вторник, 4 юли 2017 г.

La Grippe – Pandemic : Iberia


от Христо Симеонов

    Отне ми три опита да сглобя някакъв приличен увод и да започна това ревю. Налегнат и вдъхновен от играта, за която ще ви говоря, ми се искаше да потопя дълбоко и вас в историята, зад най-смъртоносните световни пандемии. Всеки опит обаче да ви разкажа малко повече около събития като „черната смърт“, холерата или испанският грип, се израждаше в доста зловещо писание, от което да те побият тръпки. Съгласете се, че с увод издържан в споменатия стил, е по-вероятно да ви убедя да изпиете шепа витамини, да се завиете с дебело одеяло вкъщи и въобще да не помислите за социални контакти, камо ли за играене на настолни игри.

    Да си го кажем правичката – най-зловещите болести в световната история са си...зловеща темичка ( бел.ред. че хубаво ми се получи този "лапсус" ). Това обаче явно не отблъска хората, дори напротив. Ако съдим по уважания интернет портал boardgamegeek.com, "Pandemic", в най-вълнуващата си реинкарнация, "Legacy", продължава безоблачното си властване над стотици хиляди настолни игри. Геймърите обичат "Pandemic" и смятам, че не са им нужни излишни уводни думи, за да събудя интереса им към едно от най-новите разклонение на поредицата.



 
Прекрасният борд
    „Pandemic: Iberia e кооперативна настолна игра за двама до петима играчи. Както ви подсказва заглавието, този път се борите с коварните болести в доста по-ограничено пространство, Иберийският полуостров и по-специално най-големите и значими градове в Испания и Португалия. Тази информация обаче не бива да ви отпуска – играта е все така трудна за надхитряне. Дизайнер е Хесус Торес Кастро, доктор по физика в Университета на Кордоба, настолен ентусиаст, организатор на няколко локални фестивала, водещ критик в хобито в Испания, а от 2010г. и дизайнер. В нелеката задача му е ударил едно рамо и Мат Лийкок, макар и участието му в самия дизайн на „Pandemic: Iberia“ да е спорно, според мен. Издатели са добрите ни познайници от “Z-man Games”

    В „Pandemic: Iberia“ се пренасяме близо два века назад във времето,в Иберия през средата на XIX век. Играчите влизат в ролята на членове на Втората кралска филантропическа експедиция” ( бел.ред. вероятно вдъхновена от реалните събития около експедицията на д-р Хавиер де Балмис ), влизайки в ролята на уважавани професионалисти – доктор, учен, агроном и т.н. Целта ви е да откриете лек за четири коварни болести, преди те да са прерастнали в страховити епидемии.

Нещо, което работи ?

Добрите, стари пионки
    Едва ли ще ви изненадам много, ако ви кажа, че „Pandemic: Iberia“ си е същата, добре позната на всички игра. Отново борите четири коварни болести, които отбелязвате посредством кубчета върху игралното поле. Отново играта приключва със загуба за играчите, при настъпването на три добре познати условия –  ако свършите кубчетата от един цвят, ако свършите тестето с карти или като избухнат осем епидемии. Отново има само един възможен начин за победа – ако откриете "лек" за четирите болести. Отново имате на разположение карти „събития“, които чувствително могат да наклонят везните във ваша полза при правилното им използване. Отново всеки играч влиза в ролята на специалист, разполагащ с уникално умение, позволяващо му да прескача правилата на играта. Отново всеки ход включва добре познатата структура – правите четири действия, теглите две карти и заразявате градове.

Ролите в "Pandemic:Iberia"
    Спирам, защото има опасност това да се превърне в най-скучното ревю писано някога. Има и новости ! Олекна ви, нали ? Новичките елементи в геймплея на „Pandemic: Iberia“ бих поставил в две големи групи.
  
    Първата засяга базовата игра и включва нови елементи в толкова добре познатите на всички правила. В „Pandemic: Iberia“ веднага прави впечатление доста по малкия борд. Естествено, това се дължи на спецификата на темата на играта – не че иберийския полуостров е малък...но пък колко да е голям. Дали тясната спецификация на играта, само в Испания и Португалия ще се хареса на всички, не мога да кажа. Дали "Z-man Games" са решили да ни засипят с „регионални пандемии“, като например "Pandemic : Germany", "Pandemic : UK", "Pandemic: South America", "Pandemic : India" (бел.ред. да ви напомня на нещо ?) , също не мога да кажа. На мен лично ми хареса идеята зад „Pandemic: Iberia“, но не защото съм иберофил ( пак си измислям думи...), а поради чудесно представената тема.

