вторник, 17 септември 2019 г.

През дверите на Посейдон – Underwater Cities


    Смятам да започна това ревю с иконичната ( и по холивудски ) реплика : „Kът дъ крап !/ Cut the Crap! /. Всъщност не знам колко е иконична и не смятам да ви я превеждам буквално на кирилица, че отиде и детската аудитория ( то пък все едно има аудитория... ). Но в най-общи линии ви казвам следното : знам защо сте тук и нямам никаква идея да ви губя времето с кухи уводи.

    “Underwater Cities” ли е новият “Terraforming Mars” ? ; “Underwater Cities” по-добра ли е от “Terraforming Mars”? ; Ама чух, че била много сложна “Underwater Cities” и няма да я превеждат на български, пък Марс го преведоха и е лесен? ; Има ли смисъл въобще да играя “Underwater Cities”, когато имам Марса ? ; Те не са ли от един дизайнер, смисъл, като продължения едно на друго ?

    Въпроси, въпроси и пак въпроси вече толкова месеци. Ако не бях про-ревюър (къде ти,бре) вероятно щях да се поддам на масовата истерия и паника, да изпадна в детайлни сравнения и парализиращи анализи. За щастие нямам намерение да го правя ( не ми се пише толкова ). Имам намерение обаче да отговоря на част от въпросите ви и в следващите редове да се аргументирам, защо ще започна това ревю с още една епохална фраза : „и двете, дядо попе !“


Нерде космос, нерде Марс

Централният борд съдържа всичко нужно за играта
    “Underwater Cities” e стратегическа настолна игра за до четирима души, включваща богата палитра от добре познати механики, обещаващи ни дълбок геймплей. Някак логично на фона на предното изречение идва и името на дизайнера на играта – Владимир Суки ( или Сучи ) – добре позната фигура в хобито, добила световна популярност с култови вече заглавия като „Shipyard”, Last Will”, “Pulsar2849”. Издател е „Delicious Games – студио основано от самия Владимир и съпругата му, което до момента разполага само  с едно заглавие в каталога си, но загатва за вълнуващо бъдеще.

Всяки разполага с борд, върху който да изгради нацията си
    В “Underwater Cities” играчите влизат в ролята на лидери, водачи на човешката цивилизация в близкото бъдеще, пред които стой непосилната задача да се справят с проблемите на пренаселването и унищожаването на родната ни планета. Погледите ви са насочени към необятните окенски дълбини, богати със свойте широки простори. И когато повърхността на Земята загива, може би именно едно завръщане към водата, към океаните, към корените на живота ще спаси човешката цивилизация.

Подай ми ресурсите там
    Ако опиша “Underwater Cities” като „игра, в която строите градове“ ще бъде доста посредствено определение. В “Underwater Cities” вие получавате един букет от геймплей механики, с които да изградете едно вълнуващо научно фантастично бъдеще за човечеството, под формата на подводни мегаполиси...и естествено за точки. Така звучи по-добре, не мислите ли ? Всеки един играч разполага с борд ( който е двустранен, но за това после ), които населвате със селища, лаборатории, ферми за ядливи водорасли и подводни магистрали ( Бойко, ти ли си ? ). В рамките на десет хода, разделени в три епохи вие произвеждате ресурси, инвестирате в наука, грижите за прехраната и строите градове под вълните.

Окей, в началото на това ревю ви споменах за неизбежното сравнение между “Underwater Cities” и “TerraformingMars”. Както ще видите в следващите редове, то е напълно неоснователно, макар че разбирам от какво е провокирано. И двете игри говорят „на научно фантастични“  теми. И в двете игри основната ви цел е да населите недостъпни и отдавна бленувани от човечеството простори – океанските дълбини и Марс. И двете игри включват „engine building“/“tableаu building като част ( или основа ) на геймплея си. И двете игри са дълбоки и сериозни стратегически заглавия. И двете игри имат доста дългичка подготовка за игра...в която обаче “Underwater Cities” има първенство.

Първо ще ги намразите, но после ще се влюбите в тях - reference cards
    Приготовлението за игра наистина отнема известно време и включва поставянето на централното игрално поле, персонални бордове за всеки играч, няколко купчини токени, няколко тестета карти, персонални стартови ресурси и карти за всеки играч, стартова позиция по скалата отразяващи кой играе първи в рунда, поставяне на първия град върху таблото ви и още няколко по-незначителни избора. Няколко думи за персоналните ви табла. Първо – отвратителни са. Изработени са от най-тънката хартия на Седемте морета (схванaхте препратката, нали ) и дразнят. Същото може да се каже и за листчето с референции на символите в играта, което получава всеки играч. Всеки борд всъщност е един „проект“ са подводно строителство на вашата нация. На него има отбелязани локации за градовете, подводните тунели, сградите и връзките с наземните мегаполиси. Още по-вълнуващо е, че въпросните персонални табла (листи ?) са двустранни. От едната страна разположението на всичко върху тях е еднакво за всички играчи, а от другата страна са асиметрични. Нужно ли е да ви казвам с коя страна трябва да играете всеки път ?

