петък, 24 юни 2016 г.

Галактиката и заровете – Roll for the Galaxy

от Христо Симеонов

    Неусетно се търкулнаха месеците и вече сме юни, а 2016-та година е преполовена. Този факт ме накара да се замисля и да се върна към обзора на изминалата 2015-та година. В края й, буквално часове преди новогодишните празненства, записах видео с моя личен топ пет за изминалите дванадесет месеца. И макар че изборът ми има нужда от ревизия (за това по-нататък), със задоволство заявявам, че сме успели да ви представим всички игри от него, в подробни ревюта. Е... почти всички. За “Pandemic: Legacy”, моя номер едно за 2015 година, не очаквайте ревю. Просто рискът да ви разваля играта е много голям. Затова бих ви казал само и единствено следното – купете си “Pandemic: Legacy” и я изиграйте, заслужава си всяка стотинка от цената и всяка минута от времето ви!

    Парадоксално е обаче, че заглавието, което играх най-много от моя топ пет, не е намерило (поне до този момент) място в нашия блог. Нещо напълно незаслужено, което смятам да променя с това ревю. Още от увода ще ви направя признание – влюбен съм в тази игра! Нейната елегантност, гениалност и богата преиграваемост дотолкова ме заплениха, че всеки път, когато успея да я поднеса на масата, сърцето ми трепва. „Roll for the Galaxy” е специална игра за мен. Дълго отлагах това ревю, по непонятни за мен причини. Играта ме спечели още с първата сесия, дори още когато изсипах пред себе си десетките шарени зарове, с които тя пристига. Мога да ви говоря за нея с часове (ако не вярвате, питайте хората от редовата ми група за игри). Затова и след толкова дълго чакане, ето го и ревюто на една от най-любимите ми игри в последната една година:

Еволюцията на една класика

Не са ли красиви?
    “Roll for the Galaxy” е игра със зарове за двама до петима играчи, дело на дизайнерите Том Леман и Уей-Уа Хуанг. Издател е маститото студио „Rio Grande Games”. В “Roll for the Galaxy” играчите се изправят един срещу друг в забързано състезание, в което се стремят да изградят устойчива и просперираща звездна империя в едно далечно бъдеще.

    “Roll for the Galaxy” не е напълно самостоятелна игра. Тя се явява версия със зарове на придобилата легендарен статут „Race for the Galaxy” – игра с карти отново дело на Том Леман. Какви са плюсовете на новата версия и внася ли нещо ново и свежо в геймплея на оригинала – ще се опитам да ви отговоря на този въпрос в следващите редове.

    “Roll for the Galaxy” се върти около използването на зарове като работници, чрез които колонизирайки нови светове, развивайки футуристични технологии и осъществявайки добрата стара търговия, се надпреварвате в изграждането на бляскава галактическа империя. Казвам „надпреварвате се“, защото “Roll for the galaxy” носи чувството за състезание. Това се дължи на финала на играта, който се реализира ако настъпи едно измежду две събития - един от играчите успее да подреди пред себе си дванадесет плочки, микс от новозавладени планети и технологии или когато предварително определения в началото на играта брой точки (зависи от броя на играчите) бъде изчерпан. След това посредством традиционното броене на точки един от играчите е победител в “Roll for the Galaxy” .

Изборът на стартова планета и фракция е богат
    В началото на играта всеки от играчите получава стартова, родна планета и фракция, под формата на картонени токени – плочки. Върху тях са отразени броя и цвета на стартовите ви зарове и една или две стартови технологии (разбирайте умения). Играта свършва, когато един играч подреди пред себе си дванадесет от тези плочки, а започвате с три от тях... нужни са ви само девет. Затова ви казах, че “Roll for the Galaxy” е състезание.

     Няколко думи за тия пусти плочки/ tiles – около тях се върти цялата игра. Те са двустранни, като от едната страна е представена новооткрита планета и система за колонизиране, а от другата – нова футуристична технология, която ви дава бонус умение, което ви позволява да манипулирате правилата на играта. Върху всяка плочка има палитра от символи, която първоначално ще ви обърка. Но не се плашете - символиката в “Roll for the Galaxy” е много по-малко от тази в “Race”, а и всяко умение освен със символи е обяснено и с текст върху дадената плочка.

