четвъртък, 13 юни 2019 г.

Бездната става още по-дълбока - Abyss Expansions

      Може би вече сте разбрали, че много обичам да пиша ревюта за любимите си игри. Предполагам, че това не е нещо невиждано досега и не сте особено очаровани от този факт. 
        
      През не много далечната 2014 г. на пазара се появи една игра, която първоначално изненада с разнообразния набор изображения на кутията, които можете да си изберете. Всяка от тези картинки изобразяваше лицето на гущероподобно или рибоподобно същество, което Ви гледа страшно. Ако не знаете за какво говоря можете да разгледате картинките на този линк. Към момента, в който аз научих за Abyss, на пазара вече бяха останали копия само с един вид картинка и май бъдещите преиздавания си останаха с нея. Вече не си спомням, но съм почти сигурен, че играта предизвика интерес у мен след като прочетох ревюто на чичко Ви Деян, което ако сте пропуснали, Ви препоръчвам да прегледате. 


      Може да не съм споменавал, че аз съм един от тези хора, за които е важно играта да привлича с визията си. Приличам малко на другите овце, които като видят нещо красиво и кликат бутона "buy"- поне щом се отнася до миниатюри и красиви компоненти. Аз съм на мнение, че щом една игра може да се направи красива и същевременно да има добър геймплей, е просто престъпно да ни пробутват някакви ужасно грозни еврота, защото не са имали някой лев да платят на художник. Abyss ме зашемети с невероятно красивите изображения на лордовете в играта. (Евала, Xavier Collette!)  За някои може тази тема да е малко мрачна, но за мен беше идеална и изцяло ме потопи в атмосферата на подводното кралство. Самото игрово табло също е изпипано и малките бели перлички са очарователни.

      Нека да продължим нататък, че идеята за днешното ревю не е базовата игра и моите прехласвания по нея, а излезлите през 2015 г. и 2018 г. разширения - Kraken и Leviathan. Освен страховитите названия, какво още свързва тези заглавия с Abyss и какво ни е подготвил дизайнерът виновен за топ игри като Shadows over Camelot, Cyclades, 7 Wonders Duel, Kingdomino, Yamatai и др., а именно Bruno Cathala и какво ястие е забъркал с Charles Chevallier. Надявам се ревюто да е по-скоро полезно за хората, които са играли базовата игра, защото могат да разберат какви са нововъведенията. Без да губя повече време ще Ви запозная със съдържанието на новите кутийки.

KRAKEN

Loot карти, черни перли и яка фигурка на Кракен
      В останките на отдавна мъртво огромно морско чудовище са се заселили група контрабандисти, които внасят на пазара на подводното кралство нелегална валута - Nebulis. Това е историята на новото разширение в едно изречение. Получавате цяла купчина сребърни перли, които добавят много интересна игрова механика, подобна като идея на тази в Scoundrels of Skullport разширението за Lords of Waterdeep. Главният начин, по който си ги набавяте, е чрез използването на новите ally kraken карти. Специалното при тях е, че те не принадлежат към нито една от подводните раси и могат да се ползват като wild карти при наемането на лордове. Недостатъкът на тази им способност е, че получавате определено количество nebulis и не можете да ги affiliate при наемането на лорда. Ако те не бъдат взети от никого при изследването на дълбините, то активният играч ги поставя в избрана от него купчина раси в Съвета. Ако не искате да взимате тези карти от невнимание, ще трябва да следите и помните къде са били поставени.
Част от Kraken ally картите

      Какво им е специалното на тея нови перлички? Ами, нали се сещате, че са нелегална валута, поради което ако на края на играта все още притежавате някоя от тях, всяка ще ви носи по минус една точка, а ако имате най-много, още минус пет. Освен това, ако в края на играта имате все още кракен карти в ръката Ви, те се превръщат в съответния брой сребърни перли. Не е особено приятно. Бихте искали да се отървете от тях по някое време, само че тук идва особеното, че не можете просто да си плащате с тях когато Ви падне. Можете да се лишавате само от една сребърна перла наведнъж и то ако нямате повече бели, с които да платите когато наемате лорд или когато получавате ally при изследването на дълбините от друг играч. Сега си представете, че имате 15 бели перли и 5 черни и се опитайте да познаете кога ще успеете да ги разкарате. 

