събота, 6 април 2019 г.

Nemesis – Facehuggers! Wait, what?


                         
Днес ще си поговорим за една настолна игра, която миналата година се нареди измежду най-финансираните проекти в историята на платформатa Kickstarter, след като успя да събере над 3 милиона паунда. Първото ми официално ревю се очертава да е леко дългичко, така че се отпуснете спокойно и затегнете коланите, защото филмът на ужасите започва.

Nemesis е survival sci-fi игра за един до пет играча, които влизат в ролята на събуждащ се след хибернационен сън член на екипажа на космическия кораб Nemesis (Възмездие, Отмъщение?!), който открива, че корабът му е влязал в авариен режим, един от приятелчетата му е убит брутално и около него се чуват някакви странни и зловещи звуци.

Издатели на играта са Awaken Realms, известни с мащабните си Kickstarter проекти – This War of Mine, The Edge: Dawnfall, Lords of Hellas, Tainted Grail, а дизайнер е полякът Adam Kwapiński (Lords of Hellas). Запознатите с горепосочените игри веднага могат да очакват топ качество на компонентите и множество детайлни миниатюри, но за това след малко.

Темата на играта ни въвлича директно в любимата ни (или не чак толкова) поредица от филми Alien, Predator, Alien vs Predator и т.н., като дори по едно време имаше съмнения, че Awaken Realms ще бъдат съдени за плагиатство на интелектуална собственост, но доколкото ми е известно за момента няма отправени такива претенции. Едно от големите предимства на играта е именно тематичността и́, която се засилва с всяка изминала минута, поради особените игрови механики и уникалните фигурки на извънземни, които обикалят из кораба. Дали си заслужава обаче сравнително високата цена?


Компоненти

Както може да се очаква от повечето Kickstarter кампании от този калибър, освен стандартния вариант - да си вземете само базовата игра, имате възможност да си платите за един куп игрови и козметични разширения. В това ревю ще Ви споделя само за съдържанието на базовата игра, а по-нататък, като пристигнат останалите благинки, може да Ви разкажа и за тях.

Инсъртите
Първата ми изненада беше, че кашонът с базовата игра съдържаше с още куп бонус нещица, които бяха подарък от Awaken Realms, но ще ги запазя в тайна. Самата кутия е стабилно обемиста, а вътре има custom insert в две части, който доста добре побира всички компоненти и дори има място за карти с протектори. Игровото табло е от огромен дебел картон и представлява самият космически кораб Nemesis. Има купища custom токени от пластмаса и картон. Картите са с много добро качество и почти всяка от тях е с уникални изображения, които Ви потапят в темата на играта. 
Малко оцветени извънземни
Миниатюрите, с малки забележки, са страхотни и с много детайли. В кампанията имаше вариант да си ги поръчате със  т.нар “sundrop” ефект, което ще рече, че идват предварително оцветени, но не изцяло, а с определени бои, които имитират сенки, кръв и т.н. Моят вариант на фигурките е стандартен, защото реших сам да си ги оцветявам. (Всички снимки са на моите фигурки. Все още някои не са завършени.) Зарчетата са с уникални изображения и дори има предвидени пластмасови стойки за картите на всеки играч.

Мъжкарят...
Лично аз нямам никакви забележки от към компонентите. Всичко е топ качество. Може да се каже дори, че играта е леко overproduced, но като се има предвид огромното финансиране, си е оправдано. Книжката с правилата е доста подробна, но всичко е добре описано и систематизирано. Досега не съм срещал проблем, чийто решение да не мога да намеря в нея, но следва да се има предвид, че в играта има доста дребни правила, които лесно могат да се пропуснат и е хубаво поне един човек да е запознат достатъчно добре с тях.

Геймплей

Тук ще трябва да отделя малко повечко време, защото в тази игра се случват доста неща. Няма да Ви обясням всяко едно правило, но съм сигурен, че така ще Ви се стори докато четете надолу. Нека започнем с игровите механики и с кои други игри си прилича Nemesis.

