сряда, 8 май 2019 г.

Заселниците на "Everdell"



Измина един месец от последното ми ревю за игра, така че е време да Ви разкажа за един приказна земя, обитавана от чудновати животинки. Въпреки успешната си Кикстартър кампания и множеството номинации в гийка, Everdell не получи заслуженото, според мен, в нашата мила родина. Освен хората, с които съм я играл, всички други попитани не бяха особено очаровани, което ме    изненада.

    "Everdell" е по-скоро картова игра с игрален борд за максимум четирима играчи, която миксира в себе си по-доста успешен начин две добре познати механики в настолните игри – "worker placement" и "tableau building". Влизате в ролята на нещо като лидер на симпатични животинки, които се опитват да се заселят в приказната долина Евърдел, като за целта събирате ресурси и строите сгради. Голяма част от людете в boardgamegeek са дали висок резултат на играта, като са я определили най-вече като семейна (16-то място), което за мен е леко изненадващо. Издатели са Starling Games ("Archmage", "Alien Frontiers"), а дизайнер James A. Wilson.


Каква долина само...

Игралното табло в пълния си блясък
    Нека да започнем с това, което според мен е най-големият плюс на "Everdell", а именно нейната визия. Виждате сами от картинките към ревюто, че всичко е направено великолепно. Това е една от най-красивите игри, които съм виждал на тази тематика. Като започнем от самото игрово табло, преминем към гигантското дърво и реалистичните ресурси, и завършим с великолепните илюстрации по картите. Може би най-подвеждащото нещо в играта е това колко приятелски настроена изглежда за заблудените ни очи. Подканя те да хванеш дечицата за ръчичка и да седнете да поиграете половин час. Не се заблуждавайте! Играта не е чак толкова лесна и кратка и определено ще Ви напрегне мозъчетата, ако искате да постигнете приличен резултат.
Ресурсите и събитията малко по-отблизо
Самите игрови механики са доста изчистени и не са нещо непознато за жанра. На своя ход можете да направите едно от трите възможни действия, които са: да поставите работник (който е под формата на симпатично животинче) на борда или върху някоя карта; да изиграете карта от ръката си или от откритите карти на борда; да се приготвите за следващия сезон. Това е.

    На пръв поглед лесните механики създават интересни възможности за взаимодействие между играчите. Нека да разкажа малко повече за отделните действия. На игралното поле има локации, върху които са нарисувани лапички. Върху тях можете да поставяте работника си, който изпълнява съответното написано действие (да вземе ресурс, да изхвърли карти, да изтегли карти, да получи точки и др.) Ресурсите в играта са с интересните наименования – съчки, камъчета, боровинки и смола. Интересното е, че някои от местата за поставяне са нарисувани на самото табло, а други се добавят на случаен принцип при подготовката за игра и са под формата на карти, които се слагат на специални места в гората. Тези карти правят всяка игра малко по-различна, защото винаги дават по-силни, но понякога ситуационни, бонуси.

Някои от специалните локации

В Everdell има варианти за блокиране на чуждия съчкосъбирач, защото някои от местата са лимитирани само за един работник, а други са отворени за неограничен брой такива. Нищо сензационно тук, но много ключово понякога, поради ограничената възможност за събиране на камъчета, които са важни за повечето сгради.







                                Защо да не отидем на карнавал или да не се

 "разходим" с лодка по реката. 

Няколко различни карти
    Освен обикновените полета за снабдяване с ресурси и менажиране на ръката Ви с карти, на борда има и полета с обикновени и специални събития (events). На тях може да поставите работник само ако сте изпълнили съответното изискване за тях и те Ви носят точки и/или някакъв друг бонус. Обикновените събития се изпълняват като изиграете определен брой от конкретен тип карти. Специалните събития се подреждат на случаен принцип всяка игра и се изпълняват малко по-трудно и нестандартно. В повечето игри, които съм играл с нови играчи, просто ги игнорираме, за да не се затормозяват, но те могат да бъдат интересна и обръщаща резултата част от играта.

Пример за комбиниране на Краля с неговия замък.
С действието на поставяне на карта просто изигравате карта от ръката си или от игралното поле и я поставяте на масата пред себе си. По този начин започвате да изграждате селището си, за което има място до 15 карти. За да изиграете карта със сграда трябва да имате съответните ресурси, които са посочени на картата.

    При картите с животинки нещата стоят по малко по-различен начин. Тук на помощ идва добре познатата ни от 7 Wonders механика на свързване на картата с вече изиграна. В случая можете да изиграете животинката по нормалния начин, като заплатите боровинки или ако вече сте построили точно определената сграда, която тя обитава, да я поставите безплатно и тя да се настани там. След настаняването сградата вече е заета и не можете да настаните там друга животинка от същия тип. Доста тематично и много стратегическо. Правилната преценка кои сгради да построите, така че да настаните животинките си там “безплатно”, е от ключово значение за победата в Everdell.


