петък, 9 февруари 2018 г.

Акробатика със зомбита – Flick’em up !: Dead of Winter


от Христо Симеонов

    Как да направим настолна игра за две минути ? Взимате две познати и обичани заглавия и ги смесвате заедно. От едното си открадвате темата, а другото ще послужи за основа на геймплея ви. Лесно е, нали ? Дали обаче ще направим добра настолна игра е вече друг въпрос, на който с радост ще се опитам да ви отгоре по-надолу.

"Flick’em up !" (ревю) е игра за ловкост, за която съм ви говорил много пъти. Ситуирана в Дивия запад, тя поставяше играчите в два отбора – на шерифите и този на бандитите. След което в серия от предварително зададени приключения, включващи банкови обири, преследвания, отвличания, престрелки, бесилки и прочие традиционни уестърн атрибути, вие трябва да отговорите на най-големия въпрос – кой има по-точен мерник или казано по-точно, по-ловки пръсти.

"Dead of Winter" (ревю) е изключително богата тематично полу-кооперативна игра, която според мнозина ( включително и моя милост ) е най-добрата игра със зомбита, която може да намерите на пазара. Играта ви пренася в ролята на оцелили по време на зомби апокалипсис, случващ се по средата на изключително мразовита зима. Най-култовото в играта е, че зомбитата ще са последния ви проблем. Снегът, недостига на храна и медикаменти, нелепите инциденти и подозрителните действия на съотборниците ви, част от които може да преследват свой собствени цели, напук на края на света ( колко...човешко ) ще ви държи в напрежение през цялото време, за да изпитата едно от най-вълнуващите гейминг преживявания (гарантирам ), което може да ви предложи настолна игра.

    Звучи ви като нещо лесно за комбиниране, нали ? Нека да разберем повече обаче.


Мозъци и пушки

Героите са познати
    „Flick’em up !: Dead of Winter” e кооперативна игра за ловкост за дo десет играчи. Дизайнери на играта са оригиналните автори на две заглавия послужили за създаването й – Гаетан Беажанот, Джонатан Гилмор, Жан-Ив Монпертуис и Исаак Вега. Издатели са "Pretzel Games", което вече стана част от "Plan B Games".

    „Flick’em up !: Dead of Winter ни отвежда в едно малко градче, превзето от гладни и страховити зомбита. Играчите влизат в ролята на обикновени граждани, всеки със своята професия и минало, което обаче няма никакво значение, защото новата ви житейска мисия е да оцелеете. „Flick’em up !: Dead of Winter включва кампания от десет сценария, които ще ви преведат през някои от класическите препятствия за оцеляващи познати от зомби културата ( разбирайте филми, книги, комикси, комоютърни игри и т.н. ).

Зомбитата са големи симпатяги
    Както вече стана дума, „Flick’em up !: Dead of Winter е игра за ловкост. За тези от вас, на които това не говори нищо – бързам да поясня. Игрите за ловкост поставят на изпитание възможностите ви да хвърляте, плъзгате и придвижвате с помощта на пръстите си дървени или пластмасови токени, които тематично извършват геймплей действия. Например стреляте с пушка, като плъзвате пластмасов токен във формата на сачма. Както вероятно се досещате, тези игри се целят в аудиторията на не толкова сериозните геймъри. Игрите с ловкост залагат изключително много на забавата в най-неподправената й форма по детски `чиста и искрена.

   Въпреки мрачната си тема „Flick’em up !: Dead of Winter също е забавна игра и в това мога да ви уверя веднага. Да, биете се с отблъскващи зомбита. Да, те ви преследват за да пируват с мозъците ви. Но пък самия факт, че ги замервате посредством „фликване“ на токени е страшно забавен. Нека ви кажа малко повече.

Спокойна ръка и доза смелост

Героите не си поплюват
    Говорейки за „Flick’em up !: Dead of Winter нека започнем от това, с какво всяка една от „миксираните“ в играта, предишни настолни игри допринася. От „Dead of Winter” играта се е сдобила с темата си. Зомби апокалисис в мразовитата зима на една малко американско градче. Класическата формула на хорър жанра, като творба излязла изпод перото на Стивън Кинг ! Сред „декорите“, разбирайте компонентите в „Flick’em up !: Dead of Winter ще откриете познатите ни от “Dead of Winter” локации – училището, полицията, бензиностанцията и т.н.

За къде без бухалка и нож в зомби апокалипсис ?
    Освен локации, директна заемка от „Dead of Winter” са и геройте. И тук идва първата новост в „Flick’em up !: Dead of Winter. Играта пристига с единадесет герой, които познаваме отлично от предшественика й. Всички те са изобразени в един леко анимационен стил, който да отговаря напълно на духа на играта. Ще кажете – и в “Flick’em up!” имаше персонажи. Да, така е, но тези тук имат специални умения, които отключвате в някой от сценариите. Специалните умения ви позволяват да правите различни готини нещица, които променят правилата на играта във ваша ползва.

Тихото градче...
    Ако трябва да дам оценка на участието на „Dead of Winter” в „Flick’em up !: Dead of Winter то тя ще бъде повече от отлична. Както казах, то се усеща основното в темата на играта и е това, което ще привлече мнозина към нея. Когато подредите на масата анонимното превзето от зомбита градче, всичко изглежда много вълнуващо и привлекателно, грабва окото и вниманието дори на случайни минувачи. Няма как да не адмирирам решението да бъде използвана именно зомби темата в игра за ловкост. Тя подхожда толкова много на едно заглавие, което залага ужасно много на неподправено забавление. А, за да приключа темата с участието на “Dead of Winter”  във „Flick’em up !: Dead of Winter, ще добавя само, че имаме на разположение и „crossroadsкарти ( ако не знаете за какво ви говоря, вижте ревюто на “Dead of Winter” ) и тесте със „тайни цели“, които влизат в употреба в няколко сценария, но ще оставя на вас да разкриете повече.

"Раничките" определят пореността на игра и в кой ход сме
    Споменавайки за сценарии е редно да им обърна малко внимание. В „Flick’em up !: Dead of Winter ще откриете кампания от десет епизода, която разказва историята за оцеляването на нашито герои в мразовития зомби апокалисис. Това, което е различното от предната версия на "Flick’em up !" е, че кампанията като усещане и геймплей може да бъде разделена на две части. В първата, обхващаща пет сценария, играчите действат кооперативно, оцелявайки заедно срещу зомбитата. Да ви кажа честно, колкото и вълнуващо да звучи, не е. Именно липсата на конкуренция сред играчите, кой ще направи най-добрия изстрел, прави „Flick’em up !: Dead of Winter доста скучна, спрямо предната си „каубойска“ версия. Няма го съревнованието, няма я и интригата. Добре обаче, че са сценариите от номер пет до номер десет.  Те превръщат „Flick’em up !: Dead of Winter в отборна игра. Играчите се разделят на две групи, по примера на оригиналния “Flick’em up!“, в нашия случай това са две отделни колонии с оцеляващи и всяка група започва да преследва собствена цел. Нещата ставата доста по-интригуващи и предизвикателни, а най-вълнуващото е, че зомбитата престават да бъдат проблем номер едно (както подобава на добрите зомби апокалипсис творби ), изместени от противопоставянето между оцеляващите. Горещо ви препоръчвам търпение, за да се преборите с по-скучните първи, кооперативни сценарий на „Flick’em up !: Dead of Winter и да стигнете до същината на играта.

Зомби-кулата е топ въведението в играта
    Говорейки за същината на „Flick’em up !: Dead of Winter, дайте да си кажем и две-три думи за механиките в геймплея. На пръв поглед, играта ляга върху основата на “Flick’em up!”. Всички основни положения от първообраза й са налице. Всеки ход правите две действия. Придвижвате се посредством „диск“, който приплъзвате по масата. Стреляте с "пистолети" използвайки малки пластмасови токенчета, а с "пушки" и други по-големи оръжия използвате шаблони. На пръв поглед нищо ново, докато не стигнем с момента, в който зомбитата атакуват. Да, не вярвам да си мислехте, че те са просто статични наблюдатели на ставащото. Също така противно на очакваното не ги контролират други играчи, дори в отборните сценарии. В „Flick’em up !: Dead of Winter ни е представена механиката на зомби-кулата. Звучи внушително страховито, нали.

    Зомби кулата е съоръжение ( лол ), което сглобявате преди първата си сесия на „Flick’em up !: Dead of Winter от висококачествени картонени токени. Относно качеството й, ще говоря малко по-късно. Основното е, че „покрива“ на кулата е подвижна плоскост, която пропада, отваряйки дупка към вътрешността на кулата, завършваща с изход при основата й. Когато зомбитата са провокирани за атака, а това става когато вдигнете шум или сте близо до тях, ги поставяте върху „покрива“ на кулата, а самата нея на определена локация. След която освобождавате „покрива“, зомбитата падат и ако съборят  някой от героите, му правят щета.

    Веднага бързам да кажа, че зомби-кулата в „Flick’em up !: Dead of Winter звучи култово, изглежда култово...но страда от определени проблеми. Първо обаче - да й отдадем заслужено. Брилятно дизайнерско решение за справянето с основен проблем в кооперативните игри - „кой атакува за лошите ?“. Хитро и атрактивно, добринася за целостното усещане в играта. Проблема обаче идва именно от „излитащите“ навсякъде зомбита. Когато паднат през кулата, фигурките им са оставени на произвола на законите на физиката, така те – не знаете точно къде ще паднат, освен ако не сте гений, наследник на Нютон или Айнщайн. Падайки където им падне (обичам когато пиша така), зомбитата обичайно събарят и частите от декора, разместват сгради и обекти, които имат ключово значение за геймплея на „Flick’em up !: Dead of Winter. Последните нареждата предварително, по зададени указания от самия сценарий и те служат за разнообразни цели, най-важната от които е може би, да бъдат прикритие на героите. Разбирате ме накъде бия нали ? Използването на зомби-кулата създава хаос по масата. Падат токени, падат фигурки, други изхвърчат под масата, по пода, вие ги вдигате, нареждате ги. „Ама това тук ли беше ?“. „Не, беше така обърнато !“. „Ама има ли значение?“. Да, целия този хаос може да се разгледа като култов от тематична гледна точка –"ааа, нападат ни зомбита !!!". Но като чисто игрово преживяване определено дразни. Освен това води до ненужно удължаване на играта и губене на концентрация у играещите.

Стабилна основа

    Когато си говорим за игра с ловкост, каквато несъмнено е „Flick’em up !: Dead of Winter”, то няма как да не отдадем специално внимание на компонентите. И трябва да ви кажа, че този път "Pretzel Games" ме разочароваха, спрямо невероятната визия и качество на предните им продукти “Flick’em up !и “Junk Art”.

    Качеството на компонентите изглежда с една стъпка надолу, започвайки от това, че фигурките на героите и на зомбитата са пластмасови. Определено това беше неприятна изненада за мен. Пластмасата, макар и с добро качество, няма същото усещане като дървото. Самите фигурки са доста по-нестабилни, което може и да е търсен ефект поради естеството на зомби-кулата, но определено ме дразни.

    Извън фигурките, всичко друго изглежда с по-ниско качество. През „декорите“ и неудачните им поставки, да то самата зомби-кула. Последната представляваше истинско изпитание за сглобяване, което може да объркате много лесно следвайки кофти написаните инструкции. А крайния резултат е паянтов и дори смея да твърдя леко дефектен...поне моята кула е такава. Понякога когато издърпвам плочката подпираща „покрива“, той отказва да пропадне. Не знам дали проблема е в моето копие, в моята кофти сглобка или е общ. Длъжен бях да ви го споделя.
От друга страна, илюстрациите във „Flick’em up !: Dead of Winter са супер. Запазен е леко анимационния стил от оригиналния “Flick’em up !”, което е отлично. Създава се едно усещане, че въпреки сериозната, мрачна и кървава тема, не трябва да гледаме на нея толкова сериозно, а да се забавляваме неподправено, което е основното послание на игрите с ловкост.

Каубои и/или зомбита

    „Flick’em up !: Dead of Winter е симпатична, тематична, щура и безкрайно забавна игра с ловкост. Макар да имах някой съмнения след първите сценари, трябва да ви уверя, че играта си заслужава. Кампанията включва много приятни изживявания, които ви гарантиран часове забава. Играта е елементарна като правила, но дяволски трудна за овладяване. Да, безспорно компонентите са направили стъпка назад спрямо познатото качество от "Flick’em up !" и "Junk Art". Безспорно продължавам да критикувам и зомби-кулата за хаоса, който създава на масата Крайната цена обаче е по-ниска, което може да утеха.

    В края на това ревю изниква логичния въпрос - „Flick’em up !: Dead of Winter или "Flick’em up !" ? Зомбита или каубои ? Ако трябва да бъда честен – въпрос на вкус. И двете игри са достатъчно добри, като „каубоиският“ оригинал има доста по-вълнуващи компоненти,а също така може да откриете на пазара и две допълнения за него. Това като че накланя везните в полза на "Flick’em up !", но както казах – по скоро е въпрос на вкус. А ако сте болен колекционер на настолни игри като мен – защо не и двете ? Тегля чертата и - „Flick’em up !: Dead of Winter е игра, която ще ви препоръчам !

Препоръчвам задължително ЗА :

1. Ловки нинджи
2. Фенове на Dead of Winter 
3. Ако убиването на зомбита винаги ви е било любимо занимание

Оценка :

Визуално оформление и компоненти : 4 / 6

Геймплей : 4.5 / 6

Преиграваесмост : 6 / 6

Крайна оценка : 4.5 / 5



Няма коментари:

Публикуване на коментар