Идеята на играта е да е semi cooperative, което ще рече, че уж всички сте заедно в един отбор и се стремите към общото благо, ама все има някой, който иска да прецака нещата. В този смисъл играта прилича малко на Dead of Winter, Shadow over Camelot, Battlestar Galactica и т.н. В тези игри има някой „лош“ или предател, но обикновено той е скрит за останалите и печели сам, а другите заедно. В Nemesis разликата е, че всички играете уж заедно, но в началото на играта на всеки е дадена определена цел, която всеки следва да изпълни сам, за да спечели и тя винаги е различна от на другите играчи. Няма как да се случи играта да се спечели от повече от един играч, което реално означава, че за Вас всички други персонажи са противници и следва да ги считате за лоши или предатели.

Някои от целите
Тематично целите са разделени на такива, които са Ви възложени от определена организация, на която сте нещо като таен агент и Ваши лични мотиви. В началото си избирате една от тези цели, като те са доста разнообразни. Могат да варират от по-миролюбиви, като „Закарай корабът безопасно до Земята“ и „Открадни едно извънземно яйце от гнездото и подай сигнал за помощ“ до „Играч 1 не трябва да оцелява“, „Взриви кораба и избягай със спасителната капсула“ и т.н. Общото на всички цели е, че за да победите, освен да изпълните дадената цел, трябва и да оцелеете. Тази задача не е никак лесна, защото другите играчи се опитват индиректно да Ви убият, а извънземните на кораба баш директно си се опитват да Ви изкормят. В допълнение към това, дори и да успеете да се измъкнете има шанс във Вас да расте ларва на извънземно, което да реши, че иска да се порадва на слънцето в даден момент.

Ако предателствата не са за Вас, играта поддържа и изцяло кооперативен вариант, в който целите с различни и всички се стремите заедно да спечелите, както и цяла книжка с кооперативна кампания, която все още съм нямал възможност да изпробвам.
Кооперативната кампания
В играта има елиминация на играчи и след като умрете не се „съживявате“. В дизайна е предвидено обаче, че първият играч, който умре, може да поеме ролята на извънземните, като чрез специално предвидено тесте карти може да взима решения и да стъжни животът на другарчетата си. По този начин се неутрализира проблемът с ранната смърт. В повечето случаи обаче това умиране се случва, когато играчът прекалено много си повярва, а не защото играта е нечестна или е нямал късмет. Особено забавно (или дразнещо) е когато този играч е умрял по вина на друг играч. Мотивът за отмъщение е силничък и играта веднага става по-трудна за всички други, защото вече не изглежда препрограмирана.

Няколко стаички
В самото начало на Nemesis всички започвате от хибернационната камера на кораба, като първата Ви цел е да се ориентирате в обстановката. Корабът се състои от множество помещения (стаи), които са разделени на две нива и се подреждат на случаен принцип facedown. Самият игрови борд е двустранен, като можете да играете със страната, която се води по-сложна от към разположение на стаите. Всяка от стаите е уникална, като си има действие, което можете да правите чрез нея и съдържа определен тип предмети, които можете да откриете там. Във всяка игра има определени стаи, които винаги участват и такива, които могат да останат извън играта, но никога не знаете кои са те, докато не разкриете всичко. Върху всяка стая се слага facedown token, който е нещо като мини евент, който се случва за първи път когато някой я посети. Може уредите в стаята да са повредени, тя да гори, да е покрита със слуз и т.н. За щастие играта пристигна с два reference sheet-a, в които са изброени всички възможни стаи и как се използват.

