петък, 14 юли 2017 г.

Ковачница за зарове – Dice Forge


от Христо Симеонов

    Да си дизайнер на настолни игри не е никак лесна работа. Особено в този своеобразен „златен век“, който преживява нашето любимо хоби. Пазара буквално бива заливан от стотици нови заглавия всеки месец и поредния клонинг на „Magic или поредното сухо „евро“ с поставяне на работници няма да ти спечели място край масата с големите хитове. Създаването на иновативни и оригинални геймплей механики започва да се превръща все повече в непосилна задача.

    Ала времето когато оригиналните идея ще напуснат настолните игри изглежда все още далеч. След като миналата година станахме свидетели на първата игра, в която сами сглобявате картите, с които играете ("Mystic Vale"), то тази година дойде ред на заровете. Всъщност, зарове, със сменящи се според предпочитанията на играчите страни или казано иначе „ изработване на собствени зарове по време на игра“ не е нова идея. През 2014г. “Rattlebones“, малка и хитра играчка, ни представи подобна механика, на зарове с възможност за променяне на страните. Уви, тя не получи нужното внимание и като че идеята за персонифициращи се зарове беше забравена. Забравена, но явно не и погребана, защото още миналата година беше обявено иновативното заглавие Dice Forge”, което щеше да заложи на подобна механика, с чиято помощ играчите сами щяха да си „коват“ заровете. Естествено "Dice Forge" се превърна е едно от най-очакваните заглавия тази година и след като само преди броени дни неговия дебют най-накрая стана факт, бързам да ви споделя своето мнение за играта.



Когато се коват заровете

Персоналните ви табла, с чиято помощ да следите ресурсите си
    “Dice Forge” e игра със зарове за двама до четирима играчи. Дизайнер е небезизвестния  Режи Бонеси ( "Seasons", "Lords of Xidit" ). Издатели пък са любимите ни французи от Libellud.

    В Dice Forge” вие се превъплъщавате в ролята на смел, умен и харизматичен герой, който се е устремил към уважаваната позиция на „Полубог“. Естествено, такова кариерно развитие предполага двустранни взаимоотношения. Затова и в Dice Forge”, боговете са тези, които след сериозна консултация с небесния HR отдел, са решили, че се е освободило място за нов полубог и са ви поканили в забързана и успорвана надпревара, за да се премерите сили с други кандидати за вакантното място.

    Врели-некипели, темата в Dice Forge” я има колко да се каже, че има тема. Може да бъде всичко друго и да ви кажа, щеше да ми бъде доста по-забавно от това поредно фентъзи упражнение.Да си го кажем правичката, в Dice Forge” в рамките на девет или десет хода, в зависимост от броя на играчите събирате точки. Последните идват от разнообразни източници. Играчът с най-много точки е победител накрая.

Ковачи на точки

Главните герои в Dice Forge
    В геймплея на Dice Forge” ще откриете попаднали точно на мястото си частици от няколко добре познати и разнообразни механики. Сред тях особено се открояват „ „менажирането на ресурси“, „карти със специални умения“ и нещо подобно на “worker placement”/ „поставяне на работници“. Но знам, че нищо от това не ви вълнува. Тук сте, за да чуете за прословутото „сглобяване“ на зарове.


    В началото на Dice Forge” всеки един играчите получава два възголемички пластмасови шестстенни зара, които приличат на нещо излязло изпод ръцете на сръчните елфи и джуджета работещи във фабриките на „ЛЕГО“ (не смейте и да ми казвате, че в „ЛЕГО“ не работят елфи и джуджета !!!). Заровете са обозначени като „Светъл“ и „Тъмен“ зар, като последното се дължи на нюансите в цвета на пластмасата, от която са изработени. Първоначално, опирайки се само на цветовите си възприятия няма да ви е  никак лесно да различите двата зара един от друг. И тук на помощ идват страните. „Светлия“ зар има символ на „късче слънце“, а „тъмния“ – символ с „късче луна“. Върху „светлия“ има пет страни със символ „златна монетка“, а върху „тъмния“ страните със „златна монетка“ са четири, а на последната шеста има символ даващ ви две точки.

Сменяте старите страни посредством новите
    В Dice Forge”  разполагате с три различни вида ресурси – злато, „късче слънце“ и „късче луна“. Използвате ги за разнообразни неща – придобиване на карти със специални умения, закупуване на нови страни за заровете ви или директно ги „превръщате“ в точки.

