петък, 1 септември 2017 г.

Клубът на Приключенците-неудачници – Magic Maze


от Христо Симеонов

Дълго време мислих, как да започна този увод. Искаше ми се да ви говоря за приключенските игри. Да ви върна още в зората на „Dungeons&Dragons”, ролеват игра, която промени света. Планувах, да ви поговоря за нейното развитие, нейните падения и възходи и небивалия интерес, на който се радва последната, пета версия на правилата.

    След това щях да премина през огромното влияние на “Dungeons&Dragons” върху фентъзи жанра като цяло – литература, кино, игри. Щях да ви поговоря и за „израждането“ или „осакатяването“ ( според мен ) на "rpg" игрите в това, което всички в сферата на настолните игри познаваме под името dungeon crawler”. И към края да ви разкрия развитието на въпросния фентъзи-приключенски жанр и хитрите иновации, на които той е подложен, намиращи изражение и в играта, за която бях приготвил да ви говоря в последвалото ревю.

    Бях си нахвърлил предварително целия този „екшън“ план или опорни точки ако искате – и двете названия са модерни в съвременната политико-икономическа ситуация у нас. Натъкнах се обаче на един сериозен проблем – планирания увод вероятно щеше да излезе около десетина страници . Щеше да погълне цялото ревю,а заедно с него и вашето така драгоценно внимание. Затова се отказах и реших, че играта за която ще ви говоря няма нужда от увод. Дори самото и обяснение няма да бъде леко. Това е настолна игра, която трябва да се пробва, за да се разбере. И все пак, професионалната ми етика ме задължава ( пак врели-некипели... ) да ви споделя какво може да очаквате от търговския център за приключенци.


Кой каза, че моловете са само за плеймейтки ?

Смелите приключенци
    “Magic Maze” е кооперативна игра в реално време за до осем играчи, позволяваща и солов модул. Ще ви го повторя пак...бавно. Кооперативна игра. В реално време. Окей. Знам, че не е нещо иновативно и нечувано ново ( "Space Alert", "X-Com The Boardgame" ), но играта съдържа изключително забавен коз, който ще ви разтърси, когато ви го разкрия по-долу. Засега това ви стига. Иначе дизайнер е Каспър Лап, датски дизайнер, за когото това е дебют на голямата сцена. Издатели са симпатягите от “Sit Down Games” , известни с разкошното заглавие „Ekoи “Gots save the Queen”. Играта бе номинирана и в последното издание на "Spiel Des Jahres", където загуби от "Kingdomino".

На входа на молчето
    Темата в “Magic Maze” е сред едни от най-абсурдните и забавни истории, на които съм се натъквал в нашето любимо хоби. Играчите поемат контрола на група смели и безстрашни приключенци – магьосник, елф, варварин и джудже, отправили се на дръзко приключения в изпълнено с опаснотти и богатства подземие. Уви, да си смел и безстрашен явно не е достатъчно в жестокия свят на приключенците. Нашите хора отнасят здрав пердах от банда невъзпитани гоблини, които са толкова нахални и заядливи, че дори не им дават право на утеха от тежкото поражение, в геройчна смърт. Приключенците губят оръжията и снажерението си, но по страшно е, че губят и честта си, принудени да се прибират обрани до шушка в близкото селище, съпроводени от кънтящия смях на гоблините. Единствената им възможна опция е по най-бърз начин да се снабдят с ново снаражения и да се върнат в подземието,за да отмъстят на дръзките гоблини.

Мол-а си включва бая локации
    Перфектното място за това е “Magic Maze” – луксозен мол за приключенци, предлагащ и от пиле мляко за всеки тръгнал да громи чудовища за злато и слава. Има обаче един проблем – гоблините са отмъкнали и малкото пари, с които разполага вашата геройчна групичка. Срам не срам, ще трябва да се вмъкнете в търговския център, да отмъкнете нужното ви снаражение и да се измъкнете преди охраната да ви залови !

