сряда, 3 октомври 2018 г.

Една консерва свежест – Mint Works & Mint Delivery



от Христо Симеонов

Ще прозвучи ужасно непрофесионално и вероятно ще срине рейтинга ми ( ако въобще имам такъв ), но нямам никаква идея кой започна цялата лудост наречена „микро игри“. Ще заложа на японеца Сейджи Канай и неговият „Love Letter, а на вас ще оставя да ме поправите в коментарите под това ревю. Важното в случая е, че манията по миниатюрни, както като компоненти и така и като съдържание, настолни игри бързо обхвана цялото хоби. Въпреки минимастичният си характер обаче, тези заглавия понякога имат да предложат страхотно много откъм качествен геймплей.

    В следващите редове ще ви представя именно такава „микро“ настолна игра. Нещо повече – вероятно за първи път ще говоря за две игри в едно ревю. И преди да сте креснали - „Стига с тия чийтове !“, бързам да ви успокоя, че нямаше как да ги разделя. Двете "Mint" игри, макар и напълно самостоятелни, са неразривно свързани. И двете са дело на един и същи дизайнер – Джъстин Бласк. И двете игри намериха финансиране и се появиха на бял свят благодарение на платформата "Kickstarter". А най-очарователната им прилика е, че и двете пристигат в тенекиени кутийки от ментови бонбони, които се събират перфектно в джоба ви. Заслужават ли си обаче ? Бързам да ви кажа в следващите редове.


Онли хард уърк*

Нека оскъдното съдържание на "Mint Works" да не ви подвежда
    “Mint Works” е настолна игра с поставяне на работници (worker placement ) за двама до четирима играчи. Играта се появи през миналата година и предизвика фурор със свръх симпатичната си визия. “Mint Works” включва шепа дървени токени ( наподобяващи ментови бонбони ) и точно тридесет и три карти. Тук е редно да вметна, че правилата на играта включват и солов вариант, върху който обаче няма да се спирам.

    “Mint Works”, въпреки оскъдното си съдържание, има всичко нужно за едно отлична настолна игра в "worker placement" жанра. На централно и достъпно за всички играчи място се поставят карти изобразяващи локации с действия. Всяка локация се активира посредством дървени токени – ментови бонбони. Интригуващото е, че последните са едновременно и валута и "работници" в играта. Използвате ги, както когато трябва да си набавите „сгради“, така и за да извършвате действия.

Въпреки липсата на спиращ дъха арт - картите са отлични
   „Сградите“ са сърцевината на “Mint Works“. Чисто тематично, играта ви поставя в ролята на архитекти, стремящи се да построят най-добрия град. Последното се измерва посредством „звезди“ ( точки ), разположени върху картите „сгради“. Естествено, темата звучи кухо...и си е куха. Но какво може да се очаква от толкова миниатюрна игра. Нейната основна цел е да бъде интригуваща, бърза и компактна, а “Mint Works“ отговаря без никакъв проблем и на трите условия.

Активирането на локации понякога изисква повече от един "бонбон"
    Нещо повече – ще се изненадате колко много „игра“ има в тази тенекиена кутийка. Макар и локациите с действия да са доста малко и да липсват особено богати вариации, комбинациите между различните карти „сгради“ води до няколко разнообразни стратегии в играта. Това е възможно и поради факта, че не малка част от „сградите“ ви дават и специални умения, които да ви помогнат в битката за първото място.

Аспиринчетата
    “Mint Works“ е изключително праволинейна игра с поставяне на работници, която обаче ще ви спечели с няколко отлични характеристики. На първо място това е лекотата, с която се играе. Правилата се обясняват за пет минути и дори бих си позволил да я препоръчам за начинаещи в "worker placement" жанра геймъри. Времетраенето на всяка игрова сесия  е около петнадесет минути, което прави "Mint Works" в един отличен филър. И най-важното – всичко това не идва на цената на „куха“ и празна откъм геймплей игра. “Mint Works“ има какво да предложи и без да се замислям я препоръчвам.

Камион ме блъсна...

"Mint Delivery" определено има повечко "месце" в кутийката
 “Mint Delivery” e "pickup and delivery" игра за двама до петима играчи. Подобно на предшественика си и тя бе успешно финансирана през "Kickstarter" през настоящата година. Веднага прави впечатление, че играта позволява да бъде играна от петима играчи, което за мен е плюс. А когато отворите малката, тенекиена кутийка, в която играта пристига, ще откриете доста повече компоненти отколкото в "Mint Works". Автоматично ли това означава, че играта е по-сложна ?