Зарове, работници, колонии, технологии, плочки? Обърках ли ви? Не се притеснявайте, тепърва започвам.
Битка за космоса

Технологии и планети
    Споменах ви, че геймплея на “Roll for the Galaxy” се върти около зарове, които използвате за работници. Но преди да сте останали с грешно впечатление – не, това не е “worker placement” игра. “Roll for the Galaxy” e последната издънка на едно семейство от игри, оставили огромен отпечатък върху хобито. Всички те са известни с така наречената механика „action selection”. През годините тя еволюира, за да да достигне до това, което откриваме като основна част от геймплея на “Roll for the Galaxy” .
     На играчите се предоставя определен брой възможни действия, между които те, посредством заровете, избират едновременно и тайно един от друг кое да активират. Тайно? Да, “Roll for the Galaxy” разчита на геймърската ви етика. Зад параван, с какъвто разполага всеки от играчите, едновременно се хвърлят разнообразен брой зарове. И тук идва моментът на честта. В правилата на играта, играчите са помолени най-учтиво, да не променят получените резултати върху заровете. От моя опит с “Roll for the Galaxy”, играейки го в различни компании и с различни хора, смея да твърдя, че не съм имал проблеми със спазването на това правило.

    Нека да ви поговоря малко за заровете. Те са шарени. Това ще бъде първото ви впечатление от тях. Второто най-вероятно ще е - "и имат странни символи по страните си". След първоначалното вцепенение скоро ще вникнете, че символите всъщност са всяка една от фазите, всяко едно от възможните действия в играта. А различните цветове са свързани с различното съотношение на тези символи върху всеки зар – например червените зарове, наречени „военни“, се свързват с колонизиране на нови планети и имат на две от шестте си страни символа на действието „заселване“.

Заровете се хвърлят посредством тези чаши. Култово, нали?
    След като хвърлят заровете, играчите избират една от фазите. Когато избирате коя фаза да активирате, може да използвате всеки един от заровете ви, без значение от резултата, получен върху него след хвърлянето му. Останалите ви зарове обаче подреждате към съответните фази. По-този начин никога не сте ограничени от хвърлянето на заровете си от късмета. Това е едно от най-гениалните неща в “Roll for the Galaxy”.

    Време е да си поговорим малко повече за тия прословути действия/ фази. Те са пет на брой. След като играчите приключат с тайния си избор коя от тях да активират, те го разкриват един на друг. Активират се само избраните фази, а възможността да участват в тях получават само играчите, които са ги активирали или имат зад паравана си активен зар, съответстващ на тях.

    Действията или фазите са директна заемка от първообраза на “Roll for the Galaxy”, “Race for the Galaxy”, но с една малка промяна, която както ще видите оказва огромно влияние върху играта. Първата фаза е наречена “Explore”. В нея играчите имат избор между две действия - за всеки зар (защото може да са повече от един), който са отделили за тази фаза, те могат да теглят по една плочка от торбата и по свое усмотрение да я поставят или като технология за откриване, или като планета за колонизиране или да получат срещу всеки зар два кредита (разбирайте пари). Защо са ви нужни кредити? Забравих да ви кажа нещо важно – когато използвате един зар, той отива в специално отредено за него място върху персоналното ви табло наречено “Citizenry” (разбирайте излиза в пенсия). За да имате зарове на следващия ход трябва да ги наемете обратно, което ви струва по един кредит на зар, без значение от цвета на заровете. Какви зарове ще наемете обратно в чашката ви, зависи изцяло от вас.

Фазите в "Roll for the Galaxy"
    Когато изтеглите плочка от торбата, тя трябва да бъде развита/колонизирана. Затова и се поставя на специално място за това върху персоналното ви табло. Всяка технология или планета изискват определен брой работници/зарове, за да станe част от вашата звездна империя. Този брой е отбелязан върху горния ляв ъгъл на плочките – цифра оградена в кръг или ромб. Каква е разликата? Много просто – когато имаме ромб, това е технология, когато е кръг – планета. Това е и начинът да правите разлика между тях.

    Втората и третата фаза си приличат, дори бих ги нарекъл еднакви... различават ги само имената им. В “Develop” фазата развивате избрана от вас технология, като поставяте отделените зарове върху плочката. Когато достигнете определения нужен брой работници, технологията се премества от таблото ви, ставайки част от вашата империя, а заровете отива в „пенсия“. Технологиите ви дават разнообразни специални умения, които най-общо ви позволяват да манипулирате правилата на играта. Фазата “Settle” ви позволява да колонизирате набелязани от вас (поставени върху таблото ви) планети. Тя се осъществява идентично с откриването на нови технологии. Планетите ви дават обичайно допълнителни зарове (работници), а някой от тях ви позволяват да произвеждате и стоки.

