вторник, 17 март 2020 г.

Да построим пирамидата на слънцето - Teotihuacan: The City of Gods

    Сигурен съм, че винаги сте си мечтали да влезете в ролята на благородник от преколумбскатa цивилизация в Мезоамерика, който желае да използва богатството и влиянието си, за да спомогне за изграждането на пирамида във великия град Teotihuacan. На мен също ми е мечта от много малък и поради тази причина бях много развълнуван когато за първи път чух за това заглавие... Истината всъщност е, че когато за първи път видях как изглежда тази игра и си помислих, че това е много зле направено скучно "евро" с грозни компоненти. Хората в хобито, обаче, бяха много положително настроени и след един Черен петък реших да се сдобия с играта на доста прилична цена.







    Първо впечатление тук правят две неща - името на играта и дизайнера. Все още не мога да произнеса името на играта, дори и след появата на официален FAQ как се произнася. Предполагам, че това не е особен проблем. Аз си й казвам Теотихуакан. Така успях да я запомня. Второто впечатляващо нещо е името Daniel Tascini. Тук вече нещата стават сериозни, защото човекът си разбира от работата (Tzolk'in: The Mayan Calendar, The Voyages of Marco Polo, Council of 4, Trismegistus, Marco Polo II). Също така обича странните заглавия. Тази година ще е годината на игрите с египетски теми и очаквам с нетърпение да се появи Теkhenu: Obelisk of the Sun, след като миналата година получихме Trismegistus, а по-миналата Teotihuacan. Trismegistus още не съм я пробвал, но доколкото разбрах е комплексно "евро" с много главоблъсканици вътре. Надявам се Tekhenu да е по-достъпна.

   След това дълго встъпление нека Ви разкажа малко за играта. Тя представлява типично "евро" заглавие от един (да, може да се играе соло) до четирима играчи, които се състезават за точки. Основните механики в играта са "dice placement", "resource management", "areа movement" и "rondel". Обобщено това ще рече, че основното табло е разделено на локации, които са подредени една до друга. Всеки играч притежава работници под формата на зарове, които мести от една локация на друга по часовниковата стрелка. Когато стъпва на съответна локация и може да прави някакво действие. На пръв поглед играта изглежда по-сложна отколкото е. Общата идея се обяснява сравнително лесно и иконките не са толкова много, за да е трудно да се запомнят. По-трудното е да може играчът да разбере каква е целта му в играта и към какво да се стреми.

Игралното поле е огромно
   Целта на играчите е обикаляйки около локациите на главното табло да активират различни действия, които да му дават ресурси или точки. В играта има четири ресурса - какао, злато, камък и дърво. Първият ресурс служи за активиране на основните действия по картата и за изхранване на работниците, а останалите три за всичко останало - строене на пирамидата, изучаването на нови технологии, декориране на пирамидата, строене на къщи и т.н. На главното табло са принтирани осемте локации в играта, като в кутията има 6 дебели картона с 6 от локациите, които Ви позволяват да си ги сложите почти където искате върху таблото, като по този начин да разместите местата и да разнообразите играта. Това къде точно се намира дадена локация е от ключово значение за стратегията в играта, защото целта е да сте максимално ефективни с ходовете, които правите. Отделно от това в алтернативния вариант си избирате и всяка игра с какви ресурси да почвате, какви технологии да можете да изучите, какви да са крайните цели във всеки от храмовете, както и какви специални благороднически бонуси да имате на първата локация. Тези възможности доста разнообразяват играта всеки път.

    Ще Ви разкажа малко за основните действия и как те са свързани помежду си. На своя ход основното действие, което ще правите е да местите един от заровете си от едно до три полета по часовниковата стрелка. След като зарът спре на локация имате възможност да вземете какао, да направите съответното действие или да блокирате зара си. Вземането на какао зависи от това колко различни цвята противникови зарове има на локацията и с това приключва действието Ви. То е важно, защото активирането на локациите изисква плащането на какао, в зависимост от това колко различни цвята зарове има там. Блокирането на зара Ви дава различен бонус и той остава там докато не решите да го разблокирате с отделно действие или бонус действие. Интересното на механиката с различните цветове е, че във всеки един момент ще мислите къде е най-целесъобразно да поставите зара си и кога е най-добре да събирате какао и да активирате локацията. Колкото повече противникови зарове има на локацията, толкова повече какао ще правите, но ако решите да активирате действието ще заплатите също доста.

Отстрани виждате част от Folded space органайзера
    Активирането на част от локациите става чрез поставяне на зар, плащане на какао и изпълняване на съответното действие в зависимост от една таблица. Тази таблица Ви показва какво получавате, като резултатът се влияе от зара Ви с най-ниска стойност и общия брой на заровете Ви там. Колкото повече зарове с висока стойност имате, толкова по-силен ще е ефекта на действието. Това добавя допълнителен стратегически елемент в играта, защото трябва да преценявате кога да преместите всеки зар, за да е в удобна позиция. Другите локации се активират малко по-различно, но няма да се спирам на всяка от тях подробно. Ще кажа само по няколко думи. Локациите с ресурси работят по еднакъв начин. Взимате ресурс според таблицата и понякога може да получите и точки. Локацията с технологиите Ви дава възможност да научите дадена технология, която да Ви дава даден бонус през цялата игра и се местите по храмовете. Всяка игра има шест технологии на разположение. Другите играчи също могат да научат вече научена от Вас, но ако Вие сте първия усвоил я печелите точки. Останалите локации Ви дават точки по различни начини. Палатът на благородниците Ви дава точки когато си блокирате един от заровете в едно от полетата. Те всяка игра са различни и ако се използват в правилния момент могат да донесат много точки. В една от локациите можете да строите сгради и да се мръднете по един от траковете. Колкото сте по-нагоре след това позицията Ви се мултиплицира в зависимост от построените от всички сгради и на края на всяко затъмнение взимате точки. Затъмненията всъщност са единия начин играта да свърши. След определен брой рундове се случва затъмнение, през което се извършва точкуване по определени показатели. След третото затъмнение играта свършва. Играта може да свърши и ако бъде построена огромната пирамида в средата, което е и основната цел.

