петък, 7 юли 2017 г.

Пир достоен за боговете – A Feast for Odin


от Христо Симеонов

    Дизайнерът Уве Розенберг е име, което няма нужда от представяне в средите на хобито. Германецът е отговорен за едни от най-популярните хитове в последните години, които упорито отказват да излязат от мода и  продължават да вълнуват милиони геймъри. Във визитката му откриваме обичани заглавия като „Bohnanza”, “Agricola”, “Le Havre”, “Caverna” и много друго.

    В последните години бай Уве, както с много любов го наричат някои колеги, се съсредоточи и буквално създаде свой собствен жанр игри, чиято основна механика се движи около правилното позициониране на тетрисоподобни плочки. Или казано по-простичко – „настолен тетрис с някаква тема“. „A Feast for Odin” е най-амбициозната му игра в тази насока, разработвана няколко години и  явяваща се своеобразен „ magnus opus” на Розенберг. Тя се опира на две от неговите предишни заглавия. “Patchwork”, приятно пъзелче за двама с тема шевици и “Cottage Garden”, шарено упражнение по градинарство, са две изключително сполучливи заглавия, които напълно заслужено се радват на чуден прием сред геймърите. “A Feast for Odin” обаче е друга бира. Мащабна и амбициозна, тя впечатлява от първия ви допир с нея. Дали обаче си заслужава ? Дали бай Уве е създал пореден шедьовър ? Бързам да ви кажа в следващите редове.


Викингите – бит и култура

Кутията на играта е внушителна
    “A Feast for Odin” e стратегическа игра с „поставяне на работници“ за двама до четирима играчи. Основен момент в геймплея е придобиването и правилно поставяне на "плочки" с разнообразни форми, с чиято помощ да попълвате бордове. Както вече стана дума, дизайнер е великана Уве Розенберг. Издатели са “Z-man Games”.

    “A Feast for Odin” си поставя амбициозната задача, да ви разкрие многообразното средновековно общество на северните народи, носещи събирателното название „викинги“. Спокойно, няма да навлизам в подробности за произхода на термина „викинги“ и кои народи точно обхваща той. “A Feast for Odin” е толкова огромна игра, че в това ревю просто няма място за излишни приказки.

Дървените компоненти
    Всяка игрова сесия на “A Feast for Odin” продължава шест или седем хода, в зависимост от това дали искате дълга или кратка игра, а всеки ход съдържа точно...седнали ли сте удобно - дванадесет фази. Дванадесет фази. Като дванадесетте месеца. Или дванадесетте апостоли. Или като „АБЕ, УЖАСНО МНОГО“. В хода на играта придобивате разнообразни ресурси, представени под формата на картонени токени с различни форми. Ресурсите включват храни - грах, пшеница, медовина и месо, занаятчийски стоки - дрехи, кожи, съдове, луксозни предмети - бижута, сребърни прибори, съкровища и специални, престижни предмети като например английската корона. Всички тях използвате, за да запълвате полета по игралните бордове пред себе си. Да, правилно сте прочели – бордоВЕ. Защото в “A Feast for Odin” ще имате на разположение пъстра палитра от бордове, включваща основното селище на вашия викингски клан, три вида жилищни сгради и солиден брой двустранни полета, представляващи чуждоземни острови и земи, които може да достигнете на борда на вашите дракари. Важна част от всеки ход е и организирането на пирове - оттам и името на играта. По време на пировете трябва да сервирате храни ( токени ) на вашите викинги или си навличате гнева им под формата на отрицателни точки

    Говорейки за точки, след изтичане на предварително зададения брой ходове, които преминават в плячкосване, лов, риболов и изследване на нови земи и пирове, “A Feast for Odin” приключва и играчът, които генерира най-много точки от бордовете пред себе си печели играта.