Двустранен Reference sheet за стаите
 Първоначалната цел, която всеки играч уж преследва, е да провери дали двигателите на кораба са в изправност и дали координатите го насочват към планетата Земя. Тези два вида специални стаи се намират в двата края на кораба. Двигателите са три на брой и всеки от тях се състои от по две facedown плочки, които показват дали съответния двигател е повреден или работи. Когато някой играч проверява двигател той може да каже на другите дали работи или не, като му е позволено да лъже. (Саботьори, някой?) За да може успешно корабът да стигне до Земята е необходими поне два от двигателите да работят. В пилотската кабина се намират координатите на кораба, които също са скрити и има четири възможни дестинации, чиято поредност е случайна и зависи от избраната карта в началото на играта. Ако корабът се насочил другаде, освен към Земята, то като изтекат предвидените в играта максимум брой рундове всички, които са на кораба, освен извънземните, умират. Някои от раздадените в началото на играча цели, могат да са свързани с това, че корабът следва да отиде към Марс, вместо към Земята и т.н. Ако курсът е правилен и двигателите работят, след изтичането на всички рундове корабът активира хиперскоростта си и играта свършва. Ако в този момент играчите не са в хибернационната камера или не са се изстреляли чрез някоя спасителна капсула, те умират. Дори и да уцелее някой е възможно в тялото му да има растящо извънземно. Прави се една определена проверка и ако това е така, той умира. Споменах ли, че е възможно и да се активира процедура по самоунищожение на кораба, която след няколко рунда не може да бъде спряна, корабът да се подпали или повреди изцяло, и че извънземните се опитват да Ви изкормят във всеки един момент? Общо взето, оцеляването в Nemesis е лукс и победата в играта не се постига лесно.

В началото всеки играч си избира определен персонаж, който си има уникална фигурка, табло, оръжие, амуниции, предмети и карти с умения. Персонажите са стандарните, които могат да се срещнат на космическо кораб – капитан, пилот, медик, войник, механик, разузнавач и учен. Всеки от тях е по-добър в определена област от другите, но всички имат някои общи умения. Персонажите се избират с draft преди да се изберат целите, за да можете да си подберете цел, която по-лесно да изпълните, като знаете съответните си умения. Например капитанът може да дава команди и насила да мести другите играчи, пилотът по-лесно разбира накъде се е насочил корабът, медикът лекува по-лесно рани и зарази, войникът трепе по-лесно извънземни, механикът по-лесно поправя стаи и двигатели, разузнавачът се движи по-безшумно и по-лесно претърсва стаи, ученият по-лесно открива слабостите на извънземните и т.н. Всеки персонаж може да прави всичко, но просто някой е по-добър в нещо от друг.

Извънземните, които в тази игра се наричат Intruders, започват със собствено табло, определени скрити техни слабости, тесте за нападение и тесте с възможни encounter-и, което определя и движението им из кораба. В началото те се крият из тръбите му и чакат момента, в който да вдигнете повечко шум, за да могат изненадващо да Ви се нахвърлят. Като споменах за шума, това може би е най-интересната механика в играта. След малко ще Ви разкажа малко за нея.

Няколко карти с действия
Как се играе самата игра? Тя може да продължи максимум 15 рунда (рядко се случва), като всеки рунд е разделен на две фази – фаза на играчите и фаза със събитие. В началото на фазата на играчите всеки от тях тегли по 5 карти от специфичното си тесте и започвайки от първия играч се редуват да правят по две действия, докато всеки от тях пасува. Веднъж пасувал играч не може да извършва действия до следващия рунд. Възможните действия са най-разнообразни. От стандарните – придвижване, стрелба, ръкопашна атака, търгуване и вземане на предмет, до по-специфичните – внимателно придвижване, създаване на предмет, използване на стая и т.н. Тези действия могат да се правят от всички, като цената за тях са картите от ръката Ви. Всяко действие изисква да изхвърлите (discard) определен брой карти от ръката. Без значение за тези действия е какви карти изхвърляте, но самите карти също имат уникални действия (понякога повече от едно) и тези карти могат да се играят самостоятелно от базовите действия. Едно от основните умения, които следва да придобиете в Nemesis, е как правилно да разпределяте картите си и кога да играете някоя от тях или да я изхвърлите за друго действие. В хода на играта играете само с това тесте от 10 карти. То не се подобрява и няма как завинаги да изгубите някоя карта, но е възможно да се допълни, като се задръсти с карти „зараза“, които не могат да се ползват за нищо друго.