Петте различни типа карти

    Картите, освен на животинки и сгради, се делят и на няколко вида, в зависимост от ефекта им. В играта има огромен брой уникални карти, които правят различни неща, и именно това е най-трудната част в геймплея – запомнянето на отделните карти и комбинациите им. Черните имат само мигновен ефект. Зелените се изпълняват веднага и когато смените сезона (за това действие след малко) на пролет и есен. Сините имат пасивно действие и се изпълняват винаги когато настъпи условието, което е написано на картата. Лилавите Ви носят точки на края на играта, в зависимост от това какви карти имате в селището си. Червените си имат собствени позиции за поставяне на работници и някои от тях са отворени и за чуждите работници (подобно на Why can’t we be friends разширението за Imperial Settlers) срещу заплащане на скромна такса.

Почиващите работници и специалните събития

    Третото възможно действие е смяната на сезона. То обикновено се предприема когато нямате повече работници за поставяне и/или Ви свършат ресурсите. Камъчкосъбирачите Ви остават върху местата си докато не смените сезона. По този начин ги прибирате обратно при Вас и взимате нови работници от клоните на Световното дърво. Интересното е, че сезоните се сменят различно за всеки играч. Възможно е единият играч да е навлязъл в пролет, а другият да е все още в зима. Тематично това решение ми се губи, но по отношение на геймплей е интересно, защото създава възможност на изчакване на противника да прибере работниците си от полетатата, които Ви трябват.

    В зависимост от това към кой сезон преминавате получавате и различен бонус. Нямате възможност да пасувате. Ако не можете да направите нито едно от трите действия играта за Вас свършва и изчаквате останалите играчи. След като всички играчи приключат четирите сезона се пресмятат точките, които сте събрали. Най-много точки обикновено дават самите сгради и животинки, но точки се събират и от събитията и лилавите карти. Този, който е събрал най-много, печели играта.


"Тежката" ми дума 


Скъсаното ми дърво ;/
Това, което най-много ми харесва в Everdell, са илюстрациите и изчистените механики. Играта веднага привлича с присъствието си на масата и се обяснява сравнително лесно за евро. От към компоненти единственото ми оплакване е ефектното Дърво на живота. То е от картон и трябва да се сглобява всеки път. Изглежда много красиво и тематично, но е кекаво и моето се скъса леко, както се вижда от снимките. Разработчиците явно са наясно с този проблем и в следващия Кикстартър за разширението на играта – Pearlbrook имаше възможност да си вземете дървен вариант, както и направих. За разширението се надявам да Ви говоря когато излезе наесен.

Ако имате колекционерското издание (каквото е и моето) получавате як slipcase, бонус стандартни карти и legendary разширение, което Ви дава възможност да вкарате в играта едни доста силни сгради и животинки, които играят ролята на нещо като лидери. Играл съм с него веднъж. Допълнителните карти носят с тях интересни комбота, без да счупват съществено играта. Струва си да се пробват. От новите карти има три разновидности на "Краля Плъх", в които има малко "take that" елемент. Ползването им зависи от аудиторията. Играта поддържа и соло вариант с отделни сценарии, който не е нищо особено, но става за разучаване и убиване на времето.
Част от легендарните карти от разширението

    Като недостатък към геймплея мога да кажа, че изборите понякога може да Ви се струват лимитирани от картите, които имате в ръката или са открити на масата. Често няма да имате подходящите карти за комбиниране и ще сте принудени да играете с това, което Ви се намира. Това може и да е минус, но аз го приемам като плюс, защото предполага измислянето в движение на различна стратегия всеки път. Игрането с максимален брой хора е добро решение, защото по този начин картите се сменят по-често и имате възможност да намерите каквото Ви трябва. Интеракцията между играчите не е голяма, но я има. Играта не предлага нещо сензационно за жанра, но комбинира вече добре познати механики по един доста добър начин, поради което Everdell е един приятен вариант да си прекарате времето и да заселите някакво местенце. Определено доста по-приятен от игрането на Заселниците на Катан. (Сега изядох боя.)

    Може би вече сте разбрали, че пиша ревюта на игри, които харесвам, поради което отново ще дам положителна оценка. Надявам се и да признаете усилието ми да пиша по-кратко. Това никак не е лесно, когато искаш да кажеш толкова много.

Arteglam

Препоръчвам задължително ЗА:
1.    Почитатели на леки евро игри
2.    Любители на горски животинки

 Оценка:

Визуано оформление и компоненти : 6/6

Геймплей : 4/6

Преиграваемост : 4/6




Крайна оценка : 5 / 6

Няма коментари:

Публикуване на коментар