    Пак обаче ще ви върна към пустите зарове в “Dice Forge”. Без никакво съмнение най-голямата атракция в играта. 
Върху специално табло се разполагат, допълнителните страни за вашите зарове. Когато придобиете някоя от тях вие решавате върху кой зар и вместо коя от неговите страни да я поставите. Така основната интрига в Dice Forge”  е как ще подходите към „сглобяването“ на заровете си. Единия може да посветите на „златните монетки“, например, сменяйки незадоволителните страни даващи ви само една мижава монетка, с такива даващи ви две, три или дори шест. Втория зар пък може да посветите на „късчетата луна“, който ви помагат да придобивате нови карти. Какъв и подход да изберете помнете едно – имате само два зара и трябва внимателно да лавирате с тях, за да постигнете така желаната победа.

    Всеки ход в Dice Forge” включва четири фази, като играчите се редуват в ролята на  „активния играч“. Въпреки това обаче, първата фаза на всеки ход се повтаря от всички играчи в началото на действията на „активния играч“.  В нея играчите мятат едновременно заровете си и получават ресурсите изобразени върху страните им. Така ако сте например играч номер четири, докато стане време за вашите действия ще хвърляте четири пъти заровете си, натрупвайки солидно количество ресурси. На пръв поглед, това изглежда небалансирана механика, облагодетелстваща играещите по-късно в хода играчи. 

Таблото с всички допълните страни за вашите зарове
    Затова в Dice Forge” ни запознават с механиката на „изблъскването“ на играчи. Когато предприемете даден ход, поставяте пионка с вашия цвят върху избраното поле за действие – подобно на “worker placement” игра. Ако някои от вашите опоненти поиска да извърши същото действие, то той „изблъсква“ вашата пионка със своята и я връща в централното поле. Като компенсация, вие хвърляте отново заровете си. Така се получава доста хитрата механика, която ви подтиква да предприемате такива действия, който са по-примамливи за всички останали играчи.

Токените са учудващо оскъдни за игра като Dice Forge
    Останалите фази от всеки ход в Dice Forge” се изпълняват самостоятелно, от всеки от играчите, когато влязе в ролята на „активния играч“. След като получите ресурсите от заровете си, идва ред на картите. И по точно на тези, които ви позволяват да ги активирате всеки ход. Всяка от тях ви дава някакво специално умение – възможност да хвърлите наново част от заровете си, допълнителни ресурси, размяна на злато за точки и т.н. В Dice Forge” ще откриете доста богато разнообразия на карти със специални умения, които осигуряват едно прилично ниво на преиграваемост в играта.

    Третата фаза е основната част от  всеки ход в Dice Forge”. В нея играчите извършват едно действие, като имат опция от две възможни. Може да си купите една и повече нови страни за заровете си или може да си закупите карта. Струва ви се странно нали ? Казах ви две възможни действия,а реално и в двете купувате нещо. Да ви кажа честно и на мен ми стана странно. Да им се чудиш на французите от "Libellud". Разликата между двете действия е само ресурсите, с които плащаш. Нови страни за заровете си купуваш срещу злато, а нови карти срещу „късчета слънце“, „късчета луна“ или комбинация от двете. Единственото логичко обяснение, за опита да се разграничат така едно от друго на пръв поглед еднакви действие, е тематичността. Набавянето на нова страна за заровете е наречено „дарове за боговете“ , а на нова карта „героичен подвиг“. Ох, мили ми "Libellud", кому е нужно това ? Както казах темата в Dice Forge” е фина, нежна и деликатна като брюкселска дантела. Спокойно може да не я споменавате в цялата игра и няма да загубите нищо. Така че тези напъни да  й се обърне внимание, лично за мен са излишно пъчене.

    Последната фаза от всеки ход ви позволява срещу скромната сума от две „късчета слънце“ да изпълните отново едно действие измежду горепосочените две. Приятен момент в геймплея на Dice Forge” , позволяващ  да се изстреляте скоростно напред. Не го подценявайте. Може сериозно да наклони везните във ваша полза ако го използвате правилно.

Божествена визия

Ето така съхранявате допълнителните страни за заровете си.
    Когато отворите за първи път кутията на Dice Forge”, вярвам, ще преживеете същия ужас, който изпитах и аз. Причудливо изглеждащи бордове, шарени токени, инсърт изискващ поне едно висше, за да разберете как функционира и карти с рядко противна иконография. След няколко минутки "тотален шах и паника"...абе нещата си идват на мястото. За последното много помага инструкцията за подредбата на инсърта, която ще намерите към правилата.


    Иначе Dice Forge” е забележително красива игра. Което не трябва да ни изненадва, съдейки по предходни игри, дело на същите издателите. Цялостното усещане на илюстрациите е много забавно и приказно, малко напомнящо на други заглавия от същия дизайнер и същата компания, като този път зад тях стой Кристоф Фосард. 

    Картонените компоненти, начело с персоналните ви табла за отбелязване на ресурси и точки, можеха да са една идея по-дебели, но "C'est la vie", както казват братята французи – стиснали са се откъм картон, халал да им е.

Dice Forge грабва окото
    Заровете. О, да заровете. Висококачествена изработка, удобни и приятни за употреба. Оставете настрана всякакви притеснения, които сте имали за непрестанно сменящите се страни на заровете. Качеството на продукцията в Dice Forge” е изумително. Не случайно започнах със сравнение с легенданите царе на детските играчки „ЛЕГО“. Всичко пасва на мястото си, без да хлопа или да остава излишни празнини.  Без никакво съмнение най-запомнящия се компонент в Dice Forge”, който напълно ще ви завладее.

    Изключително впечатление прави и инсърта на Dice Forge”. Част от него е и специалното табло, върху което поставяте допълнителните страни за заровете си. Първата ви среща с него вероятно ще пробуди недоумение у вас, но бързо ще свикнете. Лесно за употреба и страхотно за съхранение, то е изумително удобно и функционално.

    Ако имам някакви критики към компонентите в Dice Forge”, то те са за картите и книжката с правила. При картите проблема дойде от символите по тях. Неясни, малко хаотични и оцветени в бледи, безизразни цветове. Определено ви трябва малко време да свикнете с тях. Но няма да ги заобичате. Критиката ми към правилата в Dice Forge” е основно към избора на формата им. Разположени върху свръх голям единичен лист, който се разгъва на две през средата, правила, написани на подобен "чаршаф", определено не са никак удобни за употребата. Знам,че това не е сериозна критика, но на мен лично не ми се нрави.

Обещаващо начало

Очаквам още !
    Любовната ми авантюра с Dice Forge” премина през няколко етапа. Първоначално трябва да ви споделя, че лично аз очаквах една идея по-сериозна игра, по-геймърска игра, защо не „по-евро“ игра. Когато пък отворих кутията на Dice Forge” определено се стреснах. Играта на пръв поглед изглежда като клонинг на “Seasons”. Последното не е никак учудващо, предвид факта, че споделят общ дизайнер. Не че не харесвам “Seasons”, но тя е прекалено „агресивна“ игра дори за мен и не мисля, че има нужда от друга подобна на нея. Така при първата си игрова сесия на Dice Forge” бях леко притеснен. Оказа се обаче, че е било напразно. Dice Forge” е светкавично бърза игра, която е насочено основно към не толкова ангажирани с хобито геймъри. Геймплея е достъпен, усвоява се бързо и ви държи постоянно въвлечен в случващото се в играта. Към всичко това няма как да не спомена и изумителните компоненти ( заровете къртят ! ), които без никакво съмнение накланят везните към това Dice Forge” да ви се хареса.

    Ако не друго, то поне към момента, тази година се нагледахме на чудесни „gateway” игри. Dice Forge” с лекота се причислява към тях. Уви, след толкова суперлативи в тази насока, време е и за малко критика. Не искам обаче да ме разбирате грешно – играта е чудесна. Просто ми се искаше да има още. Dice Forge” ужасно много ми напомня на най-иновативната игра от миналата година – "Mystic Vale". За тези от вас, които не са запознати с последната, тя ни предостави революционна възможност сами да „сглобяваме“ картите, с който играем. Виждате общото нали ? Е, подобно на "Mystic Vale" и в Dice Forge” останах с впечатлението, че нещо липса. Зарове с променящи се страни ! Страхотно хрумване ! Още по-страхотно щеше да бъде обаче, ако беше подплътено и с малко „месце“ откъм геймплей механики.


    “Dice Forge” е впечатляващо красива игра, с иновативна механика, която задължително трябва да пробвате поне веднъж. Играта е чудесен избор за семейства, деца и начинаещи геймъри, заради лесния си и пленителен геймплей, в комбинация с едно от най-добрите арт оформления, който може да откриете в настолна игра. Иска ми се обаче да вярвам, че това е само началото и възможностите, които ви дават сменящите се страни на заровете,ще бъдат използвани в бъдеща, същинска „геймърска“ игра. 

Препоръчвам задължително ЗА : 

1) Любители на "приказни" игри
2) Когато искате игра със зарове
3) Семейства и начинаещи геймъри
4) Ако търсите нещо впечатляващо иновативно

Оценка :

Визуално оформление и компоненти : 6 / 6

Преиграваемост : 4.5 / 6

Геймплей : 4.5 / 6


Крайна оценка : 4.5 / 6

Играта може да намерите при нашите приятели от opgames (линк )

Няма коментари:

Публикуване на коментар