Персоналното ви табло
    Производството на стоки или “Produce” е четвъртата фаза в “Roll for the Galaxy”. В нея заровете ви се трансформират в стоки и се поставят върху планетите от вашата империя. Не всяка планета обаче може да произвежда стоки – могат само тези, чието кръгче в горния ляв ъгъл на плочката е оцветено в някакъв цвят, различен от сив. „Сивите“ планети се водят изчерпани. Когато изберете “Produce”, заровете ви не отиват в „пенсия“, а остават върху планетата, ставайки стока от един от четирите видове, в зависимост от планетите. В “Roll for the Galaxy” има четири вида планети, разграничени цветово в син, зелен, кафяв и жълт цвят. Това деление, идващо още от “Race for the Galaxy” обозначава различните видове технологии или раси, които срещате в необятния космос. Превърнатите ви в стоки зарове остават „заключени“ върху планетите, докато не активирате петата и последна фаза – „Ship”.

    Както може би се досещате от името й, в “Ship” фазата манипулирате произведените стоки. Това става посредством зарове (естествено), които поставени в тази фаза носят гръмкото име “shippers”. Чрез тях отнасяте стоките от вашите планета, като определяте съдбата им в две възможни насоки. Може да продадете стоките за кредити/пари. Това става по една предварително определена в правилата графа, в която всяка стока в зависимост от цвета на планетата на която се намира, струва определени кредити. Ако не продадете стоките си, то може да ги консумирате. Какво означава това? Ядете зарове? Не, спокойно – трансформирате ги в точки. Помните ли, като ви казах, че “Roll for the Galaxy” приключва когато се изчерпят точките пред вас? В началото на играта, в зависимост от броя на играчите (по дванадесет точки на участник) се формира купчина точки – под формата на токени. За да стигнете до тях трябва да „консумирате“ стоките си. Всяка консумирана стока ви носи минимум една и максимум три точки. От какво зависи това? Ами зависи от цвета на зарчето определено за “shipper” и от цвета на планетата. Ако цветът на стоката/ зарчето отговаря на цвета на планетата, взимате допълнителна точка. Ако и цветът на „shipper” зара отговаря на цвета на планетата, то получавате пълния набор от три точки. Както ви казах – когато точките свършват, играта приключва. Именно затова определям “Roll for the Galaxy”, противно на външния й вид, за състезателна игра.

Визията на галактическата ера

Великолепният арт
    Арт екипът зад “Roll for the galaxy” е свършил страхотна работа с почти всеки един от компонентите на играта. 
Започвайки от плочките с технологии и планети, които са от твърд, висококачествен картон. Илюстрациите върху тях са изключителни. Те ви въвеждат напълно в темата и са като излезли от мащабен „sci-fi Холивудски блокбъстър. Трябва да спомена, че голяма част от илюстрациите са директно взети от оригинала, “Race for the Galaxy”, но въпреки пропастта от близо десет години между излизането на едната и другата игра, те все още изглеждат феноменално.

    Най-важният компонент в играта, заровете, са страхотни. Шарените им цветове веднага грабват окото и се харесват на всеки. Размерът им е точно на място – нито много големи, нито прекалено малки, те са чудесно допълнение към играта.

    Какво да кажа относно пластмасовите чашки, посредством които хвърляте заровете си. Това е един от най-любимите ми компоненти въобще в хобито. Изработени от качествена пластмаса, те са абсолютно задължителен атрибут за игра като “Roll for the Galaxy”. А шумът от джуркащи се вътре зарове, е нещо незабравимо – в положителен и отрицателен смисъл.

Изключително функционалните паравани
    След толкова хвалби – малко критика. Тя е за параваните. И то не за самите тях, защото те са чудни. От вътрешната им страна са разбити и детайлно описани посредством символи и малко текст правилата на “Roll for the Galaxy”. Този своеобразен “player aid”, ще ви се стори неразбираем в началото, но след една игрова сесия и след опознаване на играта, ще забравите почти напълно за книжката с правила. Критиката ми е за материала, от който са направени. Искаше ми се да бъдат малко по-стабилни, което щеше да се постигне с избор на по-твърд картон. Но предполагам е предпочетен по-евтин вариант, за да не се оскъпи ненужно играта – решение, което в крайна сметка клони към положително за нас, геймърите.