    Когато попаднах на описанието на темата в “Magic Maze” се смях искрено. Надявам се, че и при вас действа така. Отдавна не бях попадал на толкова забавна фентъзи тема, нещо различно от стандартното в жанра, която ми навява спомени на няколко старички заглавия от близкото минало ( "Dungeon Pets", "Dungeon Lords")

    Подготовката за всяка сесия на “Magic Maze” включва няколко много бързи действия. Поставяте в центъра на игралното пространство стартовата плочка, представляваща антрето на търговския център. В средата й нареждата пионките представляващи четиримата приключенци. Близо до играчите поставяте останалите плочки – те представляват различните части на мол-а, които ще използвате, за да го построите в хода на играта. Наблизо също така приготвяте и пясъчния часовник, който върви в комплекта на играта и "ГИГАНТСКАТА-ДРАЗНЕЩА ПИОНКА", за която ще стане дума в следващите редове. И вече сте готови да играете “Magic Maze”.

Безгрижно веселие

    Вероятно ви е странно, защо започнах това ревю с “Dungeons&Dragons”, когато явно “Magic Maze” няма нищо общо с безсмъртната ролева игра. Защото това е първата асоциация, когато извадя играта на масата. Дали заради визуалното оформление, дали заради плочките, от които изграждате мол-а, всеки докоснал се за първи път до играта някак спонтанно решава, че това е ролева игра.

    Бързам веднага да ви разясня и още нещо - “Magic Maze” си е абсолютна кооперативна игра. Толкова кооперативна, че реално всеки играч контролира цялата група приключенци. Забравете за това „ всеки си има герой и си геройства с него“. В “Magic Maze” отговорността в действителност е споделена между всички около масата.

    И след толкова дълга тирада от празни приказки и уводни думи – за какво всъщност става дума в “Magic Maze”. Както вече ви споменах, това е кооперативна игра в реално време. Целта ви е да придвижите четиримата приключенци до желаните от тях снаражения, които са разпилени из различни локации в мол-а, да ги вземете и да напуснете търговския център, преди охраната да ви спипа. За да не се загубите, всеки приключенец е представен посредством пионка в даден цвят, а търсеното от него е нарисувано в същия цвят върху плочка, изобразяваща част от мол-а. Естествено в началото на “Magic Maze”, въпросния мол-а включва само една плочка – антрето на търговския център. В хода на играта ще трябва да отваряте нови плочки, с надеждата да откриете търсените предмети.

    Преди началото на всяка сесия в “Magic Maze”, всеки от играчите получава токен, показващ действието, което той може да прави. Например – движение наляво или движение надясно ; отваряне на врати ; слизане и качане по ескалатори ( да, дори във фентъзи моловете има ескалатори ). Мисля,че започна да ви се изяснява накъде отиват нещата. В “Magic Maze” вие не контролирате отделен герой, а контролирате отделно действие. Така например вие сте човека, който движи наляво. Във вашата власт е да придвижвате пинките на приключенците всеки път, когато трябва да завият наляво.


    Сега към всичко това прибавете и реално време – споменах ви за пясъчния часовник в “Magic Maze”. При първото преместване на пионка го обръщате...и имате три минутки да намерите оръжията си. Спокойно – върху някои плочки има изобразен символ, позволяващ ви да обърнете отново часовника, като така печелите допълнително време. Всъщност, върху плочките изграждащи мол-а в “Magic Maze” има изобразени разнообразни символи. Всеки от тях има различен геймплей ефект. А най-готиното в цялата работа е, че “Magic Maze” всъщност е игра с кампания ! В книжката с правилата ще откриете цели седемнадесет сценария ! Всеки от тях добавя нови правила, разрешава използването на определени символи от плочките и като цяло прави играта все по-трудна и по-трудна, докато не извикате „НЯМА КАК ДА СТАНЕ!“. A, няма !

Омразният часовни пак си изтича....
    Магията в “Magic Maze”  е правилната координация между играчите и казано на футболен език - погледа върху играта. За да случва всичко бързо и гладко, трябва да следите и четирите пионки на приключенците едновременно. От последното вероятно ще ви заболи главата, което не е желан резултат в “Magic Maze” . Затова е по-вероятно да пропуснето все нещичко.