Най-мащабното поставяне на работници

Токените
    Нямам навика да започвам същинската част на едно ревю с описание на компонентите, но за “A Feast for Odin” ще направя изключение. Защото мащабът на тази игра е шокиращ. Още с първото надникване в кутията, ще видите цели три книжки пълни с текст. За щастие, само една от тях съдържа правилата на играта. Във втората кръстена „Притурка“ се съдържа детайлно описание на всички компоненти в играта...върху 16 страници. Третата книжка е най-абсурдното нещо в комплекта. Озаглавена „Алманах“ в нея, върху двадесет страници, ще откриете детайлно историческо обяснение зад термините в играта и връзката между концепциите на геймплей механиката и темата. В началото на това ревю ви споменах, че “A Feast for Odin” е своеобразен „magnus opus” на хер Розенберг. Мисля, че започна да ви става ясно защо.

Картите "занаяти". Две от тестета дори не съм отворил още
    Книжките обаче не са най-впечатляващото сред компонентите на “A Feast for Odin”. Разнообразните токени в играта пристигат върху цели тринадесет ( ! ) листа твърд картон. Да, броих ги. Общо четиристотин петдесет и шест токена, в разнообразна форма и с разнообразно предназначение – стоки, кораби, сребро, специални предмети и т.н. А за да съхранявате всичко това и да може да разполагате удобно с него по време на игра, в комплекта към играта ще откриете и две пластмасови кутии за токени. Ако кажа, че съм впечатлен ще е малко.

    Към всичко в “A Feast for Odin” откриваме и близо двеста и петдесет карти. Двеста от тях са означени като карти „Занаяти“. Придобивате ги в хода на играта и основната им цел е да ви дадат насока, която да преследвате. Картите „Занаяти“ ви носят специално умение по време на игра и  точки в края , ако ги изиграете успешно. Чудесно допълнение, включващо добре познатата механика на „цели“, която се вписва отлично в “A Feast for Odin”.

Дванадесетте фази на всеки ход
    И към целия този пир от компоненти прибавете и стотина дървени компоненти и една купчина игрални полета. Съдържанието на “A Feast for Odin” е изумително мащабно и без никакво съмнение ще грабне вниманието ви. Изработено е на високо ниво, към което нямам абсолютно никакви забележки. “A Feast for Odin” е една от най-впечатляващите откъм компоненти игри и смело заявявам, че напълно заслужава отлична оценка.

Вашето персонално табло или селото на клана ви
    Време е обаче, да се пренесем към основното. Има ли игра в огромната кутия на “A Feast for Odin”, побрала няколко килограма съдържание ?
Отговарям положително на този въпрос. Нещо повече. Напук на всичко, което ви изброих като компоненти, “A Feast for Odin” е изключително елегантна, бърза и достъпна игра, която ще схванете за секунди.

    Бях ви споменал едни дванадесет фази във всеки ход, като дванадесетте изпитания на Херкулес. И вероятно си мислите, че съм в сериозна грешка поставяйки в едно и също изречение – достъпни правила и дванадесет фази. Но не. В по-голямата си част въпросните фази се случват автоматично, едновременно за всички играчи. Което пък от своя страна помага геймплея чувствително да се забърза и “A Feast for Odin” си става изненадващо бърза и кратка игра.

Новите земи - пълни с приключения и плячка
    Да премина през всяка една от фазите изграждащи ходовете в “A Feast for Odin” би било ненужно занимание. Затова ще се спра само на най-важната от тях.

    Сърцето и душата на “A Feast for Odin” е „екшън“ фазата. В нея се случва всичко съществено в играта. Най-общо казано, поставяте "работници" и изпълнявате избраните действия докато всички играчи около масата кажат „пас“. Не сте длъжни да използвате всичките си работници и може да пасувате по-рано, но веднъж отказали се, не може да се включите на по-късен етап отново.

Възможните "екшъни"...
    В “A Feast for Odin” работниците идват под формата симпатични „викингпъли“. Малко като винкели, ама не точно. Нова думичка ( знаете, че много обичам да си измислям такива ), рожбата на съчетанието между "викинги" и "мийпъли". Поставяте ги върху специално предвиден за целта борд, който ще ви смая. Въпросния борд е разделен на колони и редове. Всеки ред обхваща определен тип „екшъни“, включващо разнообразни дейности от делниците на един викинг – строеж на къщи или кораби, лов, търговия с добитък, занаятчийство, експедиции, нашествия и т.н. Колоните определят колко „работници“ се изисква, за да ползвате дадено действие – между един и четири. Казах ви, че борда с възможните „екшъни“ ще ви смая, а до тук нищо особено. Къде е уловката ще питате ? Шестдесет и едно. Шестдесет и едно възможни действия, върху въпросния борд. „Евро“ геймърите сред вас, вероятно крещят от радост...останалите не толкова. Бързам обаче да ви успокоя. Напук на цялата тази мащабност, възможните „екшъни“ в “A Feast for Odin”  се схващат за секунди. Всичко е елементарно, достъпно и логично. Не си правете труда да заучите предварително всички „екшъни“, няма смисъл. В началото на играта реално от полза ще са ви само няколко. Когато постепенно натрупате достатъчно ресурси, ще се обърнете към останалите. “A Feast for Odin” е едно истинско богатство.

