петък, 20 януари 2017 г.

Крадец на годината – Clank!


от Христо Симеонов

    Преди да започна да пиша това ревю, най-старателно потърсих значението на думата „clank”, макар и тя да не беше непозната за мен. Хубаво е всичко да е официално, нали. Попаднах на най-различни тълкувания. Най-общото заключение е, че с “clank” се означават дрънкащи и тракащи, накъсани звуци. Като например капеща чешма. Когато преглъщате шумно. Или пък стържене по метална решетка. А защо не и непредпазливи, крадливи крачета в близост до зъл и много гладен дракон ?


    Ревюто, което ви представям днес малко го разказах предварително. Поне в частта му включваща крайната ми оценка. Абе както е модерно да се казва - „спойлнах го". Тези от вас гледали мойте „Топ 10 игри на 2016 г.“ вече знаят какво да очакват. Между другото, време за малко реклама : ако не сте гледали пиковата класация за миналата година, сега е идеален момент да го направите...такова.

    “Clank!” е игра за която си струва да си говорим. Струва си да ви споделя ( ако ви интересува, нали ) какво ми хареса в нея, за да спечели тя място в моят топ 10 за 2016 г. Няма как да пропусна и малките, но все пак налични минуси на играта. Стига толкова празни приказки - откровено за “Clank!”


Мечтаната професия

Задължителният гоблин и разни други карти
    “Clank!” е игра с карти за двама до четирима играчи. Дизайнер е Пол Дeнен, лице с богат опит както в настолните така и във видео игрите. Издатели са Dire Wolf Digital” и Renegade Games Studios”.

    В “Clank!” играчите влизат в ролята на дръзки и ловки крадци, които се впускат в изпълнено с опасности приключение, чиято крайна цел се измерва с финикийски знаци...много финикийски знаци. Все пак, това си е обичайното занимание на крадците, нали. Летвата обаче е доста високо – в тунелите под изоставената Драконова крепост се крият както несметни богатства, така и зловещи противници, сред които се откроява и самият голям, лош дракон...който най-обича да закусва с нагли крадци. Целта ви е да се спуснете под земята, в леговището на чудовището, да заграбите колкото се може повече злато и скъпоценности и да се измъкнете преди да ви достигнат острите му зъби.

Бягайте крачета

Количеството карти е впечатляващо
    “Clank!” носи всички белези на класическа “deck-building” игра. Всеки един от играчите получава стартово тесте карти, с което да започне дръзкото си приключение. Тук може да посочим и първия и може би най-съществен минус на играта – липсата на разнообразен старт. В “Clank!” между отделните играчи няма никаква диференциация, което е сериозен минус за потопен тип игра. Да се чудиш направо защо не е използвана готината фентъзи тема и не откриваме в “Clank!” игрови персонажи, всеки със свое собствено умение и евентуално една или две уникални карти, която да прибавяте към стартовите си тестета. Жалко. Е, има време за допълнения...

Игралното поле определено грабва окото
    И след споменах най-сериозният минус на “Clank!”, то съвсем на място е да си кажем и коя е най-силната и интригуваща част от играта. Игралното поле. Да, “Clank!” безспорно не е първата “deck-building” игра използваща борд, но начина по който той се слива с геймплея на играта е наистина вълнуващ. Играчите разполагат със симпатичен мийпъл, който движат по игралното поле опитвайки се да достигнат до най-атрактивните артефакти и съкровища. Игралното поле е лабиринт от коридори, тунели и заключени стаи. А артефактите са буквално разхвърляни навсякъде по него.

Сладурските мийпъли крадци
    Време е и за магията в “Clank!”, за уловката. Основната цел пред всеки един от играчите е да вземе един и само един от артефактите разпръснати из подземието и да се измъкне с него. Така свършва и “Clank!”, като накрая всички успели да се измъкнат с артефакт играчи обръщат стойността на заграбеното в точки. Всеки афтефакт се измерва в точно определен брой точки, като тези които се намират на дъното на подземието, носят най-много...логично. Така “Clank!” всъщност се превръща в една интересна комбинация от състезателна игра с елементи на “push your luck”, която ви предлага два интересни подхода. Може да заложите на чисто състезателният елемент, да вземете най-близкият артефакт и да се надявате, че ще генерирате достатъчно точки от останалите съкровища разпръснати из стаите на подземието. А може и да рискувате, да заложите всичко на най-тлъстото съкровище, току под носа на самият дракон и да се впуснете за него.

Злато и съкровища - нека валят токени
    На пълно в реда на нещата и както подхожда за “deck-building” игра основното в “Clank!” са картите. В играта ще откриете солидно количество от последните, като можем да ги разделим в няколко категории. „Сподвижниците“ са други персонажи, които откривате да се скитат из тунелите на Драконовата крепост. „Устройствата“ са джаджи, които не влизат в тестето ви, а може да използвате еднократно. Сред тях ще откриете възможност да се телепортирате или да се придвижвате по-бъзо тунелите.