    Активирането на една от локациите Ви позволява да поставяте плочки в центъра на картата, като по този начин строите пирамидата и печелите много точки. Всяка плочка има по четири символа, които се стремите да комбинирате със същите такива на вече поставени плочки. Механиката прилича на реденето на пъзел. Освен това плочките се поставят по определен начин, защото пирамидата има няколко нива. Комбинирането Ви носи допълнителни точки и възможност да увеличавате влиянието си в един от трите храма в играта. Изкачването по стълбиците на храмовете става и по много други начини. Всеки храм дава нещо специфично: червеният - точки, синият - ресурси, а зеленият - какао. Колкото по-нагоре се изкачвате толкова по-силен е бонусът, като накрая има и специален начин за точкуване на края на играта, който се прилага само за достигналите до там. Освен строенето на плочки, можете и да декорирате пирамидата по определена схема, което също ви носи точки и изкачване по храмовете.


    Друга интересна механика в играта е подобряването на работниците Ви зарове. След изпълняване на основано действие на локация един от заровете Ви там задължително се повишава с едно. Заровете всъщност никога не се хвърлят, защото е важно какво показват в момента. Най-силните работници показват 5. Когато зарът Ви трябва да се повиши на 6 той всъщност се обръща на 1 и се слага на първата локация. Тематично работникът е изпълнил жизнения си цикъл и е погребан с почести. Вдигате се едно ниво на един от траковете и имате възможност да вземете един от допълнителните бонуси - нов работник (само веднъж), какао, изкачване по един от храмовете и др. Това издигане се нарича "ascension" и всяко такова ускорява играта са един рунд. Това е още нещо, което трябва да следите при планирането на ходовете си и да внимавате когато противников зар показва 5.


    На много места из основното табло има плочки с открития. Те Ви дават различни специални бонуси, които можете да ползвате веднъж по време на игра или маски. Маските са различни видове и се точкуват след всяко затъмнение в зависимост от това колко различни маски имате - своеобразен "set collection". Колкото повече различни маски имате, толкова повече точки. Плочките с открития се взимат когато блокирате свой зар на някое от полетата и когато се издигате на някой от траковете на борда.

   Както виждате от снимките към играта имам инсърт от Folded space. Можете да прочетете основното ми ревю за тези инсърти, като из блога съм писал и други ревюта, в които ги коментирам. Играта се нуждае много от такъв, защото компонентите са доста и са разпръснати в множество торбички. Органайзерът спомага доста за по-бързото подреждане и прибиране на играта, като част от кутийките могат да се ползват по време на играта. Всички ресурси, плочки и компоненти на играчите си имат отделни кутийки, които улесняват разпределянето.

    В заключение мнението ми за Teotihuacan е положително. На мен играта ми хареса достатъчно, за да остане за момента в колекцията ми. Въпреки привидната й сложност върви сравнително гладко. Не се обяснява много трудно и основната идея се възприема лесно от играчите. Няма голям downtime, защото хода на един играч е да мести зар и да изпълни желаното действие. Механиките са интересни. В играта има доста малки индивидуални минипъзели - къде да поставим блокче на пирамидата, къде да поставим декорация, по кой храм да се изкачваме, коя технология ще ни е от най-голяма полза, кога да си използвам специалното умение на дадена плочка, кой зар да преместя и къде да го комбинирам с другите и т.н. Визията на играта е достатъчно добра, за да не дразни. Иконографията е разбираема. Компонентите са на ниво. Цената на играта е сравнително ниска, за това което предлага. Преиграваемостта е висока. Още повече, че вече има излязло разширение, което добавя индивидуални умения на всеки играч, допълнителен храм, допълнително модули и други неща. Не съм го играл, но изглежда обещаващо. Очаква се тази година още едно разширение с още плочки с технологии, стартови плочки и др. Играта продължава да се развива и е в топ 100 на boardgamegeek.com, което говори само по себе си. Не знам дали е по-добра от "Tzolk'in", защото не съм играл последната, но предлага това, което очакваме от едно среднотежко евро, така че мога да Ви я препоръчам. 

    Това, което не ми хареса, е че въпреки различното подреждане, всяка игра е почти една и съща. Имате много избори, но всъщност следвате стратегията, която в даден момент е най-изгодна и тя е една и съща за всеки на масата. Ако някой се ориентира да строи много пирамидата, се опитвате и Вие да строите, за да не сте по-назад в таблицата. Същото е и с къщичките и т.н. Предполагам, че този недостатък се отстранява с разширението и различните умения на играчите. По този начин всеки ще следва специфична стратегия. Когато си го купя ще разбера.
Arteglam


Препоръчвам задължително ЗА :

1. Фенове на среднотежките еврота
2. За почитателите на игрите с ресурси и работници
3. За любителите на малките главоблъсканици


Оценка :

Визуално оформление и компоненти : 4 / 6

Геймплей : 5 / 6

Преиграваемост  5 / 6


Крайна оценка : 5 / 6

Няма коментари:

Публикуване на коментар