Различни видове предмети
Отделно от картите с действия, можете, чрез претърсване на стаите, да откривате разнообрази предмети, които да използвате и дори да комбинирате един с друг, за да изработите нещо по-силно. Предметите се делят на няколко вида – военни, медицински, технически и т.н. Всяка стая може да бъде претърсвана определен брой пъти, които се определят на случаен принцип, след като тя се изчерпва, което означава, че ресурсите Ви са ограничени. Като допълнение към откритите предмети, всеки персонаж започва с два уникални предмета, които в процеса на игра може да „отключи“, като изпълни определени специфични условия. Имате лимит на тежките предмети, които можете да носите, което също следва да се съобразява.

Торбичката с токените за видовете извънземни
Нейно Величество Кралицата и различните персонажи
По-горе споменах за механиката за шума. Интересното при нея е, че всяка стая има определен брой коридори към нея. Когато персонаж се движи той издава шум и хвърля зар, който му показва към кой от коридорите се е разпрострял шума и там се слага специфичен token. Когато се случи в един и същи коридор да се сложи token когато там вече има такъв, то шумът е прекалено силен и веднага бивате нападнати от извънземно, чиито вид се определя чрез теглене на token от специална платнена торбичка. Ако имате късмет ще Ви нападне някоя ларва, ако сте най-големият нещастник, Кралицата ще Ви обърне специално внимание. Тук е мястото да спомена, че извънземните са няколко вида, в зависимост от това колко са напреднали в развитието си. Лесно се познават по това, че колкото са по-големи, толкова са по-лоши. Механиката за шума прави играта изключително тематична, защото при всяко Ваше придвижване имате шанс да срещенете извънземен, но почти никога не знаете точно кога, освен ако не си го търсите нарочно. Този шанс се намалява когато се движите с действието „careful movement”. При него си избирате в кой коридор да направите шума, но изхвърляте цели две карти. Можете изцяло да сте безшумни ако влизате в стая, в която вече има друг персонаж. Това окуражава играчите да се движат заедно, но този подход може да бъде коварен, защото има възможност другарчето да Ви прецака, като излезе от стаята и: 1. Затвори Ви сам с извънземното; 2. Подпали стаята; 3. Изсмуче кислорода от стаята; 4. Хвърли граната в стаята и т.н. Все забавни идеи могат да му хрумнат. В играта не можете да се нападате директно, но можете чрез тези подходи да забиете нож в гърба на приятелчето си, точно когато не го очаква. Колкото повече се движите, толкова повече шум се вдига из целия кораб, което след известен период от време предизвиква верижна реакция и е възможно в даден момент, както няма нито един извъмземен, да Ви се изсипят няколко големички изрода.

Няколко от възможните евенти
Когато всички играчи пасуват е наред event фазата, в която нещо интересно (обикновено лошо) се случва. В тази фаза корабът се приближава към самоунищожението си (ако процедурата е активирана), извънземните атакуват, огънят прави поражения, тегли се event карта, изпълнява се нейния ефект, извънземните правят някоя гадорийка и след това се движат из кораба. Общо взето в тази фаза се изпълнява програмирането на симпатягите, които се опитват да Ви открият, разкъсат и след това да се размножат.