Избор на традиционни викингски дейности
    На няколко пъти вече ви споменах ресурси, бордове и тетрис. Дойде време да направя връзката между тях. В “A Feast for Odin” ще се насладите на абсолютния връх в пъзелите на Уве Розенберг. Персоналното табло на всеки играч пристига с огромна зона, изпъстрени с полета носещи ви негативни точки. 

   Чисто тематично, ще ми бъде трудно да ви го обясня, но все пак ще опитам. Представете си, че сте викингски ярл и си имате едно чудно селце, кацнало на някой фиорд, където вашите подопечени се занимават с лов, риболов, малко земеделие и много пирове. Е, за да спечелите славно име обаче, трябва да придобиете колкото се може плячка. Реално в началото, без злато и сребро, сте никой и колегите ви ярлове ви се присмиват. 

Сламени колиби, каменни къщи и "лонг хаус" - или още полета за токени
    Именно на фона на тази обстановка започвате в “A Feast for Odin”. И благодарение на нея, ще разберете крайната си цел в играта. Стремите се да натрупате безсрамно много стоки. Уви, трябва да ги подреждата по специален начин, за да ви носят точки. Поставяте придобитите ресурси така, че да покриват началните ви отрицателни точки. Това всъщност си е основната механика в играта. Всеки борд, който придобиете – когато достигнете нови земи или когато построите сграда в селището си, пристига при вас като сбор от негативни точки, които може да превърнете в положителни. 

Да си напълниш къщичката с благинки
    Всъщност “A Feast for Odin” си е един пъзел. Придобивате токени и се опитвате да ги разположите най-правилно върху игралните полета, като не забравяте, че всеки ход трябва да организирате пир и да храните хората си. Както всички пъзели и този в “A Feast for Odin” следва определени правила. Не всички видове ресурси са добре дошли на всеки борд и не всички ресурси ви позволяват да ги поставите един до друг. Всичко това като информация откривате както в правилата на играта, така и върху самите бордове, които се стремите да обърнете в точки. Така мащабната викингска игра, всъщност е хитър, богат на опции пъзел, които ви гарантирам, че ви очарова.

Северният епос

    “A Feast for Odin” е сага под формата на настолна игра. Това описание не е мое дело. Ще го намерите върху правилата на играта. Но пък се подписвам под него с две ръце. “A Feast for Odin” е страхотно богата игра, която ще ви впечатли с възможностите си, без да ви затормозява. Хер Розенберг е постигнал един немислим баланс между дълбочина и изумително елементарни правила. Геймплея и основните механики се схващат за броени минути, а опциите ще ви накарат да се връщате отново и отново към играта. “A Feast for Odin” е едно стряскащо на вид заглавие, което вероятно е способно да ви откаже, когато се сблъскате с компонентите му и тромаво звучащите ходове. Но не се подлъгвайте и му дайте шанс. Без никакво съмнение, “A Feast for Odin” е една от най-добрите игри за викинги на пазара и абсолютен шедьовър, миксиращ съвършено мащабни възможностти и достъпен геймплей.

Препоръчвам задължително ЗА : 

1. "Евро" геймъри
2. Любители на пъзели
3. Фенове на викинг
4. Когато искате сериозна игра, която не е никак сложна

Оценка :

Визуално оформление и компоненти : 5 / 6

Геймплей : 5 / 6

Преиграваемост : 6 / 6


Крайна оценка : 5 / 6







Няма коментари:

Публикуване на коментар