    Всеки играч получава малко стартови ресурси, една карта „асистент“, която става част от картовия ви „двигател“, малко картонени токени, представляващи работниците ви, няколко карти с референции ( за символите в играта и крайното точкуване ) и точно три карти от тестето означено като „Епоха I”. И подводното строителство в “Underwater Cities” може да започне !

Дълбоко потапяне

    Да се опитвам да обясня в детайли геймплея на “Underwater Cities” ще бъде доста трудоемка задача и опасността да пропусна нещо е сериозна. Затова не гледайте на това ревю като на „пътеводител“ в механиките на играта. Което веднага ме подсеща, че трябва да ви похваля книжката с правила в “Underwater Cities”. И тук ще бъда крайно лаконичен – ето така се пишат правила, драги. Всичко е кристално ясно, обяснено с точните термини и илюстрирано с точните примери. Абсолютен образец за правила, от който без никакво затруднение ще научите бързо как да играете “Underwater Cities”. А последното не е лесно, защото играта определено спада към категорията на „тежките“ „еврота“.

    Всъщност геймплея на “Underwater Cities” се върти около комбинирането, менажирането и точното използване на карти и локации даващи ви разнообразни действия. Преведено на езика на геймърите – „engine buildingи „worker placement” механиките си имат детенце ! Знам, че не звучи толкова вълнуващо колкото се опитвам да го представя. А и далеч не е толкова оригинално. Но работи.

   Най-важната роля в геймплея на “Underwater Cities” играе централното игрално поле. Върху него има разположение три секции с възможни действия, които са разделени по цвят – зелена, жълта и червена. Действията са основата на играта – те ви позволяват да трупате ресурси, да активирате карти, да отбелязвате точки и прочие. Казвайки точки, “Underwater Cities” продължава точно десет рунда разделени на три епохи, като във всеки рунд извършвате точно три действия. 
Задължително е всеки ход да изпратите работник върху една от локациите на централното игрално поле и да го акомпанирате с карта от ръката си.

    Какви са тези карти път сега. Ами това е вторият жизненоважен елемент от успешната геймплей формула на “Underwater Cities”. Разделени са на няколко епохи и с тяхна помощ извършвате отново разнообразни действия. Самите карти биват няколко вида според това кога активирате уменията изписани върху тях – в края на играта ; по време на производство ; като част от „двигателят“ ви ; моментално. Картите са и може би най-голямата прилика между “Underwater Cities” и "Terraforming Mars". Ключовите разлики обаче са няколко. Първо, в “Underwater Cities” има много повече от „engine/tableu builgind“, както вече видяхте с "worker placement" частта. Второ, картите не са уникални, за разлика от тези в "Terraforming Mars". Ще срещнете множество повторения на една и съща карта. Това на пръв поглед изглежда като минус, но всъщност не е защото “Underwater Cities” не поставя “engine building” механиката в основата на геймплея си.

    В основата обаче е хитрата механика „поставяш работник – играеш карта“. Отново не е нещо свръх оригинално, но работи брилянтно в “Underwater Cities”. Тънкият момент идва от това, че искате да играете карта в същия цвят като действието, което извършвате. Защото така ще може да използвате и умението на картата. Звучи елементарно, но няма да повярвате колко предизвикателно е също така. Особено когато искате да изиграете дадено действия,а нямате подходящата карта, за да го оптимизирате или пък имате картата, а действието по игралното поле е заето от друг играч. Ако можех да пее, геймплея на “Underwater Cities” би ме накарал да запея – точно толкова наслада ми носи неговата елегантност !

    Има още толкова много под повърхността на “Underwater Cities”. Няма как да не спомена нещичко и за така наречените „производствени“ рундове. Те се случват между трите епохи в играта и са реално изражение на работещия ви механизъм от карти и персонален борд. Вашата подводна нация произвежда нужните блага ( ресурси и точки ), за да продължавате да играете. И тук всъщност лъсва тежката, „евро“ същност на “Underwater Cities” – правилното управление на ресурси. Възможността да жонглирате с ресурсите си и да си набавяте малки, ала витални дози от тях по време на рундовете в играта е най-голямата й тънкост. А също така и нещото, което може да не хареса на мнозина от вас, свикнали на „евро“ заглавия, където разточително пръскат ресурси, за да трупат точки. Икономиката на “Underwater Cities” е много затегната и само един грешен ход, може да ви изправи до стена от..липса на възможностти за действие.

