вторник, 24 март 2020 г.

Para Bellum – Blitzkrieg!



    Имам си една любима поговорка. Не знам дали е „родно“ производство, защото звучи много добре и на редица чужди езици, на които съм я чувал. Тя гласи следното – „Внимавай какво си пожелаваш“. Донякъде страхотно си подхожда с нашето любимо хоби, не мислите ли ?

    Като се замисля обаче, може би по-подходящо би било - „Внимавай какво обещаваш на кутията“. В съвременната, „златна“, епоха на настолните игри пазара е толкова пренаситен, че посланието на всеки един дизайнер и/или издател трябва бъде много добре премерено, за да попадне на точното място.

   И така стигаме и до настолната игра, за която ще ви говоря в следващите редове. На кутията й ще намерите смелият възглас : „Втората световна война в двадесет минути“. Хм...ако кажа, че звучи дръзко ще бъде доста слабо изказване. Шест години военни действия, обхванали целия свят. Със стотици сражения и милиони жертви. И всичко това събрано в двадесет минути игрово време ? Да бе да...или пък може ?


Най-голямата война


    “Blitzkrieg!” е абстрактна, стратегическа, „военна“ игра с елементи на “bag building” и сериозна доза късмет за двама играчи. Ще откриете и специална солова версия, дело на големия дизайнер Давид Турзи ( Anachrony ; Cerebria ). Още тук ще кажа обаче, че соловият режим е едно огромно математическо уравнение, което никак, ама никак не ми хареса.  Не мисля обаче да говоря за него, за да не си развалям вкуса в устата. Иначе дизайнер на “Blitzkrieg!” е Паоло Мори, който е един от любимите ми дизайнери. Трудно ще ми е да изброя всички свой любими игри на сеньор Мори, но все пак ще спомена няколко от тях като „Libertalia, Ethnos и Unusual Suspects. Издатели на играта са PSC Games.

    В “Blitzkrieg!” играчите застават от двете страни на фронта през Втората световна война. Единият играч поема контрол над войските на Оста, а неговия опонент пък командва силите на Съюзниците. Целта е простичка и логична – да спечелите войната. Последното се изразява в това, кой от двамата играчи първи ще достигне до двадесет и пет точки върху специален трак, отбелязан върху игралното поле.


    Предвид, че “Blitzkrieg!” е сравително малка и бърза игра, в която си служите с токени, които теглите от торба, трябва да сте наясно, че темата не е най-силната й страна. Няма миниатюри, няма ги ключовите, монументални сражения от ВСВ, няма ги култовите лидери на враждуващите страни. Всичко е на едно доста абстрактно ниво. Което от друга страна не е лошо, защото играта е доста привлекателна и достъпна за хора, който не са изкушени от този военен конфликт или не искат да поставят на първо място неговите чудовищни последици като загинали хора и нанесени материални поражения.


    Подготовката за игра в “Blitzkrieg!” е...светкавична ( ааааа, добре ми се получава ). На достъпно място поставяте централното игрално поле. Върху него поставяте маркери за всеки един от изобразените фронтове на войната. Всеки играч си избира страна и получава платнена торба с картонени токени, представляващи вашата войска. Във всяка торба има точно двадесет и два токена. И играта може да започне. А за да е тематично – започва играещият със силите на Оста.

Войната като късмет

    Нека припомня пак – всяка сесия на “Blitzkrieg!” продължава дотогава, докато някой от играчите не натрупа двадесет и пет точки. Има си и няколко култови правилца, като например екстра ход за „Съюзниците“, ако „Оста“ стигне първа до заветните точки и други, които освен чисто като геймплей, са издържани и като тематичност...колкото и да е абстрактна тя в играта.


    Преди да си поговорим как се играе “Blitzkrieg!”, нека отправим един поглед към игралното поле, защото то е основата на играта. Последното е разделено на няколко фронта, на които се борите за надмощие. Имаме Западния фронт, Източния, Тихоокеанският , Африка, Близкия Изток и Азия. Всеки фронт е изобразен под формата на скала, която отразява моментното надмощие на едната или другата страна в кофликта. Освен това всеки фронт включва и две или три „битки“. От последните също не очаквайте някакъв исторически привкус. Съвсем целенасочено те са неназонавани. „Битките“ представляват серия от полета, които да запълвате с токени ( вашите армии ), като накрая получавате определелно количество точки. Последните печели този от играчите, който има повече „присъствие“ по скалата на фронта.