В началото ви споманах за най-силния коз на “Magic Maze”. Е, дойде време да ви го разкрия. Как ли ще се почувствате, ако на фона на това, че в “Magic Maze”  всеки от вас контролира персонално действие, следи да го прилага и за четиримата приключенци и през цялото време е притиснат от изтичащото време, ви кажа и че в играта не може да се говори ? “Magic Maze” е кооперативна игра, в която не можете да говорите на глас. Да ви дам ли минутка да се дойдете на себе си от тази информация ? Именно тази особеност на “Magic Maze” прави играта изключително трудно. Защото както ви казах, всеки играч отговаря за едно действие. И тогава когато, например, трябва да отворите врата - да обърнете нова плочка в мол-а, а Иванчо, който отговаря за тази работа си бърка в носа, се получава като класическата българска поговорка - "Кучетата лаят, кервана си върви". Или казано по-геймърски - времето ви в “Magic Maze”  си изтича и няма какво да направите.

ГИГАНТСКАТА-ДРАЗНЕЩА ПИОНКА...не се препоръчва за малки деца
    Няма ли ? Е, тук ви излъгах. Дизайнерът е помислил за тази ситуация, в която зависите от реакцията на някой от останалите играчи около масата. Имате на разположение две опции. Опция едно - взирате се пронизващо във виновника. Ако имате изразителни вежди, се получава по-добре. Взирате се с надеждата, че ще се сети какво трябва да направи...ако не поне се надявате да пробиете дупка в него с поглед.

Добре де, това с взирането не работи особено. И тук драги мой, на помощ идва "ГИГАНТСКАТА-ДРАЗНЕЩА ПИОНКА". Не знам, кой е автора й и дали не я заимствал от уредите на Светата инквизиция, но само след няколко минути в компанията й и ще ви се прииска да го удушите...бавно. Въпросната пионка се използва буквално да събудите, заспал играч, за да разбере, че от него се очаква нещо. Как става последното ? Когато блъскате с нея по масата пред него. Да, правилно съм го написал и вие правилно го четете - блъскате. Шумът, който ще произведете е неописуем. Вероятно може да събуди и мъртвец. Далеч обаче не е гаранция, че адресата му ще ви разбере. Затова и вие ще продължите да използвате пионката. Звучи безумно и да...безумно е забавно ! Гарантирам ви, че след броени минути всички около масата ще се кискат от неудържим смях. "ГИГАНТСКАТА-ДРАЗНЕЩА ПИОНКА" без никакво съмнение е в топ три на най-любимите ми компоненти от настолни игри за тази година

Хаосът е веселба

    “Magic Maze”  е игра, която няма да забравите. Тя е абсолютно олицетворение на едни от най-хубавите неща в настолните игри. Тази малка и безумна игричка, в която е забранено да се говори, ще направи така, че да прекарате едни от най-веселите мигове с приятелите, с които я играете. “Magic Maze”  е разкошна социална игра, макар и в нея да е забранено да говорите !

    За цялостното усещане изключително много спомага и визията на играта. Без да блести с нещо особено, тя е достатъчно добро ниво, за да грабне вниманието ви. Пъстри и жизнерадостни цветове, с които са илюстровани плочките формиращи мол-а ще докоснат детското у вас. Пионките, макар и без нищо особено като изработка, са стабилни и шарени. Критика мога да отправя към токени с възможните действия. На фона на веселата тема и визия, са някак сиви...макар че са оцветени в синьо. Изглеждат скучно и някак не на място. В моето копие на играта, има проблем с пясъчния часовник, който понякога спира да тече. Не знам дали да отнеса това като критика към компонентите на “Magic Maze” или е дефект само при мен, но го имайте предвид. Ако трябва да обобщя – визията на играта ми допада, без да блести в нещо невиждано.

     “Magic Maze”  е изключително хаотична и безумно забавна игра. Спокойно може да я поднесете на геймъри от всякакъв калибър и ако не са оперирани от чувство за хумор, гарантирано ще я харесат. Не мога да не препоръчам  “Magic Maze” и мъничко да не се натъжа, че играта не спечели "Spiel Des Jahres", защото в действителност е страхотна. Една игра, която ще извади детското у вас и ще ви осигури часове искрено забавление.

Препоръчвам задължително ЗА :

1. Шопинг манияци
2. Приключенци
3. Деца...така де, за всички


Оценка :


Визуално оформление и компоненти : 4 / 6

Геймплей : 4.5 / 6

Преиграваемост : 5 / 6


Крайна оценка : 4.5 / 6

Тонове настолни игри и аксесоари може да откриете при нашите приятели от ozone.bg
ЦЪКНИ МЕ !!!




  

Няма коментари:

Публикуване на коментар