    И като говорим за темата, именно на нея се дължат останалите новички елементи в играта. Първо вече не може да „летите“ от град до град, защото...ами действието се развива в средата на XIX век и авиацията все още е само икаровия блян на човечеството. Движението става по-бавно, което драстично увеличава сложността на играта. Дизайнерското дуо обаче е предвидило спасителен пояс за този проблем  или по точно спасителна релса. Едно от новите ви действия в „Pandemic: Iberia“ позволява да свързвате градовете в жп мрежа. Така в играта, освен, че борите лошите болести, развивате и инфраструктурата на Испания и Португалия. Създаването на жп мрежа е действие, което може да изиграе ключова роля в по-късните етапи на играта. Не го подценявайте.

Влака от Валядолид за Лисабон тръгва от първи коловоз
    Пак поради спецификата на темата, в „Pandemic: Iberia“ вие всъщност не се борите, за да откриете "лек" за коварните болести. Нека сваля картите на масата – лек няма ! Ехо, XIX век е. Целта ви в играта е да "изучите" болестите. Последното пак става посредство събиране на карти от даден цвят. Разликата е, че този път няма "Център за превенция на заразите" ( да казвам ли, че действието се развива в XIX век ? ) и „изучаването“ на болести става в специализирани болници. Защо специализирани ли ? Ами защото, седнете някъде, за да не се изненадате, през XIX век ( фанфари ), болните са били приемани в специализирани болници. Болница за лечение на малария, болница за лечение на холера, болница за лечение на  едра шарка и т.н. Как това е представено в „Pandemic: Iberia“ ? Посредством избора ви на локация за болница. Последните отново са добре познатите ни дървени къщички. Стройте ги с действие, а в зависимост от цвета на града, в който е построена дадена болница, с този вид болест е свързна тя. Така ако имаме болница в червен град, то там може да изучавате само червената болест. Още един елемент в геймплея на „Pandemic: Iberia“, който сериозно ще вдигне летвата пред играчите. Положението става още по-критично и от това, че в началото на играта на игралното поле няма нито една болница. Какво излиза то – че първо трябва да постройте болница, гледайки да я направите в град, който е удобен и близък на повече играчи и чак след това да съберете добре познатите ни пет карти, за да „изучите“ дадената болест. Ако беше на испански,понеже щеше да е тематично, бих възкликнал „мама миа“ !

Регионите са най-силното нововъведение спрямо оригиналните правила
    Не се отчайват от всичко дотук. Дизайнерското дуо, след като ни е отнело толкова много в „Pandemic: Iberia“ – самолетите и многопрофилните болници, все пак е помислило за нас, геймърите. За първи път в „Pandemic: Iberia“ ще се запознаете с концепцията на „регионите“. „Регион“ е парченцето неизползваема,до преди тази версия на играта,  площ от игралното поле, която се получаваше между няколко града. В „Pandemic: Iberia“, с изцяло нов екшън, може да махате карти от ръката си и срещу това да поставяте токени „пречистена вода“ в пространствата между градовете. Когато в някои от градовете от даден регион трябва да се постави кубче, то вместо него може да премахнете токен „пречистена вода“. Не мога да не споделя, колко впечатлен съм от тази механика. Първо е супер оригинална. Също така смятам, че „регионите“ могат да имат и други приложения в бъдещи заглавия от поредицата. И не на последно място е ужасно тематично допълнение  !

Да са живи и здрави модовете

Картите "Събитие"
    Втората група нововъведения в „Pandemic: Iberia“ с право мога да определя като модули – вариации на правилата. Дали ще ги използвате, зависи изцяло от вас. Ала за да ме разберете веднага колко съм впечатлен от тях – НЕ ИГРАЙТЕ „Pandemic: Iberia“ БЕЗ ТЯХ !

    Първия мод носите любопитното име „пациентско предизвикателство“. Грешите, ако ви се струва, че звучи като нещо от българската действителност, където да получиш здравна помощ понякога си е същинско предизвикателство. В тази вариация на „Pandemic: Iberia“ към всеки ход се добавя нова фаза, наречена простичко „движение на пациенти“. След като извършите четирите си действия и преди да теглите карти, най-близките „пациенти“, разбирайте кубчета, се придвижва с една позиция по-близо до болница в техния цвят.

