понеделник, 12 август 2019 г.

Произходът на видовете – Duelosaur Island


    Това ревю ще е от лесните. Не, това не означава, че директно поставям "слаба" оценка на играта и няма да се занимавам с нея. Просто няма да имам нужда от увод, за да ви въведа в следващите редове. 
    Защото „версията за двама“ на изключително популярната "Dinosaur Island" ( линк към ревюто) е нещо, което няма нужда от представяме. Вярвам, че тази вариация на играта предизвиква интереса на доста от вас. Явно на такова мнение са били и от "Pandasaurus Games", който първо добавиха "DUELOSAUR ISLAND" ( Господи, защо всички игри за двама трябва да се казва „дуел нещо си“ ? ) като бонус към Кикстартър кампанията на основната игра, а после я пуснаха и в самостоятелна продажба.
    Най-общо, „Duelosaur Islandпоема нещата там където ги оставя базовата игра, но добавя и нещо от себе си, без да се свени дори да „изневери“ на основната механика на оригинала. Как ми се стори – ще ви кажа в следващите редове.

Законът на джунглата

Бордовете са чувствително по малко !
    „Duelosaur Island” e стратегическа настолна игра за двама души. Всъщност, играта пристига и със правила за солова игра, но така и не ме грабнаха сериозно, за да ги тествам ( наречете го липса на професионализъм...мерси ). Дизайнер е Иън Мос , а издатели са "Pandasaurus Games".
    „Duelosaur Island продължава разгръщането на корпоративната драма, която тресе играчите още от оригиналната игра. Един от големите бизнес конгломерати властващи в сектора на „увеселителни паркове с динозаври“ е разтърсен от сериозна криза и се разпада на две нови дружества. Всъщност...не усещаме каквата и да е тематична привързаност към въпросните търговски империи, защото още от базовата игра насам те са просто различни цветове мийпъли и токени. Та и в „Duelosaur Island тази линия е продължена. Имаме две нови дружества, всеки играч поема едно от тях и напреварата е отново за точки.

Персоналното ви табло е изключително функционално и шаренко 
    Тук обаче се натъкваме и на първата сериозна разлика в „Duelosaur Island спрямо оригиналната игра. Този път не се стремим да изпълняваме поставени цели ( "objectives" ), а се надпреварваме кой пръв ще стигне до предварително зададен брой точки. С едно леко махане на ръка, няколко десетки карти по-малко и с цел улеснение, „Duelosaur Island се превръща в състезателна игра, в която от ключово значение ще бъде бързото натрупване на преднина и скорошното приключване на игровата сесия. Защото, естествено, има и допълнителни точки накрая, които могат да наклонят везните.

Картите "Парк" са отлично решение
    Относно подготовката за игра - „Duelosaur Island гордо крачи по стъпките на своя по-голям батко. Разликата е, че разполагате по-малко бордове, токени и няма "мийпъли" и "дино-ийпъли". Освен това заемате само половината маса, а на останалата част може да си поставите купа с чипс и напитки. Ами плюс си е отвсякъде.
    Прави впечатление, че картите „Сюжетен обрат / "Plot Twist“ са заменени с токени, като само четири от тях влизат във всяка игрова сесия. И са чувствително по-скучни и нетематични. Най-важната новост обаче е единното тесте карти „Парк“, което е сърцето и душата на „Duelosaur Island. Самите карти са двулики ( не ми дойде друга дума ), като горната половина от всяка карта изобразява даден динозавър с всичките му статистики ( точки, „ниво на опасност“ и т.н. ), а долната съдържат различен вид атракцион. За последните по-късно. Всеки играч разполага само с един персонален борд...което си е истинско облекчение ( АЛЕЛУЯ ) спрямо персоналните ви бордове в оригиналната игра. И преди да питате, „ Ама как поставям неща в парка си като имам само едно табло ?“, бързам да ви кажа – в зависимост как изиграете картата ( като динозавър или като атракцион ) я поставяте в горната или в долната част от таблото си. Но повече за това следва.

Долу работниците !

    Подобно на големият си батко , всеки рунд в „Duelosaur Island е разделен на четири фази. Първата е пасивна и е обозначена като „приход“. В нея всеки играч първо получава по три парички, а след това и по една паричка за всеки „хранителен“ атракцион.
Тук е момента да се върна на атракционите в „Duelosaur Island, защото те ми направиха страхотно впечатление. Всеки от тях попада в една от три категории – храни, мърчъндайз и забавления. Както споменах, хранителните павилиони ви носят пари. Мърчъндайза ви позволява да теглите карти „Парк“, които са в основата на действията ви в играта. А атракционите означени като „Забавления“ ви носят бонуси по специална скала разположена на централното игрално поле означена като „PR track“. Освен това в края на играта всеки комплект от различни атракционни ви носи бонус точки. Страхотно много опции за разнообразие видях в различните атракционни. Имате на разположение различни подходи в избора си какъв тип бонус желаете. Отлично решение на авторите на играта. Ще ми се в бъдеще да се появят и други типове атракционни, защото те само ще обогатят играта.