    Няма как да пропусна да спомена още веднъж в това ревю “Terraforming Mars” и "tableаu/engine building" жанра, само за да ви споделя, че изграждането на „персонално табло“ е на две нива в “Underwater Cities”. Имаме правилното изиграване и използване на картите, ала освен тях всеки играч разполага и с личния си борд – мястото където развивате вашата подводна нация. Последният вкарва един 3D елемент в играта – поставяте симпатични пластмасови куполи представляващи градовете на вашата нация ; токени играещи ролята на подводни магистрали ( усетихте ли се ) и „бонбоноподобни“, шарени дискчета изобразяващи разнообразни сгради от икономиката на всеки град. Абе няма миниатюри, но и наличните компоненти блестящо се справят с ролята си да ви подопят във вълнуващия свят на играта. А най-вълнуващото е, че всички тези 3D елементи и поставянето им върху борда, не са просто някаква „залъгалка за геймъри“, а имат истинско геймплей значение. В развитието на вашата подводна нация в “Underwater Cities” вие може да изберете различни подходи. Да се насочите към събиране на такси ( от подводните тунели ) ; да строите различни видове сгради, за максимален брой точки във финалното точкуване ; да се стремите да свържете мрежата си от градове и тунели с трите сухоземни мегаполиса ( токени, които всеки играч тегли в началото на играта и поставя на специални места по борда си. ) ; да строите максимално бързо куполните градове, за да трупате точки между епохите. Опциите в “Underwater Cities” не са никак малко на брой и ще ви изненадат с богатството си.

Пионерите на бъдещето

    Тези от вас, които следят блога и Youtube канала на BoarD Delights знаят, че аз не правя ревизии на топ класацията си от настолни игри за дадена година. Дали поради ревюърска гордост или поради някаква форма на глупост, но смятам, че ако се поддам на изкушението да го направя, самата топ десет годишна класация ще загуби тежестта си, защото тя е някак генетично свързана с един отрязък от време и с една специфика – всички новоизлезли игри, които съм успял да изиграя от януари до декември за дадената година. Ако обаче трябва да направя изключение от железните си принципи, то бих го направил за “Underwater Cities”. Играх играта за първи път през февруари – март тази година и толкова се влюбих в нея, че спокойно мога да заявя – да, това е една от десетте най-добри настолни игри за 2018г. !

    Изчистена и елегантна е определение, което хармонично върви с “Underwater Cities”. В тази игра ще откриете един безкраен парад на добрия дизайн, което едва ли ви учудва заради титана-дизайнер подписал се под нея. Добре познатите геймплей похвати са разкрити в нова светлина и над тях е надградено. Когато към всичо това прибавим и интригуващата тема за подводни градове ( макар и тя малко да се губи в хода на игра...“евро“ си е това все пак ), получаваме един изключителен шедьовър.

    Преди неминуемото изречение, в което ви препоръчвам горещо “Underwater Cities”, трябва да спомена и няколкото ми, незначителни забележки. Основната е към компонентите, които можеха да са една идея по-добри. Но, това е първа игра на малка компания. Нека им дадем време. Току виж следващото им заглавие дойде с два сака с миниатюри ( не че го искам де ).

    Другата ми забележка е към наличието на късмет при тегленето на карти в “Underwater Cities”. Когато попълвате ръката си винаги теглите „на сляпо“. И макар лично аз да нямам проблем с тази форма на късмета в настолните игри, знам че за мнозина от вас това ще е проблем. Затова и го споменам - да си имате едно на ум. Да, в “Underwater Cities” има някаква форма на късмет. И казано иначе – абе, играта не е шах с ресурси !

    И накрая заветното : ПРЕПОРЪЧАНО ! “Underwater Cities” е триумф на стратегическите, „евро“ игри, който,смея да твърдя, е задължителен за всеки любител на по-сериозните игри в нашето хоби !

Препоръчвам задължително ЗА : 

1. Любителите на стратегическите игри
2. Когато търсите предизвикателство в настолните игри
3. Обичате подводните теми и икономиката

Оценка :

Визуално оформление и компоненти : 4.5 / 6

Геймплей :  6 / 6

Преиграваемост : 6 / 6


Крайна оценка : 5.5 / 6

Няма коментари:

Публикуване на коментар