Контрабандистите
      Тук на помощ идват новите лордове контрабандисти (smugglers). Техните умения Ви позволяват да "счупвате" горното правило и по всякакви начини да се отървавате по-лесно от тези перли. Тези лордове са от отделна "wild" раса и това позволява наемането им с всякакви видове allies. Това Ви мотивира да си ги набавяте и да им ползвате уменията, защото просто е по-лесно да го сторите. Към тях има и три единтични лорда, които вкарват в играта и още една нова механика, която общо взето Ви позволява да сложите плочка върху даден лорд, купчина от съвета или локация и да си я запазите за Вас, докато решите да изиграете съответното действие. В допълнените към новата фракция от лордове, имате на разположение и нови лордове към другите пет раси, чиито умения не са нещо по-различно и просто допринасят за разнообразието на играта.

Новите лордове от Кракен разширението
      Дизайнерите са преценили, че това не е достатъчно и са добавили още няколко нови локации. Две от тях просто се синхронизират с новите кракен карти и лордове, но останалите четири внасят още една нова механика. Те са идентичи като действие и идеята им е, че ако решите да ползвате някоя от тези локации Ви се предоставя възможност да теглите карти от едно тесте. В него има числа от 3 до 7, които се повтарят в тестето толкова пъти колкото е цифрата. Тематично си представете, че сте посетили някакви много опасни места и намирате там съкровище. Идеята на новите loot карти е, че всяка от тях има число и някаква награда (перла, ally, ключ и т.н.), която получавате веднага като изтеглите картата. При посещаването на тази локация можете да теглите колкото карти поискате, но уловката е, че ако изтеглите две еднакви карти те се унищожават взаимно, премахват се и тегленето приключва. Наградите ги получавате веднага, а точките от останалите карти на края на играта. По съществото си това е просто една push your luck механика, която работи прилично, но понякога може да счупи играта толкова много, че да убие удоволствието на всички. 

Новите локации
      Като заключение мога да кажа, че за мен Kraken е задължително разширение за феновете на Abyss. Сребърните перли, ally kraken картите и контрабандистите са много приятно допълнение, което ще Ви разнообрази играта доста. Нововъведенията добавят допълнителна приятна дълбочина към геймплея. Увеличават се възможносите за take that, но за мен това създава една динамика в играта и повече внимание у играчите кой какви лордове наема. Страхът вече не е само при наемането на червени лордове, но и при наемане на контрабандисти, взимане на карти от Съвета и поемането на нежелани nebulis. Обикновено играчите се стремят да избягват кракен картите, но съм виждал и стратегии, при които се играе само с тях и с контрабандисти, и тези стратегии могат да бъдат достатъчно успешни.

      По отношение на новите loot локации тук съм по-скоро резервиран. Обикновено като играя играта с нови играчи не ги включвам. Особеното при тях е, че поради push your luck механиката могат да се получат безумно много точки, ако имате късмет или да не получите нищо, ако нямате. И в двата случая балансът на играта се счупва, което не е много добре за подобен тип стратегическа игра като Abyss, която продължава около два часа. Независимо от резултата винаги има някой недоволен, на който това би му била последната игра на Abyss, а не искаме това да се случи. Добавяйте ги само с редовни играчи, които са съгласни да има повече хаос и непредвидимост. Тук е и моментът да спомена, че фигурките на снимките идват неоцветени. Просто моите съм си ги намацал, за да се упражнявам. Те са приятно, но ненужно допълнение. Съвсем лесно можете да си следите кой има най-много сребърни перли или е убил най-много левиатани и без тях.

LEVIATHAN

Новото табло с част от картите и различни токени
      Подводното кралство е застрашено от огромни чудовища бехемоти, които започват да обикалят около границите. Вие и вашите лордове сте натоварени със задачата да охранявате царството. Leviathan разширението добавя доста нови карти на морски чудовища левиатани, които заменят въображаемите чудовища, които Ви атакуват в основната игра и убивате автоматично. Допълнителното игрово табло от основната игра, на който отбелязвахте когато някой откаже да бие monster и чрез който се взимаха monster токените, се премахва. На негово място идва специално ново табло с места за числа от 2 до 12, срещу които се поставят новите карти с левиатани. Вече заплахата не е въображаема, а съвсем реална. 

