петък, 15 февруари 2019 г.

Добрият рицар – Crusaders : Thy will be done



    По мое скромно мнение, няма по-недооценена тема в настолните игри от тази свързана с Кръстоносните походи. И не, не ми излизайте с разните му десетки „военни“ игри с плочки. Тях не ги броя. Поради една или друга причина (вероятно повечето политкоректни, но за това повече в следващите редове), рицарите кръстоносци и всичко около походите не се нрави на гейм дизайнери и издатели. А в тази тема има толкова „хляб“, че буквално да ни залеят с настолни игри.

    Именно заради това чаках с особено нетърпение „Crusaders: Thy will be done“. Още с обявяването на самото заглавие, което между другото е трудно за превод (този пуст староанглийски), това се превърна в една от най-очакваните игри за мен в последните няколко години. Като съвестен геймър я бекнах в платформата „Кикстартър“, благодарение на която играта видя бял свят и чинно си зачаках. След като играта дойде и успях да я изиграя в разлини условия, разбирайте, с различни групи хора, съм готов вече да ви споделя – това ли е най-добрата „рицарска“ игра на пазара ?


Възход и падение на рицарската идея

На пръв поглед борда е малко постничък...и това червено море
    „Crusaders: Thy will be done“ е стратегическа настолна игра за двама до четирима играчи. Дизайнер на играта е Сет Джафе, който е популярен с отличната игра с карти "Eminent Domain". Издатели са Tasty Minstrel Games.

    Crusaders ни пренася във времената на разцвет на кръстносните ордени. Последните най-общо можем да определим като сдружения на рицари, от една нация или със сходни интереси, около дадена идея. Историята на рицарските ордени е изключително богата и интригуваща, ала боя се ще ни отнеме ужасно много време да се спираме върху нея. Най-общо – ордените започват като гравитиращи около благородни идеи организации, а през годините се разразстват набирайки внушителни парични средства, членове и власт, която понякога дори засенчва тази на кралете или църквата. Някой от тях съществуват и до днес, макар и основно като благотворителни фондации/организации, а други приключват своето съществуване преди векове (някой като тамплиерите насилствено).

Ордените идват със собствени специални умения
    В Crusaders: Thy will be done“ всеки играч поема контрола върху рицарски орден и в серия от ходове се стреми да трупа влияние, така де - точки. Противно на темата си, това не е "военна игра". Не си представяйте, че ще командвате масивни войски и ще правите епични кръстоносни походи. Crusaders: Thy will be done“ е по-близо до "евро" игра или както е модерно – "това е сериозна стратегическа игра, облечена в интригуваща тема". Играта приключва, когато определено предварително, фиксирано количество точки, бъде разпределено между играчите, на база на извършвани от тях действия.

Дърво или пластмаса ? И двете версии на играта са отлични
    Някъде тук е момента да спомена, че Crusaders: Thy will be done“ пристига в две версии – нормална и „делукс“. Доколкото разбрах, "Tasty Minstrel" нямат намерение да пускат делукс версията в широко разпространение. Чисто откъм геймплей гледна точка, между двете версии няма разлика. Последната е в компонентите. „Делукс“ изданието идва с пластмасови миниатюри, метални токени за точки и токени и бордове от най-дебелият картон на света !


    Подготовката за игра в Crusaders: Thy will be done“ изглежда доволно абстрактно. Играчите получават персонален борд, върху които има място за всяка една от четирите вида сгради в играта – замъци, църкви, ферми и банки. На специално място върху борда се посватят токени с трапецовидна форма, които са и основата на геймплея. Централното игрално поле представлява карта на Европа, като последната не е особено детайлна и акурантна. Върху нея, на специални локации се поставят „врагове“, под формата на токени. Те биват три вида – славяни, сарацини и прусаци. Поставянето им е на абсолютно случаен принцип. Така може да има сарацини в Швеция примерно. Дали е тематично или не, оставям на вас да помислите. В зависимост от броя на играчите, настрана се отделя определено количество точки.

Когато няма тема, яжте механики...