Да кажем няколко неща за битките в играта. Ако вдигнете много шум и се появи извънземно във Вашата стая е възможно то да Ви изненада и да Ви нападне веднага. Изтегля се token от спомената по-горе платнена торбичка, който определя какъв тип инзвъмземно Ви напада и какъв е шансът да Ви изненада. Колкото повече карти имате останали в ръката Ви, толкова по-малък е шансът да сте изненадани, защото няма да сте толкова изморени от действия и ще внимавате повече. Тематично, а? Само, че по-горе споменах, че всички действия, които правите Ви костват карти, което означава, че трябва да вземете решение – Ще действате ли повече по време на вашия ход или ще стоите като страхливо момиченце, което чака да бъде изненадано от големите лоши чичковци (не дай си Боже от голямата лоша леличка)?

Ако не Ви изненада извънземното ще се появи във Вашата стая, но няма да ви нападне веднага, което означава, че можете на следващия си ход да го нападнете първи или да избягате. Ако решите да атакувате хвърляте зар, на който има различни символи, които отговарят на типовете извънземни, символ за пропуск, символ за едно поражение и символ за две поражения. Ако Ви се падне символ на извънземното, което биете, му правите едно поражение, но ако се падне символ на по-слабото по вид, пропускате. В зависимост от това дали атакувате с оръжие или в ръкопашен бой последиците са различни, като последният тип атака не е никак препоръчителен, защото шансът да е успешна е минимален, а шансът за зараза, доста голям. Всяко оръжие си има определен брой амуниции и специални правила за атака, които също следва да се съобразяват.

В идеалния случай ще направите две поражения на извънземното, след което от тестето с евентите се тегли карта, на която в горния ляв ъгъл пише точките му живот. Това означава, че никога не знаете предварително колко е максимума живот на конкретното извънземно и всеки път когато му нанасяте поражение ще теглите нова карта. Възможно е и да си губите времето да го биете доста време и накрая то да избяга и да си възстанови точките живот. Това прави атаките над извънземни доста рисковани и несигурни, а атаките над Кралицата и двата й бодигарда направо безсмислени и самоубийствени, защото те всеки път теглят по две карти, които се събират. Досега не ми се е случвало някой да успее да ги убие, макар че има такава цел. Игровата механика е така устроена, че да е много трудно да убиете извънземно, затова в повечето случаи ще се опитвате да избягате от стаята, да го затворите в горяща стая и т.н. Лошото е, че когато бягате извънземното Ви нанася директно удар (opportunity attack – DnD, някой?).
Видове карти за атака
Всеки път когато поемете удар от извънземното теглите карта, за да разберете колко лошо са Ви ударили. Всяка карта има символи, които показват какъв тип извънземно атакува по този начин и какво точно прави съответната атака. Ако имате късмет може Вашето конкретно изчадие да не е измежду изброените на картата и тогава се счита, че е пропуснало, а ако нямате късмет, ще Ви заболи лошо.

За да умре един персонаж трябва да поеме три сериозни рани и една лека. По принцип всяка сериозна рана се равнява на три леки рани, което на теория Ви прави все едно с 10 точки живот, ама на практика не е точно така. На всяка трета лека рана получавате карта със сериозна рана, която Ви прецаква допълнително по някакъв начин – получавате рана всеки път когато се движите, не можете да си ползвате едната ръка за носене на предмети, имате по-малко на брой карти в ръката и т.н. Възможно е да изтеглите карта за атака, в която да пише, че ако имате две сериозни рани директно умирате. По този начин никога не знаете кога може да умрете изненадващо. Също както в реалния живот на космически кораб препълнен с извънземни...

За щастие има лекуващи предмети и специални стаи, които могат да се ползват, за да се справяте с тези рани, но те са сравнително ограничени и е доста по-лесно да поемаш поражения, отколкото да се справяш с тях. Не си мислете, че ще изпиете една отварка и ще Ви се възстанови животеца на максимум. Няма такъв вариант. Започнете ли да поемате сериозни рани рано или късно ще свършите изкормени в ъгъла на някоя стая.