   Визуално “Roll for the Galaxy” е пленителен шедьовър, който ще обикнете. Гарантирам ви го... с две ръце.
“Race” или “Roll”

    В ревю като това стигаме и до най-важния въпрос – имаме ли нужда от “Roll for the Galaxy” когато вече имаме “Race for the Galaxy” и обратното. Ще ви дам съвет от моята преспектива или казано иначе не искам (а и не мога) да ви обвързвам с избора си. Аз имам и двете игри. Но не съм играл “Race” в последната една година, откакто имам “Roll for the Galaxy”. Тази статистика обаче ще ви остави с грешни впечатления. Харесвам “Race” и оценявам нейните качества. Все още смятам, че играта е феномелнална, напук на факта, че повечето и разширения са гола-вода.

    “Roll for the Galaxy” обаче е доста по-достъпна игра. Това се дължи на две неща. Първо “Race” винаги е отблъсквала огромен брой играчи заради символиката си – картите са наситени с разнообразни символи, които затормозяват възможността на нови играчи бързо да навлязат в играта. В “Roll for the Galaxy” символите не са премахнати, но са чувствително ограничени. Освен това всяко специално умение е обяснено с текст върху конкретната плочка.


    Втората причина, която е може би е и по-важната, е променената активация на фазите. В оригиналната игра, фазата за консумиране на стоки (Consume) идва преди тази за производството им (Produce). Това ви поставя в една ситуация, в която ви отнема винаги минимум два хода, за консумирането на произведените стоки – било то за пари или за точки. Това създава едно объркване, пак основно в начинаещите играчи, което се преодолява и разбира едва след няколко сесии. В “Roll for the Galaxy” фазите са със смени места, което си е някак си логично. Това забързва цялата игра и е доста по-лесно смилаемо от начинаещи. 

    Дали ще се отърва от една от двете игри и от коя, времето ще покаже. Засега лично смятам да ги задържа - и в двете има много. Все пак обаче, ако още не сте се сблъскали с тях, горещо ви препоръчвам да започнете с “Roll for the Galaxy” - по-достъпна и доста по-привлекателна за нови играчи. А и позволява отлично да се играе до петима, което няма как да ви се случи с "Race for the Galaxy".

Галактиката в сърцето

    Още в началото на това ревю ви казах, че съм влюбен в тази игра . Признавам си го, без бой. “Roll for the Galaxy” ме спечели напълно. Хитрият геймплей, бързината, с която протича всяка сесия, богатата преиграемост и прекрасната опаковка ще запленят и вас, уверявам ви.

    “Roll for the Galaxy” не е игра за начинаещи. Не бих я играл с нови хора в хобито, защото смятам, че изисква една вече изградена отдаденост към основните идеи на настолните игри, а също и защото я намирам за лекинко абстрактна, което я прави трудносмилаема за някои. Въпреки това горещо ви я препоръчвам. В началото може и да ви е трудно да навлезете в правилата, но след една или две сесии, когато всичко ви стане кристално ясно, ще започнете да изигравате една игра на “Roll for the Galaxy” за под тридесет минути! Не, не съм се объркал - тридесет минути. Поне за толкова я изигравам аз и хората от моята група, които сме перфектно запознати с играта. 

    Тук мисля да спра. Относно ревизията на избора ми за 2015 г. - очаквайте го скоро. Аз лично очаквам най-скоро да опитам първото разширение за “Roll for the galaxy” - "Ambition". Естествено, ще ви запозная с него в специално ревю. А дотогава... имам още половин час време от обедната си почивка - отивам да завладявам нови планети, да търгувам и да градя бъдещето на човечеството в “Roll for the Galaxy”. Защо не дойдете с мен?

Препоръчвам задължително ЗА:

1. Фенове на "Race for the Galaxy"
2. Любители на игрите със зарове.
3. Геймъри
4. Любители на забързаните надпревари
5. Когато сте в настроение за колонизиране на Космоса.

Оценка:


Арт и компоненти : 4.5/6

Геймплей : 6/6

Преиграваемост : 6/6


Крайна оценка : 5.5/6

Няма коментари:

Публикуване на коментар