Подреждате игралното поле от карти
    Никак дори. “Mint Delivery” продължава линията и предлага простичък и достъпен геймплей, с игрова продължителност от около двадесет минути. Основната промяна е в жанра, като тук нямате „работници“, а разнасяте ментови бонбони ( дървени токени ) посредством камиони. Играта има малко по-дълъг "set up", който включва подреждане на игралното поле посредством карти и разполагането на картите „поръчки“.

Камионите ви си имат определен лимит 
    Централното игрално поле в “Mint Delivery” представлява отрязък от въображаема географска карта, който включва пътища, складове и четири града ( по един във всеки ъгъл ). Базовата концепция на играта е изключително простичка. Всеки играч разполага със симпатичен, дървен „камионИПЪЛ“ (бел.ред. камион + мийпъл в моят измислен език), който движи по картата и изпълнява „поръчки“. Последните включват доставка на ментови бонбони в различни комбинации. За целите на “Mint Delivery” имаме класически ментоли, без захар и каналени. Или ако се абстрахираме от тънката като ледена коричка върху октомврийска локва тема – бели, зелени и червени дървени токени. Всяка  от„поръчките“ е обвързана с даден град и когато я изпълните, ви носи точки. В краят на играта, играчът с най-много точки е победител.

    Всеки ход в “Mint Delivery“ имате право да извършите две действия измежду няколко възможни. Товарите стока, взимате поръчки, изпълнявате поръчки, движите се по борда. Общо взето така, в едно изречение, се сумира геймплея на “Mint Delivery“. И да ви кажа – в някакъв момент става малко скучен. Еднообразните действия, липсата на сериозна интеракция между играчите и отсъствието на различни стратегически подходи, превръщат играта в малко сухичка за преглъщане. В този й вариант определено бързо ще загубите интереса си.

Специалните умения - доказан лек за всяка скучна игра
    Очевидно обаче този проблем е бил забелязал от дизайнера на “Mint Delivery” и в комплкета към играта ще откриете възможност за два допълнителни модула. Последното си е направо похвално предвид миниатюрното й съдържание. Единият предоставя специални умения на играчите, които ви помагат да „чупите“ правилата на играта. Другият път предлага използването на специални токени обозначени като „състояния на пътя“, чрез които разнообразявате игралното поле посредством любопитни нещица като „затворен път“, „задръстване“, „тунел“, „тол такса“ и т.н. В правилата на играта ще откриете, че споменатите модули са означени като „варианти за напреднали“. Не се подлъгвайте обаче – задължително ги включвайте във всяка ваша игрова сесия на “Mint Delivery”. Те вдъхват живот на играта и спомагат доста в това тя да ви се понрави.

Свеж дъх

    “Mint Works” и “Mint Delivery” са две изключително симпатични, забавни и елегантни малки бижута. На първо място, трябва да отдадем заслуженото на мащаба им. Не знам дали си давате сметка, колко е трудно да създадеш толкова миниатюрни като размер и съдържание настолни игри и те в действителност „да работят“ ! Дизайнерът Джъстин Бласк заслужава огромни аплодисменти за работата си по двете игри. В тях той залага на може би двете най-популярни механики в настолните игри, затваря ги в микро окаповка, като запазва техния дух и възможностти. Двете “Mint” игри не са най-сериозните стратегически представители в жанровете си, но изборите които предлагат са напълно достатъчни.

    Ако все пак трябва да избера една от двете, то това безспорно ще е "Mint Works". Играта е далеч по-елегантна, бърза и интригуваща от “Mint Delivery”. Освен това заема по-малко място, по-лесно се разгръща и събира. “Mint Delivery” и нейният централен борд от карти са си малко тегави са разполагане, постоянно трябва да внимавате да не бутнете нещо или да не го духне вятъра, ако играете навън например.

    Така неусетно стигаме и до най-големият проблем на двете "Mint" игри – не са налични ! Извън "Kickstarter" кампанията най-вероятно няма да имате шанс да си ги набавите. Като малка утеха – онлайн може да откриете "print’n’play" опция. Искрено се надявам това да се промени и игрите да получат широко разпространение. Защото определено си заслужават. Две от най-добрите „микро“ игри, които може да откриете сред пъстрият свят на нашето вълшебно хоби !

* Only hard work - цитат от любим преподавател в УНСС. Поздрави, доц.Гошев !

Препоръчвам задължително ЗА :

1. Начинаещи и неангажирани в хобито
2. Когато си търсите добър "филър"
3. Когато си търсите игра за плажа

Оценка :

Визуално оформление и компоненти : 5 / 6

Геймплей : 4.5 / 6

Преиграваемост : 5 / 6


Крайна оценка : 5 / 6



1 коментар: