вторник, 19 юни 2018 г.

Неволи с камили - Through the Desert


от Христо Симеонов

Много често ме критикуват, че давам прекалено завишени оценки в свойте ревюта. Рядко съм оценявал ниско ( а си трябвало ) и винаги съм се стремял да намеря нещичко, заради което да препоръчам дадена игра, макар то определено да не е иновативно, забавно и вълнуващо нито като механика, нито като тема.

   Няма да споря с критиците си. Но защо все пак ви разказвам всичко това ? Защото в днешното ревю реших да отида още по-далеч и да започна неща в обратен ред.  “Through the Desert”  е отлична игра и без никакво замисляне ще и поставя пълен набор от шестици, а именно - една за визия, една за геймплей и една за преиграваемост. Готово. На секундата може да спрете да четете ревюто и да се насочите към нещо друго.

    Избързах с оценката обаче, защото този път ще предприема друг подход в представянето на играта. В следващите редове ще се опитам да ви убедя, защо е абсолютно задължително да играете поне веднъж в живота си “Through the Desert” и защо ви гарантирам, че ще ви хареса. Гмуркам се смело в тази нелека задача.


Изоставени от Бог

Игралното поле
   “Through the Desert” е абстрактна стратегическа игра за двама до петима играчи, която има култов статут в хобито. Нейн дизайнер е живата икона д-р Рейнер Книция. Оригиналното издание на играта се появява преди двадесет години, през 1998г. и от тогава е преиздаване ужасно много пъти. В днешното ревю ще акцентирам върху последната версия появило се на пазара, дело на Z-man Games, като част от серията „Euro Classics”.

Смелите ви камилари
    “Through the Desert” ни пренася в суровият свят на Сахара, пресъздавайки част от нелекото ежедневие на една от най-популярните племенни берберски групи – туарегите. Като казвам "една от най-популярните", съм далеч от мисълта, че сте изследвали в детайли бита и културата им. Но пък вероятно сте ги чували, покрай наименованието на популярен модел джипове, дело на един от маститите германски автомобилини концерни.  Извън автомобилостроенето – туарегите са номадски народ населяващ Северна Африка, който от векове се препитава чрез керванджийство, превеждайки богато натоварени със стоки камилски кервани през Сахара.

    В “Through the Desert” всеки един от играчите поема контрола над пет кервана, всеки в различен цвят, като основната ви цел е да отбелязвате точки. Последното става посредством камили, които добавяте към керваните си, правейки ги по-големи. В началото на всяка сесия игралното поле се „залесява“ с палми-оазиси ( за тях след малко ) и токени с точки, изобразяващи локации, а играчите разполагат водачите на керваните си.

Бонбонени камили

Ще ги схрускам тия камили
    Вълнуващите неща в “Through the Desert” започват още с визията на играта. Тя е и първото, което веднага ви грабва, още докато надникнете в кутията. Споменах ви за палмите. Е, те са цветни, пластмасови фигурки от две части, които са изработени по отличен начин и вдъхват реалистичен живот на игралното поле. Последното пък е двулицево, предлагащо два варианта на игра, богато илюстровано и изпъстрено с обичайните за една пустиня елементи – голи хълмове, оазиси, дюни...има и една река де. Има и пясък, нали. Рисуван на борда. Да не решите, че пристига в пликче към играта.

    В комплекта на  “Through the Desert”  ще откриете и няколко шепи с токени, с които да отбелязвате точки. Най-вълнуващото сред компонентите на играта и нейна запазена марка през годините обаче, са камилите. В “Through the Desert” ще откриете купчина от изключително симпатични фигурки, пристигащи в пастелни цветове. Именно оцветяването им е един от най-симпатичните елементи, които веднага грабват окото. Изборът на цветове e примамливо...вкусен. Да, ще ви се прииска да изхрупате камилките, защото те ужасно много приличат на бонбони. Крийте “Through the Desert” далеч от малки деца.

Два враждуващи кервана
    След като очите ви се насладят на опиянението, което предоставя визията на играта, идва време да си поговорим и за нейнит геймплей. Напълно в стила на д-р Книция, “Through the Desert” предлага дяволски опростена механика, която обаче е изчислена с математическа прецизност. Всеки ход в играта взимате две камили, от цветове по важ избор и ги поставяте в съотвените кервани, под ваше командване. Може да вземете камили от един и същи цвят или от два различни. Тънкият момент е, че играта приключва, когато се изчерпят камилите от един цвят.

    При поставянето на камилите върху игралното поле следвате набор от стрикни, но елементарни правила. Поставяте камилите в съответния по цвят ваш керван, като не можете да ги поставяте върху оазиси ( палми ), върху планинската верига ( която блокира част от игралното поле ) и в съседство с чужд керван от същия цвят. Бързо ви става ясно, че “Through the Desert” споделя класически за абстрактните игри похвати. Нещо повече играта – откровено си прилича на една доста по-шарена и не толкова сериозна версия на античната класика „Го“. Колкото повече камили поставят играчите, толкова повече намалява игралното пространство, както и възможните точки.

    Как всъщност си набавяте точки в “Through the Desert” ? Предварително върху игралното поле се поставят токени с точки от една до три, които маркират своеобразни локации пред вашия керван. Когато поставите камила върху тях, ги спечелвате. На няколко пъти ви споменах за оазисите. Те ви носят точки, когато свържете даден керван с тях – когато поставите камила в съседно поле. Към един оазис може да има свързани повече от един керван, но всеки от тях може да бъде свързан само веднъж към конкретен оазис. Така де- дори да обиколите и да заемете всички локации около оазиса с камили от един цвят ( от един ваш керван ), ще вземете точки само веднъж. В края на играта пък, точки получават най-дългите кервани от всеки един цвят.

Ето така се затваря пустинята
    Доста любопитен щрих е възможността да „затваряте“ цели зони от игралното поле. Това отново е класически абстрактен похват и в “Through the Desert” той намира проявления, когато успеете да оградите определена част от дъската с камили. За целта може да използвате като „граници“ и планинската верига, ръба на дъската и дори оазисите. Идеята е, че ограждате пространство включващо места за поставяне на камили. В края на играта всяко поленце от това пространство ви носи точка. Така “Through the Desert” се превръща в хитра игра на надлъгване и съобразителност, защото блокирането на големи масиви от хексове ( на каквито е разделено игралното поле ) може да има ключово значение за финалния резултат.

Една толкова свежа класика

    “Through the Desert” е от тези игри, който просто няма как да ви омръзнат. Чисто откъм геймплей, играта предлага елементарни правила, даващи обаче изключителна дълбочина на стратегическата мисъл. Самата игра е простичка, което я разграничава от мнозина от абстрактните й събратя, правяйки я достъпна за геймъри от всякакъв калибър.

    Когато към всичко това прибавим и иконичната й визия – мисля, че ви става ясно защо без грам да се замислям ви препоръчвам “Through the Desert”. Дори нещо повече – обещавайте ми, че поне веднъж ще пробвате тази игра ! Тя си заслужава. А и съм убеден, че ще ви хареса.

Препоръчвам задължително ЗА:

1.Автомобилни фенове
2.Камилари
3. Малки и големи геймъри

Оценка :

Визуално оформление и компоненти : 6 / 6

Геймплей : 6 / 6

Преиграваемост : 6 / 6

Крайна оценка : 6 / 6




Няма коментари:

Публикуване на коментар