Rondel и Mancala - очаквано добра комбинация
    Ако трябва да си говорим  „на професионален език“ за геймплея на Crusaders: Thy will be done“, вероятно ще се стреснете и ще се откажете от играта. В нея се смесват две добре познати механики – "rondel" и "mancala". Всъщност няма нищо сложно. "Ronde"l игрите включват кръгъл игрови механизъм ( обичайно плочка ), върху който има изобразени различни възможни действие. По време на хода си, вие избирате едно действие и го активирате, като сте лимитиран от определни правила. "Mancala" пък е една от най-древните механики в игрите въобще. Още от антични времена са познати такива настолни игри. Това са стратегически игри, които използват определени предмети – камъчета, бобчета, топчета, мидички , а в наши дни мийпъли и дървени токени. Идеята е да активирате едно действие, чиято сила зависи от това, колко предмета ще вземете, а след това да ги разпръснете из игралното поле, отново следвайки определени правила.

Войниците ви са токени, помагащи ви за дейстивя
В Crusaders: Thy will be done“ тези два „класически“ похвата в настолните игри намират общ език и крайния резултат е интригуващ и завладяващ със своята елегантност. Върху вашия персонален борд в началото на играта изграждате кръглия си "rondel" посредством шест плочки с форма на трапец. Те са двустранни, като от едната им страна е отбелязано единично действие, а от другата двойно. А самите действия в Crusaders: Thy will be done“ са точно пет на брой и смея да твърдя се обясняват и разбират за под пет минути – звучат логично и са добре познати. Върху всяка от плочките изграждащи вашия "rondel" поставяте по две дървени конусчета. Последните носят наименованието „екшън токени“ и представляват интензитета на извършеното действие. Още ви се струва сложно ? Добре, дайте да ви опиша как протича един ход в играта.

"Лошите" са (размазани) токени
   В Crusaders: Thy will be done“ имате избор между две действия – да активирате действие изобразено върху плочка от rondel-a ви или да "подобрите" последния. Най-често ще се спирате на първата опция. Когато активирате действие, взимате всички налични върху него „екшън токени“ и то има сила или интензтет колко са последните. Пример. Действието „пътуване“ ви позволява да движите фигурката си на рицар върху игралното поле. Ако го активирате от плочка върху, която има например четири „екшън токени“, то той може да се движи до четири полета. Простичко, нали ? После идва "mancala" елемента в Crusaders: Thy will be done“. След извършване на действието използваните „екшън токени“ се разпределят един по един на следващите плочки от rondel-a ви, в посока по часовниковата стрелка. Така следващите ви действия стават по-силни.

Под сградите на борда ви има "бонуси" към действията ви в играта
    И за да не говоря празни приказки – две думи и за действията в Crusaders. "Пътуване“ вече ви го обясних - движение на фигурките ви.  „Кръстоносен поход“ ви позволява да се биете с вашите врагове, които не са останалите играчи, а поставени на произволен принцип токени,  биващи три вида – славяни, прусаци или сарацини. Тук една скоба : няма никакво тематично значение с кого се биете. И трите „вражески“ фракции са еднакво поставени от една страна, а от друга са напълно статични. Crusaders: Thy will be done“ залага на модерните политкоректни похвати и в опит да не обиди никого, може спокойно да не обръщате внимание на враговете. Последните са разположени хаотично по картата( сарацини в Дания и славяни в Ирландия), което пак е огромен минус тематично. Но работи като геймплей. Всеки тип противници имат определена сила и за да ги победите трябва да направите действието „кръстоносен поход“ с такъв интензитет – толкова „екшън токени“ трябва да има. Плюса е, че след това взимате и толкова точки.

Дъжд от токени-врагове
    Действието "свиквам" ви позволява да наемате войници в армията си. Последните са изобразени под формата на токени, които стоят до борда ви и не се появяват по-никакъв начин на централното игрално поле. Основната им роля е да ви дават повече сила, когато извършвате „кръстоносен поход“. А освен това ви носят и точки. Действието „влияние“ пък от една страна е най-скучното...но и най-логичното. Колкото „екшън токени“ използвате, когато го активирате ,толкова точки и получавате. Нещо като „no brainer позиция от rondel-a ви, в която искате да трупате максимално много токени, за да правите максимално „големи“ ходове с придобиване на точки.

В всяка "провинция" може да има само една сграда
    Неусетно стигнахме и до действието „строене“, което според мен е най-ключовото за различните видове стратегии в Crusaders: Thy will be done“. Още в началото ви споменах, че в играта разполагате с четири вида сгради. Общото между тях е, че поставяйки ги върху игралното поле, вие добавяте „сила“ към действията си...и трупате точки. От всеки вид сгради има по четири, като те прогресивно увеличават цената си. Замъците ви позволяват да се движите по-бързо по централния борд, а също така да ползвате и още до две фигурки на рицари, като по този начин се увеличават тактическите ви ходове. Може например да запратите едната фигурка дълбооко на изток, да воюва с „неверниците“, а другата да си „шета“ из Франция и Испания, строейки сгради. Църквите пък подобряват действието „влияние“ ( тематично), което може да се окаже истинска лавина от точки за вас. Посредством фермите наемате по-лесно войници. А банките (тематично отново) ви позволяват по-лесно да строите сгради. Изборът между различните сгради, предопределя и различен подход в играта. Фермите и замъците са ви нужни, ако сте решили да трупате точки посредством кръстоносни походи. Църквите пък представляват една „пасивна“ стратегия, в която искате да използвате максимално действието „влияние“.

    Споменах ви, че в Crusaders: Thy will be done“избирате между две опции как да проведете хода си. Първата е да извършите действия, а втората е да „ъпгрейднете“ плочка от rondel-a. Това става много простичко. Избирате си плочка и я обръщате на ъпгрейднатата й страна, върху която са отбелязани две действия. Оттук насетне активирайки тази плочка, ще можете да извършвате и двете действия ( стига да имате токени). Една дума – ефективност. 

Демокрацията ни отне настолните игри

Пустите му точки - всичко важно в „Crusaders: Thy will be done“
    Именно това е ключовият термин в Crusaders: Thy will be done“. Ефективност. Играта не е нито сложна, нито затормозяваща с механиките си. Също така далеч няма безброй и една стратегии за крайната победа. Всичко опира до това, да не правите „празни ходове“. Защото макар в началото да ви се струва, че това е дълга, стратегическа игра, ще се изненадате колко бързо приключва тя. Едни четиридесет и пет минути, максимум до час и сте приключили с Crusaders: Thy will be done“. И ако не направите най-правилните ходове, дори бих казал, най-максимално правилните ходове от гледна точка на "екшън токените" и точките, няма шанс да се поздравите с крайната победа.

Унгария тясна за мойта душа е....
    Откъм геймплей „Crusaders: Thy will be done“ е изключителна игра. Забележително е, как две толкова абстрактни и откровено "дълбоко стратегически" механики са накарани да съществуват в перфектна симбиоза. Crusaders: Thy will be done“ предлага изчистен, лек и елегантен геймплей, който бих сравнил с някой шедьовър на класическа музика. Да играеш тази игра е асболютно удоволствие, към което неусетно ще се пристрастите. И за всичко това - аплодисменти за дизайнерът на това бижу !

    Визията на Crusaders: Thy will be done“ - няма как да намеря дори и една забележка. Всичко е на изключително качество...което не е нещо ново за "Tasty Minstrel Games". Единствено... червеното море на централния борд ми идва малко в повече, но разбирам символичната му роля. Жестокостите на кръстоносните походи и "морето" от кръв проляла се в тези смутни времена.
    И тогава когато това ревю намирисва на "отлична оценка", идва темата. Започнах този текст с вълнението, което изпитах, когато чух за Crusaders: Thy will be done“. Очаквах най-накрая да получа тематична рицарска игра. Само пет минути в компанията на играта обаче и в съзнанието ви ще изчезне всякакъв помен от тема. Толкова безлична е тя. И последното се дължи на представянето й, в което напълно съзнателно са пропуснати дори и най-дребните исторически подробностти. Да, окей - рицарските ордени са готини. Имат различни умения, предоставят различна стратегия. Но! По никакъв начин не разбирате нищо за историята им, произхода, целите, развитието и разликите между тях.  Жалко....

    И все пак - Crusaders: Thy will be done“ е разкошна, "евро" игра от "среден" до "лек" калибър. Или казано иначе, подходяща е за почти всякакви компании. Играе се леко, бърза е, не натоварва със сложни стратегии и пленява с пищната си визия и елегантен геймплей. Със сигурност я препоръчвам, особено пък ако липсата на дълбочина в темата не ви е проблем.

Препоръчвам задължително ЗА:

1. Мързеливи часове с настолни игри
2. Ако липсата на сериозна тема не ви пречи
3. Ако си търсите изящна откъм геймплей игра
4. Ако обичате да трупате точки, като стройте банки

От Христо Симеонов

Оценка:

Визуално оформление и компоненти : 6 / 6

Геймплей : 5 / 6

Преиграваемост : 5 /6


Крайна оценка : 5 / 6

Няма коментари:

Публикуване на коментар