На крачка от най-тлъстият артефакт
    Тук е мястото и да кажа няколко думи за основните символи по картите в “Clank!”. Може да ги приемем и като валутата в играта...или няколко валути. Първо имаме символи позволяващи ви да купувате нови карти, обозначени като "skill" - стандартно за подобен тип игри. Изключително ценни са картите с изобразени на тях „ботуши“, защото те ви позволяват да движите мийпъла си по игралното поле. Не ги подценявайте и си осигурете солидно количество от тях в тестото си. Третият основен вид символ е „меч“. Неговото най-важно приложение е да се разправяте с разни чудовища из тунелите...всички без драконът, него не можете да го пипате. В основното тесте карти се срещат и карти с врагове – гоблини, орки, тролове и други скъпи познати от фентъзи жанра. Убийвайки ги вие придобивате за кратък период от време някакво умение или просто генерирате точки. Тази механика с излизащи от общото тесте злодеи в “Clank!” ми напомня на случващото се в друг популярен “deck-builder” – “Ascension”. Чудовищата не са основната ви грижа в “Clank!”, нито пък са сериозен повод за притеснение. Те са просто още един алтернативен начин да трупате точки, предмети или да пречите на останалите играчи.

От "кланк" полето, та направо в торбата
 Дракона та дракона – проглуших ви главата с него, а така и не ви казах ролята му в играта. Последната се върти около доста интересният „кланк“ елемент в... “Clank!”. В хода на вашите приключения из тунелите на Драконовата крепост, въпреки, че сте топ крадец, неминуемо вдигате шум. Скърцане на ръждива порта тук, подрънкване на изтърван нож там, мляскащи звуци от обувки по излъкан мраморен под. Всичко това генерира „кланк“ или „дрънкане“. Последното се измерва посредством кубчета, като всеки играч разполага с няколко в своя цвят, които се събират на специално място върху игралното поле. Когато от централното тесте с карти се обърне такава със символ за драконова атака, всички кубчета се събират в специална за целта торбичка и Ники атакува. Драконът се казва Ники, бях забравил да ви кажа...съкратено от Никтотраксиан.

The Dragon got me
    В торбичката в началото на играта се поставят двадесет и четири черни кубчета. Драконът атакува като се тегли от торбичката определен брой кубчета. Ако извадите черно – всичко е наред. Когато обаче изтеглите някое в друг цвят, то съответния играч понася щета. Това е реалното проявление на “push your luck” механиката в “Clank!”. Колкото повече удължавате играта, колкото повече се спускате в дебрите на тунелите, колкото повече съкровища заграбите, толкова по-голям става шанса да не преживеете до краят на играта. Торбичката постепенно се изпразва от черни кубчета и се пълни с такива на играчите и накрая всичко се превръща в една спираща дъха лотария. Да не забравя да спомена, че всеки артефакт които вземете, разгневява дракона...което води до теглене на повече кубчета занапред. "Спорт-тото" в добрите стари фентъзи традиции, което прави “Clank!” безумно забавна игра.

Слава и богатства

Monkey see...
    “Clank!” е пленяваща и изключително забавна игра. Любимата ми “push your luck” механика е облечена в доста прилична геймплей опаковка. В “Clank!” ще откриете “deck-building”, съчетан с тактическо движение по игрално поле, което си е повече от достатъчно за отличния краен резултат.

    Темата в играта е подкрепена и от напълно приличноto визуално оформление. Избраният стил не е нещо не виждано, но си е напълно на мястото. Приятно впечатление прави токена представляващ дракона, красиво избродираната платнена торбичка и страхотно изработеното вътрешно отделение на кутията, което ви позволява грижливо да подредите всичко в играта и да ви остане още за бъдещите допъленение. Скоба. Първото от тях вече бе обявено от “Dire Wolf Digital” и “Renegade Games Studios” - “Clank!: The Sunken Treasure” ще ни зарадва по-късно тази година. Затварям скобата. Имам малко критика към правилата. За да бъдат написани максимално опростено и лесно за представяне са били поорязани тук там. Не е нещо фатално, но може да заблуди някои от вас.

    “Clank!” ме изненада и напълно ме спечели. Може би е моето изкривено разбиране за веселие, но играта ме кара искрено да се забавлявам. Всеки път когато я играя си поставям различни цели, избирам различен път към крайната победа и винаги някои се намесва в плановете ми и ги обръща с главата надолу. “Clank!” е една от най-добрите “deck-building“ игри, които съм играл в последните години, заради отличното надграждане над базовото в жанра с интригуващи и пленяващи механики. Заслужено място в моят "Топ 10 за 2016 г.", заслужено място в колекцията ми и заслужена препоръка към всички вас падащи си по игрите с карти, с драконите и подземията и с това, да си изпитват късмета.

Препоръчваме задължително ЗА:

1. Приключенци и крадци
2. Хобити
3. Любители на фентъзи
4. Хазартни персони

Оценка :

Визуално оформление и компоненти : 4.5 / 6

Геймплей : 5 / 6

Преиграваемост : 4.5 / 6

Крайна оценка : 4.5 / 6

"Clank!" и още много настолна забава ще откриете при нашите приятели от Ozone.bg
Цъкни ме !!!

Няма коментари:

Публикуване на коментар