"Специалистите" се завръщат в нова доза специални умения
    Втората фаза от всеки  рунд е момента, в който играчите получават нови „ресурси“ за парковете си под формата на ДНК ( с тях „създавате“ динозаври ) и „специалисти“.  В „Duelosaur Island това се случва посредством "draft", който напълно заменя подобната фаза в оригиналната игра, която си служеше с "worker placement". Играчите могат ато и да е комбинация от „ДНК зарове“ ( който отново са УЛТРА ЯКИ КОМПОНЕНТИ, приличащи на късове кехлибар ) и „Специалисти“. Последните идват под формата на карти, даващи ви специални умения или допълнителни пътища за точкуване в края на играта. Ако трябва да бъде откровен – "draft-a" в „Duelosaur Island ми хареса. По-лесно се разбира и изпълнява от поставянето на работници. Веднага ще свикнете с него и дори ще си зададете въпроса защо не е и в оригиналната игра.

    Трета фаза е най-важния етап от играта означен като „Фаза Строителство“. Всъщност, по- коректно е да я наречем фаза „Екшъни“. Едновременно играчи изпълняват колкото искат на брой действия ( като може и да ги повтаряте ), докато не кажат "пас". Именно тук най-ясно „изгрява звездата“ на новите карти „Парк“, които може да използвате по цели три начина ! Може да „създадете“ нов динозавър за вашия парк, когато съберете и заплатите нужните „днк компоненти“. С това си действие получавате всички плюсове и негативи познати от оригиналната игра – увеличавате привлекателността на парка си, осигурявате си бонус точки в края, но и увеличавате риск за посетителите. Може да построите и нови атракционни, като платите нужната цена в парички. За самите атракционн вече говорих. И трета ви опция е да миксирате днк – заменяте един за друг днк ресурс. Гъвкавото използване на картите „Парк“ е ключово за успеха ви в „Duelosaur Island. Те предоставят различни пътища към достигане на така желаната победа и само от вас зависи как ще ги използвате.

Обожавам тези зарове !
    Последната фаза от всеки рунд е своеобразен „епилог“ на дейността ви като мениджър на парк за динозаври ( готина професия ), защото идва време да приемете посетители. За разлика от оригиналната игра, този път не теглите нищо от торбичка. Да, липсва елемента на изненадата, но липсва и елемента на случайността, която ужасно много можеше да се обърне срещу вас. Ако обаче нивото на сигурност на парка ви е ниско...е ще има изядени посетители. За което срещу вашата компания може да бъде заведен съдебен иск. Последният се изразява под формата на токен, носещ ви минус точки в края. На пръв поглед тук няма много промени – премахнат е случайният елемент на тегленето на "посетители ( мийпъли ) от торбичка. А токените "съдебен иск" са готини като механика, а са напълно на мястото си и от тематична гледна точка.

Смела еволюция

    За да обобщя – приятно съм изненадан от геймплей решенията в „Duelosaur Island. И най-вече от това, че играта напълно скъсва с "worker placement" корените си и ни представя нещо различно. Последното, макар да не блести с иноваторство и оригиналност...работи .

    И то работи добре. „Duelosaur Island се обяснява и изиграва бързо. Симпатичната тема ( както и при оригинала ) лесно привлича играчи от всякакъв калибър, а геймплея е чувствително по-бърз и изчистен. „Draft” фазата определено е любимия ми нов елемент в „Duelosaur Island спрямо оригинала. Идеята с „менажирането на карти“ и правилното им използване, която още повече стимулира новия, „състезателен“ характер на игра, пасва отлично в пъзела на геймплея. Ако трябва да имам някакви оплаквания, те са свързани с някак хаотичната „екшън“ фаза, в която играчите едновременнно извършват възможните си действия и някак се губи цялостната картина какво точно се случва, както и стратегическия елемент в играта. Естествено, може да играете като се изчаквате с действията си.

    „Duelosaur Island е отлично предложение за двама играчи. Геймплея е забързан и чувствително опростен...към добро. Играта заема по-малко място и се играе по-бързо, а качеството на компонентите не е отстъпва на тези в оригиналната игра. „Duelosaur Island не е нито най-оригиналната, нито най-добрата игра за двама, но е едно отлично решение, още повече ако сте изкушени от темата и от изчистените механики, създаващи предпоставката за заглавие, което ще ви препоръчам !

Препоръчвам задължително ЗА !

1. Бизнес иноватори
2. Ако динозаврите са ви слабост
3. Почитатели на оригиналната игра
4. Отлично петъчно заглавие за двама.

Оценка :

Визуално оформление и компоненти : 5 / 6

Геймплей : 4.5 / 6

Преиграваемост : 4.5 / 6


Крайна оценка : 4.5 / 6


Няма коментари:

Публикуване на коментар