    Геймплеят на “Blitzkrieg!” е елементарен, но абсолютно гениален, без да е нещо нечувано и иновативно. Всеки играч разполага с параван, зад който държи изтеглени от торбата токени. Последните представяляват вашата армия. Тя бива сухопътна, морска и въздушна. Това има значение за позициите от игралното поле - върху някой от тях може да слагате сухопътни, върху други морски войски, а авиацията не спазва тези ограничения и може да се поставя навсякъде.


    Всеки ход избирате един от токените зад паравани си и го поставяте върху свободно поле от активна „битка“. Активна „битка“ е най-горната битка от всеки фронт, чийто полета още не са запълнени напълно. След като поставите токен, премествате маркера за влияние на дадения фронт, толкова полета към вас, колкото е стойността на поставеният токен ( всяка войска има различен вид стойност – „сила“ ). По този начин променяте съотношението на силите в дадения фронт. След което изпълянвате специалното умение на полето, върху което сте поставили токена. 


    В “Blitzkrieg!” има десетина специални умения върху полетата. Те ви дават разнообразни възможностти и правилното им и навременно използване може да предопредели изхода на играта. Сред тези умения са такива даващи ви право да теглите допълнителни токени от торбата; даващи ви бонус позиции по скалата на даден фронт; даващи ви от специалните „технологични“ токени или пък носещи ви дирекнто точки за крайната победа. В “Blitzkrieg!” има солидна доза късмет свързана с тегленето на токени от торбата ( както във всяка подобна “bag building” игра ), но правилното позициониране на токените има огромно, стратегическо значение и може да компенсира вашият кофти ден.


    Споменах и за „технологичните“ токени. Тях ги струпвате на купчинка в началото на играта и специални ефекти от дадени полета на игралното ви позволяват да ги теглите. Сред "технологичните" токени общо взето има войска, специални единици с повече сила, а някой и със интригуващи специални умения. Няма съмнение, че искате повече от „технологичните“ токени да попаднат в персонланта ви торба си. Дали обаче и доколко си струва да се фокусирате върху тях за сметка на всички останали видове полета и ефекти ? Отново интересно стратигическо решение предлагащо и доста решения.

Войната като опиат

    Не знам дали ВСВ може да предадена увлекателно за двадесет минути, ала след досега ми с “Blitzkrieg!” вярвам, че може да бъде изиграна под формата на настолна игра. И това изиграване да е вълнуващо, предизвикателно и много, много забавно. Именно това са най-силните оръжия на “Blitzkrieg!”

    Перфектно изчистеният дизайн, от който лъха на сериозен дизайнер, ще ви омае напълно. Да, на няколко пъти го споменах – в играта има солидна доза късмет. Но той далеч не е всичко ( дишайте спокойно, мой драги стратегически приятели ). Правилното поставяне на армиите ви, правилното използване на „технологичните“ токени, решението на кой фронт да се хвърлите, за да спечелите и кой да изоставите – всичко това има огромно стратегическо значение в “Blitzkrieg!”, прави играта богата на опции и интригуваща, без обаче тя да губи най-важното си качество, своята бързина и лекотата на геймплея си.

    “Blitzkrieg!” е разкошна игра за двама ! Продължаваща традицията на феноменалните игри за двама, които се появиха през 2019г. Играта е абсолютно пристрастяваща и само след една сесия в нейната компания, ще се влюбите в “Blitzkrieg!” завинаги !

Препоръчвам задължително ЗА :

1. Любителите на игри за двама
2. Любителите на абстрактни, стратегически настолни игри
3. Ако си търсите бърза, но предизвикателна настолна игра

Оценка :

Визуално оформление и компоненти : 4.5 / 6

Геймплей : 6 / 6

Преиграваемост : 6 / 6


Крайна оценка : 5.5 / 6

Няма коментари:

Публикуване на коментар