Илюстрациите на картите са чудни
    Отново една изключително тематична механика. Всяка болница е свързана с определен вид болест, а „пациентите“ търсят да получат конкретно лечение. Крайния резултат е хаос на игралното поле и сериозно изпитание пред играчите, освен да предотвратяват епидемии, да следят и движението на „пациентите“. Защото, както може би се досещате, когато четири кубчета от един цвят се съберат на едно място избухва епидемия. „Пациентското предизвикателство“ е изключително любопитно и откровено забавно допълнение в „Pandemic: Iberia“, което се вписва по перфектен начин в пъзелоподобната същност на играта.

Страховитите "исторически" болести
    Както може да се очаква – най-хубавото ви го запазих за десерт. Вторият модул в  „Pandemic: Iberia“ носи интригуващото име „исторически болести“. Вече ви става ясно защо това ми е любимото, нали ? Правилата са много прости и ще ги схването с две думи. Всяка една от омразните, неназовани болести, известни дълги години като „червената, синята, жълтата и черната“, най-накрая съвсем заслужено получава свое име. И както може да се досетите, „кръстници“ им стават техните реални първообрази. Черните кубчета се превръщат в най-добрия приятел на комарите – маларията. Червените пък са си напълно в цветови тон, назовавайки се тиф. Синьото е за холерата – като „сините“ води на река Ганг, един от основните източници на заразата в началото на XIX век. А жълтите кубченца си стават жълта треска...нищо расистко не виждам аз.


   И какво като всяка болест си има име, ще кажете. Освен име, драги, всяка болест придобива и собствено специално умение. Болести със специални умение – браво, господа дизайнери ! Маларията например се разпространява по-бързо – когато трябва да сложите черно кубче, слагата две. Жълтата треска пък покосява пристанищните градове по игралното поле – когато сложите кубче в пристанище, трябва да поставите жълто кубче и в съседните пристанища. Мисля, че придобихте реална представа за специалните умения на болестите. Колко от тях ще използвате, е избор, който правите преди началото на всяка игрова сесия на „Pandemic: Iberia“. Модула с "историческите болести" без никакво съмнение е феноменално допълнение към играта както от тематично, така и от геймплей значение. „Pandemic: Iberia“ се превръща в един истински, напрегнат и спиращ дъха пъзел.

Най-добрата „Пандемия“ на пазара

     Ако изключим от уравнението "Legacy" заглавието, без никакво съмнение „Pandemic: Iberia“ е най-добрата игра в цялата поредица ! Pandemic: Iberia веднага привлича с визуалното си оформление, което на ниво илюстрации е страхотно. Всичко има един стар, вехт вид, който спомага да се пренесете назад във времето, във времената на могъщите колониални империи от Иберийския полуостров. Дървените маркери и токени също са на отлично ниво, макар че определено щеше да бъде изключително, ако персонажите ви пристигаха с миниатюри, подобно на Pandemic : Reign of Cthulhu, а не с добре познатите ни пионки, но това не е болка за умиране.

   Без никакво съмнение едно от най-силните оръжия на „Pandemic: Iberia“ е нейната тематичност. Играта с лекота мога да определя като най-тематичната в поредицата. Темата струй отвсякъде – през картите, геймплей механики, персонажите и дори „Събитията“, за всяко от които ще намерите кратка историческа справка в последните страници от книжките с правила.

    И когато към всичко това прибавим новите правила и двата модула - „Pandemic: Iberia“ съвсем заслужено детронира своя именит предшественик и родител, превръщайки се в най-добрата игра от поредицата ! Определено я запазвам в своята колекция и с нетърпение очаквам следващия си опит да преборя четирите „исторически болести“ !

Препоръчвам задължително ЗА :

1. Любители на история
2. Когато ви е омръзнал нормалният "Pandemic"
3. Когато ви се играе предизвикателна кооперативна игра

Оценка :

Визуално оформление и компоненти : 5 / 6

Геймплей : 6 / 6

Преиграваемост : 5 / 6


Крайна оценка : 5 / 6

Pandemic: Iberia“ може да намерите при нашите приятели от opgames.bg !







Няма коментари:

Публикуване на коментар