      Идеята е, че в началото на играта се хвърлят зарове и се поставя един левиатан, който обикаля около границата на кралството. Когато бъде изтеглена карта с чудовище от ally тестето можете да изберете дали да се биете, но не получавате автоматично monster token, а трябва първо да се справите с един от отворените левиатани. Ако откажете и решите да продължите, тогава се хвърлят два зара и се поставя нова карта на съответното число. Ако на това място вече има левиатан, преди да бъде изблъскан от съперника му, той Ви атакува директно и понасяте съответното поражение, което е изобразено на картата. Няма как да избегнете атаката и последствията обикновено са доста неприятни - рани, които носят минус точки на края на играта; губите ally карти, губите лорд или губите перли. 
Още левиатани, зарчета и яка фигурка

      Ако решите да се биете си избирате едно чудовище и го атакувате, като трябва да имате ally карта от съответната раса. Раците винаги могат да се ползват за атака. Изигравате един ally и към неговото число добавяте числото от хвърлен зар и ако успеете да покриете изискването на левиатан картата успявате да раните чудовището и взимате съответна награда. Тази награда е monster token от вече познатите Ви, които носят точки или токен от новите (идват с това разширение), които могат да Ви дадат перли, карти или ключове. Някои левиатани имат по няколко точки кръв и след всяко нанесено поражение можете да вземете награда. Ако успеете да победите изцяло чудовището, вземате картата му и на края на играта, ако сте убили най-много, печелите още пет точки. Ако се провалите в атаката, тогава просто взимате една перла за усилието и губите използваната ally карта. Можете да атакувате колкото пъти поискате, но само един левиатан и докато имате карти.
Новите лордове към Leviathan разширението

      За да не бъде атакуването на левиатани съвсем случайна дейност, дизайнерите са се погрижили да имаме на разположение нови лордове и нови ally карти. Всяка от расите се сдобива с два нови лорда, които имат умения изцяло свързани с биенето на левиатани. Когато правите изследване на дълбините е възможно да вземете нови ally карти, които могат да се ползват като другите, но върху тях има символи, които Ви подсказват, че можете да плащате по една перла, за да увеличавате силата на атаката си с едно или да хвърляте два зара при атака и да избирате по-високото число. Няма нужда да Ви казвам, че тези карти са доста ключови при битките.

Новите ally карти от Leviathan разширението
      Като игрови механики разширението се изчерпва с това. Има няколко малки подробности, като това, че вече имате лимит на ръката си и играта вече поддържа до пет човека. Leviathan разширението значително променя начинът, по който се играе Abyss. Усещането е доста по-различно, защото вече битките срещу чудовищата заемат голяма част от играта. Ако ги игнорирате напълно обикновено страдате. Не само, защото загубите, които понасяте от атаките им, са доста неприятни, но и защото губите възможността да се снабдявате с monster токени, които могат да Ви донесат бая бонуси или точки. Също така, освен стандартния край на играта, вече тя може да свърши и ако тестесто с левиатани се изчерпа или една от купчините с monster token-и. Това само по себе си означава, че ако успешно играете на стратегия, която Ви позволява да биете често чудовища, може да нямате нужда от много лордове за точки и просто да разчитате на monster token-и. Към основната бройка карти с чудовища са добавени още няколко, което значително увеличава възможността да изтеглите такава карта. 

      Не съм играл разширението достатъчно много пъти, за да дам възможно най-обективна оценка за него. Не го препоръчвам за нови играчи или поне не смесено заедно с Kraken. На мен лично ми харесват нововъведенията и цялата идея с биенето на левиатани. Заместа успешно леко скучната механика от основната игра. Късметът играе някаква роля, за това дали ще Ви атакува левиатанът или дали ще успеете да го раните, но има начини, по който рискът да се намали. Ако всички достатъчно често биете левиатани, шансът да бъдете затрупани от тях е минимален. За мен това не е задължително разширение, за да се наслаждавате на Abyss, но лично за мен е приятно такова и винаги бих играл с него, ако другите играчи са готови да слушат малко повече обяснение на правила. Като недостатък мога да кажа, че в резултат от двете разширения общият брой на лордовете става прекалено голям и понякога е трудно да направиш точно стратегията, която искаш, защото не се отваря това, което ти трябва. Времетраенето също се увеличава, защото вече имате няколко начина за победа, а не само събирането на седем лорда, което може да е неприятно за някои хора.

       Като заключение ще кажа, че ако сте фенове на Abyss, двете разширения си заслужават. Новите механики и карти следват тематично играта. Илюстрациите отново са скандално добри. Понякога отделям прекалено много време да им се наслаждавам и си забравям стратегията. С малко изобретателност съм успял да събера и двете разширения в основната кутия, без да изхвърлям инсърта. Жалко, че не са ги предвидили първоначално. Имат ме за купувач ако пуснат нова по-голяма кутия, ала не вярвам. Не знам защо спря да се говори и да се играе Abyss. Играта определено заслужава повече внимание и се надявам разширенията да Ви възвърнат интереса към нея. Няма да давам оценки, защото може да са леко височки. За себе си знам, че Abyss ми е от топ игрите и няма изгледи скоро да напусне колекцията ми.
Arteglam





Няма коментари:

Публикуване на коментар