах още една дузина великолепни неща в Lords of Hellas. Като например, храмовете и картите „благословия“. Или градовете и защитата им. Спарта и Делфи, които могат да изиграят ключово значение в хода на играта. Или унищожителните действия на чудовищата, които могат да провалят и най-правилно планираното настъпление. Но оставам на вас всичко това или има опасност това ревю да стане двадесет страници. Lords of Hellas е изумителна военна игра, в която среща си дават изпитани, класически похвати на жанра и нови механики. Играта пленява с геймплей и визия. Като лайтмотив, който се откроява е, че във борбата за надмощие над Древна Елада, вие градите ( храмове, монументи ) и оставате с чувстото, че нещо израства пред вас. Разкошна игра, която ще си позволя да препоръчам неистово на всичко сериозни геймъри !

Оценка :

Визуално оформление и компоненти : 6 / 6

Геймплей : 5 / 6

Преиграваемост : 6 / 6


Крайна оценка : 6 / 6


Няма коментари:

Публикуване на коментар