За да бъде преживяването Ви още по-забавно, всеки път като се биете с лошковците има шанс те да ви инфектират със зараза, която в даден момент се превръща в малко симпатично facehugger-че, което Ви изкормва отвътре и умирате директно. Иначе ако се биете с такава малка ларвичка и тя успее да Ви удари, вместо да теглите карта за атака, тя автоматично влиза в тялото Ви и ако още една такава се загнезди там директно си умирате. Така тези дребни симпатяги от най-безобидните се превръщат в едно от най-коварните неща в играта.

Карта със зараза и четецът й
Заразите са другата интересна механика в Nemesis. Като сте заразени получавате една специална карта, която от към гърба си прилича на картите Ви с действие, а от лицевата страна е кодирана, така че да не се четат тайните думи по нея. Първото лошо нещо е, че тези карти влизат и задръстват тестето Ви и е много трудно да се отървете от тях, освен чрез специални действия и/или определена стая, в която общо взето си правите операция на себе си?! Второто лошо нещо е, че ако се опитвате да се отървете от картата без да сте си направили операция, има възможност наистина да сте заразени и ако вече има ларва в тялото Ви, директно да умрете. Проверката дали сте заразени се извършва посредством един интересен компонент, който Ви чете картата, както се вижда отстрани на снимката. Ако измежду думите има “infected”, досещате се.
Ако случайно успеете да убиете нещо, имате възможност да вземете проба от трупа му и да я занесете в лабораторията за изследване. По този начин можете да откриете една от трите скрити слабости на извънземните и теоретично да я използвате после, за да ги убивате по-лесно. Само ще подскажа да не се надявате много на това.

Има още доста неща, които могат да се кажат за геймплея, но ще Ви оставя да си ги откриете сами, че това ревю вече стана достатъчно дългичко и ще ме бият.

Заключение

Nemesis e страхотна игра. Една от най-тематичните игри, които съм играл. Феновете на извънземните и sci-fi тематиката би следвало да си умрат от кеф. Геймплеят е изпипан много добре, за да се вписва идеално в темата и всичко, което се случва в играта е логично. Играта ми се струва балансирана, но има толкова възможни варианти и ситуации, че няма как да играете една и съща игра два пъти. Възможно е понякога някой да умре прекалено рано или играта да се проточи прекалено дълго, но това се случва рядко, а и е необходимо зло, за да се постигне главната идея, а именно страхът от неизвестното.

Като недостатък мога да изтъкна, че е сравнително сложна за научаване и доста дълга. Не я препоръчвам за негеймъри, макар че съм я играл с такива и им хареса. Ако един играч знае добре правилата, другите могат сравнително лесно да навлязат в играта. Друг недостатък е, че въпреки голямото разнобразие от стаи и подредбата им, в целия ход на играта общо взето обикаляте, събирате предмети, опитвате се да оцелеете и от време на време се биете, което може да бъде повтарящо се след няколко игри. Трети недостатък е елиминацията на играчи, която може да не се понрави на някои хора. Може да се мисли, че и не всички цели са еднакво балансирани, но самото преживяване от играта е по-важно от победата. Или не?

Аз съм си купил всички разширения за Nemesis и дори и визуални благинки, които чакам да получа на втората вълна от пратки. Разширенията включват две напълно нови раси извънземни със собствени фигурки и умения, нови персонажи, нов кораб, нови режими на игра, огромна комиксова кампания, възможност от самото начало да управлявате извънземните и още доста други неща, които звучат обещаващо. Ще почакаме и ще видим. Надявам се да съм Ви бил полезен.

от Arteglam

Препоръчвам задължително ЗА:
1.    Сериозни геймъри
2.    Фенове на извънземните и sci-fi жанра
3.    Мазохисти
4.    Фенове на тематичните игри
 Оценка:

Визуано оформление и компоненти : 6/6

Геймплей : 5/6

Преиграваемост : 5/6


Крайна оценка : 5 / 6

                                                                                   

Няма коментари:

Публикуване на коментар